המסך המפוצל

סכפ''ש באפי: הלואין

עונה שנייה, פרק שישי: Halloween

מאת: נורית הוראק

פורסם: 07-10-2012
15 תגובות

הלואין / ליל כל הקדושים

פרקי הלואין מאפשרים לכל סדרת דרמה וקומדיה אמריקאית נורמטיבית לצאת קצת מהשגרה ולתבל את העלילות העונתיות בפרק מוזר ומפתיע שבו דברים משונים יכולים סוף-סוף להתרחש , ואף לזכות באיזה שהוא נימוק עלילתי. אך מה תעשה סדרה העוסקת במכשפות, ערפדים ושאר קסמים ושדים, סדרה שהיא בהחלט לא נורמטיבית - במיוחד לא ביחס לתקופה שבה נוצרה - בהשוואה לסדרות אחרות המתארות את גיל ההתבגרות בפשטות ובלי מטאפורות פי הגיהינום?

 

גם בפרק שלפנינו "באפי קוטלת הערפדים" בוחרת להיות שונה - אם ציפינו שב"הלואין" העניינים בסאנידייל יגיעו לכאוס מוחלט והערפדים יחגגו מספיק בשביל כל השנה, התחוור לנו  כבר בתחילת הפרק כי הלואין נחשב ללילה חלש בפי הגיהינום, ובכלל בעולם הערפדים, מה שמאפשר לקוטלת ולחבריה לתכנן ערב של התחפשויות, כאילו היו חבורת בני נוער רגילה. אבל אין חשש, כמובן, כי בהמשך מובהר לנו שגם הפעם העניינים ייצאו מכלל שליטה, עד כי לא ניתן יהיה להבדיל בין "ארור המן לברוך מרדכי", או יותר נכון, בין צופה מעונב ושמרן לבין תומך כאוס בעל נטייה להשיג דברים בדרך אלימה וכוחנית במיוחד.   

 

באפי הנסיכה הלוחמת

"למה היא לא יכלה להתחפש לזינה?" שואלת וילו במהלך הפרק כשהיא מרפררת לסדרת פנטזיה קאלטית ואהובה אחרת, בת זמנה של "באפי קוטלת הערפדים". הפרק "הלואין" היה יכול להסתיים מהר מאד אם זו הייתה התחפושת של באפי, אבל באפי מתחפשת לזינה, או יותר נכון, לבאפי קוטלת הערפדים, כל לילה, וזו הסיבה שבהלואין היא מבקשת להיות מישהי שונה לגמרי, זו שלא נבחרה, זו שמנהלת חיים כל כך משעממים וצפויים, מלאי התעלפויות והכנות לקראת אירוסין, עד שהיא אפילו לא חיה באותה מאה כמו הקוטלת שלנו. 

 

2000 Twentieth Century Fox. All Rights Reserved ©

 

באפי, שמיואשת מכך שהיא ואנג'ל לא יכולים להיפגש לדייט נורמאלי (שאיפה מוזרה בהתחשב בבן הזוג) בגלל עבודת הלילה שלה, חוקרת את עברו של אנג'ל ומגלה בו דמות רומנטית נשית, חלשה וחסרת ישע בהתאם לנשות התקופה, שאיתה כביכול ניהל אנג'ל רומן. כשהיא נכנסת לחנות התחפושות החדשה "איתנ'ס", היא בוחרת בשמלה תקופתית, הנראית תפורה בדיוק לפי מידותיה. אית'ן המוכר, כאן בתפקיד הפיה הטובה (או המרשעת), בשילוב עם אזהרתו של סניידר להחזיר את הילדים האוספים ממתקים בזמן הביתה, מקנים לסיפור הפרק תפנית סינדרלה הפוכה, שבה הנסיכה לא מצליחה להיחלץ משמלת הנשף שלה וזקוקה נואשות להצלת הנסיך. אך אנג'ל לא יכול להיות הנסיך שאותו באפי של המאה השמונה עשרה מבקשת. לעלמה במצוקה קל יותר להתחבר לזאנדר החייל, וכשהיא חושפת את פרצופו האמיתי של אנג'ל, היא לא מצליחה - כמו באפי - להתגבר על מראה עיניה ולהאמין לכוונותיו הטובות. בסיום הפרק אנג'ל מגלה לבאפי כי מעולם לא אהב את הנערות המשעממות ההן. באפי רצתה להיות נערה אמיתית אך נערות המאה השמונה עשרה לא היו ממש נערות אמיתיות וגם הן (ובמידה מסוימת גם הקוטלות שקדמו לבאפי) עוצבו על פי איזה שהוא חזון גברי ונידונו לגורל שהיה קבוע עבורן מראש. ההקבלה בין באפי לקוטלות הקודמות מודגשת גם כשספייק מנהל ציד אחרי בשר הקוטלת, שאותו הוא מקטלג, לאור ניסיונו, כרך ביותר. שלא כמו נערות המאה השמונה עשרה או הקוטלות הקודמות שספייק הרג, לבאפי יש יכולת ואומץ לבחור את גורלה במו ידיה, והיא מבהירה עד כמה היא מנותקת מאותה תחפושת, כשהיא מכריזה בפני ספייק: "אני בבית", מיד כאשר הקסם נשבר.


