המסך המפוצל

איך הכל התחיל - חלק ד`

איך נולדה תחנת הכבלים הנפלאה HBO שמביאה לנו סדרות מצויינות כ"סקס והעיר הגדולה", "הסופרנוס" ו"אוז"?

מאת: assafTV

פורסם: 30-09-2002
11 תגובות
זו לא טלוויזיה. זו HBO
עבור הצופה הישראלי משמעות המושג "טלוויזיה בכבלים" היא בעיקר הוראת קבע שמנה שיורדת כל חודש תמורת הזכות לצפות בשלל ערוצים במבחר שפות זרות - אף אחת מהן הוא לא דובר - ומגוון רחב של שידורים חוזרים.
אך באמריקה, כמו באמריקה, זה קצת אחרת.

ערוץ הכבלים הראשון בארה"ב הוקם ב-1972 ושמו: Home Box Office (HBO). הערוץ הוקם כערוץ בתשלום לסרטים ולאירועים מיוחדים והוא שידר באיזור ניו-יורק.

במהלך שלוש השנים שלאחר מכן הרחיב מעט הערוץ את שידוריו והעביר אותם לאזורים נוספים ברחבי ארה"ב. אולם הטכנולוגיה בה השתמשו - מתיחה פיזית של כבלים בין תחנות הכבלים על מנת להעביר את השידורים - הגבילה את ההפצה. רק ב-1975, בעת שידור תחרות האיגרוף בין מוחמד עלי וג'ו פרייז'ר אשר הועבר באמצעות לוויין ממנילה בפיליפינים, החליטו ברשת להעביר את שידורי הערוץ לתחנות כבלים ברחבי ארה"ב באמצעות לוויין שחסך הנחת כבלים יקרים על פני המדינה.

כיום מונה HBO מבחר ערוצים נטולי פרסומות, המשדרים מבחר סרטים חדשים ולא-ערוכים (כלומר, לא מצונזרים), משדרי ספורט מיוחדים, הופעות ושלל הפקות מקוריות איכותיות. כמו כן יש לחברה ערוצים במדינות ובאיזורים נוספים בעולם (ברזיל, צ'כיה, הונגריה, אמריקה הלטינית ואיזור הקריביים, אסיה) וכן יש להם נתח בערוץ "קומדי סנטרל". בעבר הקימו HBO בשיתוף עם אולפני הקולנוע "קולומביה" ורשת הטלוויזיה CBS את אולפני הקולנוע "טריי סטאר" (שמוזגו חזרה לתוך אולפני "קולומביה" לאחר שאלו נרכשו על-ידי "סוני").

בשנים האחרונות הפכה HBO למשמעותית כמו הרשתות הארציות ואולי אף יותר, עם סדרות מקוריות ומושקעות שלא מפחדות ללכת עד הסוף ולא נכנעות ללחצים שמרניים. סדרות כמו "אוז", "הסופרנוס", "סקס והעיר הגדולה", "עמוק באדמה", "המופע של לארי סנדרס", המיני סדרה "אחים לנשק" ועוד. כולן סדרות בעלות רמת הפקה "קולנועית", אשר אינן מאוימות מתכתיבי הרייטינג (למרות שהוא לא חוסך מהן פינוקים). אילולא HBO אולי לא היינו מקבלים כיום ברשתות הארציות סדרות כמו "24", "באפי", "Alias" ועוד.



כיום שייכת HBO לקונצרן הענק "AOL-טיים וורנר" - קונצרן המדיה הגדול בעולם.

HBO אומנם היו ראשונים אבל בוודאי שלא האחרונים. השיטה של העברת השידורים באמצעות לוויין לתחנות כבלים ברחבי המדינה קסמה לתחנות מקומיות, שבעלות קטנה יחסית יכלו פתאום להקפיץ מעלה מעלה את אחוזי החשיפה שלהם (ולדרוש בהתאם תעריפים גבוהים מהמפרסמים). תחנה כזו היתה התחנה המקומית באטלנטה שנקראה WTBS, אשר הבעלים שלה היה אחד, טד טרנר.

תחנות כגון אלו של טרנר שידרו בעיקר תוכניות ישנות של הרשתות הגדולות בשידורים חוזרים ("סינדיקציה". עוד נגיע לזה), סרטים ואירועי ספורט וחדשות מקומיים.

