המסך המפוצל

יומן דוקטור הו - חלק ג'

המסע בזמן בעקבות הדוקטור הראשון נמשך...

מאת: פשוט יעל

פורסם: 20-11-2011
24 תגובות

חלק ג' - עונה 1, מקבצים 5-8


תקציר הפרקים הקודמים:



* הפרויקט המטורף של יעל לצפייה בדוקטור הו מההתחלה
* איאן וברברה פוגשים את סוזן והדוקטור והחבורה מתחילה סדרה של הרפתקאות בחלל ובזמן
* דאלקים!
* אחרי תקופה מסוימת של חשדות הדדיים בין הדוקטור מצד אחד לאיאן וברברה מצד שני, החבורה מתחילה לפעול כחבורה של ממש
* בעקבות הפרקים האבודים

והפעם: ארבעה מקבצים, המחולקים לסירוגין בין כאלה עם עלילה היסטורית לכאלה עם עלילה יותר עתידנית/מד"בית, סוגרים את העונה הראשונה.


מקבץ 5 - מפתחות מארינוס (The Keys of Marinus)


החבורה מגיעה לאיזה כוכב עתידני שבו חלק ממנגנון השלטון הוא מין מחשב ענק בשם 'המצפון של מארינוס', שמונע פשיעה באמצעות זיהוי ודיכוי של מחשבות על דברים רעים, כך שהאנשים על הכוכב לא חושבים אפילו על פשע (כן, מזכיר קצת את Minority Report, שמבוסס על סיפור מ-1956, אז אולי זו ההשפעה; אני לא מכירה מספיק מד"ב כדי לקבוע). אבל יש איזה גזע חייזרי בשם ווּרְד (Voord) שהצליחו לעקוף את המנגנון ולצאת למלחמה במארינוסים, וכדי שהמכונה לא תיפול לידיהם, האיש שמשגיח עליה נטרל אותה ופיזר את המפתחות שדרושים להפעלתה בכמה מקומות שונים אבל בינתיים הוא הצליח לשדרג אותה ולכן הוא צריך את המפתחות בחזרה, והדוקטור וחבורתו יצטרכו לאסוף אותם. בקיצור, קווסט - וממש כמו משחקי קווסט, כל מפתח נמצא בסביבה שונה עם סכנות שונות. 


[מה מקבלים אם מחברים דארת' ויידר, פאוור ריינג'רס, ואת האנטנות של הטלטאביז? ככה נראה  ווּרְד]


בכל אופן, בתחילת הפרק הראשון הטארדיס נוחתת בחוף ים עשוי זכוכית. הים, מתברר להם, הוא בעצם חומצה חזקה (הם בעצם מגלים את זה די במקרה, כי כנראה שאין להם חוש ריח) וזה מאוד מסקרן וחייזרי. הם גם מוצאים מגדל שבו מצויים המכונה והמשגיח, ולומדים את הסיפור שתיארתי לעיל, ובערך באותו זמן מגיעים לשם כמה ווּרְדים בצוללות מיוחדות, אבל עד שהם נכנסים למגדל הדוקטור וחבורתו יצאו לדרך, אם כי הדוקטור מסרב בהתחלה לצאת למשימה (אבל אז המשגיח חוסם את הטארדיס עם שדה כוח אז אין להם ברירה - כפי שציינתי בחלק הקודם, זה כלי עלילתי די נפוץ). הקווסט מתבצע באמצעות 'חוגות מסע' שמאפשרות טרנספורטציה בין השלבים השונים - וזה אשכרה קווסט, אני לא סתם מתחכמת. זה היה יכול לעבוד יופי בתור משחק מחשב. 


