המסך המפוצל

דוקטור הו, עונה 6, פרק 6

הפרק "כמעט אנשים" (The almost people) שודר בבריטניה ב- 28.5.11

מאת: נעם ברג

פורסם: 19-07-2011
8 תגובות

כמו בפרק הקודם, גם הפרק ניכרת התעמקות בדמויות וברורי במיוחד, כשהדבר נעשה כמובן תוך כדי המשך סיפורם של הכפילים המורדים מהפרק שעבר. אבל הפעם יש בפרק התבוננות על הסיפור מזווית קצת שונה: מקור מול כפיל והיחס אל השונה. האם אנחנו מתייחסים אחרת למי שהוא שונה מאתנו ובמיוחד כלפי כאלה שהם בהגדרה פחות בני אדם מאתנו? לאורך כל הפרק הדוקטור מנסה לפשר בין קבוצת הכפילים לקבוצת המקור ועם זאת די ברור שיש לו אג'נדה משלו.


הפרק מתחיל היכן שהסתיים הקודם. בני האדם והדוקטור מתבצרים בחדר ובו מתגלה לנו שיש גם לדוקטור כפיל. הדוקטור-הכפיל נתקל בקשיים בתהליכי הספיגה ו"עיבוד" - המידע של חייו הארוכים של הדוקטור, מה שמראה לנו שלדוקטור יש מטען רב שהוא אוצר בתוכו, ושכנראה זה לא כל כך קל כמו שהיינו חושבים להיות בן 900. אחרי כמה דקות כשהתהליך מסתיים אנחנו רואים שהכפיל והדוקטור מסתדרים מצוין יחדיו. הם מסתדרים טוב עד כדי כך שהם אפילו מסיימים זה את משפטיו של זה והם באמת מאוד חמודים ביחד. כרגע ניתן להבדיל ביניהם רק לפי הנעליים שלהם (טריק שקוף...). מטריק הנעליים אפשר לראות שהדוקטור "שולט" בכפיל שלו והוא יידע לנצל אותו לצרכיו, או לחילופין שהכפיל כל כך דומה לדוקטור ושהם הולכים לנצל את המצב יחדיו. הדוקטור והכפיל שלו מנסים לשכנע את איימי ואת שאר עובדי המפעל שאין מה לפחד מהכפילים ושהם בסך הכול רוצים לחיות ולהיות אמיתיים. איימי לא כל כך משתכנעת. בשיחה פרטית עם הכפיל היא מנסה להסביר לו שהסיבה שהיא חושבת שיש הבדלים בין המקוריים לכפיליהם אינה גזענות ונפלט לה שהיא מנסה להגן על הדוקטור ולמנוע את מותו.


הכפילים האחרים מתכננים להרוג את כולם, לפוצץ את המפעל, להגיע ליבשת ולהתחיל מהפיכה. דווקא ג'ניפר שדמותה המקורית הייתה פסיבית הופכת למנהיגה לוחמנית, בעוד שהכפילה של קלוויבס, המנהיגה המקורית, נראית עייפה ונגד האלימות. היא אף אומרת לג'ניפר שהיא מתחילה להישמע כמו המפלצת שבני האדם מפחדים ממנה. רורי שעדיין מחפש אחרי ג'ניפר פוגש שתי גרסאות שלה שנלחמות ביניהן ואחת (הפצועה) מנצחת. היא משכנעת אותו לסובב לה גלגל שנמצא בחדר כדי להציל את המפעל כביכול. אחרי כן הם מגיעים למקום שבו נמצאים בגוש, ערימה של כפילים ("בשר") ש"התקלקלו" או שלא עבדו ונזרקו (כשהם עדיין מודעים חלקית) לגווע, ורורי מזדעזע ואומר שצריך להסביר לעולם שזה לא בסדר. 


הרצון של רורי לעזור לכפילים חזק עד כדי כך שהוא גורם לו ללכת נגד הזרם ולעזוב את האנשים כדי לעזור להם. התנהגותו מראה לנו שלא כל האנשים חייבים להיות אוטומטית נגד הטכנולוגיה, אם כי בהתחשב בעובדה שרורי הוא אח במקצועו זה די הגיוני שהוא יגלה אמפתיה ליצורים החדשים והחלשים. לעומתו דווקא איימי, שהייתה זמן רב יותר עם הדוקטור, והייתה אמפטית מאוד בפרקים מוקדמים יותר, מתנהגת בחשדנות ובשמרנות רבה.


