המסך המפוצל

הישרדות 10: איי קמרינס, פרק 1

העונה החמישית של "הישרדות 10" נפתחת. והפעם: עניים נגד עשירים.

מאת: איימס

פורסם: 23-02-2011
9 תגובות


יכול להיות שטעיתי? יכול להיות שהשמצותיי הפרועות את "הישרדות 10" היו ללא בסיס? הנה, אפילו הגרסה האמריקאית המקורית מיישרת קו, רואה משהו שאני לא, ומוסיפה את אי הגלות, גרזן הכח הכפול, ומצקת החסינות המרובעת. מה הלאה? ראסל יתמודד על תואר השורד האמיתי גם אצלנו?

אני יודעת שנשבעתי לעולם לא לראות שוב, אבל עונת העניים מול העשירים היא העונה השנואה עלי ב-22 עונותיה של "הישרדות", כך שמשם אפשר רק לעלות. כמו כן, געגועי לגי"ז, על קולו המונוטוני, גרמו לי סיוטים, ואני לא יכולה לחכות לקדם אירוויזיון כדי לשזוף עיני בזיו פניו. וכמו כולם, גם אני רק רוצה לפעמים שיסבירו לי את מה שמתרחש. כמה נח זה היה בזמן המהומות במצרים, כשראינו מפגינים בכיכר והפרשן הסביר לנו "כעת מפגינים בכיכר". אני זקוקה לנחמות כאלו, ו"הישרדות" מפורסמת בהן. הבעיה היחידה היא שאף אחד לא רואה את זה כבר. נו טוב. האמת, גם ככה המצאתי חצי ממה שכתבתי. נראה לכם שדן מנו היה כזה נורא, ושזיו המעיק היה כזה מעיק? פחח. אז יאללה, מתחילים.

הפרשנויות מלאות הפאתוס של המתמודדים, גם באמצע אתגר, עדיין כאן. כאילו שחשבנו שיהיה אחרת. הליהוק חזק העונה בהבלטת הפערים בחברה. מצד אחד יש לנו את יאנה, מלכת יופי לשעבר שמסבירה שהמפלגה הקומוניסטית לימדה אותה לנצח בהשרדות, ומהצד השני יניב, פועל הזבל שהיה יכול להיות פרופסור, אבל לא מתחשק לו. לצד יגאל, עו"ד ממושקף ממשפחה קשת יום יש לנו את בן, סטודנט טברייני למשפטים ממשפחה קשת יום. תקציבאית צינית מחיפה לצד אדריכלית אירועים פלצנית ומנותחת מת"א. בקיצור, שום פערים ושום כלום, סתם החשודים הרגילים עם הכריזמה של ערמת תפודים. הגיל הממוצע הוא בערך 26, וזה גם אחרי שהוסיפו שחקן חיזוק בן כ-40 לכל אחד מהשבטים. בחורות מעל גיל 30 אין ממש, חס וחלילה, למרות שאירית האדריכלית (אדריכלית אירועים, לא צריך להסחף) יכולה להיות גם בת 60, קשה לדעת.



פותחים עם בחירת מנהיג עיוורת, על סמך ההפלגה אל האי בלבד. היה יכול להיות מעניין, לראות איך כולם מנסים להסיט את האש מהם ולזרוק אותה אל קורבן אומלל, אבל גי"ז הורס את הכל כשהוא מבקש לבחור את "מי שהכי ראוי". עוד לא 10 דקות אל תוך העונה והתחלנו עם הקשקוש הזה. המשימה הראשונה של המנהיגים הראויים (שני זכרי אלפא נאים, כמובן) היא לבחור את השורדים שיתמודדו במשימה הראשונה, שהפרס שלה היא החלוקה לשבט עניים ושבט עשירים. הבחורות נבחרות לחלק שיווי המשקל, הממושקפים לתפקיד החכמים, הגברים לכח ולשחייה. מסיבת סטריאוטיפים. נטלי כ. נכשלת בזחילה על קורה, מפסידה את המשימה לשבט שלה, ומושכת אליה קצת יותר אש משהייתה רוצה. מריקאדו יהיו שבט העניים ובאנאו העשירים, כמובן עד להחלפת השבטים הבלתי נמנעת שבה הכל יתהפך. במקום להאשים את מנהיג השבט בכך שבחר את הבחורה הלא מתאימה למשימה היא מגלה נפש תבוסתנית ומקבלת על עצמה את האחריות, מה שבהחלט יכול לעלות לה בהדחה ראשונה.

נסיון העבר מלמד שהעניים מפסידים. זה לא ספוילר, זה פשוט הגיון בריא: מי שיש לו מיטה, אוכל ומחסה מתפקד טוב יותר נפשית ופיזית. מי שצריך לבנות מחנה ולעבוד יחד הם אלו שיתחילו לשנוא זה את זה ראשונים, יפסיקו לתפקד, ויעופו אחד אחרי השני. לא הכל יהיה דבש בשבט העשירים, אבל יהיה הרבה יותר טוב. בהשרדות היתרון הזה הוא המפתח, והסיבה שהעונה המקבילה האמריקאית היתה פושרת כל כך. באופן די ברור, אגב, אלו שהתחילו עשירים יהפכו לעניים מאוחר יותר (או לפחות חלקם), ומי שישרוד את השלב הראשון בשבט העני הוא מי שיגיע עד הסוף וינצח את העונה (אלא אם כן, כמו בעונות קודמות ב"הישרדות 10", למעשה מדובר בעשירים ועשירים, וכולם יקבלו תוספי מזון ומטריות מאחורי גבנו).

