המסך המפוצל

סיכום שנת 2012 ברשתות השידור בארה''ב

תתש סוקר איך עברה השנה על ארבע רשתות השידור הגדולות בארה"ב

מאת: תתש

פורסם: 30-12-2012
7 תגובות

הסיפור הגדול של שנת 2012 בכל הנוגע ל"קרב על הרייטינג" בין רשתות השידור הגדולות בארה"ב הוא הקאמבק המפתיע של רשת NBC.

 

שנת 2012 הייתה טובה מאד עבור הרשת שכולם אהבו להספיד. הדברים נכונים במיוחד בכל הנוגע לעונת השידורים החולפת (סתיו 2012). נכון לעכשיו מדורגת הרשת במקום הראשון בנתוני הרייטינג של פלח הגילים 18 – 49 (הערה: בכתבה הזו אתייחס אך ורק לנתוני הצפייה של פלח הגילים הזה ולא לנתוני הצפייה הכלליים, שפחות מעניינים את המפרסמים). אף אחד לא חזה את זה, בפרט לאור העובדה שהרשת הזו מדשדשת מזה מספר שנים בתחתית טבלאות הרייטינג. ניתן למצוא שני הסברים לשינוי הדרמטי הזה – האחד, שיפור בנתוני הרייטינג של רשת NBC. השני, ירידה משמעותית בנתוני הרייטינג של הרשתות המתחרות, ABC, CBS ובמיוחד של רשת FOX, שהוליכה את הטבלה במרבית השנים הקודמות.

 

לעניין הירידה ברייטינג של הרשתות האחרות - השחיקה המתמדת בנתוני הרייטינג של רשתות השידור הארציות אינה עניין חדש. ואולם, בשנה האחרונה המגמה התחזקה אצל ABC, CBS ו-FOX. ניתן לזקוף זאת לשילוב של נסיבות - היחלשות כללית של כל התכניות, היחלשות של רוב תכניות הטנט-פול (התכניות העיקריות של כל לילה) והתכניות הותיקות וחולשה של רוב התכניות החדשות.

 

מבחינת רשת CBS נרשמה ירידה בשיעור של 15% בנתוני הצפייה לעומת התקופה המקבילה אשתקד. קשה למצוא הסבר חד משמעי לירידה הזו, מלבד עייפות ושחיקה של הסדרות הותיקות (בעיקר דרמות הפשע) וכישלון ביצירת להיטים חדשים. "המנטליסט" ו-"הוואי 5-0" היו אמורות להיות ה-CSI וה-NCIS החדשות, אך שתיהן לא מימשו את הציפיות הגבוהות שתלו בהן. הקומדיות של הרשת לא הצליחו לכבוש את יום שני בשל התחרות הקשה מצד "The Voice" הפופולארית, אבל הן עדיין מספקות מספרים נאים ובצירוף ההצלחה האדירה של "המפץ הגדול" בימי חמישי אי אפשר שלא לתהות אם הרשת לא תשקול להרחיב את היקף בלוק הקומדיות בערב הזה למשך שעתיים.

 

אצל ABC זה שיאו של תהליך שנמשך כבר שנים. מאז עונת 2004/5 המופלאה בה הושקו "אבודים", "עקרות בית נואשות" ו"האנטומיה של גריי" (ו-"רוקדים עם כוכבים" בקיץ) הרשת לא הצליחה להשיק להיט אמיתי אחד למעט "משפחה מודרנית" ("עד עצם היום הזה" מצליחה, אבל קשה לקרוא לה "להיט" ונתוני הצפייה בה ירדו העונה). בשנת 2012 חלה החמרה של המצב בעיקר בשל נוכחותה של "The Voice" שנחתה לה בימי שני ושלישי בתחרות ישירה עם תכנית הדגל של הרשת, "רוקדים עם כוכבים" ועשתה בה שמות. "האנטומיה של גריי" עדיין מספקת מספרים נאים באופן יחסי וזוכה באופן עקבי בנתוני הצפייה הגבוהים ביותר במשבצת השידור שלה, אבל הרייטינג ממשיך לרדת משנה לשנה ובמשך השנים התברר שהסדרה אינה מצליחה להוות "ליד-אין" (סדרה פופולארית שמשובצת לפני סדרות חדשות במטרה לסייע לה בנתוני הרייטינג)  טוב. את העונה הזאת תסיים הרשת במקום האחרון ואם לא תמצא להיטים חדשים המצב רק יחמיר.

 

רשת FOX, מצדה, נמצאת בנפילה חופשית כרגע. שיעורי הצפייה ב"X-Factor" ירדו ב- 30% לעומת השנה שעברה, "האוס" ירדה מהמסך, בלוק הקומדיות נכשל (למעט "נערה חדשה" שבעצמה יורדת בחדות לעומת העונה הקודמת), סדרת גמר בייסבול משעממת שהניבה נתוני צפייה מאכזבים וכשלון של הסדרות החדשות – כל אלה הביאו לכך שחרף נתוני פתיחה טובים הרשת סיימה את העונה עם טעם רע בפה. ועושה רושם שהמצב לא צפוי להשתפר במהלך החלק הראשון של שנת 2013. "איידול" איבדה 30% מצופיה לעומת העונה הקודמת ורבים צופים המשך התרסקות בטבלאות הרייטינג לאור פאנל השופטים החדש והמגוחך שלה. רוב הסיכויים ש-FOX תסיים במקום הראשון את העונה בזכות העוגנים שלה, אבל ללא אירוע ספורטיבי שירים את ממוצע הצפייה באופן מלאכותי, הרי שללא שינוי דרמטי בנתוני הצפייה בחלק השני של העונה צפויה הרשת לרשום אובדן של למעלה מ-20% מהצופים בתכנים שלה לעומת העונה הקודמת.

 

 

 

וכעת למנצחת הגדולה של השנה – ישנם שני גורמים מרכזיים שהובילו לשיפור המשמעותי בשיעורי  הצפייה של רשת NBC בשנה האחרונה – משחקי פוטבול ו- "The Voice". התכנית "Sunday Night Football" הדיחה את "איידול" מראשות טבלת הרייטינג לראשונה מזה שמונה שנים, ואילו "The Voice" סייעה לרשת לזכות בתחרות על ערבי שני ולתת פייט גדול לרשת CBS על ערב שלישי, בזכות נתוני צפייה מצוינים. בינתיים די היה בכך לצורך זכייה במקום הראשון בעונה החולפת, אך עם סיומה הקרב של עונת הפוטבול צפויה הרשת לאבד את ההובלה ל-CBS ול-FOX, אם כי הרשת צפויה  עדיין להציג שיפור ניכר לעומת העונה הקודמת.

 

מכל מקום, יהיה מעניין לראות האם המגמה הזו תימשך והאם קברניטי רשת NBC יידעו לנצל את המומנטום כדי למצב את הרשת בצמרת טבלאות הרייטינג בטווח הרחוק.