המסך המפוצל

סכפ''ש באפי: נער לטאה

עונה שנייה, פרק חמישי: Reptile Boy

מאת: גן צועני

פורסם: 24-08-2012
15 תגובות

 

הפרק הזה הוא ביטוי טלוויזיוני של הרעיון "פמיניזם זה לכולם". הוא עוסק בנושא פוליטי חשוב ביותר – כוחם של בעלי ההון והשפעתם על קבוצות חלשות בחברה, במקרה של באפי - נערות צעירות, אבל לאורך הפרק נראה שיש בו רמיזות גם לקבוצות אחרות. הוא מצביע על כך שהכוח שבעושר משחית ושהוא שייך לגברים, גברים עשירים מהבית, ל"בויז קלאבס" שבהם נשים הן מוצר צריכה. בקיץ 2012, בעוד אזרחים ישראלים שורפים עצמם במחאה על הגזירות הכלכליות שפוגעות באוכלוסיות החלשות, שלל עשירים ובעלי כוח פוליטי מצאו דרכים לרפד את כיסם ולרוקן את קופות מוסדות הרווחה. "נער לטאה" מתגלה כשיקוף עצוב של המציאות הכלכלית בישראל ובעצם בעולם המערבי כולו. אלא שבעולמה של באפי אפשר לקטול מפלצות ולנתק את מקור הכוח של העשירים הנצלנים. בעולמנו שלנו, אין מנוס מלצאת לרחובות, להילחם למען עולם טוב יותר ולפקוח עיניים. אז איך זה קורה בסאנידייל?

 

באפי וחבריה מבלים ערב מול סרט הודי, כי אין להם כסף לעשות שום דבר אחר. לכאורה, פתיחה משעשעת וחסרת משמעות, אך, למעשה, הפתיחה הזו ממקמת את הסקוביז בסדר החברתי. אין להם שפע של כסף, אך הם גם לא רעבים ללחם. וילו מציעה ללכת לברונז עם שקיות תה משלהם ולבקש מים חמים וזאנדר אומר לה לא ללכת בדרך הפשע. כמו בעולם שלנו, מי שמנסה לשפר את חייו עלול למצוא שהוא פושע בעיני החוק היבש, אבל מי שמקריב נערות צעירות על מזבח עושר ותאוות בצע, מוגן מהחוק על ידי מפלצות. ואם לרגע הצופים מרגישים שיתכן וזאנדר צודק, הרי שהסצנה הבאה מראה לנו מי הם הפושעים האמיתיים. נערה קופצת מחלון בית-אחווה של סטודנטים ובורחת. נערי אחווה מכוסים בגלימות רודפים אחריה ותופסים אותה בבית הקברות. פשע אמיתי מתרחש על ידי גברים צעירים, לבנים, משכילים ואכזריים. פשע נגד נשים צעירות.

 

כאשר באפי מגיעה לבית הספר, קורדיליה מתאמנת על הצחקוקים שלה, מכיוון שכאשר גבר מדבר, צריך להביט לו בעיניים, להקשיב קשב רב ולצחקק מכל דבר שהוא אומר. כשגבר מדבר צריך להיות אישה קטנה וקשובה. לא לדבר, לא לקחת שום דבר ברצינות, רק להיראות מעוניינת ומצחקקת. אבל באפי היא לא נערה שמצחקקת ושותקת. היא חולמת על אנג'ל ושואלת את עצמה שאלות קשות על הקשר ביניהם - האם היא יכולה לפתח קשר רומנטי עם ערפד? ג'יילס לא יודע איך ללמד את באפי לקטול ערפדים כשיש לה רגשות חמים כלפי אחד מהם, הוא יודע ללמד אותה אמנויות לחימה; אבל באפי צריכה להתמודד עם עולמה הפנימי ועם עולמם הפנימי של הקרובים לה, ושם יש פחדים מסוכנים לא פחות מערפדים.

