המסך המפוצל

שתי המלצות

מירב, כתבת חדשה במסך המפוצל, מפנה את תשומת הלב לשתי תכניות שאולי קצת נעלמות בלוח השידורים בין שלל הערוצים והסדרות: "זוג או פרט" ו"מלכות השבת"

מאת: מירב

פורסם: 18-02-2012
10 תגובות


זוג או פרט - בהגשת עמית סגל ונדב פרי, ערוץ הכנסת

 

תכניות אקטואליה לרוב מתקשרות אצלנו עם שעמום. אנחנו יודעים שכדאי שנראה ונבין קצת יותר לעומק מה באמת קורה במערכת הפוליטית שלנו, אבל השילוב של פרשנים מלאי חשיבות עצמית וחומרת הסבר של הדיווחים משאירים אותנו להסתפק בכותרות, או כותרות המשנה במקרה הטוב, של החדשות וטורי הפוליטיקה. רוב התוכניות בערוץ הכנסת לא מפריעות לתדמית הזאת, אבל איפה שהוא בין הפאנלים המשמימים והשידורים החוזרים מתחבאת פנינה טלוויזיונית אמיתית בכל מה שקשור לפוליטיקה.

 

כל יום שלישי נפגשים שני כתבי הכנסת הצעירים של ערוץ 2 וערוץ 10 - עמית סגל ונדב פרי, לדיון קצבי וענייני באירועי השבוע הפוליטיים בארץ, ולפעמים גם בעולם. הם מטפלים בקצרה אך ברצינות בנושאים הפוליטיים האחרונים ומספקים תובנות ופרשנויות משל עצמם תוך הפגנת בקיאות מרשימה באנשים ובעשייה. השניים, שברור מתוך השיחה שלהם שהם שקועים עמוק במערכת הפוליטית עד כדי התמכרות אליה, מחליפים מהלומות מילוליות בדיון חד עד כדי סאטירה, ולא מתביישים לבטא אמירות ישירות ואישיות כשזה נראה להם נחוץ. כך למשל שמענו כי "פואד הוא ח"כ שמנהל את פעילותו לפי הכותרות בעיתון", ש"לא הייתי מקנא באיש שנפל לפה של רוני בראון" וצחקנו יחד על ההודעות לעיתונות של כצל'ה ש"אם אין שם נאצים זה לא זה".

אין כאן רשעות - יש כאן הכרות אמיתית עם הנעשה ושחרור מהמגבלות של מהדורת פריים טיים שמאפשר לצופה ללמוד קצת יותר על השמות שממלאים את החדשות. יש גם הערכות לגבי תוצאות הפריימריז הקרוב, מועד אפשרי לבחירות ואפילו הימורים על נשיא ארה"ב הבא (אובמה, אם שאלתם), ולמרות שמדובר רק בהערכות יש משהו מאוד מרשים ומשכנע בביטחון שלהם. סגל ופרי לא מסתפקים בדיבורים ומביאים גם קטעי ארכיון שמזכירים לנו מה אמר אותו ח"כ אך לפני כמה שנים, את העבר המפואר של מפלגה זו או אחרת, או את רצף פליטות הפה של אישיות כלשהי. הגיל הצעיר של המגישים (סגל זכה לחיקוי בלתי נשכח ב"ארץ נהדרת", ובל נשכח שהוא בקושי בן 30) מספק גם לא מעט רגעים משעשעים, כמו הקריקטורות והמעברים בין אייטם אחד למשנהו (ליברמן בכפפות אגרוף נותן בוקס לביבי) או הפינה בה הם מכניסים מילים לפיה של אישיות פוליטית כלשהי (לבני מזכירה לדיכטר נגד מי הוא התנהג כאופוזיציה לוחמת).

 

ואם כל זה לא הספיק לכם, כל שבוע מתארח גם חבר כנסת, שמרואיין דרך מסך ולמעשה ברובה של התוכנית לא קיים באולפן - מדי פעם הוא מקבל כמה שאלות ישירות, זוכה להפגנת בקיאות בהיסטוריה הפרטית שלו ונשלח תוך זמן קצר להמתין שיחזרו אליו, בזמן שהשיחה בין המגישים נמשכת. זה אולי מנהג מפתיע, אבל מוצדק לגמרי. הרווח של השיחה כשלעצמה הוא העיקר בתוכנית, שמאפשרת להסתכל לרגע במבט קצת יותר מפוכח על סערות פוליטיות שונות, ושווה אפילו את תנועות הידיים המוגזמות של פרי ואת האובססיביות שבה עמית סגל מתעסק באייפון שלו תוך כדי השידור.

 

יום שלישי האחרון (14.2) היה תורו של ח"כ אילן גילאון, המפסיד בבחירות לראשות מרצ, להתארח בתוכנית שעסקה בין השאר בתוצאות הפריימריז במפלגה. גילאון אמנם שמע לא מעט ביקורת ופסימיות על הישגיה הנוכחיים והעתידיים של מפלגתו, אך זכה גם ללא מעט הערכה על עשייתו האישית. למרות זאת, גילאון נראה די ממורמר, התקשה להתייחס לדרך שבה מרצ מתכוונת לפתור את הדעיכה שלה והתעלם לחלוטין מהמנצחת בפריימריז - זהבה גלאון. חוץ מזה קיבלנו השבוע גם ניבויים פסימיים עד רחמים לגבי סיכוייו של אבי דיכטר בפריימריז לקדימה וגם הופתענו (לפחות אני) לשמוע שלפואד בן אליעזר יש שאיפה נסתרת לנשיאות. אליבא דסגל ופרי, יש לו סיכוי לא רע, גם ביחס לרובי ריבלין. בין לבין הוכנסו עקיצות על הפעילות של מירי רגב לילדי הגן ביום הפתוח בכנסת ועל הדרך בה מתקבלות החלטות בלשכת ראש הממשלה. אני מרשה לעצמי להניח שמדובר בדברים שלא הייתם חושבים עליהם בעצמכם, ובטח שלא הייתם שומעים בתוכניות פוליטיקה ואקטואליה אחרות, וכל זאת בתוכנית שנמשכת, שימו לב, בקושי חצי שעה. בלי כאב ראש, בלי חפירות ובלי המון מושגים פוליטיים וחשיבות עצמית מופרזת. אני אישית מצאתי את עצמי צופה בתוכנית בנאמנות ומחכה לשמוע את הדעה שלהם על הסערה האחרונה. אז אם אתם רוצים להבין טיפה יותר לעומק את מה שהולך בפוליטיקה שלנו וליהנות על הדרך משיחה עניינית ומרתקת - תלחצו 99 בשלט ושבו לצפות ב"זוג או פרט". זה משתלם.

