המסך המפוצל

דוקטור הו, עונה 5, פרק 12

"הפנדוריקה נפתחת" הוא הפרק הראשון בזוג הפרקים שמסיים את העונה החמישית. שודר בארץ ב-4.4.11, שודר בבריטניה ב-19.6.10

מאת: נעם ברג

פורסם: 08-04-2011
2 תגובות

החוט המקשר בין פרקי העונה החמישית - חוץ מרורי אחד מעצבן - היה סדק מסתורי שאוכל את הזמן ומעלים גזעים שלמים. בפרק הזה אנו מבינים שהתפוצצות הטרדיס היא שגורמת לסדק, אם כי הגורם להתפוצצות עדיין נותר בגדר תעלומה. ואם בהתפוצצויות עסקינן, הפתיח מכניס אותנו ישר לאקשן תוך שהוא מחבר אותנו למספר דמויות מהעונה: אנחנו מקבלים נבואה מוינסנט שמגיעה דרך צ’רציל ומלכת אנגליה אל האחת והיחידה ד”ר סונג - המקבילה הנשית, אולי אשתו (בעבר, בעתיד) של הדוקטור, והיא מיד יוצאת למצוא את הנבואה ולהביא אותה אליו, ובאיזה סטייל… קודם נשיקה מהפנטת, אח”כ פצצה בתור סוחר גאדג'טים ולבסוף הגרפיטי הראשון ביקום.


הדוקטור נוחת באנגליה של המאה הראשונה לספירה ומגלה שאגדה עתיקה היא סוג של כלא שעכשיו החליט להפתח ולא ברור מה יש בו.  אנחנו פוגשים ברורי, שהוא עכשיו לגיונר רומאי שזוכר הכל חוץ מהאופן שבו הגיע לשם; ובפנדוריקה, שבה יש חצי סייברמן רצחני שמנסה לתקוף את איימי והדוקטור בהומאז לסרטי הזומבים וחוטפי הגופות. ולפני שמספיקים להבין על מה ולמה - הדוקטור מותקף מלמעלה על ידי אויביו מכל הזמנים.


בינתיים ד”ר סונג נוהגת על הטרדיס כדי להביא אותה אל הדוקטור, אבל החללית מתנהגת מוזר ולוקחת אותה אל הבית של איימי בעתיד. ד”ר סונג מתחילה לחבר חלק מהרמזים על כך שהעבר אולי אינו בדיוק העבר, ומבינה שעליה לחזור אל הטרדיס כדי להציל את הדוקטור. אך הטרדיס מסרבת לשתף פעולה ולא מסכימה לנחות. הרומאים מתגלים כיצורי פלסטיק תבוני (זה מסביר הרבה לגבי רורי שבעיני תמיד היה מעט “עצי”) ותופסים את הדוקטור. וכך, כשרורי יורה באיימי, הדוקטור כלוא בפנדוריקה, וד”ר סונג תקועה בטרדיס מתפוצצת, אנו מגיעים לנקודת הקליף האנגר.


|ltr|Silence will fall! |/ltr|


אין ספק שהפרק הזה מתחבר היטב לעלילה העונתית ומוביל אותה אל הסיום הגרנדיוזי. הפרק גם בהחלט מוציא את הצד היותר טוב של הדוקטור האחד עשר. אך מי שגונבת את ההצגה היא ד”ר סונג - למעשה בפרק הזה אפשר היה כמעט לראות בה סוג של דוקטור שני: היא יודעת איך לנהוג בטרדיס, מכירה חלק גדול מהסודות ומשיטות העבודה של הדוקטור, ובמידה מסויימת מאוד מזכירה את הדוקטור הקודם בהתנהגות שלה. לעומתה דווקא איימי, שהיא בת לווייתו, יוצאת די אנמית ונגררת מאירוע לאירוע בפרק עד לסופה הטראגי.


הפרק נע גם בין רצינות לצחוק: בין נאומים רציניים של הדמויות כמו למשל ד”ר סונג שמסבירה ללגיונר איך כמו שהוא כמעט אלוהי מול הברברי ככה הוא ברברי מול היצורים מהחלל, לבין הסלפסטיק של ראש סייברמן שמנסה לבלוע את איימי. האקשן בפרק מעולה, וזהו בהחלט פרק סוחף.


סה”כ פרק מהנה מאוד.
ציון: 9.5