המסך המפוצל

ארץ חדשה

ב"יס" שידרו את הפרק הראשון של "טרה נובה" פחות מיממה לאחר שידורו בארה"ב, שידור כל כך קרוב מצדיק בעינינו פתיחת מדור חדש של דיבור צמוד - ספויילרים לפרק כמובן.

מאת: אורלי

פורסם: 27-09-2011
22 תגובות

"לו נעורים יָדעו, לו זִקנה יכלה"
(אונרי אטיין) 


זה די שכיח לשמוע מאנשים מבוגרים, הנשאלים האם היו רוצים לחזור לימי ילדותם או נעוריהם, שהם היו מוכנים לחזור לאותם ימים בתנאי שהיו יכולים לקחת איתם את כל הידע והחוכמה שרכשו מאז. הרעיון של "טרה נובה" (ארץ חדשה בלטינית) די דומה לזה.


לו יכלה האנושות לחזור אחורה בזמן, אל העולם הבראשיתי שבו הילכו דינוזאורים על פני כדור הארץ, ולהביא אִתה לשם את כל הידע הטכנולוגי והרפואי שהיא רכשה לעצמה בכל אותם מיליוני השנים מאז, האם היא אכן הייתה בונה את העולם מחדש באופן טוב יותר, או שמא מה שהורס ותמיד הרס ויהרוס כל חזון לעולם טוב יותר אינו המחסור בידע אלא ההתנהגות האנושית ומכשולים שיצוצו כתוצאה מחסרונות הנעלמים כרגע מעינינו. אפשר להחיל את השאלה הזו לכל תחום בעצם. למשל, לו יוצרי סדרות היו יכולים גם הם למצוא איזה קרע במרחב ובזמן ולבנות מחדש את הסדרה מהתחלה אחרי שהם כבר יודעים מה בה עובד ומה לא, האם הם היו מצליחים להימנע מהטעויות שגרמו לביטולה נניח, או שבדרך הם רק היו מכשילים עצמם באופן אחר?


הסדרה "טרה נובה" מתחילה בשנת 2149. תקופה בעתיד שבה למרות הידע והאמצעים הטכנולוגיים המתקדמים העולם גוסס. שכן כדור הארץ מפותח מדי, מאוכלס מדי ומזוהם מדי. אולם מסתבר שהמדענים הצליחו למצוא קרע במרחב ובזמן שבאמצעותו אפשר להעביר אנשים דרך פורטל מיליוני שנים אחורנית אל כדור הארץ הפרה-היסטורי, ובעקבות זאת נשלחות משלחות של בני אדם אל עבר העבר הבלתי נודע כדי לנסות ולהציל את כדור הארץ העתידי, כאשר כל הטכנולוגיה העתידנית מצליחה לעבור גם היא ועושה את העבודה בתקופה הקדומה גם כן. 


בסיפורי מסעות בזמן תמיד מתעוררות בעיות הגיון הנובעות מההשלכות של העבר על העתיד אבל אנחנו נתעלם מהן בינתיים, כמו גם מבעיות היגיון אחרות שצצו בפרק, דוגמת הבחירה של השלטון להשאיר בחזקתו, ילדה שלא הייתה אמורה להיוולד ולא לשלוח אותה לעבר, ל"טרה נובה", ושהמשפחה שלה כבר תדאג לה שם. ההסבר שניתן בסדרה, שלא מגיע למשפחה פרס (והגעה לטרה נובה נחשבת פרס) על כך שהם עברו על הגבלות הילודה, עדיין אין בו כדי להסביר מה בדיוק חושבים בשלטון לעשות עם ילדה קטנה שתישאר לבד באין מי שיטפל בה (אב בכלא, אם ואחים בעולם החדש) ואם לא אכפת להם שהיא תמות כי היא ממילא לא הייתה צריכה להיוולד, אז למה שלא יהרגו אותה כבר עכשיו? המזל הוא שבסדרה הזו תמיד אפשר לסספנד דברים בכך שההחלטות בשנת 2149 נעשות על ידי אנשים שלא מגיע אליהם מספיק חמצן למוח... ובכל מקרה אין בדברים האלה כדי לפגוע ממשית בהנאה מן העלילה. 



סטיבן ספילברג - קרדיט צילום לFOX/DREAMWORKS


יוצרי הסדרה הם קלי מרסל (Kelly Marcel) וקרייג סילבסטיין (Craig Silverstein) מי שחתומים גם על כתיבת הפרק הראשון יחד עם אלן לואב (Allan Loeb) אולם הסדרה משווקת, כמו שיודע כל מי שקרא משהו עליה, כסדרה מבית היוצר של סטיבן ספילברג, שהוא אחד מ8 המפיקים בפועל של הסדרה, ולמרות שאני לא בקיאה במיוחד ביצירתו הקולנועית של ספילברג ולא יודעת איזו השפעה בפועל הייתה לו על תוכן הסדרה אם בכלל, היו כמה עניינים בפרק שגרמו לי לחשוב הממ... מעניין אם זה יצא כך בגלל שידו של ספילברג בדבר.


אני לא מתכוונת לעניין הלחימה באיתני הטבע, האפקטים המרהיבים שמתבטאים ביצירת הטכנולוגיה העתידית או צורות החיים שנכחדו מהעבר (כן, כן, דינוזאורים) בזה ברור שאין מה להתפלא אם התוצאה המרהיבה נובעת מההשפעות שלו על היצירה. אני יותר מתכוונת לכמה מהנושאים שנוכחים תדיר בסרטיו או בפרויקטים שיש לו בהם עניין.  


