המסך המפוצל

שלושה מי יודע?

חברת יס משיקה ללקוחותיה שלושה חידושים טכנולוגיים

מאת: אורלי & אסף רזון

פורסם: 25-03-2013
10 תגובות

חלק מהגולשים באתר בוודאי זוכרים איך במכשירי הווידיאו הישנים האפשרות להקליט תכניות מראש הייתה מוגבלת למספר הקטן מעשר, שלא לדבר על המגבלה של אורך הקלטת ושאר התסכולים היומיומיים של חובבי הטלוויזיה הכבדים... היום אמצעי ההקלטה רבים ומשוכללים ובמכשירי המקס והמג'יק  אפשר לכוון הקלטה מראש לעונות שלמות של עשרות סדרות. המעניין הוא כמובן שככול שהטכנולוגיה מתקדמת נוספים עוד חידושים רבים אפשריים שעונים על צרכים שאנשים אפילו לא העלו בדעתם בעבר.

 

ביום ראשון ה-17.3 השיקו בחברת יס את הדור הבא של החידושים הטכנולוגיים בממירי הHD, בממיר המקליט יס מקס טוטאל, ובVOD. ניכר בשיחות עם דרג הניהול שהם אחוזי התלהבות מהחידושים הללו ושבחזונם הם רואים עולם שבו "הכול מחובר לרשת", ויותר ויותר עולמות שהיו נפרדים עד כה ילכו וישתלבו זה בזה.

אני ואסף רזון היינו שם והרי החידושים ועיקרם תחילה.

 

חידוש ראשון: ממשק משתמש חדש


לשון הקומיניקט: "גרסה חדשה לממירי ה-HD של החברה לממשק המשתמש, הלוקח השראה מעולמות מכשירי ה Smartphone והטאבלטים, ומיישמם באופן אופטימלי לטובת ממשק טלוויזיוני נוח ומרשים.

רכיבי הממשק מתבססים על העקרונות הויזואליים הבאים:

תפריטים בממשק אופקי ודינאמי"

 

 תמונת תפריט הVOD  החדש

 

סמנכ"ל ההנדסה של יס, איציק אליקים, שהיה נרגש ומלא התלהבות מהפיצ'רים החדשים, השיב לשאלה "האם תהיה בעיה להסתגל לממשק החדש?" בכך ש"הממשק אמנם חדש, אבל המעבר יהיה קל - הקפדנו לא לשנות את כללי הניווט (שמאלה, ימינה, כפתור יס, וכו'). וגם בסטרימר, שפת הניווט דומה, לא צריך להיות טכנולוג! לשם דוגמה, ההורים שלי דוברי ערבית, פתאום הם גולשים, בלי מחשב, דרך הממשק של הממיר-סטרימר ומראים לי קליפים של שירים בשפת אימם ביוטיוב".

 

חידוש שני: שירות מולטירום – MultiRoom

לשון הקומוניקט: "שירות שיאפשר ללקוחות לצפות בהקלטות מכל ממיר בבית,  ואף להמשיך צפייה בהקלטה בין הממירים.

לקוחות השירות, בעלי ממיר מקליט HD מסוג yesMaxTotal, ולפחות ממיר HD נוסף, יכולים לצפות בכל ההקלטות מהממיר המקליט - בכל אחד מממירי ה-HD הנוספים. באותו הזמן, ניתן יהיה גם לצפות בממיר המקליט בכל התכנים הנמצאים עליו או בכל אחד מהערוצים, ובמקביל, לצפות בכל תוכן אחר המוקלט על הממיר. יתר על כן, ניתן יהיה להפסיק את הצפייה באמצעות ממיר אחד, ולהמשיך מאותה הנקודה בחדר השני."


מתברר שהצורך בשירות כזה עלה שוב ושוב בשיחות עם לקוחות. במיוחד מכיוון שהצפייה בהקלטות היא להיט: מעל 70% מהלקוחות מחזיקים בממיר מקליט, אופציית ההקלטה מעלה את שעות הצפייה בכ-20%, וכמחצית הצפייה בערוצי הסדרות בשעות הפריים-טיים היא נדחית. למשל, כ-70% מהצפיות ב"הומלנד" היו בהקלטה.

 

סמנכ"ל ההנדסה של יס, איציק אליקים, הוסיף וענה לשאלותינו גם בנוגע לשירות זה:

ש: "כבר כיום קיימת אפליקצית YES לאייפד שמציעה תכנים מסויימים למנויים, האם במסגרת שירות MultiRoom אפשר יהיה לצפות בהקלטות המקס גם בטאבלט?"

ת: כרגע אין אפשרות לראות את התכנים האלה מהטאבלט.

ש: "מה נדרש לשם הפעלת מערכת MultiRoom?"

ת: בנוסף לממיר המקליט נדרשים בחדרים האחרים ממיר מקליט HD אחר, או ממיר HD לצפייה בלבד המכונה "זאפר" (הממיר הקטן והקומפקטי הזה הוא להיט ענק, כבר סיפקנו מעל מאה אלף כאלה, הם מאד פופולארים לחדרי ילדים). הממירים צריכים להיות מחוברים לרשת תקשורת ביתית דרך הנתב הביתי, ויעבדו במהירות 100M (אין חיבור במהירות 1000 כי זה רוחב פס שלא נדרש, והיה מייקר את הממירים ללא צורך). כרגע נתמך רק חיבור חוטי ולא אלחוטי. הטכנולוגיה היא בעצם סוג של הסטנדרט DLNA (שכבר מיושם בהרבה סטרימרים וטלוויזיות מודרניות - א.ר.) כך שהממיר המקליט משמש כשרת והאחרים כלקוחות.

