המסך המפוצל

מנהיגים ומורדים בעולמות

סקירת כנס עולמות 2013

מאת: המערכת

פורסם: 14-04-2013
1 תגובות

הכנס השנתי "עולמות", המאורגן ע"י האגודה הישראלית למד"ב ופנטסיה וקהילת טולקין הישראלית, התקיים במהלך חג הפסח האחרון, וסיפק לקהל החובבים שלל אירועים מגניבים החל מהפקות מקור מושקעות, דרך סדנאות יצירתיות וכלה בהרצאות מעניינות. צוות המסך המפוצל התכנס כאן בעיקר כדי לדווח לכם ממקור ראשון על ההרצאות הקשורות לעולם הטלוויזיה שהיו בכנס, ושאנו עובדים על כך שיהפכו לכתבות באתר בתקופה הקרובה, אבל על הדרך הסתבר שמהחוויות שאספנו אפשר להרכיב את המדריך המלא לטרמפיסט בכנס עולמות 2013, והריהו לפניכם. אם יש לכם מה להוסיף על הרצאות שפספסנו אתם מוזמנים לדווח ולספר איך היה הכנס עבורכם. 

 

הנושא של הכנס היה השנה "מנהיגים ומורדים", ומטבע הדברים, התכנים כיוונו בעיקר – אם כי לא בהכרח – לנושא זה.

 

מתחם הכנס היה הומה אדם, כשכולם ממהרים מהרצאה להרצאה או מדוכן לדוכן ולמפגשי חברים, ולא מעט מהם גם מחופשים, מי פחות ומי יותר, דבר שהפך את המתחם לצבעוני יותר.

 

 ספיידרמן, מנהיג או מורד? 

 

גולת הכותרת של הכנס הייתה המופע המקורי והמושקע "המסע אל הר החורבן האפל (של האבדון)". מדובר במופע בעל מבנה מיוחד שאפשר לקהל הצופים להשתתף באופן מאד פעיל: המופע חולק לארבעה סיפורים מז'אנרים שונים שהתפרשו על שני ימי הכנס. בכל אחד משני הימים הומחזו שני סיפורים מתוך הארבעה, כאשר לאורך המופע התבקשו מתנדבים מהקהל לעלות לבמה ולהתמודד עם סיטואציות שונות בהן עליהם לבחור באחת מ- 4 אפשרויות פעולה. כל אפשרות זכתה לתסריט משלה, כך שבחירת הצופים הניעה, למעשה, את העלילה (בחירה באפשרות לא טובה גרמה ל"מוות" של המתנדב/ת ולמעבר אל המתנדב/ת הבא/ה). ביום הראשון הומחזו הסיפורים מז'אנר הסטימפאנק והפנטסיה הקלאסית, ואילו ביום השני נבחרו הסיפורים מז'אנר המדע הבדיוני ומז'אנר פנטסיית פיות.

המופע זכה להיענות עצומה מהקהל שהרבה לנסות "לסייע" למתנדבים לבחור באפשרויות ה"נכונות" והרבה לצחוק ולהריע ברגעים הנכונים. המופע עצמו נכתב בשנינות רבה ובוים לעילא ולעילא.  




במהלך הכנס עלו הפקות מקור מוצלחות נוספות. בלטו במיוחד שלושה שעשועונים: ב"הרצאות מהכובע" (דניאל צ'ודנובסקי, קרן לנדסמן, אורי ליפשיץ ולילי דאי) התבקשו חברי הפאנל המתמודדים להכין הרצאות מאולתרות עפ"י רעיונות מטורפים שהועלו ע"י הקהל, ב"מעוניין חלקית" (אביעד שמיר, אלון גור אריה, דורון פישלר, עודד פוירשטיין ותום שפירא) התבקשו חברי הפאנל להשיב על שאלות בנושאים שנראו להם ידועים וברורים אבל בפועל לא היו בהכרח כאלה וככל שהתשובות שהשיבו היו הזויות יותר, כך הניקוד בגינן היה גבוה יותר. אירוע "פאוורפוינט קריוקי" (אהוד קינן, אסף שגיא) הוא מעין שילוב של "של מי השורה הזאת" עם קריוקי לחנונים. כבר בכניסה נראה ההבדל מאירועים אחרים: לכל הצופים ניתנה האפשרות להכניס את שמם לכובע הגרלות, וחלקם הגדול אף זכה להיבחר ולעלות לבמה. החוקים פשוטים: על הבמה מוצגת מצגת פאוורפוינט אקראית שהתגלתה ברשת, והמנחה, במשך 5 דקות, מרצה על נושא כלשהו, כאשר המצגת מאחוריו והוא מעביר בכל פעם לשקופית מפתיעה אחרת. בין ה"מנחים" מהקהל עלו גם מרצי הבית לאלתורי הרצאות משלהם, והתוצאה ברובה משעשעת ביותר, עם אפס יומרות חינוכיות אלא בידור וצחוקים בלבד. לא ברור הקשר למד"ב, אבל למי איכפת?