יש ארבעה שלבים: הראשון הוא עיר שנראית שלווה ועשירה אבל בעצם זו רק אשליה היפנוטית שיצרו שליטי העיר, שהם מוחות-ענק בצנצנת (ושהחבורה מצליחה להרוג בסוף כמובן), ושם גם מצטרפים אליהם שניים נוספים - בחורה שהיא בעצם הבת של המשגיח, ואצלה היה המפתח הראשון, ועוד בחור אחד. השלב השני הוא מין מקדש בתוך יער שמכונה 'הג'ונגל הצורח' (כי הצמחים שולחים תדרים טלפתיים, שמפריעים לסוזן, כי מסתבר שיש לה יכולות טלפתיות מסוימות לצורך הפרק, כי למה לא) עם מפתח-דמה שמפעיל כל מיני מלכודות, ודלתות סודיות, וחידה סופית אחת. השלב השלישי הוא בשממת קרח, שם הם צריכים להתמודד עם צייד שגנב את המפתחות והחוגות שלהם וגם עם לוחמי הקרח שהשתחררו כשהם מצאו את המפתח השלישי במערה. השלב הרביעי והאחרון הוא בעיר, שם איאן מסתבך בעלילת רצח והדוקטור צריך להגן עליו במשפט ולגלות את הרוצח האמיתי (ואת המפתח). בסוף כולם חוזרים למגדל של המכונה, ושם מתברר שהמשגיח נרצח והווּרְדים השתלטו, אבל איאן נותן להם את מפתח-הדמה משלב 2 והמכונה מתפוצצת. שזה בסדר, כי בסופו של דבר הדוקטור מלמד את אנשי הכוכב שעדיף שלא להשאיר את ענייני השיפוט למכונה, אלא לסמוך על השכל שלהם, ושיהיה להם רצון חופשי. כולם בורחים והדוקטור וחבורתו יכולים להמשיך בדרכם.


אה, והקטע הכי חביב: בסוף השלב הראשון, מחליטים שכדי לחסוך לדוקטור את שני השלבים המסוכנים יותר, הוא יקפוץ הלאה לשלב הרביעי ויחכה שם לשאר, ולכן הוא לא מופיע בשני הפרקים הבאים. מה שבעצם קרה הוא שלוויליאם הארטנל הגיעה חופשה, אז מצאו איזה תירוץ וצילמו בלעדיו. גם כאן, זה משהו שעוד יחזור בהמשך הסדרה - אם אחד השחקנים היה חולה, או יצא לכמה ימי חופש, הכותבים המציאו סיבה למה הוא לא מופיע בפרק, ואז המשיכו את צילום הסדרה כרגיל. אני חושבת שזה משהו קצת בלתי-נתפש כיום, בעיקר כשמדובר על שחקן ראשי כמו הדוקטור. אני לא באמת מבינה בענייני השואו-ביזנס, קל וחומר שאין לי מושג איך נראה חוזה של שחקן, אבל נדמה לי שכיום כשעובדים על סדרה זה בדרך כלל משהו שעובדים עליו רצוף כמה חודשים, ואז השחקנים פנויים לדברים אחרים (אני חושבת שיש כמה קוראים שמבינים יותר בעניינים כאלה, אז אם אני טועה נא לתקן אותי) - אבל בסדרה הישנה עושה רושם שזה היה יותר כמו עבודה משרדית. אז כן, הארטנל יכול לקחת חופשה של שבוע, והסדרה צריכה להסתדר מסביב לזה איכשהו. 


מה שכן, זה בהחלט מאיר באור חדש את העובדה שבפרק היחיד שראיתי מהסדרה החדשה, 'בלינק', טננט כמעט שלא הופיע; אולי פשוט היו לו כמה גימ"לים או ימי חופשה לנצל?


 


מקבץ 6 - האצטקים (The Aztecs)