 

כשהסקוביז עוברים ליד קורדיליה, היא מדברת על נער האחווה שאיתו היא יוצאת וזאנדר מקניט אותה ורומז שהנערים מבית האחווה "דלתא-זטא-קאפא" הם יותר בכיוון של שדים ומפלצות מאשר בני אדם של ממש. מה חבל שנערות כמו קורדיליה, בנות לאבות עשירים, לא ממש מקשיבות לבחורים כמו זאנדר – עניים וטובי לב. בינתיים, באפי מקבלת "שטיפה" מג'יילס כיוון שהיא לא מתאמצת מספיק באימונים. ג'יילס בוחר לומר לה שכאשר חיים מעל מרכז מיסטי כמו סאנידייל, לא ירחק היום וגיהינום חדש ומשובב יגיע. המשפט הזה הוא ציטוט של דורותי פרקר, לוחמת זכויות אדם, שבעקבות פעילותה הפוליטית, נכנסה לרשימה השחורה של הוליווד. עלילת הכוחות הפוליטיים-כלכליים של מועדון הגברים השולט והגיהינום שהוא מביא על נשים, מקבלת חיזוקים טקסטואליים. אי אפשר שלא לאהוב את ג'וס על הרמיזות התרבותיות שלו.

 

אחרי הלימודים, באפי מתעלמת מדרישתו של ג'יילס לבוא מיד לספריה ולהתאמן, וכשנערי האחווה באים לבקר את קורדיליה, הם מבחינים בבאפי. טום, בחור נאה ומנומס, מפלרטט איתה ומתנהג בחביבות, אפילו מתיקות. לעומת ריצ'רד, החבר של קורדיליה, שמתחיל עם באפי במאצ'ואיות מגוחכת, טום מתנהג בצורה מכובדת. אבל אלו רק הבדלים קוסמטיים בין מי שמזלזל בנשים במילים "כאילו" מחמיאות ומי שעל פני השטח מצייר תדמית מכבדת, אבל בחסות המפלצות השומרות עליו מההשלכות של מעשיו, מוכן להשתמש בנשים ולנצלן לתועלתו.

 

למרות שטום באמת מאוד חביב, באפי לא מתכוונת ללכת למסיבה של בית האחווה. וילו וזאנדר מתקוממים על חוסר ההגינות והשוויון הטמון במעמדם של נערי האחווה: הם יפים, עשירים והכול בא להם בקלות, וטום מסביר למה – אבא שלו היה באחווה, סבא שלו היה באחווה – מקור הכוח הוא בקשרים משפחתיים וחברתיים שלזרים אין בהם דריסת רגל. וילו וזאנדר הם אנשים יוצאי דופן, מסך העשן של התרבות המקדשת כסף טרם עיוור אותם. הם לא מאמינים שמי שעשיר כנראה הרוויח ביושר את עושרו או שלבעלי הכוח מגיע לקבל כל מה שהם רוצים. אבל וילו וזאנדר חסרי כוח ממשי. זוהי תחילת העונה השנייה, הם דחויים חברתית ואין להם מקורות כוח נחשבים במושגי החברה המערבית, למרות שהם התחילו לגלות את עצמם ואת העוצמה שיש להם, כיחידים וכקבוצה.

 

 

2000 Twentieth Century Fox. All Rights Reserved © 


לעומת עיניהם הפקוחות של וילו וזאנדר, גם ג'יילס וגם אנג'ל עיוורים ללחצים המופעלים על נערות. אמנם הם הגונים ואוהבים, אבל הם לא שומעים את באפי. שניהם מניחים שהם יודעים מה היא צריכה ומה טוב לה, והיחס הפטרוני שלהם גורם לבאפי להתרחק, להתנכר. לג'יילס חשוב שהיא תהיה מיומנת וחזקה פיסית. באימון אחרי הלימודים, באפי – בהיעדר מילים אחרות – קורעת לג'יילס את הצורה. ג'יילס מפספס הזדמנות ללמוד עם באפי איך להרגיש, איך להתמודד עם תסכולים, איך להיזהר ממפלצות אנושיות. הוא לא מקשיב לה כשהיא אומרת לו כמה היא מבולבלת בנוגע לאנג'ל ולחייה החברתיים בתיכון בכלל. כשהיא יוצאת לפטרול, היא פוגשת את אנג'ל שמוצא צמיד שבור. הוא מריח דם על הצמיד בחוש הריח הערפדי שלו. אנג'ל מסוגל לזהות אלימות ברורה, לא מתוחכמת, אלימות שמקיזה דם. אבל גם הוא לא רואה את המצוקה של באפי. הוא מתקשה להציע לה קשר אוהב ומיטיב, ומסרב לצאת איתה לדייט בתואנה שקשר ביניהם יסכן אותה. אבל באפי לא מוכנה לשחק בכאילו. היא אומרת לאנג'ל שקצת מאוחר להיזהר, הם כבר מאוהבים. להתעלם מרגשות זה לא פחות מסוכן מלהרגיש אותם. למעשה, זה מסוכן הרבה יותר. למשל, הנערים מבית האחווה "דלתא-זטא-קאפא" לא מכניסים רגשות לעולם השיקולים שלהם. אם הם היו מרגישים הם לא היו יכולים לרצוח נערות לסיפוק תאוות הבצע שלהם.