 


מלכות השבת - ירדנה ארזי ושחר סגל בתוכנית אירוח בערבי שישי

 

בתקופה שבה בחמישה ערבים בשבוע משודרות תכניות ריאליטי, עולה געגוע לטלוויזיה של פעם, בלי הפקות, אודישנים ואסמסים ועם שיחה קולחת. מישהו ב"רשת" עלה על הרצון הזה כנראה, כי רגע לפני מדורת השבט של אולפן שישי צצה תכנית אירוח חדשה, בהגשת ירדנה ארזי ושחר סגל שבלי הרבה יומרות עושה טוב על הלב.

 


ירדנה ארזי היא דיווה ידועה ואהובה, אחת שקשה לראות את החיוך שלה או להאזין לה בלי לחייך, ואנחנו רגילים ואוהבים לראות אותה על המסך שלנו. היא חלק מובן מאליו מהתרבות הישראלית ומיקומה בעמדה כזאת עשוי לרמז על ניסיון לחדש את ימי רבקה מיכאלי ב"סיבה למסיבה", ולא בלי הצדקה. שחר סגל, לעומתה, היא די אלמונית לרוב הצופים. בשנים האחרונות היא התמקדה בעיקר בכתיבה ("שולץ", "מצב האומה", "מה נסגר") וברדיו ("ציפורי לילה מתגעגעות") והחיבור בין השתיים נראה על פניו מפתיע. ובכן, מפתיע לטובה: בין השתיים נרקמה ידידות מסך מחויכת שכוללת החלפת חוויות מהשבוע החולף, משפטי הערכה (ירדנה) והערצה (שחר) ופשוט נעים לראות אותן על המסך. שתיהן יודעות לנהל שיחה רצינית, קשובה וכנה, לשאול שאלות אינטליגנטיות ובכל הנוגע לסגל גם להציל את המצב בכל רגע נתון עם בדיחה לא מתאמצת. השתיים יוצרות הנחיה שלא מעיקה על האורח עד כדי התקפה אלא זורמת אתו, מתחברת אליו ונותנת לו לבטא את עצמו. הכימיה המידית שסגל יוצרת עם כל האורחים ראויה לציון, והשילוב של סגנון הדיבור הייחודי שלה עם הישירות והכנות שהיא משדרת עושים טוב למסך. אין ספק שהיא ראויה לקבל הזדמנויות נוספות.

האורחים, אפעס, מפתיעים פחות. מלבד החוב לזכיינית שכולל לא רק את אירוח המתמודד השבועי מדה-ווייס, אנחנו מקבלים מדי שבוע גם נציג נוסף של תכניות רשת, זמר בנוהל קידום אלבום ואורחים אקראיים. בתוכנית השישית הייתה זו אודטה, שהוזמנה לקשקש על טיפים ולקדם את תכנית הצהריים, ונראתה מעט אבודה כשעמדה בעמדת המתארחת, פבלו רוזנברג בעמדת הזמר התורן ויוסי מרשק האורח האקראי. המנהג להשאיר את כל האורחים באולפן יוצר מצב שעלול להיות מסוכן - איזה נושאי שיחה כבר יכולים להיות לשלישיה הזאת? כאן נכנסות ארזי וסגל ומנווטות בקלילות ובנעימות את השיחה לנושאים כמו אכזבות של הורים, זוגיות של שחקנים ושאלת מיליון הדולר: בעד מה הייתם מוכנים להצטלם בערום? השילוב של האווירה המשוחררת באולפן והזרימה של המגישות, שלא מתעקשות לחזור לשאלות מוכתבות מראש גורמת לאורחים לשתף פעולה ויוצרת באולפן את שיחת הסלון האולטימטיבית - זורמת, נעימה וגם מצחיקה לא מעט - כזו שהייתם רוצים לנהל גם אצלכם.

הפינות הקבועות - תחרות דמיון בין כלבים לבעליהם וזוג פנסיונריות מבקרות טלוויזיה מהבית - משתלבות היטב באווירה הכללית ולמרות שבהקשר אחר (תכנית בוקר, נניח) הן היו הופכות למטופשות, כאן הן חלק מהסלון הטלוויזיוני הנחמד הזה שבאמת עושה הרגשה של פעם.

 

זאת לא תכנית שתרתק אליה את כלל הציבור, כנראה, אבל מי שמחפש משהו נעים ומשעשע להעביר איתו שעה - לכו על זה, זה כדאי. אני נהניתי.

 

 

זוג או פרט, כל שלישי ב-21:30, שידור חוזר ברביעי ב-21:00 ומוצ"ש ב-22:30.

מלכות השבת, ימי שישי 18:30-20:00, "רשת", ערוץ 2.