 

 

לאורך הכנס שובצו סדנאות יצירתיות בשלל נושאים – החל מאיפור, דרך הכנת יצירות גיקיות שונות, כתיבת דמויות של "אנשים רעים" ביצירות שונות, שיקויים למתחילים, בניית רובוטריקים (ושקרניקים) מקרטון, אורגימי וכלה בסדנה למאלתרים (כיצד להיות הגורם ה"מוביל" באלתור).

 

 

בין הדוכנים שהציעו את מרכולתם בחצר המתחם של בית ספר אשכול פיס, מצאנו גם את גיא שהציע את שרותיו בקריאת קלפי טארוט. נציגת המערכת הסקפטית מטבעה מצאה את הקריאה די insightful וחסכה הון תועפות על טיפול פסיכולוגי. ואם לשפוט על פי העובדה שהוא סמך על אנשים שהוא הציע להם את שירותיו שישלמו לו כשיהיה להם, ושהיינו עדים לכך שהם באמת עשו זאת, אפשר בהחלט לומר שהוא יודע לקרוא את האופי האנושי.

 

 

גיא, קורא בקלפים את עתיד המערכת

וכמובן, כמו תמיד, ניתנו הרצאות רבות שנגעו בתחומים שונים, החל מהארי פוטר, דרך "משחקי הכס" (וסדרת הספרים "שיר של אש וקרח"), "שרלוק הולמס", "באטלסטאר גלקטיקה", "פארסקייפ" ועוד יצירות רבות, כשחלק מההרצאות מתמקדות פחות ביצירות ספציפיות ויותר בסוגיה מסוימת שעומדת על הפרק.

 

כמדי שנה, הייתה "באפי" נושא פופולארי מאד בהרצאות השונות, וכרגיל, מתברר שעולמו הרוחני של ג'וס ווידון אפילו עשיר יותר ממה שחשבנו עד כה. כך, למשל, ניתן למצוא קשר ישיר וברור בין לא מעט פרקים של באפי לבין כתביה של הפסיכולוגית קלריסה פינקולה אסטס על "האישה הפראית". בהרצאתה של ורדית גרסלר הוצגו הרעיונות המרכזיים של אסטס (מומחית לטיפול בפוסט טראומה ופסיכואנליסטית בהכשרתה) שבאמצעות שימוש באגדות, סיפורי עם וחלומות מלמדת כיצד ניתן לסייע לנשים להתמודד עם מצבי טראומה קשים. לפי גישתה של אסטס, לנשים קשר נפשי עמוק עם זאבים במגוון תכונות דומות והיא מציגה ארכיטיפ של "אישה פראית" שמחוברת לחלק הפרימיטיבי שלה ומסוגלת לסמוך על תחושות הבטן שלה ולקבל החלטות על פיהן. אחת הדוגמאות הבולטות של אסטס היא בסיפור "כחול הזקן" שבו הצעירה משלוש אחיות מתחתנת עם כחול הזקן ומצווה שלא להיכנס למרתף הבית. היא מחליטה לעשות זאת חרף הציווי ומגלה שם את גופות נשותיו הקודמות של כחול הזקן וחייה ניצלים. ב"באפי", מסתבר, יש לא מעט רגעים שנראים כמתכתבים עם הסיפור הזה. למשל: כשבאפי חושדת בטד, החבר החדש של ג'ויס, ומגלה את האמת עליו, וישנן דוגמאות נוספות רבות.