ש: "אם המערכת היא DLNA, האם אפשר יהיה לצפות גם ללא ממיר, במחשב אחר בבית/טלוויזיה חכמה?"

ת: אי אפשר, התוכן הזה מוצפן.

ש: "לאור ההסתמכות ההולכת וגוברת - המגובה בסקרים שלכם - על הממירים המקליטים, מדוע אם מתקלקל ממיר כזה ונדרש להחלפה, התכנים הולכים לאיבוד ולא מועתקים לממיר החדש?"

ת: מאחר והתוכן מוצפן, אי אפשר להעביר אותו. אבל כשתכננו את המקליטים החדשים הוצאנו את ספק הכוח אל מחוץ לממיר, כדי להוריד את החום . זה הקטין מאד את כמות התקלות שדרשו החלפת ממיר. בעתיד אולי תהיה אפשרות להעביר את ההקלטות ל"ענן", ואז בעיה כזו תיפתר".

 

אגב, הטכנולוגיה החדשה הוצגה באולם בו הוקמו שלושה מיני-חדרים נטולי קירות (סלון, חדר עבודה וחדר ילדים) ובו הודגם איך ממיר מקליט אחד ("סלון") מאפשר לצפות באותן הקלטות גם בחדרים האחרים ("חדר שינה" ו"חדר ילדים"). אני חייבת לציין שהחדרים עוצבו בצורה כל כך מזמינה, עד שהייתי צריכה מבט שני כדי להבין שספת הסלון שלהם לא באמת נועדה לישיבה לאורחים.. 

 

חידוש שלישי: שירות המלצות VOD אישיות – MyTV 

לשון הקומיניקט: "מערכת המלצות מתקדמת הלומדת את שימושי והעדפות התוכן של המשתמש, ומציעה לו המלצות תוכן מה-VOD המבוססות על טעמו האישי ובהתאם לדפוסי הצפייה שלו.

המערכת משתמשת בטכנולוגיית מנוע ההמלצות של חברת Viaccess-Orca (חברת טכנולוגיה ישראלית בבעלות "פראנס טלקום") המשלבת מספר אלגוריתמים מתקדמים של ניתוח העדפות ליצירת המלצות אישיות מיטביות לכל צופה.

 

לטובת השקת השירותים החדשניים בחרה yes בספקי הטכנולוגיה המובילים בעולם בכל אחד מתחומי הפעילות המדוברים. בין השותפים בפיתוח: חברת NDS (בבעלות Cisco) שפיתחה עבור yes את ממשק המשתמש ומערכות ההפעלה של ממשקי המשתמש החדש ומוצר המולטירום; וסטודיו העיצוב NDS Design Studio מצרפת שפיתח את ממשקי המשתמש של חברות ZON (פורטוגל), UPC (הולנד),  SFR (צרפת) וזכה על עיצובים אלו בפרסים בינלאומיים רבים".

 

 

כשהשירות הזה הוצג בפנינו נטען כי הוא עלה בעקבות צורך של הלקוחות כפי שאפשר לראות בתמונת השקף מעל, ושהוא עושה שימוש בעשרה מנועי חיפוש המשלבים שלוש טכניקות עיקריות במטרה לקלוע לטעמם של הצופים: סוג תכני הצפייה, התאמה לתכנים של צופים אחרים שצפו באותן תכניות והתכניות הנצפות ביותר. בעוד אסף תהה מה עם הפרטיות, אני לא יכולתי שלא לתהות האם אנשים באמת הביעו רצון שמכשירים ינחשו את טעמם? 

 

העברת החלטות לאלגוריתמים אוטומטיים יכולה לגרום לתופעות משונות ביותר, כפי שאפשר לראות מהפרק המפורסם "My Tivo thinks I'm Gay"

 

 

האם נראה עוד ועוד אנשים שנאבקים במנוע ההמלצות שלהם עד ייאוש? או שמא הוא ייהפך להיות חלק מחוויית הצפייה בלי שנזכור איך הסתדרנו לפניו ועוד יותר מכך אם השירות הזה אכן יצליח לנחש בהצלחה את טעמם של המשתמשים בו, האם זה אומר שאנחנו נלך לקראת עתיד שבו הודעות פורום מסוג ה"אני צריך המלצה לסדרת אימה רומנטית עם שלושה חתולים ורופא משוגע" יהפכו לנדירות יותר עם הזמן?

 

ימים יגידו, בינתיים יס מחפשת נסיינים מקרב לקוחותיה לניסוי המוצר (המולטי-רום). אפשר להצטרף לניסוי באמצעות הרשמה מוקדמת בעמוד הפייסבוק של החברה. הניסוי צפוי להימשך כשלושה חודשים כשבסופם יושקו השירותים בתהליך מדורג לכלל לקוחות החברה. בשלב ההשקה יעלה ערוץ מיוחד ופרומואים ייעודיים בערוצי הבית השונים בהם סרטוני הדרכה על המוצרים והממשק החדש.

 

השירותים המתקדמים, ה-MultiRoom וה-Streamer יינתנו בחינם לכל לקוחות ה VOD.

ללקוחות שאין ברשותם VOD, חבילת השירותים החדשה שתכלול גם את ה-Streamer, ה-MultiRoom ושירותי ה-VOD, תעלה 14.90 ש"ח לחודש (מחיר ה-VOD כיום).