לא יורים באזרחים

בעוד שהיומנים על אנג'ל מהווים מאורע מחולל במקרה של באפי, שמוביל אותה לבחור בתחפושת התקופתית, המאורע המחולל של זאנדר הוא בעימות עם לארי בתחילת הפרק. לארי שרוצה להתחיל עם באפי, מכנה אותה "קלה להשגה". זאנדר נחלץ להציל את העלמה במצוקה, אך באפי בסופו של דבר מצילה אותו (וגם מצליחה לשחרר פחית משקה מהמכונה, דבר שזאנדר לא מצליח לעשות). זאנדר המושפל בוחר בתחפושת של חייל.

 

בניגוד לבאפי שזקוקה לתחפושת מלאה, הכוללת פיאה, כדי לעשות את המהפך, זאנדר רוכש רק אקדח צעצוע ובכל זאת הופך לחייל בכל רמ"ח איבריו, עד שאפילו קורדי מבחינה בשינוי הגופני שעבר. הקלות שבה הופך זאנדר לחייל אמיתי וכן הערתה של באפי שלא מדובר באמת בתחפושת, יכולים לרמז על כך שלזאנדר לא חסר מאום כדי להפוך ל"גיבור היום". זאנדר אולי נדמה כבחור החלשלוש שנשרך אחרי באפי ווילו, אך למעשה יש בו אומץ, קור רוח אל מול הסכנה, רצון לעזור וטוב לב.

 

כחייל המאופיין במנה גדושה של מצ'ואיזם, זאנדר מתקשה להבחין בעולמות הפנטסטיים שבהם מתפקדת הקוטלת. לפי הפרק, חיילים - ממש כמו עלמות מהמאה השמונה עשרה - לא מסוגלים להבחין בגוונים של אפור, ווילו כל הזמן נאלצת להזכיר לזאנדר לא לירות על השדים והמפלצות ברחוב, מפני שהם עלולים להיות ילדים או בני נוער שנקלעו לכישוף ממש כמותם. החוויה שעובר זאנדר במהלך ההלואין, מקרבת אותו גם לקורדיליה, ושניהם עומדים יחד בסוף הפרק ומתבוננים על אנג'ל ובאפי. "אי אפשר להפריד בין השניים האלה", זאנדר מעיר לקורדיליה ומשיב על שאלתו של לארי האם באפי היא חברתו של זאנדר. 

 

כמה דקות לפני כן, כשזאנדר מכה את לארי הפיראט (ועונה בכך, כנראה, על השאלה מי ינצחו בקרב - פיראטים או חיילים), הוא חווה רגע לא מובן של התרוממות רוח ומציין זאת לעצמו. למרות זאת, זאנדר הוא זה שמעיד שהעצמי המקורי שלו ליווה אותו לכל אורך הכישוף, גם אם בפועל, לא יכול היה להשתחרר. זאנדר מסכם את החוויה כמפחידה, למרות שבמהלכה הוא הצליח לכבוש כמה פסגות גבריות ולזכות בכבוד שאחריו חיפש בתחילת הפרק. בסופו של דבר, זאנדר, בדיוק כמו באפי, מרגיש הכי נוח בדמותו שלו.