 

"באפי" זכתה להתייחסות נרחבת גם בפאנל "צודקות וסוררות בבאפי קוטלת הערפדים" בהנחיית פנינה מולדובנו ובהשתתפות ורדית גרסלר, נורית הוראק, ניצן פינקו ואסף רזון. הפאנל עסק בסוגיות של כוח והיררכיה בסדרה, תוך התמקדות בשאלות של מנהיגות, מרד, שיטות ממשל כפי שבאו לידי ביטוי בסדרה (דמוקרטיה, דיקטטורה וכו') ועוד. מטבע הדברים, זמן רב הוקדש לדיון בדמותה של באפי ובדוגמאות למנהיגות ולמרד מצדה, אבל נגע גם בדמויות אחרות, ובראשן ווילו, פיית', טארה, ספייק ועוד, תוך שילוב קטעי וידאו רבים להמחשת הדוגמאות. הקהל היה מעורב באופן אקטיבי מאד בדיון וניתנו לו הזדמנויות רבות לשאילת שאלות ולהעיר הערות. הדיון בפאנל היה דינאמי ולעתים אף סטה מעט מהנושא העיקרי, ובשלב מסוים, אף החל דיון ער בשאלת זהותה המינית של ווילו והאם ג'וס ווידון שגה או לא שגה כאשר הציג את הדמות החל מעונה 4 כבעלת נטייה חד-מינית מובהקת (לסבית) תוך התעלמות מההיסטוריה שלה עם בני המין השני תחת הצגתה כדו-מינית, למשל.

 

 

 

הרצאתה של ליהיא פלד "הפסיכופט המורד: מוולדרמורט ועד דקסטר" עסקה בניתוח דמויות של פסיכופטים ביצירות טלוויזיה וקולנוע בולטות. במהלך ההרצאה נותח המונח "פסיכופט" בהרחבה, על כל היבטיו: הגדרות, מאפיינים, סימפטומים, טיפול, הבדלי גישות בין הפסיכיאטריה לבין הפסיכולוגיה הקלינית ועוד. מטבע הדברים, דמותו של דקסטר מורגן זכתה לפרק נרחב בהרצאה, אבל גם מקומן דמויות מיצירות מוכרות אחרות לא נפקד ממנה, כמו וולדרמורט, חניבעל לקטר, דמותו של ג'ק ניקולסון ב"הניצוץ", אלכס מ"התפוז המכני" ועוד. אגב, במהלך ההרצאה הוצגה גם דמותו של ג'ופרי מ"משחקי הכס" וליהיא, המרצה, שאלה את הקהל "האם הוא פסיכופט, לדעתכם?". "לא, הוא סתם מניאק" הייתה התשובה, שלנו לפחות...

 

ההרצאה על "כוחות על בלשכת התעסוקה" (רותי קרני ושיר בן-אור) עסקה בקשיי התעסוקה בעולם המודרני, וכיצד הם משפיעים על אנשים רגילים, על גיבורי-על, ועל אנשים עם נכויות. מהי "הזהות השקופה" שמי שחורג ממנה בולט בחריגותו? מי רגילים יותר לראות אנשים עם מוגבלויות ולהתייחס אליהם יותר בטבעיות? (למשל - מי שבבתי הספר שלהם הילדים ה"שונים" למדו ביחד עם ה"רגילים" והיו חלק יומיומי מהנוף ולא הלכו לבית-ספר נפרד). נידונו שאלות כמו - מדוע לרוב גיבורי העל אין ילדים. הוזכר המושג "משמרת שנייה" (שמתייחס בד"כ לנשים עובדות, שאחרי סיום העבודה עוד מצופה מהן לתחזק את הבית והילדים כמשרה נוספת ללא שכר), בעוד שגם לגיבורי-על יש "משמרת שנייה" בצורת הצלת העולם בזהות הלא-סודית שלהם, ואז הם נדרשים למעין "משמרת שלישית". נדונו שאלות של נראות וזהות (למשל בסדרה המשובחת "הוחלפו בלידתן") ובמד"ב - ספרותי וטלוויזיוני - כמי שפורץ דרכים חדשות מצד אחד, ומביא לבעיות אחרות מצד אחר (לא, לא כל מי שמאבד אחד מהחושים מקבל כוחות-על בחושים האחרים!). זו הייתה הרצאה נפלאה ומרתקת שמקשרת בין הספרות, הטלוויזיה, והעולם האמיתי באלגנטיות ומלמדת גם דברים שלא כולנו ידענו על החיים עם מוגבלות.