סוף סוף העובדה שברברה היא מורה להיסטוריה משחקת תפקיד משמעותי. כשהטארדיס נוחתת בחדר סודי במקדש אצטקי, היא מייד מזהה שמדובר באצטקים, וגם את התקופה - המאה ה-15. בהחלט תקופה משמעותית. מצד שני, בהמשך, כשהמקומיים מוצאים אותם ומחליטים שהיא גלגול של הכוהנת הגדולה שלהם, היא מנסה לנצל את זה כדי לשכנע אותם לוותר על קרבנות האדם, מתוך הנחה שאם הספרדים יגיעו לשם ויראו תרבות מתקדמת ומפותחת אבל ללא קרבנות אדם הם בוודאי לא יילחמו בהם והתרבות האצטקית לא תושמד - מה שמראה על הבנה לקויה במקצת של תהליכים היסטוריים. כרגיל, רוב המקבץ מוקדש לתככים שונים שמערבים את כהן הידע (הטוב), כהן הקרבנות (הרע), ואצטקים נוספים בתפקידי משנה, ביניהם לוחם אחד שאיאן צריך להלחם בו, ואצטקית חביבה שמפתחת איזה קטע עם הדוקטור ואפילו כמעט מתחתנת אתו (כן כן, גם לדוקטור הראשון יש עלילת-משנה רומנטית, אפילו שהוא זקן! הם ממש חמודים). בגדול, שני הצירים המרכזיים הם הניסיונות של הכהן הרע להוכיח שברברה היא לא באמת דמות אלוהית מול הניסיונות שלה לשנות את התרבות האצטקית, ולצד זה ניסיון של הדוקטור ואיאן (סוזן קצת תקועה בצד במקבץ הזה, היא לא עושה הרבה) להגיע לחדר הסודי במקדש כדי שיוכלו לחזור לטארדיס ולצאת לדרכם. בסוף, כמובן, הם מצליחים, ברברה נכשלת כי אי אפשר להתערב ככה בזמן - הדוקטור כבר בתחילת המקבץ הסביר לה שאי אפשר להתערב בהיסטוריה, ואני משערת שגם זה צעד חשוב של הסדרה - והחבורה ממריאה בטארדיס. כשהם נוחתים, הדוקטור מבחין באנומליה מוזרה במכשירים: חלקם מראים שהטארדיס עומדת במקום, וחלקם שהיא בתזוזה. מה קרה?


 


מקבץ 7 - הסנסורייטים (The Sensorites)


...אז מה שקרה הוא שהטארדיס נחתה בתוך חללית (אני לא יודעת עד כמה ההתרחשות הזו נפוצה בסדרה החדשה, אבל בישנה זה קורה די הרבה), והחבורה פוגשת שני אסטרונאוטים, ג'ון וקרול, ודי מהר מגלה שמשהו לא לגמרי בסדר. החללית נמצאת במסלול מעל כוכב לכת של חייזרים בשם סנסורייטים (כוכב הלכת נקרא סנס-ספיר [Sense-Sphere] כנראה מפני שליוצרים לא היה כוח להמציא משהו מקורי); לבני האדם יש עניין בסנס-ספיר בגלל מרבצי המוליבדנום שמצויים שם, אבל האסטרונאוטים די חוששים מהסנסורייטים, שתוקפים אותם עם הכוחות הטלפתיים שלהם. סוזן מצליחה לתקשר איתם כי גם לה יש כוחות טלפתיים (ר' מקבץ 5; אח"כ הסנסורייטים מביאים מכשירים מיוחדים, מעין תליונים, שמאפשרים להם לתקשר עם בני האדם) ומתברר שאין להם כוונה רעה אבל יש בעיות על הכוכב שלהם מאז שמשלחת אסטרונאוטים קודמת הגיעה לשם והם קצת חוששים. ובכן, הדוקטור והשאר יורדים לסנס-ספיר, ואז יש - נחשו מה? - תככים! אכן, תככים היא מלת המפתח בעונה הזו. הסנסורייטים סובלים ממחלה מסתורית, שהדוקטור מנסה להבין כדי שיוכל לעזור להם, אבל מעבר לזה הם גם מחולקים לשני פלגים, בין המתונים יותר לאלה שלא סומכים על בני האדם. אחרי כל מיני הסתבכויות שונות ומשונות הדוקטור מגלה שהמחלה של הסנסורייטים נובעת מהמים של אקוודוקט מסוים אחד, ומסע אל מבוך המערות של מקור המים מגלה בסופו של דבר שמשלחת האסטרונאוטים הקודמים, בהנהגת אחד מהם שהשתגע, מתחבאת שם ומרעילה את המים עם בלאדונה. כי למה שלא יהיו צמחי בלאדונה על כוכב לכת חייזרי לחלוטין? בכל אופן, אחרי אי-אילו מאבקים עם המשוגע וחבורתו מצד אחד, ועם הפלג הבלתי-מתון של הסנסורייטים מצד שני, הכול בא על מקומו בשלום.


