המסך המפוצל

הקליפים הכי מופרעים - חלק שני

דובי שרגא מגיש: עשרת הקליפים הכי מופרעים שאפשר לראות ב- MTV. חלק שני

מאת: דובי שרגא

פורסם: 16-08-2001
0 תגובות




פיטר גבריאל תמיד ידע ליצור עולם ויזואלי עשיר שילווה את המוסיקה שלו. השיר הזה היה הסינגל הראשון שיצא מהאלבום "Us", שהקליפים שלו הציבו סטנדרטים חדשים בתחום ההפקה והשימוש באפקטים בוידאו-קליפים. בקליפ הזה זכורים בעיקר קטעים שמתארים בהילוך איטי איך גבריאל מנסה להרוג יתוש ובמקום זה מצליח לרסק תפוח ואת שמשת המכונית. קטעים אחרים יזכירו לכם בוודאי את "סלדג`האמר" הקלאסי, באנימציה שבאמצעותה פטריות יוצרות את המלה HELP.





עוד קליפ של גונדרי, הפעם מתוך הסרט "חיים לא רגילים". לעתים רחוקות אנו חוזים בקשר כה הדוק בין הקטעים מהסרט והקטעים המצולמים במיוחד לקליפ. רוב הקליפ, למעשה, מציב את בק בסיטואציות דומות לאלו בהן נמצא גיבור "חיים לא רגילים" איאן מקגרגור. חוץ מזה, החיים שלו בקליפ הפוכים: הוא עובד על החוף ומשתזף במשרד; הטפט בחדר שלו מורכב מתמונות ובמסגרת יש טפט; במטוס יש רוח חזקה, אבל על הכנף נחות הציפורים בנוחות. בהמשך הוא יפגוש את הצל שלו ויחזה באדם שלוקח את המכונית שלו על הכתף. לקראת סוף הקליפ הוא מגיע לאולם קולנוע שמציג את הסרט "חיים לא רגילים", ובתמונות בכניסה הוא מזהה סצנות מהקליפ, לכן הוא נכנס לאולם הקולנוע כדי לצפות בעצמו על המסך, משתזף על החוף.





זה היה הסינגל השני מאלבומם השני של הצמד הצרפתי דאפט פאנק, ולהיטם הגדול ביותר עד כה. אנחנו באולפן ובו תפאורה המורכבת ממדרגות ובמה עגולה במרכז, ובהתאם לקצב של השיר נעים בהתאמה קבוצות של רקדנים ורקדניות לפי תחפושות: מומיות, שלדים, שחייניות, רובוטים. כל קבוצה כזו מייצגת אלמנט אחר בשיר: הבס, המלודיה, הקול שחוזר אחרי המלים "מסביב לעולם" שוב ושוב. רעיון פשוט, ביצוע פשוט, וחגיגה נהדרת של צבעים ותנועה.





גם הכמיקל ברדרז לא מפספסים אף קליפ, וגם הם מתחברים עם עולמו ההזוי של גונדרי. זהו סיפורה של בחורה צעירה המתגוררת בניו-יורק, ומהמציאות היומיומית המצולמת בוידאו אנו עוברים ל"עולם הרקדניות" בו נמצאות יחד איתה עוד שבע רקדניות שנראות בדיוק כמוה וזזות ביחד בכמעט-דיוק. אנחנו בחדרה של הבחורה כשהיא מסתכלת במראה, ושבע הכפילות שלה מופיעות כשהן זזות לצד שבע מראות. כך מלוות אותה הרקדניות-כפילות במקומות שונים אליהם הבחורה הולכת. עוד קליפ שיוצר רקעים מקוריים בשביל הדמויות לנוע בתוכם.





15 קליפים ביים אנטון קורביין, צלם של כוכבי קולנוע ומוסיקה, לדפש מוד מאז 1986 ועד היום. כך נוצר הקשר האמיץ ביותר בין להקה ובמאי קליפים. בכל אחד מהקליפים יצר קורביין עולם שלם של דימויים, שמתקשרים אסוציאטיבית עם המלים של השירים ועם המוסיקה שלהם. בקליפ הזה, אחד מהידועים ביותר של הלהקה, מוצגת גרסה מעוותת קצת ובעיקר אפלה של עולם האגדות. התפאורה היא של טירה גבוהה והשביל האפל שמוביל אליה, ולפנינו מוצגות דמויות משונות בתלבושות מאותו עולם קסום, כשבחזית הטירה על משטח של קרח מחליקים שני יצורים עם מקור משונן.


עד כאן הדוגמאות; החל מהשבוע הבא נתחיל להיכנס להיכנס עמוק יותר לתוך הקליפים, איך הם נעשים ומה ביניהם. להצעות ותגובות, כתבו אלי.