הנושא הראשון שתהיתי לגביו הוא השואה. אז כן, זה לא היה "סרט שואה" במובן הזה שהוא לא מתאר את תקופת מלחמת העולם השנייה, ההווה המוצג בסדרה מתרחש בעתיד, הרבה אחרי המלחמה ההיא, והעבר שאליו חוזרים נמצא הרבה הרבה לפני, ובכל זאת אחדות מהסצנות בפתיחה הזכירו לי מאוד עדויות מסרטים וספרים בנושא השואה. למשל סיפורים על הילדה הקטנה שמתחבאת בארון ואוי ואבוי אם היא תשמיע קול ותתגלה, ואיך בכי של תינוק חשף לפעמים מחבוא של משפחה שלמה, כמו גם תיאורים של ילדים שנשלחו ברכבות וההורים שלהם אמרו להם לקפוץ מהרכבת ושהם יקפצו מיד אחריהם, וחייהם של הילדים ניצלו - אך ההורים נותרו מאחור.


אם משווים תיאורים אלה לסצנות מהסדרה קל לראות שבפרק הן מסתיימות באופן אופטימי יחסית. בסצנה הראשונה הילדה שלא הייתה צריכה להיוולד בשל ההגבלות על מספר בני המשפחה אמנם מתגלה אך כולם נשארים בחיים, ורק על האב נגזר עונש מאסר (שאותו ייתכן שאפילו לא היה מקבל, לולא התנהג באלימות בשעה שנתפס, אם להסתמך על דברי ג'וש, הבן). באופן דומה, גם סצנת הקפיצה לפורטל  מסתיימת טוב יותר כי למרות שהאימא לא הייתה בטוחה בשעה שהיא דרבנה את ילדיה להיכנס לפורטל שהיא ואביהם אכן יוכלו להצטרף אליהם ושהכול יהיה בסדר, בסופו של דבר היא אכן עומדת בהבטחתה וכולם מצליחים להגיע ל"טרה נובה" בשלום. 


בכלל, ההצלחה של הדמויות בפרק הראשון להתמודד עם כל הסכנות האורבות להם ולצאת רובם ככולם בחיים הייתה מעניינת יחסית לאכזריות של סדרות מסוימות שיצאו השנה ובהן גופות נערמו מכל עבר, לא יודעת אם לייחס זאת לעובדה שאנחנו רק בפרק הראשון או לאופטימיות היתר שנוטים לייחס לסרטיו של סטיבן ספילברג אבל אני יכולה לומר שלמרות שבמהלך הפרק תהיתי אם הם יעזו לפגוע באמת באחת מהדמויות שכבר ניתן לה שם, היה לי ברור שגם אם הם יעזו - זה לא יהיה בבני המשפחה הראשית. עדיין הרגע שבו האב מוצא את בנו כשברקע התקפת הדינוזאורים הצליח לרגש אותי, ושמתי לב לזה במיוחד כיוון שהבן הזה עצבן אותי באופן די עקבי כמעט לאורך כל הפרק (לא בטוחה אם זה השחקן לנדון לבוירון- או התפקיד).


 מה שמביא אותי לתהייה האחרונה בהקשר של סטיבן ספילברג וזה עניין מורכבות היחסים שבין אבות ובנים. אבות נעדרים או קשוחים מדי עם ילדיהם הוא נושא שחוזר ברבים מסרטיו, וגם בסדרה אנחנו מקבלים שתי מערכות יחסים בעייתיות בין אבות ובנים, האחת זו שמניעה את העלילה הראשית של הפרק בה הבן ג'וש צבר כעסים על אביו ג'ים בשנתיים שבהן נעדר מהבית בשל ישיבתו בכלא, ובהגיעם ל"טרה נובה" מורד ישירות בסמכותו ובוחר לצאת אל מחוץ לחומות המחנה הבטוח. והשנייה, זו שעוד תניע כנראה את הסדרה בפרקים הבאים, היא מערכת היחסים של נתניאל טיילור מנהיג ההתיישבות ובנו הנעדר שאותו טרם ראינו, אך על פי מיירה (מנהיגת השישיים) הוא זה ששולח לאביו רמזים מוצפנים ומביע דרכם את חוסר שביעות רצונו מהתנהלותו.




אנשי טרה נובה
© 2011-2012 Twentieth Century Fox Film Corporation. All rights reserved.


אבל לא רק ענייני סטיבן ספילברג מעוררים את סקרנותי, היו עוד כמה עניינים בפרק שהשאירו אותי סקרנית לגבי ההמשך, כמו למשל מה באמת קרה בין טיילור לבנו? מדוע סקיי לא בוטחת בטיילור לחלוטין ומשקרת לו בעניין הנהר? מי הם השישיים ומה האג'נדה שלהם חוץ מאשר להתנגד לטיילור? האם יש סיבה מעניינת לכך שג'ים ואליזבת' בחרו להביא בת שלישית לעולם? והאם באמת נוכל למצוא בסדרה תשובות מעניינות לשאלה הפילוסופית שבה פתחנו?


אז בינתיים נהניתי מספיק ממה שראיתי כדי שארגיש שיש פוטנציאל להמשך (ותמיד עדיף לבחור להיות במקום בו יש תקווה - אם אפשר ללמוד משהו מהפרק) אבל מכיוון שזו לא לגמרי התאהבות ממבט ראשון אצלי, נראה לי שייקח לי עוד כמה שבועות לפני שאוכל לומר בודאות, אם מבחינתי העולם שהיוצרים בראו בסדרה הוא עולם טוב יותר.