המסך המפוצל

היום בו כבו האורות

ביקורת על פרק הפיילוט של הסדרה Revolution

מאת: ניר תל-אור

פורסם: 14-09-2012
14 תגובות

 

בשנים האחרונות, נראה כי הוליווד מאוהבת בפוסט-אפוקליפסה. אחרת, קשה להבין את שטף הסרטים וסדרות הטלוויזיה העוסקים בנושא. בין שהחרבת העולם המוכר לנו אירעה עקב מחלה כלל עולמית (שלרוב הופכת את מרבית האוכלוסייה לזומבים טורפי אדם) או שואה גרעינית ובין שנגרמה מהתקפת חייזרים- חייהם של שורדי האפוקליפסה כנראה מרתקים את תסריטאי ובמאי המעצמה הגדולה בעולם, החוזרים לנושא שוב ושוב.

 

דבר נוסף החביב על אנשי הטלוויזיה האמריקאית (בעיקר מאז "אבודים" עלתה לאוויר ב-2004) הן סדרות ה"היי-קונספט". בניגוד לסדרות הפרוצדרליות, בהן כל פרק עומד בפני עצמו ואין שום חובה לצפות בכל פרקי העונה כדי להבין את העלילה, סדרות ה"היי-קונספט" מחייבות את הצופה להתמסר לעלילת הסדרה המתפתחת מפרק לפרק, כמו גם לדמויות ההולכות ונהיות מורכבות ככל שהסדרה מתקדמת.

 

אין פלא, אם כך, שמרבית הסדרות הללו נכשלות, ורובן לא זוכות ליותר מעונה אחת על המסך. רוב הצופים האמריקאים (וכנראה גם בשאר העולם), מעדיפים בידור קל של ארבעים דקות, עם עלילה שאפשר לשכוח עשר דקות אחרי הצפייה בפרק.

 

עם זאת, נראה כי היוצרים לא אומרים נואש, ובכל עונת שידורים חדשה, עדיין ניתן להיתקל בכמה סדרות שכאלו, במטרה למצוא את ה"אבודים" הבאה (שהולכת ומתבררת כהצלחה חד-פעמית של סדרה מסוג זה).

הסנונית הראשונה לעונה הנוכחית, היא הסדרה Revolution ("מהפכה", מכאן והלאה), שפרק הפיילוט שלה עלה לאחרונה לאתר NBC. הסדרה עצמה צפויה לעלות לשידור ב-17 לספטמבר.

 

     

בסדרה פוסט-אפוקליפטית זו, האסון הגדול התוקף הפעם את האנושות הינו הפסקה פתאומית ומוחלטת של כל מקורות האנרגיה. במילים אחרות- החשמל מפסיק לעבוד, כמו גם מכוניות וכל דבר טכנולוגי או חשמלי אחר. הסדרה לא מבזבזת זמן, ואחרי אקספוזיציה קצרה ועמוסת קלישאות (עוד נגיע לזה) המתארת את רגע ההאפלה, היא מיד קופצת בזמן חמש עשרה שנים קדימה, אל עולם חסר טכנולוגיה שחזר לתקופה הפאודלית של ימי הביניים- חוות חקלאיות וציידים עם חץ וקשת, כנופיות שודדים אורבות בצדי הדרכים, ומיליציות חמושות (רובים ואקדחים עדיין פועלים בעולם החדש, אם כי אל תצפו לראות דמות כלשהי אוחזת בתת-מקלע, למשל) גובות מיסים ולמעשה מנהלות את העולם החדש (הממשלות הישנות נפלו בזו אחר זו, מוסבר לנו בוויס-אובר קצרצר). את החשמל והאורות החליפו נרות דולקים, וסוסים ועגלות חזרו להיות כלי התחבורה הראשי.

 

מכיוון שלא ניתן לדבר על הפיילוט מבלי להיכנס לספוילרים רציניים, להלן תיאור קצר וכללי של העלילה המרכזית-

במרכז הסדרה שני האחים לבית מתיסון- בן (טים גיני) ומיילס (בילי בורק), הקשורים בדרך כלשהי, כך מתברר, לאירוע ההאפלה עצמו. במהלך חמש עשרה השנים שחלפו, בן בחר לפרוש לכפר חקלאי ביחד עם שני ילדיו- בתו צ'ארלי (טרייסי ספירידאקוס) ובנו דני (גרהאם רוג'רס), בעוד מיילס ביסס עצמו בתוך בית מלון נטוש בשיקגו. מרבית הפרק עוסק במסע החיפוש של צ'ארלי אחר דודהּ מיילס (מצטרפים אליה כמה ספיחים מעצבנים שאין באמת טעם להתעכב עליהם), כדי שזה יעזור לה לחלץ את אחיה דני, שנחטף בידי אחת המיליציות (למה הוא נחטף? זה כבר ספוילר).

