המסך המפוצל

מנת היום 21/9/14

חמים וטעים, כשהיהודים היו מצחיקים ועוד

מאת: שי שגב

פורסם: 20-09-2014
0 תגובות

21:00 מסילות אקסטרים | Chris Tarrant's Extreme Railways , ערוץ הטיולים

כריס טארנט, אגדת טלוויזיה ורדיו בריטית, יוצא למסע רכבות אפי לאורך הג'ונגל של מערב אפריקה, איזור הספר של אוסטרליה וחוף המונסון בהודו. לטארנט, נוסע מתמיד ברחבי הגלובוס, משיכה ספציפית לנסיעה ברכבות ושאלות רבות בנושא, כגון: כיצד נבנים המנועים והמסילות? מהו האופן בו הם מתוחזקים ואיזה שינוי הביאו אל קהילות מרוחקות? אנו מוזמנים לחבור אליו בשעה שיבחן כמה מהמסילות הישנות והמרהיבות בעולם, יחווה מספר עצירות מפתיעות בדרך ויתהה מדוע מסע בן יומיים דרך קונגו אורך 6 ימים; למה מסילת הרכבת בין אדלייד לדרוויין, שבנייתה ארכה 100 שנים, ננטשה לחלוטין; ומה הסיבה שמסילת קונקן הצריכה 92 מנהרות ו-2,000 גשרים. נהגי רכבות, מהנדסים ומקומיים ישיבו לכריס על שאלותיו ויסייעו לו במסע בלתי נשכח.

 

 

21:10 כשהיהודים היו מצחיקים | When Jews Were Funny, ערוץ 8 (הוט)

זוכה בפרס  הסרט הדוקומנטרי הקנדי הטוב ביותר - פסטיבל טורונטו 2013. כולנו מכירים בדיחות יהודיות, אבל מה הופך הומור יהודי לייחודי כל כך? האם התלונות האינסופיות? אולי האובססיה העצמית? אחרי הכול, כפי שהקומיקאי מודי רוזנפלד דואג להזכיר לנו, איזה גוי לא מפסיק לדבר בכל מקום על כך שהוא נוצרי? הדוקומנטריסט אלן זווייג יוצא למסע אל לב לבו של ההומור היהודי דרך ראיונות עם כמה מהקומיקאים היהודים הגדולים של ימינו, בהם מארק מרון, ג'ודי גולד, גילברט גוטפריד, דייויד סטיינברג, האווי מנדל, יוג'ין מירמן, בוב איינשטיין ואחרים. כולם מציעים אנקדוטות אישיות ומשעשעות לצד שורה של הסברים לשאלה הגדולה מכולן: מהי מהותו של ההומור היהודי? התשובה, כמובן, מורכבת הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים. קנדה, 2013. סרט בשני חלקים, בשידור יומי. הסרט משעשע לצפייה, אך אין בו מוסר השכל או ידע חדש בתחום ההומור היהודי. ציון: ♥♥♥♥♥

 

 

22:00 חמים וטעים | Some Like It Hot, ערוץ Yes3

הקומדיה האמריקנית הטובה בכל הזמנים על פי מכון הסרטים האמריקני, ובמקום ה-22 ברשימת הסרטים הגדולים אי פעם; מקום 96 ברשימת הסרטים הטובים ביותר של אתר IMDB; מקום תשיעי בדירוג של מגזין אנטרטיינמנט וויקלי; הסרט היה מועמד לשישה פרסי אוסקר וזכה בפרס התלבושות; זוכה גלובוס הזהב על הסרט הקומי הטוב ביותר. שחקנים: מרלין מונרו, טוני קרטיס, ג'ק למון. במאי: בילי ויילדר. ארה"ב, 1959. ההומור האמריקני הקלאסי והטוב (להוציא את האחים מארקס), למי שטרם צפה – הבדיחות תשמענה מעט מיושנות. הסרט הקדים את זמנו מבחינה חברתית וקולנועית, ועל כן ראוי למלוא הכוכבים. ציון: ♥♥♥♥♥

 

 

22:00 אלוהים אחרים / אני ה', ערוץ 8 (הוט)

שלושה סוגי מאמינים יש ביהודה ושומרון, החרדי, הדתי והחילוני. הסרט יבחן את ה"אמונה" של שלושת אלו, את סוד שיתוף הפעולה בין החילוני לדתי, וינווט בין אלו לבין אלו, במטרה להבין את האמונות השונות של המתיישבים ביהודה ושומרון. חלקן, אגב, בלתי ניתנות לגישור. מיד אחרי ההתנתקות מגוש קטיף מצאו יוצרי הסרט אצל המתנחלים תחושות של זעם בשל "בגידת המדינה", יחד עם מרירות עצומה. אלו חלחלו עמוק והיטב מתחת לפני השטח והגבירו את כוח המשיכה של האמונות הקיצוניות. בעיני אלו ה"מדינה" אינה נחשבת. מתוך אלו צמחו הקריאות לסרבנות, לשינוי מלא של בתי המשפט, של תפיסת המשפט, ל"תג מחיר", וצמח גם הספר "תורת המלך", שמשמעותו מרחיקת לכת יותר ממה שנדמה. הספר "תורת המלך" מתאר ומבאר את הלכות הפגיעה בגוי, בזר, ב"ערבי", ונוקט בגישה מקלה מאד על אופציית ההריגה והפגיעה במי שמתנגד לקו ולשלטון היהודי. אלא שבספר ניתנים כבר רמזים ראשונים המתייחסים לא רק לגוי, אלא גם ל"אפיקורסין" – לכופרים מישראל. לציבור החילוני. האם אכן זהו השלב הבא בהקצנה? לאן הוא יכול להוביל? האם הוא ייעצר בהתנחלות? הסיטואציה בהתנחלויות מדגישה ומקצינה את הדילמה והפער שבין האמונה הקיצונית לבין המדינה האזרחית, והיא גם המקום הנכון לבדוק לאן זה בדיוק עומד לקחת אותנו בשנים הבאות. בסרט יערוך רינו צרור מסע בין קובעי הדעה והאמונה, הרבנים הגדולים והמשפיעים בשטח, חלקם לא התראיינו מעולם, ויברר איתם את מצב האמונה היום ולאן פניה. בימוי: רינו צרור.

 

 

מדור "מנת היום" מסכם את כל מה שחדש בערוצי הטלוויזיה, על פי עדכונים המתקבלים מגופי התוכן והשידור. לעיתים נופלות טעויות בעדכונים אלה מסיבות שונות, נשמח אם תתקנו לטובת הקוראים. כותב המדור מדרג רק את התכנים בהם צפה, אשר לחלקם אף ניתן למצוא ביקורת מלאה ומפורטת באתר בו הוא כותב עם הקלקת קישורית המילה ציון.