 

ואכן, הסירוב של ג'יילס לראות את הקושי של באפי והסירוב של אנג'ל להכיר במה שנרקם ביניהם, גורמים לבאפי למצוקה. רגשותיה, במקום להפוך את חייה לעשירים, מלאים ובעלי עוצמה, מכאיבים לה. הם גורמים לה להרגיש חלשה. רגשות, גם רגשות שליליים, יכולים להיות מקור לכוח ויופי, אבל כשאת בת נעורים, זה לא ממש נראה ככה; ואם המבוגרים סביבך מוגבלים ביכולתם ללמד אותך להתמודד, את עלולה להתמודד על ידי בריחה. לבאפי יש אפשרות לבלות כמו נערה רגילה, כאילו שאין לה מחויבויות הרות גורל, כי קורדיליה נאלצת להזמין אותה למסיבה של "דלתא-זטא-קאפא". ריצ'רד העשיר אמר לקורדיליה שבלי באפי לא יהיה איזון בין בנות לבנים במסיבה, וקורדיליה, למרות שלא ממש הקשיבה לו מרוב שניסתה להפגין קשב רב, הבינה דבר פשוט – או שבאפי תבוא איתה, או שההזמנה למסיבה מבוטלת. אבל קורדיליה "חייבת" ללכת למסיבה כי מדובר בריצ'רד אנדרסון, שמשפחתו שולטת בשלל תעשיות וחברות. קורדיליה לא הקשיבה לו כי היא לא מעוניינת לראות מי הוא באמת, אלא רק לפתוח דלת לעולמו המנצנץ. היא לא יכולה להרשות לעצמה להקשיב ולחשוב, מכיוון שלו הייתה מקשיבה ובוחנת, הייתה רואה שמדובר באדם מסוכן. לו הייתה לה ביקורת חברתית, היא הייתה יודעת שאף אחד לא שולט בתעשיות שלמות בלי לנצל אנשים, חיות ואת משאבי כדור הארץ (בבעלות משפחתו של ריצ'רד חוות, תעשיות אווירונאוטיקה ותעשיות קוסמטיקה: שולטים באדמה, בבעלי החיים, בשמיים ובנשים).

 

כדי להבהיר לנו לאן באמת באפי נכנסת, הסצנה הבאה מראה לנו טקס חניכה של חבר חדש באחווה. החבר החדש מושבע לסודיות ונשבע אמונים למקידה, המפלצת שבמרתף. אחרי הטקס ריצ'רד לועג לקלי, הנערה שניסתה לברוח מבית האחווה. הוא צוחק עליה ואומר "אלוהים, אני אוהב ילדות מהתיכון!", אבל, למעשה, ריצ'רד שונא נערות, נשים ובעצם את כל מי שלא שייך לקליקה שלו.