 

  

 

כאמור, הפרק עצמו עמוס בקלישאות ("את לא אימא שלי!" צורחת צ'ארלי על אשתו החדשה של אבא שלה אחרי ויכוח כזה או אחר), ובסצנות שנראה כאילו נלקחו במלואן מתוך סדרות או סרטים אחרים. המטוס המתרסק מהפיילוט של "פלאש פורוורד"? צ'ק. הדמות השחורה המסתורית שמתקשרת בעזרת מחשב מסתורי עם אנשים מסתוריים מ"יריחו"? צ'ק. הבחורה האמיצה שלא נפרדת מהחץ וקשת שלה מ"משחקי הרעב"? צ'ק. וכן הלאה וכן הלאה, כולל אפילו הומאז' (שלא לומר "גניבה") לסצנת קרב ה"שמונים ושמונה" המפורסמת מ"להרוג את ביל".

 

מאחורי הסדרה עומדים שמות ידועים כמו ג'יי ג'יי אברהמס ("אבודים", "פרינג'") ואריק קריפקה ("על טבעי"), ועל מלאכת בימוי הפיילוט הופקד במאי הקולנוע ג'ון פאברו ("איירון מן", "הפלישה למערב"). לרוע המזל, קשה לומר כי הפרק מבויים בצורה מרהיבה במיוחד. לצורך העניין, הבה נשווה בין סצנת ההגעה לשיקגו לסצנה דומה מתוך "המתים המהלכים". הרגע בו ריק, גיבור סדרת הזומבים מגיע בפרק הפיילוט לאטלנטה השוממה כשהוא רכוב על סוס, הוא אימאג' מהפנט שנצרב בזיכרון הצופים (ואף כיכב בפוסטרים של העונה הראשונה), בעוד הסצנה המקבילה ב"מהפכה" עשויה ברישול- גיבורינו מגיעים לשיקגו, נתקלים בכמה פרחחים שרבים ביניהם ליד דוכן ירקות כלשהו, והופ- תוך שתיים וחצי דקות מוצאים את המלון שחיפשו. שום התעכבות על גורלה של העיר, שום קלוז אפ על מצב התושבים שבה. גם האפקטים המיוחדים של תחילת הפרק עשויים בצורה עלובה למדי, כולל אותו מטוס מתרסק שהוזכר כבר, ושורת המכוניות השובקות חיים בו זמנית.

 

קטע לא ברור ששווה להזכיר הוא הצמחייה העבותה שכביכול כיסתה את מרבית הערים הגדולות בחמש עשר השנים שחלפו, כאילו מדובר היה באבולוציה של אלפי שנים. איך העניין הזה קשור למחסור בחשמל? האם נעלמו המגזמות (הלא חשמליות) מהעולם? האם כל הגננים ביצעו התאבדות המונית כשנודע שהחשמל לא יחזור? לא ברור. ובכלל, למה בדיוק האנושות כולה התדרדרה ישירות לתקופת ימי הביניים? הרי בין התקופה הנ"ל לרגע בו אדיסון המציא את החשמל, עברו כמה שנים טובות, כולל מהפכה תעשייתית שקרתה בתחילת המאה התשע עשרה, מהפכה שאין לה שום קשר לחשמל ומוצריו (האם מנועי הקיטור הפסיקו לעבוד גם הם?).

 

למרות כל אלו, ניתן גם למצוא נקודות חיוביות בפיילוט- המשחק משכנע למדי (בעיקר של בורק וספירידאקוס, כמו גם של ג'יאנקרלו אספוזיטו כקפטן בשירות המיליציה שחטפה את דני), העלילה מספיק מסקרנת כדי לתת צ'אנס לכמה פרקים נוספים, ובעיקר טוויסט אחד, המגיע בצורת פלאשבק ומספק לנו הסבר לזהותו של "האיש הרע" בסדרה- מפתיע במיוחד ולעניות דעתי הוא גם הקטע המוצלח ביותר בפיילוט.

 

לסיכום- למרות מגרעות רבות הנובעות מהפיילוט של "מהפכה", ניתן בהחלט למצוא עניין בסדרה החדשה, ושווה להקדיש צפייה לפחות במספר פרקים. אחרי הכול, בכל רגע החשמל עלול להפסיק לעבוד ולא לחזור לעולם- ומה נעשה אז? נחזור לקרוא ספרים? בעצם- לא רעיון כל כך גרוע...