זה לא שאני מנסה בכוח לחפש את ההופעות הראשונות של מוטיבים חוזרים בסדרה או משהו, אבל כשמדובר על הפרקים הראשונים של סדרה שנמשכה כ"כ הרבה זה די בלתי-נמנע. ובכן, קודם כל, וויקיפדיה הסבה את תשומת לבי לכך שזו הפעם הראשונה שאנחנו רואים בסדרה בני אדם מהעתיד - במקרה שכאן, אסטרונאוטים מהמאה ה-28. עד כה ראינו רק בני אדם משנות ה-60 או מהעבר הרחוק, ולחלופין חייזרים עתידניים שנראו בדיוק כמו בני אדם (ודיברו אנגלית כמובן) אבל לא היו מכדור הארץ. אבל העניין הזה מעלה עניין אחר, והוא שההסנסורייטים הם החייזרים הראשונים שמצד אחד לא נראים בדיוק כמו בני אדם [ככה נראים סנסורייטים- ואם זה מזכיר לכם משהו מהעונות החדשות, אז רק שתדעו שזה לא במקרה] ומצד שני גם לא ממלאים את תפקיד הרשע (כמו הדאלקים או הווּרְדים). כן, יש בהם קבוצה שיוצאת נגד בני האדם, אבל לא מתוך איזה רוע אינהרנטי אלא מטעמים פוליטיים. אני לא בקיאה מספיק במד"ב ו/או בסדרות ילדים בריטיות כדי שאוכל לומר כמה שהעניין הזה חדשני, אבל חשבתי שזה ראוי לציון.


 


מקבץ 8 - שלטון האימים (The Reign of Terror)


חזרנו לכדור הארץ, ושוב לומדים קצת היסטוריה - הפעם במהפכה הצרפתית.


בתחילת הפרק הם נוחתים ביער, בכדור הארץ, והדוקטור מודיע לאיאן וברברה שהוא הצליח להחזיר אותם לאנגליה של שנות השישים; בהתחלה הוא חוזר לסגנון הנרגן שלו מתחילת העונה, ומבחינתו הם יכולים לעוף מהטארדיס עכשיו ומייד, אבל בסוף הוא משתכנע שאולי כדאי לבדוק שזה באמת המקום (והזמן) הנכון. כפי שניתן להבין משם המקבץ, ומהמשפט הראשון בתקציר שלי, זה ממש לא: ילד קטן שמתרוצץ ביער אומר להם שהם ליד פאריס (נו, אומר הדוקטור, בסה"כ סטייה של כמה קילומטרים, מה הבעיה?) וכשהם משוטטים ביער הם מגיעים לבקתה נטושה שיש בה כל מיני חפצים בני המאה השמונה עשרה שנראים די חדשים - כולל מסמכים מזויפים בחתימת רובספייר. החבורה מבינה שהם לא בדיוק בזמן שאליו כיוונו, ומתלבשת בבגדים שמצאו שם כדי לא למשוך תשומת לב בדרך חזרה לטארדיס, אבל לפתע מגיעים כמה אנטי-מהפכנים, ולא הרבה אחריהם חיילים מהפכנים. יש קרב, איאן, ברברה וסוזן נתפסים ונכלאים, הדוקטור לא נתפס כי הוא איבד הכרה ונשאר שם אז החיילים לא ראו אותו, ואז הם מציתים את הבקתה ויש קליפהאנגר לסוף הפרק. אל תדאגו, הילד שהם פגשו קודם מציל אותו בפרק הבא.


