המסך המפוצל

ספכ``ש אנג`ל: ``הקו המת הדק``

פרק ארבעה-עשר: The Thin Dead Line

מאת: JW

פורסם: 03-08-2002
1 תגובות
שם הפרק, "The Thin Dead Line", הוא עיוות של הביטוי "The Thin Red Line" ("הקו האדום הדק"), שהוא שם של ספר מפורסם שמתאר קרב בין חיילים אמריקאים ויפנים, ועל פיו נעשו שלושה סרטי קולנוע. הסיפור מתואר ממספר זוויות ראיה ומכיל תיאורים ריאליסטיים של מלחמה ומוות.

נושא הפרק אינו מוסתר והוא ברור ביותר - שוטרים שמשתמשים בכוח מוגזם ובאלימות יתירה תחת מסווה של מלחמה בפשע. שוטרים "זומבים" אשר פועלים תחת הוראות מדויקות, ללא הבחנה או שיפוט ושיקול דעת עצמי. שחיתות במערכת החוק והסדר, גזענות ודעות קדומות. אן שואלת את גאן "למה אתה חושב שהשוטרים ייטפלו אליכם?" והוא עונה "כי אנחנו נהיה אלו שילכו בעודם שחורים". הביקורת גלויה לחלוטין, ומאידך, גאן מאשים את ג'קסון בהחרפת המצב ע"י נשיאת נשק. כלומר, מעגל השנאה והאלימות נמשך, כתוצאה מפעולות שני הצדדים.

הקונפליקט של גאן מודגש, כשהוא מואשם בנטישת חבריו הישנים. "אתה לא בסביבה", "משחק אותה בלש שדים עם חבריך החדשים". גאן נטש את אורח החיים הישן שלו כמעט לחלוטין, בעוד שב-First Impressions ראינו עד כמה הוא מעורב ודומיננטי בעולמו, ועכשיו הוא כביכול מנותק. הוא נאלץ להתמודד עם הבחירות שעשה, אך לא מאבד שליטה אלא שומר על קור רוח ונשאר נאמן למשימה שלו.

ולעומת זאת הקשר שלו עם ווסלי רק הולך ומתחזק. עכשיו ווסלי ספג כדור בשבילו, נורה בניסיון להגן על גאן, והאחווה ביניהם מתהדקת.



קייט פועלת בשיתוף עם אנג'ל, למרות משקעים שיש לה עדיין לגבי מותו של אביה. ובכל זאת היא מאמינה, סומכת עליו ועוזרת לו, ומוכיחה שהקשר ביניהם עדיין לא מת לגמרי. היא אומרת לו "אתה לומד לחיות עם הרבה דברים" ולבסוף גם מציינת "העבודה הזו משגעת אותי", ואנג`ל מזדהה. ההשוואה בין קייט לאנג`ל חושפת שני אנשים שנתקעו במעיין מצב ביניים, בין ה"עבודה" לבין רגשותיהם האישיים. המשימה היא כבר לא אותה משימה, ההתלהבות והמוטיבציה כבר עברה חלפה. שניהם עדיין עושים את הדבר הנכון, אבל הצלקות הנפשיות כבר מכבידות ומקשות.



אן שוב פועלת מתוך מניעים שקשורים לעבודתה ולילדים שאיכפת לה מהם. היא מעונינת בטובתם בלבד ומנסה למנוע כמה שיותר סכסוכים או עימותים. כשהיא מציינת שאנג`ל עזר לה, נדלקים קורדיליה ו-ווסלי. האם אנג`ל פועל לטובת חסרי הישע שוב? האם הוא השתנה? כשהם שומעים שהעניין קשור לוולפראם והארט, הם מבינים שהוא לא. האובססיה עוד לא חלפה, הוא לא מעוניין בעזרה כי אם בנקמה. ואם רק היו מודעים לאירועי הפרקים האחרונים...

הפרק מדגיש את מצבו של אנג`ל מול מצבה של החבורה. בתחילת הפרק הוא חוזר לבד למלון בודד ונטוש, בעוד הם יושבים ביחד במשרדם החדש ודנים בענייני עבודה. אנג`ל שוב שומע ממרל את מה ששמע מהמארח בפרק הקודם: "לא טרחת אפילו לבדוק מה איתם". הוא אף עוקב אחריהם ולבסוף מצטלבות דרכיהם בסתר כאשר למעשה הם עובדים על אותו קייס. כשהוא שומע מקייט על ווסלי, הוא מגיע לבקרו בבית החולים, ונתקל בקורדיליה הזועמת והיא מעמידה אותו במקומו ואומרת לו:"You walked away. Do us a favor and just stay away". הם כבר לא צריכים אותו, לא תלויים בו ועכשיו הם גם לא רוצים אותו בסביבה. האירוניה היא שדווקא כשמשהו אצלו כן מתחיל להתעורר ולהבין את חומרת מעשיו, הם כבר לא רוצים אותו בסביבה. הריחוק ביניהם כבר מקובע ולא נראה פתרון באופק. המצב כבר לא יחזור לקדמותו.



מוטיב "השוטר אוכל-התפוח" הוא אלמנט מוכר שנעשה בו שימוש רב בספרים וסרטים רבים בכדי לתאר שחיתות משטרתית.

סימן הנשיכה של אנג'ל את קייט מ-The Shroud of Rahmon נעלם לחלוטין במהירות, בעוד לבאפי זה לקח הרבה יותר זמן, אפילו עם יכולת הריפוי המהירה שלה.