 

בינתיים, וילו וזאנדר שומעים על התוכניות של באפי וכל אחד מהם מסיבותיו הוא – מקנא. וילו מקנאה שבאפי יוצאת עם קורדיליה וזאנדר מקנא שכשתשומת ליבה של באפי מופנית מאנג'ל, היא עוברת לטום ולא אליו. אבל באפי צמאה לקשר עם מישהו שיתייחס אליה כאל שווה, שידבר אליה, וטום דיבר איתה והתעניין בה. היא משקרת לג'יילס ואומרת לו שאימא שלה חולה ולכן היא לא יכולה לפטרל. וילו וזאנדר מזועזעים ממנה, אבל כשבאפי אומרת את האמת, ג'יילס לא מקשיב לה, וחמור מכך, מבטל את דבריה ושופט אותה. היא אמורה להיות מישהי שהיא לא. ואם כך הם פני הדברים, הרי שהיא מעדיפה להיות מזויפת במסיבה. היא הייתה מוכנה לדבר עם ג'יילס או לצאת לשתות קפה עם אנג'ל, אבל מכיוון שזה לא אפשרי, באפי מודיעה לחבריה שהיא מתכוונת לבלות וליהנות ויהי מה.

אלא שקורדיליה גם היא לא ממש קשובה. "המסיבה הזו היא לא בשביל כיף!" היא טוענת. כי עבור קורדיליה, המסיבה הזו באמת היא לא בילוי - זו משימה, ומחובתה של באפי לעזור לה להשיג את הגבר שיבטיח את עושרה וייתן לה מקום באחוזון העליון. על מנת לעמוד במשימה, צריך לציית לשלל חוקים – לצחקק, להקשיב, להיות מנומסת, להתאפר בכבדות, ובאופן כללי, לשים מסיכה שתשקף לגברים של "דלתא-זטא-קאפא" בדיוק מה שהם רוצים לראות. היחידים שיודעים מה באמת עובר על באפי הם וילו וזאנדר; הם מקשיבים לה ומזדהים איתה. זאנדר מחליט ללכת למסיבה כדי להגן על באפי, להראות לה שהוא לא פחות טוב מכל הגברים העשירים ולנסות להשתתף באורגיה שהוא ווילו מדמיינים שתהיה שם.

 

 

2000 Twentieth Century Fox. All Rights Reserved © 


כשבאפי וקורדיליה מגיעות למסיבה, קורדיליה מיד מוצאת את ריצ'רד ונעלמת איתו. באפי מקבלת משקה אבל היא לא באמת רוצה לשתות אלכוהול. היא מסתכלת על השיכורים הרוקדים סביבה וכשאחד מהם מנסה לקפוץ עליה ולגרור אותה לרקוד, טום מגיע. שוב הוא נעים, מנומס וחביב. הוא מבקר את חבריו על גסותם וחוסר העידון שלהם, אבל הוא עדיין חבר באחווה. הוא אולי מרגיש יותר מתוחכם ומעודן מהם, אבל הוא עדיין חלק מחבורת גברים שמבחינתם הגישה לצלחת שמורה להם. ואכן, כשהם רואים שזאנדר מצליח לפלרטט עם שתי נערות בקסמו החְנני, הם מזהים אותו כזר, תופסים אותו ומענישים אותו על חוצפתו – להעז ולבוא למסיבה שלהם ולדבר עם הנשים שלהם! ומה העונש ההולם למי שמנסה ליהנות ממה ששייך לבעלי הממון? נערי האחווה מלבישים את זאנדר בבגדי אישה, מאפרים אותו ונותנים לו פיאה בלונדינית. סממני הנשיות שהנערים האלו תובעים מהבנות שסביבם – שיער ארוך, פנים מאופרים, חזה שופע – הם אמצעי שליטה. כשהם מפעילים את אמצעי השליטה האלה על גבר אחר, הם חושפים את דעתם האמיתית על נשים - הם לא אוהבים נשים, אלא מזלזלים בהן ורואים בהן בובות חסרות אישיות.

