המסך המפוצל

ניו יורק, ניו יורק

יום השנה ל"ספטמבר אילבן" מגיע, ורשתות התקשורת האמריקניות מחמשות את התותחים הכבדים. קצת על לוח השידורים של חו"ל במועד ועל מה שנראה בארץ

מאת: יובל נוי

פורסם: 10-09-2002
4 תגובות
מתקפת "ספטמבר אילבן" (11.9) היתה האירוע המסוקר והנצפה בתולדות הטלוויזיה מאז הומצאה. האירוע שודר ונותח בכל רשתות החדשות ובעיקר, מן הסתם, דרך כל רשתות הטלוויזיה האמריקניות שסקרו במשך ארבעה ימים רצופים - ללא פרסומות וללא הפסקות - בדרמטיות מהולה בפאניקה מתפרצת, את המתקפה על התאומים בפרט ומתקפת הטרור בכלל. האירוע זכה לשמות מגוונים ברשתות השונות כמאורע אפוקליפטי שמרגע שקרה ישנה את חיינו באחת. ברור שיש בזה מן האמת. מבחינה טלוויזיונית, ולא במובן החדשותי, כל סוגי הפתיח של סדרות הטלוויזיה השונות שבהן מופיעים התאומים הפכו בין רגע למצבת זיכרון משודרת ("חברים", "סקס והעיר הגדולה", "סופרנוס"). כל סמל, חפץ או סתם איזכור שולי של אמריקניזציה הופך פטריוטיזם לשמו, והרעיון רק הולך ומתחדד לאחר שידור פרקי הספיישל למאורע הגדול ("משמרת שלישית", "הבית הלבן").

עברה שנה של חקירות אינסופיות, מתקפות אכזריות והשתקמות מהריסות, והעולם מציין יחד עם המעצמה החזקה ביותר את יום השנה הראשון לאסון הגדול. כ-ל רשתות השידור האמריקניות (כולל ערוצי הנישה השוליים חדשותית) מתכוננות לתאריך כבר כמה חודשים. יום שידורים מיוחד בלי פרסומות ובלי בידור מיותר. רק זיכרון, טקסים ונאום הנשיא כמובן.

המיוחדים:
NBC תחל את שידוריה בדייטליין ספיישל מלווה בפריצות חדשותיות, עידכונים מהשטח ובנוסף תשדר גם את "Concert for America" - הופעות, שירים ופסטיבל זיכרון אחד שלם.

רשת ABC מעלה מהדורה מיוחדת של "גוד מורנינג אמריקה", ולאחריה תוכנית שתענה על צורכי השמרנות, החינוך והרצון הטוב האמריקני בשם "Answering Children Question", מעין גירסה לילדים, חפה מכל רשע, דם ויזע, בו מסבירים בירון-לונדוניות מה קרה, למה קרה ומי זה הבין-לאדן הזה. תוכנית שמוגדרת חריפה קצת יותר היא דיון ביקורתי נוקב על תגובת הממשל, ההתעלמות מהטרור האפגני ושאלות דומות אחרות שינחה אחד מבכירי דסק החדשות של הרשת, צ'ארלס גיבסון. וכמובן, ברברה וולטרס בראיון מיוחד עם משפחות שנפגעו.

CBS השמרנית תתחיל את שידוריה המיוחדים במהדורה מיוחדת בת שעתיים של תוכנית הדגל שלה "60 דקות", שתתמקד בשינויים שחלו לאחר שנה למתקפה. ביום הזיכרון עצמו הרשת תעלה תוכנית ספיישל בת 13 שעות רצופות שתלווה ב??כתב ובעורך הבכיר דן ראד'ר בגראונד זירו.

CNN תעלה לקט מדיווחיה הגדולים מהימים שאחרי על הקורבנות, צוותי ההצלה, התגובות הצבאיות והכאוס שהשתולל תוך דיווחים ישירים ממקומות ההתרסקות בניו-יורק, בפנטגון ובפנסילווניה, כמו גם מקאבול באפגניסטן. וכמובן "לארי קינג לייב" במתכונת מיוחדת.



רשת פוקס תעלה את "11/9 - היום בו השתנתה אמריקה" ותוכניות אירוח מיוחדות. ערוץ החדשות ישדר כמובן ממקומות טקסי הזיכרון ברחבי היבשת.

ערוץ הכבלים HBO ישדר שוב את הסרט הדוקומנטרי "לזכר העיר ניו יורק" בתוספות עדכניות. CNBC תשדר סקירה על ההשפעות הכלכליות. ערוץ ההיסטוריה, אנימל פלאנט, הדיסקברי ושאר ערוצי הנישה ישדרו תוכניות מיוחדות. ערוץ הבישול, החיים הטובים ודומיהם יחשיכו את המסכים לזמן מה.

ומה בארץ?
מדינת ישראל גם היא נרתמת לידידתה חסרת הפשרות במגוון תוכניות לציון התקפת הטרור, וכבר היום בערב יתחילו במשדרים מיוחדים:

ערוץ 1 יערוך דיון ב"היום שבו החל האלף השלישי" וינסה לענות על שאלת מקומה של ישראל במלחמת הענקים של המערב מול הטרור ומלחמת התרבויות, בה בשעה שערוץ 2 ישדר את "והעולם זוכר" שכולל תיעוד המטוסים המתנגשים בבניינים מכל זווית אפשרית. גם שאר זכייניות ערוץ 2 הכינו תוכניות מיוחדות: בטלעד ישדרו את "קולות מהעיר" שיציג לנו את תושבי ניו יורק בשבוע שאחרי, ובקשת ישדרו את "היום שבו קרסו התאומים" ובו תצלומים מתוך הבניין עצמו.

יום רביעי יהיה עמוס בפריצות לטקסים בגראונד זירו מצד שלושת הערוצים המרכזיים תוך ניתוחים, הסברים וראייה לעתיד. ערוץ 3 עושה לנו טובה ומביא לנו פרקי ספיישל מיוחדים של "הבית הלבן" ו"משמרת שלישית" (פרק כפול).

ערוצי הסרטים של הלווין מקדישים ערב שלם של סרטים הקשורים לעיר ניו יורק ואילו ערוצי הסרטים של הדיגיטל ישדרו באותו הזמן (במהלך מטופש במיוחד), גם בסינמה 1 וגם בסינמה 3 את הסרט "המצור" שעוסק בגל פיגועי טרור שפוגע בניו יורק.

בנשיונל ג'יאוגרפיק תעלה התוכנית המקורית ביותר מבין האופציות הניתנות. במסגרת התוכניות על כלבים מיוחדים, משדר הערוץ את סיפורם של הכלבים שהשתתפו בחיפושים ובהצלה.