וכרגיל, יש הרבה תככים, מה שכבר לא צריך להפתיע אף אחד מהקוראים. איאן נכנס לכל מיני עניינים שקשורים למרגל אנגלי בשם סטירלינג שהוא אמור לפגוש, סוזן וברברה עוברות כמה תהפוכות חסרות פואנטה לחלוטין (למשל: ברברה מנסה לברוח מתא הכלא שלהן, אבל התכנית שלה נכשלת; ואח"כ כשהן כבר בדרך אל הגיליוטינה היא שוב מתכננת לברוח בקפיצה מהעגלה, אבל סוזן לא רוצה כי כואב לה הראש, ו...גודאמיט סוזן, באמת?!! אוף, אני מתחילה להתחרט על איך שהגנתי עליה בעבר כשראיתי טענות שהיא קומפניון איומה ונוראה. עד כמה שאני מחבבת את העקרון שיש לדוקטור נכדה, ועד כמה שפה ושם יש לה תפקיד קצת מעניין, סצנות של בכיינות חסרת-תועלת כמו זו גורמות לי להזדהות עם כל מי שירד עליה. סליחה, נסחפתי קצת עם הסוגריים. למקרה שתהיתם, כמה אנטי-מהפכנים מצילים אותן בסוף. הידד). והדוקטור? הוא בדרכו לפאריס...


וגבירותי ורבותיי, זהו רגע הסטורי! צילום לוקיישן ראשון!!! 







כמה מרגש! נכון, זה רק צילום אחד קצרצר, ובכלל השתמשו שם בכפיל של הארטנל - נצטרך לחכות עד לתחילת העונה הרביעית כדי לזכות לצילום לוקיישן משמעותי, ולא רק סצנה פה ושם - ובכל זאת, אבן דרך. אתם מתרגשים? אני מתרגשת.


(ואגב הסצנה הזו, הארטנל מלך. פשוט מלך. אני כ"כ אוהבת את הדוקטור הראשון.)


בפאריס, הדוקטור מתחזה לאיזה בעל תפקיד רשמי, ופוגש את רובספייר בכבודו ובעצמו. התככים ממשיכים כמובן, ולמעשה כל החלק של העלילה שמתייחס לאירועים ההיסטוריים, ולמאבק בין המהפכנים למחתרת האנטי-מהפכנית, עוקב באופן מדויק יחסית אחרי ההתרחשויות האמיתיות, כולל הופעת אורח של חייל צעיר בשם נפוליאון בונאפרט, ואירועי הפיכת תרמידור שבה רובספייר נורה בלסת. ועכשיו למדנו על שלטון רובספייר והפיכת תרמידור! זו באמת סדרה חינוכית!


בסופו של דבר הדוקטור וחבורתו יוצאים בשלום, כמובן, חוזרים ליער ולטארדיס, וממשיכים בדרכם, וזה סוף העונה הראשונה. שתי הערות אחרונות על הפרק לפני שאנסה לסכם את העונה:


קודם כל, גם במקבץ הזה מרבית הפרקים חסרים. הסצנה שקישרתי למעלה היא מפרק שבמקרה לא חסר, אבל לאורך רוב המקבץ צריך שוב להתמודד עם שילוב האודיו+סטילס+כתוביות שסידרו המשחזרים (כשהם יכולים, הם משלבים סצנות שיש וידיאו שלהן, מה שמוביל לכמה קטעים קצת מצחיקים, כמו פרק שכולו בסטילס מלבד שוט אחד של דלת נפתחת). בעונות הבאות כבר התחלתי להתרגל לזה...


שנית, שווה לציין שבסצנה הראשונה שבה רואים את סוזן, במקבץ 'ילדה שלא מן העולם הזה', היא קוראת ספר על המהפכה הצרפתית וממלמלת לעצמה 'לא, זה בכלל לא קרה ככה'; בהמשך הפרק היא גם אומרת שזו התקופה האהובה על סבא שלה. אז יש כאן סגירת מעגל נחמדה מתחילת העונה.