 הנערה המסתורית

"אף אחד לא ישים לב אלייך אם תמשיכי להתחבא", אומרת באפי כאשר וילו מציגה בפניה את תחפושת רוח הרפאים שהיא בחרה. וילו היא היחידה בפרק שלובשת שתי תחפושות: אחת היא תחפושת רוח הרפאים שגורמת לה למות ולקום לתחיה כרוח המסוגלת לחצות קירות ומכשולים, והשנייה תחפושת הקוטלת שהיא לובשת מתחת. מצד אחד, וילו אינה רוצה שיבחינו בה, בניגוד לבאפי שרוצה את אהבתו של אנג'ל, או זאנדר שמעונין באהבתה של באפי. 

 

2000 Twentieth Century Fox. All Rights Reserved ©

 

בהתאם לתחפושת שהיא בחרה, וילו רוצה להיות רואה ואינה נראית ולא מרגישה בנוח כאשר היא במרכז העניינים. מצד שני, כאשר היא צריכה לעטות על עצמה מישהי שונה לחלוטין, היא בוחרת להתלבש כמו באפי, אך נראה כי הבחירה הזו לא הייתה למעשה הכרחית. לכל אורך הפרק וילו מוצגת כפעילה וכמניעה את העלילה, גם לפני רגע ההפיכה לרוח. בתחילת הפרק וילו היא זו שמציעה לבאפי לגנוב את היומנים על אנג'ל והיא זו שגונבת אותם בפועל כשבאפי מסיחה את דעתו של ג'יילס. כאשר באפי חולמת להפוך לנערה מהמאה השמונה עשרה, וילו משיבה שטוב לה לחיות במאה העשרים מכיוון שחשוב לה יותר להצביע.

 

לאחר שהכישוף הוטל וילו היא אומנם רוח רפאים, אבל בניגוד לבאפי וזאנדר, היא נשארת היא-עצמה ואינה מאבדת את זיכרונה או זהותה ולכן מסוגלת לחלק הוראות לאחרים, לכוון אותם ולהזכיר להם מי הם באמת. וילו היא גם זו שמגלה תושיה ופונה לג'יילס, ויחד הם פותרים את התעלומה ו"מצילים את היום".

 

בסיום הפרק מתעוררת וילו בתחפושת הרוח במקום שבו איבדה את נשימתה, הרחק מהחבורה, אך מאורעות הלילה גרמו לה להבין שהתחפושת היא רק תחפושת והיא לא באמת צריכה אותה. וילו בוחרת לצאת לרחוב לבושה כמו באפי, בצורה לא אופיינית לה, למרות שליל ההלואין כבר הסתיים. בנקודה זו אוז מבחין בה כשהיא חוצה את הכביש והיא מעוררת את תשומת ליבו. "מי היא הנערה הזו?" אוז שואל, אבל כצופים אנחנו יכולים לקבוע שווילו לא צריכה לשאול זאת את עצמה משום שנדמה שהיא כבר לא הנערה הביישנית, המופנמת וחסרת הביטחון מהעונה הראשונה.