 

ההרצאה של ד"ר רז דקל "פרצלסוס: אנטיתזה לרופא ואיש מדע" חשפה את דמותו של הרופא (וכורה, ואסטרולוג, ושרלטן) פרצלסוס - איש המאה ה-16. לצד עומס גדול בפרטים היסטוריים הצטיירה דמות ססגונית של מי שהיה רוב חייו "אאוטסיידר", שנרדף ע"י הממסד גם בשל כישוריו וגם בשל האגו הענקי שלו (הוקראו מספר מכתבים משעשעים מן המאה ה-16 שבהם פרצלסוס משבח את עצמו ומשמיץ את כל גדולי הממסד המדעי של דורו והקודמים להם עד היוונים. אין פלא שהוא לא היה פופולארי). אבל אדם שבכוח שכלו הגיע לניצוצות הבנה שחרגו מן הידע המדעי של אותה תקופה והיו המבשרים של השיטה המדעית (רפואית) של ימינו.

 

ההרצאה של ד"ר גדי אלכסנדרוביץ' "הפיתגוראים: כשהמתמטיקה הופכת לא רציונלית" הביאה את סיפורה של הכת הפיתגוראית, שסגדה למתמטיקה וליופי של הטבע שמצטייר ממנה. משם המשיכו לספר על המספרים ה"אי רציונאליים" שקיומם הביא את אותה הכת למשבר קיומי, והובאה ההוכחה (מהיפות והפשוטות במתמטיקה) לקיומם של מספרים כאלה שאינם רציונליים. בהמשך הוצגה גם הוכחה גיאומטרית יפה לא פחות (אך קצת יותר מסובכת) לכך שגם צורות גיאומטריות, כגון המחומש והכוכב, מכילות גדלים לא-רציונאליים.

 

עוד הרצאה שהקשר שלה למדע בידיוני היה במה שלא נאמר, הייתה הרצאתו המרתקת של רועי צזנה שעסקה בחידושים מדעיים אמיתיים שעד לפני מספר שנים היה אפשר למצוא דוגמתם רק ביצירות מדע בדיוני. הידעתם, למשל, שישנן מדפסות שהתוצרת שלהן היא אכילה? המצאה מרתקת נוספת שאוזכרה במהלך ההרצאה היא ה- Google Car - רכב ללא נהג, שכבר יש לו אישור לנסוע בשלוש מדינות בארה"ב (!): קליפורניה, פלורידה ונבאדה. מגניב לאללה, ומאוד מדע-בדיוני-י.

 

במהלך הכנס הוקרן פעם נוספת הסרט "משחקי קרוסאובר". האולם היה מלא מפה לפה, דבר שהפתיע את יוצרי הסרט שלא ציפו לכך שהקרנה בפעם המי יודע כמה בשעות לא הכי אטרקטיביות (שתיים בצהריים) תזכה להצלחה רבה. מה שאותנו בקהל באמת הפתיע היה לגלות שיש בקהל צופים שלא מכירים את דמותו של ספייק מ"באפי". נו, בכל מקרה, כולם נהנו.

 

ואם ב"משחקי קרוסאובר" עסקינן - במהלך המופע שהועלה ביום השני של "המסע אל הר החורבן האפל (של האבדון)" הוקרן סרטון קצר ובו קריאה לתמיכה בפרויקט מקורי מאת האנשים שעמדו מאחוריו. יוצרי ומפיקי הסרט פתחו עמוד מיוחד לתרומות באתר "מימונה" (המקביל הישראלי של "קיקסטארטר") כאשר כל התרומות שתתקבלנה מטרתן לממן את הפקת הסרט החדש, שנקרא, לפחות כרגע, "הרועה האחרון" שאמור להיות מוקרן בפסטיבל "אייקון" הקרוב. אפשר למצוא את עמוד הפרויקט בקישור הבא. עפ"י הנתונים באתר, עד כה נאספו מעל ל- 25,000 ₪ (!) שהבטיחו הלכה למעשה את הפקת הסרט. אתם מוזמנים לשקול לתרום בעצמכם כדי להפוך את הסרט למוצלח עוד יותר.