אותו אדון טרנר הקים בהמשך את רשת Cable News Network (CNN). (ואם אתם מנויי כבלים בישראל אשר קוראים דברים אלו לאחר ה-1.11.2002, נספר לכם שזו רשת החדשות הראשונה והגדולה בעולם אשר משודרת במאות מדינות כולל ישראל - אצל לקוחות חברת הלוויין YES)

ההצלחה של הערוצים הנ"ל הולידה שיטפון של ערוצים חדשים, שצצו כפיטריות אחרי הגשם. הכרזה על הקמתו של ערוץ חדש היתה עניין יומיומי כמעט. מספיק להזכיר ערוצים כמו MTV, שואוטיים (נסיון של "פראמאונט" להתחרות ב-HBO שהניב את "סינמקס", שירות נוסף של HBO), ערוץ הספורט ESPN וכמובן - פלייבוי.

אולם באמצע שנות השמונים התברר כי השוק הגיע לרווייה וערוצים רבים כשלו וסגרו את השאלטר, התמזגו עם אחרים או שעברו מערוץ בחבילה הבסיסית לערוץ בתשלום נוסף. רשת CNN רכשה ערוצי חדשות מתחרים וסגרה אותם (חופש הדיבור, הא?). רשתות MTV ו"ניקולדיאון" נמכרו לקונצרן "ויאקום" (כיום הבעלים של אולפני "פארמאונט" ו"בלוקבאסטר"). ESPN נמכר ל"דיסני". ערוץ CBN שהיה בעל גוון דתי-נוצרי חזק (והיה שותף ב"מידל איסט טלוויז'ן") מיתן את החלק הדתי בו והפך ל"ערוץ המשפחה" (שנמכר מאוחר יותר לרופרט מרדוק שהפך אותו יחד עם חיים סבן ל"פוקס פמילי", שנמכר לאחר מכן ל"דיסני/ABC" שהפכו אותו ל"ערוץ המשפחה של ABC").

למעט ערוץ "דיסקברי" שהוקם ב-1985, מעטים היו הערוצים שהוקמו באותה תקופה וזכו להצלחה.

שנות התשעים והמצאת השידורים הדיגיטליים הביאו תנופה חדשה לענף. היכולת הדיגיטלית להעביר 500 ערוצים היתה חסרת ערך ללא כמות מתאימה של תוכן. גם המעבר ההדרגתי של צופים מהרשתות הארציות אל רשתות הכבלים, שם כל צופה היה יכול למצוא תוכנית המתאימה לו, בניגוד לשידור ההמוני - "ברודקאסטינג" - של הרשתות, הביא את הצורך להמצאת תכנים חדשים שיפתו את הצופים על-פי פילוח. כך שצופי תוכניות מדע ייהנו ממבחר ערוצים בנושא אשר כל אחד מתרכז בהיבט מסוים (כגון: טיסה, חקר החלל, בעלי-חיים), צופי סרטים ייהנו מערוצי סרטים קלאסיים, סרטים חדשים, סרטי אקשן, וכדומה. וכך באו לעולם בשנות התשעים ערוצים כמו "ערוץ ההיסטוריה", "ערוץ בית המשפט" ואחרים. מספר ערוצי קומדיה התמזגו והקימו את "קומדי סנטרל". רשת NBC הקימה את ערוץ חדשות הכלכלה והצרכנות או בקיצור - CNBC - Consumer News and Business Channel. טד טרנר הקים את "קרטו?ן נטוורק" ואת TNT, דקה לפני שנרכש על-ידי קונצרן טיים-וורנר (שהם עצמם נרכשו על-ידי AOL מספר שנים מאוחר יותר). "דיסקברי" התפצל לו לערוצי "סיי-טרק", "ווינגז", "אנימל פלאנט", "דיסקברי קידס" ועוד.

בקרוב גם האוכלוסייה הגאה אולי תזכה לערוץ משלה לאחר שהצלחת הסדרה "הכי גאים שיש" ב"שואוטיים" גרמה לרשת לחבור ל-MTV במאמצים להקמת ערוץ "גאה".


בכתבה הבאה והאחרונה: סינדיקציה