המסך המפוצל

מנת היום 28/10/13

החיים על פי סאם, נערה קטנה חוגגת 18 ועוד

מאת: שי שגב

פורסם: 27-10-2013
0 תגובות

21:00 נערה קטנה חוגגת 18 | Small Teen Turns 18, ערוץ 8 (הוט)

ג'אז בוקריט נולדה עם בעיות גדילה, היא כבר כמעט בת 18 אך עדיין בממדים של ילדה בת 9. על סף יום הולדתה ה-18, נאלצת בוקריט להתמודד עם ההתמכרות לסמים של אביה. היא נוסעת לארה"ב לדודתה שלי, בזמן שהאב שנשאר בווילס, נכנס לתכנית גמילה מהרואין, בניסיון לנצל את הסיכוי האחרון שלו לחיי משפחה תקינים, ולמצוא את הכוח הנפשי שהוא צריך כדי להתנקות. האם אביה של ג'אז יצליח לעבור את הגמילה  ולהיות חלק מחייה שוב? הסרט עוקב אחר ג'אז בהכנות למסיבת יום הולדתה. וכשהמסיבה מגיעה, ג'אז נהנית מהמשקה האלכוהולי הראשון שלה כמבוגרת רשמית ואמה מפתיעה אותה בשמלה מפוארת לכבוד האירוע.

 


22:00 החיים ע"פ סאם | Life According to Sam, ערוץ Yes דוקו

סיפור על מאבק אמיץ של שני הורים לנצח את המחלה של בנם. לזלי גורדון וסקוט ברנס, הם שני רופאים שנישאו והביאו לעולם את בנם סאם. כשהגיע סאם לגיל שנתיים הוא אובחן כחולה בתסמונת "פרוגריה", מחלה גנטית נדירה ביותר הגורמת להזדקנות מואצת ולמוות. רוב החולים במחלה מתים עד גיל 13. למחלה אין טיפול ואין מרפא. לאחר אבחון המחלה, בעוד הרופאים ממליצים לשני ההורים "ליהנות מסאם כל עוד הם יכולים", הם מחליטים שלא לקבל את ההמלצה ולמצוא דרך להאריך את חייו עד כמה שאפשר. הם עוזבים את עבודתם ומרגע זה מקדישים את חייהם למציאת טיפול רפואי למחלה. ההתקדמות המדהימה שלהם, בתוך פחות מעשור, לא רק שהביאה את סאם כבר לגיל 16, אלא גם הביאה למציאת הגן האחראי למחלה, הם פיתחו אבטיפוס לטיפול תרופתי ראשוני למחלה והצליחו למצוא קשר בין "פרוגריה" לבין תהליך ההזדקנות של כולנו. סרט מעורר השראה על אופטימיות וכוחה של התמדה כנגד כל הסיכויים. בימוי: שון פיין ואנדריאה ניקס-פיין, שזכו באוסקר® על סרט הדוקו  Inocente. 94 דקות, ארה"ב, 2013.

 


23:00 סיפור משפחתי | Family Affair , ערוץ 8 (הוט)

זוכה פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר – פסטיבל אטלנטה 2010; זוכה פרס הקהל – פסטיבל הקולנוע העצמאי בוסטון 2010; זוכה פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר – פסטיבל הסרטים הקנדיCFF  2010. סרטו הביוגרפי של צ'יקו קולברד, שירה באחותו בטעות כשהיה בן 10 והותיר אותה נכה כל חייה, מסתעף לסיפור משפחתי מזעזע של גילוי עריות, אונס ונטישה. אב שחור ואם יהודייה נפגשו בגרמניה במלחמת העולם השנייה. שניהם פליטים של גזענות ואכזריות משני צידי האוקיאנוס, שהקימו בסופו של דבר משפחה אמריקנית אומללה, שאינה יודעת איך להכיל את סודה: הבנות נאנסו על ידי אביהן בזו אחר זו והאם המוכה נטשה את ילדיה, כשלא הייתה מסוגלת להתמודד עם האמת. הזוועה עוד מתעצמת נוכח הבנאליות של שגרת המציאות הבלתי נסבלת הזאת, כאשר הבנות מתעקשות על מראית עין של נורמאליות ביחסיהן עם האב המתעלל, ומעידות שלפעמים ייחלו לרגע שייכנס למיטתן. ארה"ב, 2010.

 


***

 

מדור "מנת היום" מסכם את כל מה שחדש בערוצי הטלוויזיה, על פי עדכונים המתקבלים מגופי התוכן והשידור. כותב המדור מדרג רק את התכנים בהם צפה, אשר לחלקם אף ניתן למצוא ביקורת מלאה ומפורטת באתר בו הוא כותב עם הקלקת קישורית המילה ציון.