את קורדיליה, לא חתול

אם יש דמות אחת ב"באפי קוטלת הערפדים" שמחזיקה באמת שלה ושלמה עם הזהות שלה, נכון לפרק זה בעונה השנייה, זוהי קורדיליה, לא מתביישת להיות שונה או לבלוט. בתחילת הפרק קורדיליה לא מרגישה שום תחושת אשמה או בושה כשהיא מנסה לגנוב לבאפי את הדייט עם אנג'ל ממש מתחת לאפה של הקוטלת. לקינוח, היא אפילו מעליבה את התסרוקת של באפי ומכתירה את עצמה כקוטלת האמיתית בכל מה שקשור להשגת דייטים כאשר באפי מנסה לספר לה שאנג'ל הוא למעשה ערפד - אמת שאותה קורדיליה לא מקבלת, פשוט מפני שהיא לא מסתדרת עם ההיגיון הפנימי שלה. כשהיא חושבת שהיא נתפשת כחסרת ביטחון בכל הקשור לדבון, היא מיד מתקנת את עצמה ואומרת לאוז לא למסור לדבון שהיא נפגעה ממנו. כאשר כל בני הנוער של תיכון סאנידייל רוכשים תחפושות אצל אית'ן, קורדי היא זו שקונה תחפושת בחנות אחרת - תחפושת צמודה שלא חוששת לחשוף את היתרונות החטובים של גופה. הביטחון העצמי של קורדי הוא זה שעוזר לה להישאר היא, גם במהלך הכישוף, ולמעשה, ממחיש שבניגוד לווילו, באפי וזאנדר, קורדיליה לא צריכה להתחפש כלל, אפילו אם הזהות האמיתית שלה לא כל כך עוזרת לה להצליח עם אנג'ל.


אומרים שאני אינני אני

ולסיום, הדמות שמתחפשת כל שנה, כל השנה, ואם לשפוט לפי הפרק הזה - תקופה די ארוכה: רופרט ג'יילס, העבריין הצעיר שהתגלגל להיות צופה מכובד ומופנם והסיבה העומדת מאחורי כישוף הכאוס של אית'ן ריין, שמתגלה כחבר נעורים של ג'יילס. למרות שג'יילס לא מופיע הרבה בפרק, הוא מאד מרכזי בו. בתחילת הפרק באפי ווילו מציקות לו כאשר הן מנסות לגנוב את היומנים שמתעדים את אנג'ל. באפי מכתירה את ג'יילס כחסר חיים, מייעצת לו ללכת מדי פעם לקולנוע ודוחפת אותו להתחיל עם גברת קלנדר שכינתה אותו, לדבריה, חמוד. בקטע הזה מופיע ג'יילס במיטבו: ביישן, מכוון מטרה (הוא מנסה לשכנע את באפי להתאמן במהלך החג), הססן, למדן (הוא מנסה להסביר לבאפי מדוע הלואין נחשב לערב שקט) וכזה שנופל בקלות למלכודת שטומנות לו וילו ובאפי. למרות זאת, בהמשך הפרק ג'יילס הוא בבירור זה שמציל את המצב. וילו פונה אליו לעזרה והוא זה שמחלץ מפיו של אית'ן את הדרך לשבור את הקסם (פעולה שכאן מקבלת היבט מוחשי, כאשר לצורך שבירת הקסם, יש לשבור את הפסל עצמו). ג'יילס מורה לווילו להתרחק מהחנות כאשר הוא מגלה במי מדובר, משום שהוא אינו רוצה שהיא תגלה את האמת על עברו, אבל מול אית'ן אינו חושש להשתמש באלימות כדי להציל את בת חסותו. סיום הפרק מעיד שלפחות מצד אית'ן, הנקמה בג'יילס עדיין צפויה להגיע, ומעלה לא מעט שאלות: מדוע אית'ן וג'יילס שונאים זה את זה כל כך? מדוע בוחר ג'יילס להתנהג כאדם אחר בחיי היום יום שלו? והאם ייתכן שעבור ג'יילס כל יום הוא הלואין?

 

2000 Twentieth Century Fox. All Rights Reserved ©


בחזרה לעתיד

תוספות עבור מי שסיימו לצפות בסדרות "באפי קוטלת הערפדים" ואנג'ל. לכל השאר: זהירות, ספוילרים! 


ה"רומן" בין ג'יילס לאית'ן ריין הניב שלל פאנפיקים, אך לצערם הרב של המעריצים, לא הרבה זמן מסך בסדרה עצמה. דיבורים על הסדרה "ריפר" שרצו ברשת תקופה מסוימת, הניבו תקוות שהיחסים בין ג'יילס לאית'ן ריין ימומשו במסגרת סדרת בת שכזו, ושזה יהיה גם המקום לזכות בתשובות על עברו של גיילס, שלא קיבלנו לאורך הסדרה. "ריפר",לצערנו, לא יצאה אל הפועל. מי יודע? אולי נתנחם באיזה קומיקס ביום מן הימים.