המסך המפוצל

פרקי מופת

בכל סדרה יש רגעי שפל ורגעי שיא. לפעמים יש פרקים שמצליחים לגרום לך להתרגש עד דמעות או לבכות מרוב צחוק. עשרה פרקי מופת ועוד אחד

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 04-07-2002
49 תגובות
בכל סדרה יש רגעי שפל ורגעי שיא. לכל סדרה יש פרקים שאתה מצטער שצפית בהם, אבל גם כאלה שאתה פשוט לא מסוגל לשכוח. לפעמים יש פרקים שמצליחים להוציא אותך משיווי המשקל, לגרום לך להתרגש עד דמעות או לבכות מרוב צחוק, לבהות פעור-פה במסך, לא להבין איך הפרק הספיק להיגמר, הרי הרגע הוא התחיל.

הרשימה שלהלן אינה דירוג רשמי, היא סובייקטיבית לחלוטין ומהווה רשימה חלקית מאד של פרקי מופת בסדרות. יודגש שבכוונה לא נבחרו יותר מפרק אחד לסדרה.

פעולה / מתח:

1. באפי קוטלת הערפדים.
שם הפרק: Becoming (א' + ב').
עונה: סוף השניה.
למה: אני לא יודע אפילו מאיפה להתחיל. אחת הבעיות הגדולות ביותר בפרקים מהסוג הזה, היא העובדה שהפרק שואב ממך את כל הכוחות, מוציא ממך את המיץ, גורם לך קושי עצום להתנתק מהטלוויזיה. החל מחשיפת ההיסטוריה של אנג'ל, דרך הניסיונות להחזיר לו את הנשמה, המריבות הפנימיות בין זאנדר לבאפי, שובה המרנין של קנדרה, שיתוף הפעולה המפתיע של ספייק עם באפי וכלה בסיום המדהים של הפרק, שחתם את העונה השניה בסדרה.



מועמדים נוספים: יש כאלה שטוענים שהפרק The Body הוא הוא הפרק המופתי ביותר של באפי אי פעם. בסדרה שכל הזמן עוסקת במוות מגיע פרק שמביא לנו מקרה מוות אשר מזעזע את החבורה. באפי וחבריה מתמודדים עם אובדן של דמות קרובה בפרק מרטיט, ללא פסקול של מוסיקה, ועם תסריט ומשחק עילאיים הפורטים על כל הנימים. מועמדים נוספים לפרקים משובחים: המשאלה, דופלגאנגלנד, האש, פול פור לאב, פעם נוספת עם רגש או בכלל כל העונה החמישית.

2. תיקים באפלה.
שם הפרק: משולש (Triangle).
עונה: שישית.
למה: למי שלא זוכר על מה הפרק, מדובר בספינת רפאים מתקופת מלחמת העולם השניה שמאלדר מצליח למצוא דרך לעלות עליה. כולם שם חושבים שהמלחמה עדיין בעיצומה ומאלדר מנסה לשכנע אותם שהם טועים, אלא שבסופו של דבר הוא מצליח להבין שהוא זה שהגיע לתקופתם. הצילומים המדהימים על הספינה כשמאלדר וסקאלי חולפים זה על פני זה באותו מסדרון עצמו ולא רואים זה את זה כי הם נמצאים בזמנים שונים הם שגרמו לפרק להיות כל כך מיוחד.



מועמדים נוספים: למרות ההידרדרות שחלה בסדרה, לא חסרים פרקים טובים נוספים. יום שני (עונה שישית), חלק גדול מהפרקים הכפולים, Redrum (עונה שמינית, על עורך הדין שמצא את עצמו בכלא ופתאום מגלה שהזמן צועד לאחור) ועוד.

3. הסופרנוס.
שם הפרק: פיין ברנס.
עונה: שלישית.
למה: זה פרק שמתחיל בצורה רגילה, עם איזה סכום כסף שצריך לגבות מאיזה מאפיונר רוסי. אבל העסק מסתבך והבחור מצליח לברוח בשלג. פולי וכריסטופר מגלים דבר או שניים על היחסים ביניהם, על היחס של טוני ועל זה שהם לא בלתי מנוצחים. פרק מדהים שבויים על ידי סטיב בושמי.
מועמדים נוספים: פרק פתיחת העונה השניה, עם השיר של סינטרה, אבל לא רק.

4. אוז.
שם הפרק: מילים אחרונות.
עונה: סוף הרביעית.
למה: הקבירה בחיים של קלוטייה, החירפון של יוז, הפצצה האירית והשימוע של ביצ'ר, סצינה שהיתה אחת המדהימות שנראו אי פעם בטלוויזיה, עם קטע השחרור מאוז. מדהים.
מועמדים נוספים: סוף העונה הראשונה, סוף העונה החמישית.

5. משמרת שלישית.
שם הפרק: מירוץ ההרס (Demolition Derby).
עונה: ראשונה.
למה: פיצוץ בבניין שמיועד להריסה מותיר צוות שלם של אנשים לכוד מתחת להריסות. פרק מדהים, מרגש, מותח ואמין. פרק מעולה בסדרה שאיבדה את עצמה עם פתיחת העונה השניה.
מועמדים נוספים: היו עוד פרקים טובים בעונה הראשונה, אף אחד מהם לא הגיע לקרסוליו של הפרק הזה.

