המסך המפוצל

מזפזפים עם...

היא אוהבת את הסמויה ורוק 30, עומדת לנטוש את גלי וממתינה לשרלוק הולמס; ראיון עם רותה קופפר, כתבת הטלוויזיה של עיתון הארץ

מאת: okok4

פורסם: 08-11-2010
5 תגובות

יותר מחמש עשרה שנים מסקרת רותה קופפר את תחום הטלוויזיה עבור מוסף גלריה של עיתון הארץ. חשבנו שיהיה מעניין לשאול אותה כמה שאלות: 

מהן הסדרות האהובות עליך המשודרות עכשיו? נטשת לאחרונה סדרות מחוסר עניין? 


מאז ירדה \"מד מן\" בעונה הרביעית והנהדרת, אני צופה בהנאה גדולה ב\"דם אמיתי\", ב\"דמג\'ס\", ב\"מפענחת\" ב\"המשרד\", ב\"מפץ הגדול\" וב\"אשה הטובה\" וב\"מנטליסט\" בהנאה מסוימת. מאז ירדה \"עבודה ערבית\", שהיתה גם מצחיקה וגם אמיצה, אני לא צופה מרצוני בשום סדרה ישראלית, ואני מחכה מאוד ש\"לותר\" ו\"שרלוק הולמס\" הבריטיות יגיעו לישראל (בינתיים יס והוט לא קנו אותן). \"קמלוט\", שהיא שיתוף פעולה בריטי ואמריקאי, העולה בקרוב ביס, נראית לי מסקרנת מאוד.


נטשתי באחרונה את \"דקסטר\", העונה הקודמת עם ג\'ון ליתגו היתה מעולה אבל גם שברה אותי, ומ\"העשב של השכן\" קצת התעייפתי (אבל יכול להיות שכשישדרו אותה בשידור חוזר רציף פתאום אמצא את עצמי מתחברת מחדש – הרי זאת סדרה מעולה) ואת \"גלי\" אני שוקלת לנטוש, בינתיים אני רואה אותה בסלידה קלה – בעונה הקודמת ממש נהניתי ממנה ועכשיו בגלל רייצ\'ל הצרחנית ומר שוסטר החלקלק – אני מוצאת את עצמי נגעלת. אבל הבנות שלי אוהבות את זה, אז אני צופה בה יחד אתן ואחר כך מקשיבה לשירים באינטרנט יחד אתן (שוב ושוב ושוב).


שרלוק הולמס. מי קונה?


כתבת פעם שהסמויה היא הסדרה הטובה שנוצרה, הקביעה עדיין שרירה? 


כן! כמו כולם הערכתי והתרשמתי מאוד מ\"הסופרנוס\", יצירת מופת בפני עצמה. אני חסידה גדולה של \"מד מן\" וגם מתה על \"רוק 30\", אבל עוד לא נתקלתי ביצירה טלוויזיונית חשובה ומרתקת כמו \"הסמויה\" (אפילו לא \"דור מזוין\" ו\"טרמה\" המשובחות של אותו יוצר, דייוויד סיימון). 


יש סדרות ישנות שהיית רוצה לצפות בהן בשנית? אולי עם ילדיך? הצלחת לשכנע אותם לראות משהו שתחילה לא אהבו?


קודם כל אין שום בעיה לשכנע את הילדים לראות טלוויזיה, להיפך. רק לכבות אותה יש בעיה. בזכותם אני אוהבת מאוד את \"בובספוג\", סדרה כמו שהילדים אומרים \"גאונית\", ואת \"פיניאס ופרב\" – גם מצחיקה בטירוף. עם הבן שלי בן ה-16 אני רואה את \"איך פגשתי את אמא\" וראינו את כל פרקי \"מופע שנות השבעים\". אבל לא זאת השאלה, נכון?


מעניין אותי לראות שוב את \"בועות\", לא ראיתי מזמן את הפארודיה הזאת וכן את \"מאש\", \"מורק ומינדי\", \"לאוורן ושירלי\", \"מרי טיילר מור\", האנימציה הנשכחת \"חכי שאבא שלך יחזור הביתה\", ולראות אם הן עומדות במבחן הזמן (אני צופה בקטעים מתוכן לפעמים ביוטיוב ושאר אתרי הרשת, אבל לא באופן רציף וכמו שצריך). אלה סדרות שגדלתי עליהן כילדה בארצות הברית. אני חושבת שצריך לשדר שוב את \"הבלש המזמר\" ולראות אם היא כל כך טובה כמו שחשבו אז, או שזאת עוד סדרה בריטית שמעצם אנגליותה הנכבדת אהבו לשבח אותה אז.  


את קונה מארזי סדרות ב-DVD? מארז אחד לאי בודד?


למען האמת, אני לא קונה, כי אני מקבלת הרבה. אבל אני חושבת להזמין לי באמזון את \"אלה הם חיי\", סדרת נעורים שנקטעה באיבה והיא בעיני היתה נפלאה.


שאלת אי הבודד היא מורכבת משום שהיא נבחנת בדרכים שונות – האם אקח לאי יצירה חשובה, מהממת והופכת קרביים כמו \"הסמויה\", שהיא כל כך מרובדת ומרובת פרטים שאוכל לראות אותה שוב ושוב ולא להשתעמם, או שאקח משהו שפשוט יעשה לי מצב רוח טוב כשהקופים באי יעלו לי על העצבים? 