 

באפי ממשיכה לשוחח עם טום השרמנטי והנעים. הנעימות שלו מבלבלת, היא יכולה להיתפש כהקשבה ואכפתיות ואכן ככה באפי מבינה אותה. אבל טום לא מקשיב לה יותר מג'יילס, אנג'ל או כל מבוגר אחר שאמור לטפח אותה. הוא משתמש במושג "בגרות" ב"הפוך-על-הפוך". מצד אחד, לשתות זה משהו שמבוגרים עושים. מצד שני, להיות אחראי זה מה שמבוגרים עושים. באפי אומרת לו שהיא לא אמורה להיות במסיבה הזו, שיש לה אחריות ומחויבות. לו היה לו אכפת ממנה, הוא היה מקשיב ודואג לה. אבל בעולם העושר יש פתרון מהיר לבעיות, במיוחד בעיות של רגש כמו אשמה, עצבות או בלבול. בריחה. במקרה זה, בצורת אלכוהול. וכדי לברוח מכובד העולם היושב על כתפיה, באפי מחליטה לשתות. בסך הכל, היא באה ליהנות, לא להיות מדוכדכת.

 

בינתיים בספרייה וילו עוזרת לג'יילס לנסות להבין מה כתוב על הצמיד שבאפי ואנג'ל מצאו. היא נזכרת שהיא ראתה צמידים דומים ושזהו צמיד שעונדות נערות הלומדות באחד התיכונים מחוץ לסאנידייל. כשהם מחפשים מידע על בית הספר הם מיד מוצאים כתבה על נערה שנעלמה. ג'יילס רוצה להתקשר לבאפי אבל וילו משכנעת אותו להתקשר במקום זאת לאנג'ל.

 

בבית האחווה זאנדר ממשיך לרקוד בתחפושת האישה שלו לקול צחוקם של נערי האחווה, ובאפי קורסת על מיטה באחד החדרים. מסתבר שהמשקה שלה, שאמור היה להיות חלק מהכיף, הכיל סם שטישטש אותה. קורדיליה מתגלה באותו החדר, גם היא מחוסרת הכרה. ריצ'רד וטום באים לבדוק מה מצב הבנות וריצ'רד רוצה לגעת בקורדיליה, אבל טום אומר לו "היא לא כאן כדי שלך יהיה כיף, סוטה! היא כאן להנאתו של אדונינו". המילה "כיף" חוזרת שוב ושוב לאורך הפרק, אבל אף אחד לא באמת מכייף. על מנת ליהנות, צריך האדם להכיר טווח רגשות עשיר, להעז להרגיש אותם ולחלוק עם אחרים. ניצול, השפלה, אלימות והתייחסות לאחר כאל רכוש זה לא "כיף". לבלות במסיבה כשמשימתך היא להשיג לך בעל עשיר, אפילו אם הוא גועלי, זה לא כיף. לשתות אלכוהול כי את עצובה ובודדה זה לא כיף. בעולם שבו השליטה נתונה בידי אנשים רעים שמתעלמים מהאנושיות שבאחרים, חלשים ככל שיהיו אותם אחרים, החיים הם לא כיף.

 

כשבאפי וקורדיליה מתעוררות, הן מגלות כמה לא כיף להן. הן אזוקות במרתף עם קלי, בעוד טום וריצ'רד מובילים טקס מפחיד. קלי אומרת להן שאחד מהנערים הוא שונה - הוא נחמד, וממנו צריך להיזהר. אכן, פוליטיקאים, בעלי הון ואנשי השררה והכוח יכולים להיות מאוד נחמדים ולעטוף את הרעל שהם מגישים, באריזה יפה. לשקר ולומר שאכפת להם, שהם רק רוצים לעזור, שהחיים יהיו טובים יותר אם רק נצטרף למסיבה שלהם. אבל למעשה, המסיבה היא שלהם בלבד ומי שלא נולד במקום הנכון והתחבר עם האנשים הנכונים, יעבוד על מנת שהמסיבה תצליח ואז ייזרק החוצה חסר כל – כמו זאנדר המושלך החוצה בלי למצוא את באפי.