6. רצח מאדום לשחור.
שם הפרק: צלף (א' + ב').
עונה: רביעית.
למה: אם בחלק מהסדרות היה נורא קשה לבחור את הפרק שהכי הכי עושה את זה, הרי שכאן הבעיה היא גדולה, כי מדובר בסדרת מופת, בה כל פרק יוצר שיאים חדשים של טלוויזיה גאונית ובלתי מתפשרת. ובכל זאת, ב"צלף" היה משהו מעבר, משהו שהותיר את הצופה המום דקות ארוכות לאחר הצפייה. כל הסיפור של הצלף, שמשאיר אחריו "רמזים" בדמות משחק "התליין" והסוף המדהים של החלק הראשון עם "One of us" ברקע, כשכולם מרשים לעצמם ללכת לישון לאחר שלכדו את הצלף, רק כדי להתעורר כמה דקות מאוחר יותר ולגלות שמחכה לכולנו חלק שני. מדהים, מצמרר, גאוני.
מועמדים נוספים: יש המון פרקים בסדרה הזאת שראויים להיכנס לרשימה הזאת, כולל פרקי הסיפור המתמשך של אדינה ווטסון, הפרקים שהתמקדו בפמבלטון, הפרקים בהם היה אקשן של ממש, כשחלק מהבלשים נורו במהלך פשיטה ובמחלק הרצח עצמו, הפרק המצמרר על האדם שנמחץ ע"י רכבת ופרקים רבים נוספים.



דרמה:

7. דוסון קריק.
שם הפרק: היום הארוך ביותר.
עונה: שלישית.
למה: הרעיון להראות את אותם אירועים מזווית אחרת בכל פעם הוא לא חדש, אבל הביצוע בפרק הזה היה מצויין. בפרק עצמו ג'ואי מנסה לספר לדוסון סוף סוף שהיא ופייסי אייטם, אך היא מגלה שהוא כבר יודע את זה. לאט לאט אנחנו מגלים עוד חלק בפאזל שמספר את סיפורו של היום הזה. מצויין.
מועמדים נוספים: אין. אולי פרק המחווה ל"מועדון ארוחת הבוקר". אולי.



8. רגליים קרות.
הפרק: השני של העונה השניה. (מה לעשות? אין שמות לפרקים בסדרה הזאת)
עונה: שניה.
למה: זה פשוט פרק מושלם. גם מצחיק, גם מותח, גם מרגש, גם עצוב. בפרק ג'ני מגלה לאדם שהיא אוהבת אותו ופיט מגלה את זה. פרק מושלם. אבל בעצם, מדובר בסדרה מושלמת.
מועמדים נוספים: כל שאר הפרקים.

קומדיה:

9. הסימפסונים.
הפרק: חתונתה של ליסה.
עונה: שישית.
למה: התיאור הכל כך מלבב של ספרינגפילד בשנת 2010. הבדיחות הקטנות שרק הצופים הקבועים של הסדרה מבינים. פרק מושלם.



מועמדים נוספים: ממש לא חסר. הנה רשימה חלקית: הומר בחלל, בארט נגד אוסטרליה, איצ'י, סקראצ'י ומארג', חלק גדול מסיפורי לילות כל הקדושים, ופרק בשם Trilogy of Error שטרם שודר בארץ, אבל מהווה לדעתי את הפרק הטוב בסדרה.

10. חברים.
הפרק: רייצ'ל סוגרת עניין.
עונה: שניה.
למה: פרק נוסטלגי ומצחיק, שבו רייצ'ל, שיכורה לחלוטין ובמהלך דייט משאירה לרוס הודעה במזכירה האלקטרונית שהיא התגברה עליו. הסצינה שבה רוס שומע את ההודעה, כשרייצ'ל נמצאת בחדר ומזנקת עליו, הוא אחד המצחיקים ביותר בסדרה.
מועמדים נוספים: הפרק עם המדוזה, הפרק עם קסטת הוידאו מהפרום, הפרק עם משחק הפוטבול והפרק עם קלטת הסקס של רוס ורייצ'ל.

11. סיינפלד.
הפרק: המתנזרים.
עונה: שמינית.
למה: איך אפשר בלי הקומדיה הנצחית, קומדיה שמתהדרת בכמות לא קטנה של פרקים נפלאים? איך אפשר בכלל לבחור את הפרק שנמצא מעל כולם? ובכל זאת, בעיני מדובר באחד הפרקים היותר טובים והפחות מוערכים. ג'ורג' נאלץ לוותר על קיום יחסי מין עם חברתו הנוכחית ונהיה חכם, איליין מחליטה לחקות את ג'ורג' ונהיית מטומטמת. פרק מבריק שכולל את סצינת הכרוב הבלתי נשכחת.
מועמדים נוספים, ממש לא חסר: המנגו, הביולוג הימי, תשובה מוחצת, ידה ידה, הסופ-נאצי, הקול, שלווה עכשיו, היפוכו של דבר (The Opposite, פרק שהוחלף ע"י המתנזרים רק ברגע האחרון) - הם רק חלק קטן מרשימה ארוכה של פרקים בלתי נשכחים.


(מוקדש לשי)