המסך המפוצל

איך אתה רוצה את האלוהים שלך?

"החטא ועונשו" - השעשועון המצליח של קיציס ופרידמן מצונזר ונמצא בסכנת הורדה מערוץ 2. ולדי דבוייריס נגד הכפיה הדתית

מאת: ולדי דבוייריס

פורסם: 04-09-2002
23 תגובות
בהיותי ילד קטן, באזור "טרום-בר-מצווה", הייתי מאמין באלוהים הגדול השוכן לו אי-שם במרומים, שבין שאר עיסוקיו גם בחר בנו מכל העמים. כן, כן, אפילו הייתי ב"בני-עקיבא" איזושהי תקופה, בסניף מיוחד לעולים, שנועד לקרב אותנו לתורה ולעבודה, ועשה זאת בצורה יפה למדי - אין לי תלונות. עד היום יש לי סימפטיה לבני-עקיבא, אך מכיוון שהתנועה הזו והזקנות במדרחוב הם האקשן היחיד שקורה בעיר (ומי שלא מאמין, שישאל את חברי להקת "אינפקציה"), באיזשהו שלב שיעמם לי, והתחלתי לשאול שאלות שלאף רב לא תהיה אף פעם תשובה מספקת עליהן. התחלתי עם שאלתו של הרשע מן ההגדה, ששאל בזמנו למה צריך את כל הקרקס הזה שעושים סביב הדת, והמשכתי עם שאלות תמימות על דינוזאורים, על מהות האלוהים ועל תפקיד המשיח.

למה אני מספר לכם את כל זה? כי השאלה על מהות האלוהים, שחשבתי שכבר לשו ודשו אותה מכל הצדדים, הפכה שוב להיות פופולארית, בזכות טל פרידמן. על "החטא ועונשו" כבר הבעתי את דעתי, עוד כאשר התוכנית שודרה רק ב"ביפ", אך כעת עלתה התוכנית שוב לכותרות. מסתבר, שדמותו של אלוהים כפי שהיא מוצגת בתוכנית - אלוהים נוירוטי, עם בעיות אישיות קשות, שמחקה באותו משפט גם את פנינה דבורין וגם את ורדה רזיאל-ז'קונט, ומפליג בדימויים ארוטיים - זה לא האלוהים שחלקנו רוצים לראות.

ניתן להבין שיש אנשים רבים מאוד, ציבור שלם של כמה מיליוני יהודים תמימים וצדיקים, שמאמין באתוס של אלוהים הגדול בעל הזרוע הנטויה - אתוס שנמכר על-ידי עסקני הדת בהצלחה מרובה. ולמרות כל הניסיונות מצד אנשים חכמים ממני להראות שאלוהים הוא גם אנושי לפעמים - בעל חוש הומור וולגארי, נקמן, עם בעיות התנהגות לעתים - הם עדיין מאמינים ומסרבים בתוקף לקבל כל דעה הנוגדת את אמונתם.

מכיוון שגם אצלי יש קווים אדומים, וגם אני לעתים חש תחושות לא נעימות לגבי תוכניות מסוימות, אני מבין את אותם אנשים. אני במקומם הייתי מושיט ידי לשלט, מעביר ערוץ, ושלום על ישראל. גם הם הושיטו ידם, מסתבר, אך במקום שלט, לקחו עט ודף, וכתבו מכתב זועם לנציב התלונות, בבקשה להוריד את התוכנית מיד מן המסך, בטענה שהיא פוגעת בהם. משמעות הדבר, וההבדל בין שתי הגישות, אם עוד לא הבנתם, הם להלן: אם אני לא רוצה לראות משהו, אני לא רואה. אם הם לא רוצים לראות משהו, הם ידאגו שגם אתם לא תראו. כדי שחס-וחלילה אף אחד לא יטיל ספק בצדקת דרכם. זו לא היען הטומנת ראשה בחול - מקרה זה דומה יותר לפיל שמפחד מעכבר, ודואג לדרוך עליו, למרות שמבחינתם של האריה, הדוב והנמר, העכבר יכול להמשיך לחיות בכיף.



אלה שזועקים בקרנות הרחוב על היותה של היהדות הדת הכי סובלנית בעולם, מן הראוי שיסתכלו על המקרה הזה. היה די ברור שאחרי הורדת ערוצי הפורנוגרפיה (שככל הנראה היו פק"ל אצל כל חברי הכנסת של ש"ס, אחרת לא ברור מהיכן התמצאותם הרבה בפרטים), יתחילו להתעסק גם עם דברים אחרים שנוגדים אתוס דתי זה או אחר. משום שערוץ מסורת ייעודי אחד לא יספיק להם - הם רוצים שכולנו נאכל את הדייסה שהם מבשלים. יש רק עוד מספר מדינות בעולם שנוקטות בדרך דומה, ומספיק להביא רשימה של חלק מהן, בכדי לראות שיש לנו בעיה - קובה, לוב, עיראק, איראן, צפון-קוריאה וסין.

ואיפה השר הממונה על רשות השידור, אריאל שרון, שיקום ויאמר מילה? הרי החילוני המושבע הזה, שיודע שהעסק הזה מסריח מאוד מעסקנות פוליטית, לא יקום ולא יצייץ - על מנת לסדר לעצמו עוד חודש של הנאה ממנעמי השלטון. וכשמשווים את הקואליציה הגדולה עם תוכנית קטנה בטלוויזיה - קל מאוד לשכוח מסעיף 2 לתקנות הרשות השנייה, הקובע במפורש כי יש לשדר תוכנית גם אם היא עוסקת בנושאים שלא אהודים על הציבור הרחב. והנציב לתלונות הציבור - הוא רק כלי במשחק הזה, שהתחיל כבר מזמן, ושהולך להפוך את הטלוויזיה שלנו למשהו שאפילו ג'ורג' אורוול לא חשב עליו.

מדוברת הרשות השנייה נמסר: "בשל הפגיעה שחשו ציבורים שונים מחלקים מסוימים בתוכנית, הרשות פנתה לזכיין המשדר בבקשה להקפיד שתכני התוכנית לא יפגעו ברגשות הציבור".

נציב פניות הציבור ברשות מסר בתגובה: "לא הצעתי להוריד את התוכנית "החטא ועונשו", אלא המלצתי לשידורי קשת לוותר על המשך שידורה. חופש הדיבור וחופש הביטוי חייבים להתקיים תמיד, המגבלות הן בגסות הרוח, ואסור להתבלבל בעניין זה. אני סבור שגסות לשונית מסוכנת לחופש הדיבור מאחר שבסופו של עניין השפה היא סוג של פעולה. לי אין כל בעיה עם סאטירה שבמרכזה "אלוהים". ההיסטוריה של התרבות מלאה בכגון אלה. יש לי בעיה קשה עם הסגנון, שכן הוא שעושה את "החטא ועונשו" והיא המקוממת אנשים רבים שחשו נפגעים. אני עצמאי לחלוטין בשיקול הדעת. מה שמדריך אותי הם כללי האתיקה של הרשות השנייה, אסטרטגית ההגינות והשכל הישר, ומי שקובע את סדר יומי הוא הציבור שצופה ומאזין ובדיעבד מגיב. ומתוך האמור לעיל סברתי את שאמרתי".

התוכנית לא יורדת כרגע, אבל כנראה שזהו לא סוף המשחק. ומי שלא רוצה את אלוהים שלו מקוצץ וסתום-פה בערוץ 2, יוכל למצוא אותו ב"ביפ" - שם הוא עדיין נשאר כפי שהוא, עד שלאייטולה הבא תהיה בעיה גם עם זה.