לחוסר מזלו של רורי מסתבר כמובן שג'ניפר שניצחה לא הייתה ג'ניפר האמיתית וסיבוב הגלגל של רורי לא מציל את המפעל אלא דווקא מעמיד אותו בסכנה. הדוקטור והחבורה רצים לנסות לסובב את הגלגל הזה בחזרה לפני שהמפעל יתפוצץ, והכפיל-דוקטור ואחד העובדים רצים לחפש את ג'ניפר ורורי. העובד מחליט שהוא לא סומך על הכפיל-דוקטור, מכה אותו על ראשו וממשיך בחיפושים לבדו רק כדי למצוא את עצמו מותקף על ידי ג'ניפר הכפילה הכועסת שנמצאה ליד ערימת הכפילים שנותרה בצד לגווע. ג'ניפר ממשיכה לרמות את רורי שמגלה את העובדה שהיא מתחזה רק אחרי שהיא גורמת לו להוביל את כולם לחדר שבו יש חומצה מבעבעת ונועלת אותם שם. 


הדמות של ג'ניפר נותרת מסתורית משהו עבור הצופים, ולא ברור מדוע דווקא היא השקטה עוברת כל כך מהר התדרדרות כזו למצב שבו, למרות כעס מוצדק לכאורה, היא מתחילה לראות בכל בני האדם - כולל רורי שמנסה רק לעזור לה - אויב מוחלט. הדמות שלה מאבדת שליטה. בהתחלה זה בציור על הקיר עם הבשר שלה עצמה (מעין מצב דומה לאנשים שפוצעים את עצמם בתור דרך לשלוט בעצמם, אבל הפוך), ואח"כ בשינוי צבע העיניים (החלונות לנשמה) ולבסוף באיבוד מרצון של צורת אנוש.


הכפילים מוצאים את הכפיל-דוקטור והוא מתחיל להשפיע עליהם להתחבר לחלק האנושי שבהם - הוא יוצר קשר עם הבן של אחד העובדים וגורם לכפיל של אותו עובד להבין שהוא לא באמת יכול להרוג את עצמו המקורי. הכפיל רץ להוציא את האנשים המקוריים מהחדר הנעול עם החומצה, אבל מאחר את המועד: העובד המקורי מת מחומצה, לא לפני שהוא מספיק להגיד לאותו כפיל שהוא עכשיו המקורי ושישמור על משפחתו. קליווס הכפילה לוקחת חזרה פיקוד ואומרת לאחרים לעצור את הפיצוץ. 


העובד המקורי האחרון שנשאר מקריב עצמו בניסיון להאט את ג'ניפר שכבר איבדה כל צלם אנוש והיא כעת מפלצת טורפת שהולכת על ארבע ורודפת אחרי כולם, והאחרים נמלטים לחדר האחרון שבו מופיעה גם הטארדיס. מישהו צריך להחזיק את הדלת בזמן שכולם בורחים. הדוקטור מתנדב ואיימי מנסה לעצור אותו ואומרת שהוא חשוב ושהכפיל שלו לא מספיק בתור תחליף ואז הדוקטורים מגלים לה שהם התחלפו והיא קצת המומה. הדוקטור הכפיל וקליווס הכפילה נשארים ובעזרת המברג הסוני והמידע שהדוקטור אסף הם הורסים את ג'ניפר ואת עצמם. 


הדוקטור לוקח את קליווס וכפיל אחד למועצת המנהלים של החברה בעלת המפעל ומבקש/מצווה עליהם להסביר לעולם מהו ה"בשר" ממנו עשויים הכפילים ומדוע האופן שבו הם מתייחסים אליו עכשיו אינו בסדר. את הכפיל הנוסף הוא מחזיר לילד "שלו". 


בטארדיס פתאום לאיימי יש כאבים והדוקטור אומר לה שיש לה צירים. הוא אומר לרורי להתרחק ואומר לנו שאיימי איננה איימי אלא גם היא כפילה ושהוא נסע למפעל הזה כדי ללמוד על הכפילים כשהטכנולוגיה הייתה עדיין צעירה. הוא משמיד את איימי הכפילה וזו האמתית מתעוררת בחדר לבן ומגלה שהיא יולדת. סוף מפתיע למרות שבעצם הכינו אותנו אליו. 


בסך הכול המדובר בפרק מהנה ומותח אם כי מעט פחות טוב מהקודם. הנקודה החלשה בפרק היא הקלות היתרה שבה הכפילים מושפעים לחזור למוטב מחד והמהירות שבה ג'ניפר מאבדת את האנושיות שלה מאידך. נכון שהדוקטור יכול להיות מאוד משכנע, אבל לא עד כדי כך, ובכלל, זה לא כל כך הגיוני שכמעט כולם בפרק מוכנים להקריב את עצמם לטובת הכלל. נראה שיש פה קצת קיצורי דרך מצד הכותבים כדי לקדם את העלילה למקום שאליו הם חותרים.


ציון : 9