המסך המפוצל

ספרטקוס: זינוק לאתמול

מחלתו הקשה של כוכב הסדרה העמידה את תסריטאי \"ספרטקוס\" בפני דילמה מרתקת: איך עושים סדרה על ספרטקוס בלי ספרטקוס? הפתרון: מסע אחורה בזמן ואסקפיזם טהור

מאת: Ella

פורסם: 21-02-2011
6 תגובות

הכתבה מכילה ספוילרים ל\"ספרטקוס: אלוהי הזירה\"


העונה הראשונה של \"ספרטקוס: דם וחול\" (\" Spartacus – Blood and Sand\") הייתה מבוססת  (אם כי בצורה רופפת למדיי) על עלילותיו של ספרטקוס, חייל תראקי שערק מהצבא הרומי, נתפס ונמכר לבית הספר לגלדיאטורים של בטיאטס בעיר הרומית קפואה (עד כאן הדיוק ההיסטורי). בהמשך נמלט ספרטקוס מקפואה, הנהיג מרד עבדים וסופו היה שנהרג בקרב.


בעת שהחלו לעבוד על כתיבת העונה השניה מצאו עצמם תסריטאי הסדרה עומדים בפני אתגר בלתי צפוי – כוכב הסדרה אנדי וויטפילד, שגילם את ספרטקוס, אובחן בסרטן מסוג \"נון הודג\'קינס לימפומה\" ונאלץ לפרוש מהצילומים כדי לטפל בבריאותו (זה הזמן, כמובן, לאחל לוויטפילד רפואה שלמה, ושיחזור למסכינו בריא וחתיך מתמיד).כתוצאה מכך נוצרה דילמה מעניינת – כיצד עושים סדרה בשם \"ספרטקוס\" בלי ספרטקוס? (כל זאת, כשעדיין לא ידוע אם וויטפילד יוכל לחזור בעתיד, אם לאו).


הפתרון שמצאו התסריטאים הוא בעצם המתבקש ביותר במצב כזה – Prequel. במקום להמשיך בעלילת סיום העונה הראשונה הסדרה חוזרת אחורה בזמן לתקופה שספרטקוס עצמו היה כנראה עוד רואה צאן שליו אי שם בתראקיה, במעין מיני סדרה בת שישה פרקים שזכתה לשם \"ספרטקוס - אלוהי הזירה\" ועוקבת אחר הלודוס של בטיאטס (בית ספר של גלדיאטורים) אליו נחת ספרטקוס במהלך העונה הראשונה.



כאן אנו פוגשים שוב את קווינטוס בטיאטס – בעל הבית של הלודוס, ואת אשתו לוקריציה. עסקיו של בטיאטס מדשדשים. הוא אינו מצליח לשבץ את לוחמיו בקרבות ראויים המתרחשים אחר הצהרים (הקהל הרומי צמא הדם, מסתבר, לא אוהב לקום בשמונה בבוקר על מנת לקבל את מנת הזוועות שלו). ניסיונותיו נוחלים כישלון אחר כישלון והמתחרים שלו מטילים עליו את מימיהם (במלוא מובן המילה). 

לוקרציה, אישתו הנאה, טרם גילתה את הפוטנציאל הגלום בחבורת הגברים השריריים שמתנחלת אצלה בבית בדרך קבע, ומצהירה שהגלדיאטורים הם \"בהמות\" בעוד שהיא עצמה אישה הגונה השומרת אמונים לבעלה (\"בעיה\" שבאה אל פתרונה במהלך העונה הראשונה).

אל חייהם הפרובינציאליים של בני הזוג מתפרצת גיאה (מהלך עלילתי המוכר היטב מהעונה הראשונה, אבל לא נהיה קטנוניים), גאיה אלמנה רומית עליזה, בעלת מוסר גמיש כמו מתעמלת מזרח- אירופאית. היא מחפשת לעצמה sugar daddy חדש, ובינתיים אין לה בעיה להשתובב עם כל העולם ואשתו (שוב, במלוא מובן המילה).

קרירסוס, המוכר לנו מהעונה הראשונה בתור אלוף הלודוס וגיבור עטור מלחמה, מתגלה בשלב זה כפרח גלדיאטורים, שעסוק בעיקר בלחטוף מכות. לתוך נעליו הגדולות של ספרטקוס בתור הלוחם הסקסי נכנס גאיניקוס, האלוף התורן של הלודוס ותקוותו הגדולה של בעל הבית. גאיניקוס הוא סוג של גלדיאטור / כוכב רוק, שלמרות היותו עבד, מצליח לקום מאוחר ולסבול מהאנג אובר תמידי. יחד עם זאת הוא איכשהו מצליח לנצח  את כל הקרבות החשובים וגם למשוך מבטי זימה מצד השפחות הצעירות, הנשים הרומיות המהוגנות וגם ממליטה , אשתו של חברו הטוב אונמאוס, שבעונה הראשונה היה רווק (או שמא אלמן).




בשל העדרו של הכוכב הראשי, החליטו בסדרה לשלוף את כל \"התותחים הכבדים\" שאמורים לגרום לתופים להיצמד אל המרקע. ובעברית פשוטה: סצנות אלימות רבות בהילוך איטי בסגנון הסרט \"300\" מלוות בצילומי תקריב של איברים קטועים מתעופפים באוויר ושפריצים של דם הניתזים לכל עבר. במקביל, מדד החרמנות עולה עם מנה הגונה של סצנות סקס מכל הסוגים, אף הן בהילוך איטי.

מי שציפה לאינטריגות מתוחכמות ופתלתלות ולשחקנים עם מבטא בריטי (סטייל \"רומא\") צפוי לאכזבה. זו אינה רומא, זוהי קפואה, וקפואה היא עיר פרובינציאלית. האינטריגות אמנם קיימות, אבל הן מסוג פשטני למדיי שאמור איכשהו לקדם את העלילה עד קרב החרבות או האורגיה הבאה. את האנגלית השייקסיפרית  מחליף הביטוי \"Jupiter\'s cock\" שנזרק לאוויר בערך כל 2 דקות. אז מה כן יש שם? guilty pleasure מהסוג הגרוע ביותר: הרבה גברים חתיכים עם קוביות בבטן, שמרוחים בשמן תינוקות ומסירים  שיער במקומות מפתיעים (מסתבר שליד הלודוס יש כנראה גם מכון לייזר) ושפע של בחורות נאות שנראות כמו דוגמניות תחתונים (רק בלי תחתונים, כי אותם עוד לא המציאו). למרבה המזל, מסתבר  שבקפואה העתיקה  לא היה אף אדם שמן, שעיר או בעל שיניים עקומות.

השאלה המתבקשת היא, אפוא, מה ייקרה אחרי ה- prequel הקצר? האם ספרטקוס המקורי יחזור אל המרקע או שמא הסדרה תמשיך בלעדיו, ואם כן – כיצד? בינתיים ה prequel מספק מנה גדושה של אסקפיזם לחובבי הז\'אנר, ומי שלא צפה עדיין את בעונה הראשונה מוזמן להשלים חומרים!


העונה הראשונה של \"ספרטקוס: דם וחול\" משודרת במסגרת שירות ה- VOD של YES. \"ספרטקוס: אלוהי הזירה\" משודרת ברשת הכבלים האמריקאית Starz