 

כשווילו, ג'יילס ואנג'ל מבינים שהצמיד נמצא קרוב לבית האחווה, וילו מבינה שהיא חייבת לספר להם שבאפי בצרות. עכשיו כשהם יודעים שהם עלולים לאבד אותה, ג'יילס ואנג'ל מוכנים לשמוע מה קורה לבאפי. אבל הם שומעים רק כשווילו צועקת. גם בחברה של אנשים טובים, של גברים תומכים, נערות צריכות לצעוק ולהגיע אל סף סכנה כדי שמישהו יקשיב ויביט, וגם זה רק אם יש להן הרבה מזל והן מקבלות אוכל וחינוך, ולפיכך קולן נחשב בכל זאת. עולמם של הסקוביז, קשה ככל שיהיה, מוגן מפני מצוקות קיומיות, ובהיעדרן הם יכולים למצוא את קולם. בעולמנו שלנו, רגילים כבר שנים להתעלם מהעוני ביישובי הדרום, מגזילת אדמות הבדואים, ומהפרת זכויות האדם של הפלסטינים. תקציבים שנועדו לרווחת החלש מוקטנים תוך נפנוף בהבטחות של מסיבת צמיחה ועושר. כך שגם כשביולי 2012 התחילו לטפטף אל התודעה סיפורי מצוקה קשים, ונערה אחת קמה וצעקה שמשהו לא בסדר, גברים בעלי כוח הענישו אותה. אבל נחזור לסאנידייל.

 

טום ממשיך בטקס וקורא למקידה. עברה שנה מאז ש"דלתא-זטא-קאפא" הקריבו קורבן למפלצת שמבטיחה את עושרם הכלכלי, ובטקס דתי-כמעט טום מציע למקידה את הקורבן השנתי – שלוש נערות. מתוך באר במרתף עולה חצי גבר-חצי לטאה ומתפתל אל עבר הבנות המבוהלות. הטקס של טום מבהיר – אם מקידה יהיה מרוצה מהקורבן, העושר הכלכלי של "דלתא-זטא-קאפא" יגדל. למרות שלכל הנערים באחווה יש יותר מחלקם המוצדק בחברה, הם רוצים עוד. וכדי שיהיה להם עוד, נערות צריכות למות. באפי מבינה שקורדיליה היא הקורבן הראשון, ועל מנת להרוויח קצת זמן, היא קוראת למקידה ומנסה למשוך את תשומת לבו. טום מכה אותה כיוון שלאף אישה אסור לדבר למקידה. קולן של נשים לא אמור להישמע.

 

וילו, ג'יילס ואנג'ל פוגשים בזאנדר מחוץ לבית האחווה ויחד הם מצליחים לפרוץ פנימה ולהתקדם לעבר המרתף, שם באפי מצליחה לנתק את השלשלאות בהן היא אזוקה ולהתחיל להילחם במקידה ובנערים. זאנדר מכה את הבחור שהתעלל בו, וג'יילס ואנג'ל גם הם עסוקים בלחבוט בנערי האחווה. שוב וילו צריכה לצעוק ולהזכיר להם שבמרתף יש נערות במצוקה. באפי מצליחה להתגונן מפני טום, לקחת לו את החרב ולהרוג את מקידה. אבל כמובן שלא כולם רואים שיש אישה בעלת עוצמה בחדר וקורדיליה נופלת לזרועותיו של אנג'ל ומודה לו שהציל אותה. שום דבר לא יבלבל את הקרובים לצלחת...

 

החבורה מדברת בברונז על מה שקרה - נערי "דלתא-זטא-קאפא" קיבלו מאסרי עולם, חברות שקשורות לאחווה התרסקו, מנכ"לים שהיו פעם חברים באחווה התאבדו. ואנג'ל מציע לבאפי לצאת לדייט. היא אומרת שהיא תודיע לו.

 

 

2000 Twentieth Century Fox. All Rights Reserved © 

 

בחזרה לעתיד: (ספוילרים עד סוף העונה השלישית)

 

קורדיליה בת הטובים המחפשת בחור כמו אבא, תגלה בסוף העונה השלישית שבאמת הבחורים מדלתא-זטא-קאפא מאוד דומים לאבא שלה – גם הוא שיקר, רימה וגנב כדי להגדיל את ההון האישי שלו ונתפס על העלמת מס.

בנוסף, קורדיליה תיאלץ לוותר על תדמית העשירה, יפה, צחקנית וטיפשית כיוון שהיא הרבה יותר מזה. היא תבחר בזאנדר ולשם כך תוותר על חלק מהכוח החברתי השטחי שיש לה. אל דאגה, היא תגלה את הכוח שבחברות, אהבה ונאמנות לעצמה.