במחנה, יניב איש הזבל מתגלה כיניב איש הזבל המתיש, ומתחיל את מלחמת המעמדות שהבטיחו לנו. יגאל, עו"ד, אשכנז מול יניב, זבל, פתח תקווה. מהצד השני, רוב הנשים מתחילות בספאנקינג הדדי (נשבעת) ואירית מנסה לתפוס את המושכות (כולם יודעים שלא על הבורקס לבדו יעמוד אירוע, והיא זו שבונה את כל מה שמסביב). מצד אחד, היא באמת מציקה נורא, ואני לא יכולה להסתכל עליה כי מרוב ניתוחים היא נראית די מפחידה, אבל אין ספק שנסיונה בתור אישה עם ציצים להגיד להם איך לבנות מחסה הוא זה שנתקל בתגובות עוינות. יניב המתיש מתיש את פנינית, שמתלוננת על המזרחיות שלו, ומגלה שבחיים, היא מתרחקת מ"טיפוסים כאלו". והטאקט חוגג. בכלל, נראה כאילו יניב נמצא בכל מקום, שר שירי דיכאון ומעצבן את כולם. לא אתפלא אם נגלה שמדובר בתאומות סטייל המשימה ב"אח הגדול" (או תאומים, אני לא קטנונית).



בבנאו כוסות הקוקטיילים עוד לא יבשו, ואביב כבר מנסה לבנות לעצמו ברית, מול כולם. אני חושבת שהוא ניסה לכרות ברית עם כולם, אולי מישהו אחד או שניים לא קיבלו הזמנה לברית המקובלים שלו, מה שגרם לכל חברי השבט לפקפק בכוונותיו.

בגלל שמדובר בפתיחת עונה, ורוצים לגרום לנו להאמין שדברים ינועו מהר וטוב יותר הפעם, הולכים מיד למשימת חסינות. פסל החסינות העונתי נראה כמו תרנגול חולה, אבל הוא עדיין יקר ערך (אלא אם כן נגלה חסינות אישית / אליל חסינות / כח כפול מתישהו בהמשך). המנהיגים הנבחרים והראויים שוב בוחרים את המשתתפים במשימה. חוקי התחרות קוברים את המנהיגים, שהגיעו מראש בעמדת יתרון (זכרי אלפא נאים, כזכור), וכיף לראות. הפעם אירית האדריכלית היא זו שמכשילה את המשימה, כשהיא מתעקשת לבצע את המשימה לבדה ולא בזוג. העובדה שהשק שהיא אמורה להפיל דווקא עולה במקום לרדת, והעובדה שהשבט השני מוביל עליהם בחמישה שלבים לא גורם לה לחשוב שאולי כדאי לה לפנות את הדרך. כנראה שזו הטראומה מההטרדה המינית שעברה אירית מוקדם יותר, על ידי דג שקוף שהתאבד בעקבות החוויה.

בזמן שאירית מקלקלת את הכל, בנות שבט באנאו מראות שיש דבר אחד ששעות שינה, לילה יבש ושפע של אוכל לא מצליחים לעשות: להקנות יכולות פתיחת שקים. התחרות הופכת צמודה, שוב, בגלל כשלונה של בחורה. בעריכה שמתאימה יותר לסרט משנות השמונים שבסופו הילד עם התסרוקת המוזרה מנצח, שני השבטים מתחילים להרכיב את הפאזל יחד, מה שמסתכם בנצחון של העשירים על העניים, לאחר קרב צמוד לכאורה (הראו את אותה התמונה של חברי שבט העניים אומרים שהם מתקרבים לסיום, כך שלא הייתי סומכת על מה שהם מנסים להראות לנו). הפתעה גדולה.

במחנה מתכוננים להדחה, כששלוש הבחורות שעל המוקד: נטלי כ., אירית  ונטלי ב. היחידה שמוכיחה שהיא מבינה את המשחק היא דווקא אירית, כשהיא מעבירה את האשמה מעצמה ואל כולם, ומצליחה לגרום לאנשי השבט לחשוב שנטלי היא האשמה, בכשלון במשימה ובכלל, והיא אכן מסומנת על ידי הברית הנרקמת. חבל ששניה אחרי זה היא עוברת צד, מחליטה לחבור לנטלי ומוכיחה ששום תוכנית ושום כלום, היא סתם יהירה בצורה בלתי רגילה באופן טבעי. חברי השבט עובדים בעדינות של פיל קטן, יושבים על החוף בשני מעגלים ומתכננים תוכניות. אנחנו ביום השני למשחק, שעה אל תוך העונה, וכבר נאמרו המילים "אנחנו יכולים לשנות את הכל ב- 180 מעלות". אפילו לא חיכו למועצת השבט השניה. רק על היומרה מגיע להם איזה גרזן כח.

מועצת השבט היא שעמומון גדול של דמעות וגעגועים - ביום השלישי, להזכירכם. יניב מסביר את הכשלונות שלהם במשימות בהעדר תפילין, בעוד פנינית שוטחת את משנתה התיאולוגית, ומזכירה לנו שאם היא לא תשים את האגו בצד, היא תהיה הבאה ללכת הביתה (זה נכון לכולם בשלב זה, אם כי היא שלילית במיוחד). בסופו של דבר מודחת נטלי ב., אליה אני חשה חיבה עמוקה משום ששתינו מאותה העיר. מצד שני, הרבה יותר נח עם נטלי אחת בלבד, אז כנראה שהיא היתה חייבת ללכת היום. ולבסוף, כדי להראות עד כמה קשה להיות עניים במשחק, וכצ'ופר על שהפסידו בכל משימה שנתנו להם, מקבלים חברי שבט מריקדו סיר, אורז ואבן אש. "הישרדות 10", צאי לדרך.

בפרק הבא: נשים מתחככות בים, והדוקטור מענטז.