אז אם כבר סגירת מעגל, סיכום קצר של העונה הראשונה: היה לא רע, בסך הכל. אם מצליחים להתעלות מעל האפקטים המגוחכים, המשחק הלא-משהו של חלק מהדמויות (בערך כולם חוץ מהארטנל בעצם), וענייני המופרכות הכללית שצצים פה ושם - ואני מודעת לעובדה שלא כל הצופים יכולים להתעלם מכל הדברים האלה, כבר שמעתי לא מעט אנשים שפשוט לא הצליחו להתחבר לסדרה הישנה בגלל זה - זו צפייה בהחלט מהנה. בסך הכול, צריך לזכור שזו רק תחילת הסדרה. לאורך העונה ממש אפשר לראות איך לאט לאט מתגבשים הכיוון והסגנון הכלליים, ואיך הדמויות מתפתחות ומקבלות קצת עומק. במיוחד הדוקטור, כי שוב, הארטנל מלך - אבל באופן רחב יותר, המגמה של הקשר בינו לבין איאן וברברה, שראינו במקבצים הראשונים, רק הולכת ומתחזקת לאורך העונה. סביר להניח שהדוקטור של 'ילדה שלא מן העולם הזה' לא היה טורח לנסות ולעזור לאיאן ולברברה, כפי שעשה במקבצים האחרונים; עד כמה שהוא מנסה להמשיך ולהראות נרגן, אנחנו יודעים שעכשיו כבר באמת אכפת לו מהם. אפילו כשבתחילת 'שלטון האימים' הוא מנסה לעשות כאילו לא אכפת לו ותעופו מכאן כבר, ברור לנו שזה פשוט ניסיון להסוות את הצער שלו על זה שהם עוזבים.


משהו שיופיע גם בהמשך הוא הזגזוג בין עלילות מד"ביות לעלילות היסטוריות. זה אלמנט שיפסיק אחרי העונות הראשונות, ולמרות שכעקרון אני מבינה את הסיבה (שינוי הכיוון של הסדרה מסדרה שאמורה בסה"כ להיות חינוכית לסדרת הרפתקאות עם קצת יותר אקשן), זה בכל זאת קצת חבל לי, כי שילוב העלילות ההיסטוריות מביא לזה שלא כל מקבץ צריך להלחם בעוד Monster of the Week, כמו שיהיה בעונות עתידיות יותר, וגם אם פירוש הדבר הוא שאפשר לסכם הרבה מהעלילות במלה 'תככים', יש בזה משהו יפה בעיניי. לא תמיד צריך להתמודד מול רשע מוחלט שמנסה להשמיד את כדור הארץ, לפעמים המצב מורכב קצת יותר מזה, ובעלילות ההיסטוריות אפשר לראות רמז למורכבות הזו: יש אנשים שמתפקדים כ"רשע", למשל כהן הקרבנות האצטקי או רובספייר, אבל המניעים שלהם יותר מורכבים ויותר אנושיים בסה"כ. 


ולסיום, מבחינת המיתולוגיה של הסדרה, התבססו בעונה הזו כמה דברים חשובים. הטארדיס, כמובן, והעובדה שלדוקטור אין שליטה מלאה עליה; הדאלקים, שוב כמובן; וגם - וזה משהו שלא התייחסתי אליו במפורש קודם, אז אני רוצה לציין אותו כאן - העובדה שהדוקטור וסוזן הם חייזרים. נכון, כבר המקבץ הראשון נקרא 'ילדה שלא מן העולם הזה', והטכנולוגיה שלהם מתקדמת וזרה, וההתנהגות שלהם קצת אחרת, אבל בתיאוריה הם היו יכולים להיות בני אדם מהעתיד, וכבר בעונה הזו אנחנו הולכים ומגלים שלא כך הוא. אמנם בשום מקום עדיין לא מופיעים השמות 'אדוני זמן' או 'גאליפרי', אבל למשל במקבץ 'הסנסורייטים' סוזן מספר על כוכב הלכת שבו נולדה, שבו השמיים כתומים והעצים כסופים (לפי ההערות בוויקיפדיה, העניין הזה יופיע גם בסדרה החדשה). לאורך העונות הבאות האלמנט הזה ייבנה יותר, לאט לאט.


אבל בינתיים, אנחנו רק בהתחלה. You ain't heard nothing yet.


בפרק הבא: מותק, הדוקטור התכווץ!


למעבר לכתבות הקודמות:
* דוקטור הו יומן צפייה חלק 1
* דוקטור הו יומן צפייה חלק 2