כלומר הבחירה שלי היא לא רק מה אני הכי אוהבת ומעריכה אלא מה ישמח אותי לראות בכל יום שוב ושוב ולאורך זמן, עד שתבוא ספינת ההצלה. אם לא הייתי רואה כל פרק של \"סיינפלד\" חמש-שש פעמים לפחות, הייתי אולי בוחרת את המארז של אחת העונות האחרונות שלה, אולי עכשיו אבחר ב\"רוק 30\", שהיא לדעתי \"הסיינפלד\" החדש, אני מחבבת מאוד את \"משפחה מודרנית\", גם אופציה נחמדה, אולי לא לאי בודד, אבל לחופשה.


משפחה מודרנית


יש עתיד לרשתות הברודקאסט האמריקאיות? עוד נראה מהן סדרות מקוריות כמו \'החיים על פי נד\', או שהיצירתיות והתעוזה הן כעת נחלת ערוצי הכבלים בלבד?


לפי לוח השידורים החדש והצולע של הרשתות – אין עתיד. 


עכשיו ברצינות: הטלוויזיה הממוסדת האמריקאית מתמודדת עם הרבה מאוד אתגרים – לא רק מצד הכבלים, אלא גם האינטרנט, וההורדות הלא חוקיות של תכניה. אבל אני חושבת שעוד מוקדם להספיד את התעשייה הגדולה מאוד הזאת. ואני חושבת שהרשתות בהחלט יכולות להוציא מתוכן סדרות מקוריות ומרתקות – אמרנו \"רוק 30\"?


את מורידה או שהאולפנים בחו\"ל שולחים לך סקרינרים? מהו מקום הצפיה המועדף עליך? 


גופי השידור הישראליים שולחים לי על בסיס קבוע את הסדרות שהם ישדרו. רק לצורכי עבודה אני מורידה פרקים של סדרות חדשות שמעניין אותי לכתוב ולדון בהם. אם היה חוקי להוריד הרי שבטח הייתי עושה גם את זה.


אני מעדיפה לצפות בטלוויזיה הגדולה בסלון הבית ולפעמים בלפטופ שלי. לעולם לא אכניס טלוויזיה לחדר השינה. אני מתנגדת לזה מכל וכל. לדעתי זה פוגע בהרגלי הקריאה (ואין מכשיר חשמלי שיחצוץ בין הקינדל החדש שלי – הספר האלקטורני – לביני) וגם בהרגלי הצפייה – כי נרדמים באמצע.


יש בלוגים ואתרי טלוויזיה החביבים עליך? פנינה שאולי רק את מכירה?


כן, אני מתה על הבלוגים באינטרנט וזמינות העיתונים בו (\"הניו יורקר\", \"ניו יורק טיימס\", \"לוס אנג\'לס טיימס\"). בכל יום אני מבקרת בלא פחות מעשרים אתרים על בסיס קבוע. אני מעריצה את מבקרת הטלוויזיה של אתר \"סלון\" הת\'ר האביירסקי, אני קוראת כל מה שהיא כותבת. אני אוהבת את \"סלייט\", \"סלאנט\", ה\"האפינגטון פוסט\", \"הדיילי ביסט\", \"דדליין הוליווד\", \"טי-וי סקווד\", \"פייסטמגזין\", \"דה ראפ\", \"מטהקריטיק\", וחיי לא היו חיים בלי אתר \"טי-וי קום\" וכן \"IMDB\", חוסכים לי כל כך הרבה עבודה. אני גם מבקרת מפעם לפעם ב\"היב\", האתר היהודי אמריקאי ההיפסטרי, וכן ב\"ג\'זבל\", האתר הפמיניסטי האמריקאי. אני גולשת גם לכל אתרי החדשות הישראליים וכן לאתר העיתונות \"העין השביעית\" וכן ב\"המסך המפוצל\". קשה לי להאמין שחידשתי כאן למישהו.


למה לוחות השידורים של ערוצי הברודקאסט בישראל כל כך מבולגנים?


אני חושבת שתעשיית הטלוויזיה הישראלית עשתה צעדי ענק בעשר השנים האחרונות ובכל זאת היא בפיגור גדול (במקרים רבים עושה כמה צעדי ענק לאחור). מה שפרנסיה תמיד נוהגים לומר, כאילו שלא ידענו זאת בעצמנו, הוא - \"פה זה לא אמריקה\". אני מבינה את כוונתם – אין לנו התקציבים, הקהל, המקום. למי יש? אני מקווה שהם נמצאים במצב של שיפור, אבל מה שקורה באחרונה הוא שיש הידרדרות בגלל הריאליטי שכובש כל חלקה טובה.


רוקדים עם כוכבים.                                    צילום: רונן אקרמן


בקרוב יושקו גוגל-טי.וי, אפל-טי.וי ובוקסי-בוקס. ישראלים אוהבים חידושים, את חושבת שממירי-האינטרנט הללו יצליחו בישראל? יש לך כבר אחד כזה בבית?


לי יש יס מקס. המצאה ברמה של המקרר. הוא שינה את חיי. אני לעולם לא רואה פרסומות, וכמעט אף פעם לא צופה במשהו סתם כך, תמיד במשהו שהקלטתי מראש ומתחשק לי לצפות בו (גם במהדורת החדשות וכאשר אחד הפרשנים מתחיל לבלבל מדי את המוח, אני פשוט מזרזת אותו). ממש מפריע לי שאין מכשיר הקלטה שכזה ברדיו של המכונית. 


לשכנים החמודים שלי שבאו מאמריקה יש אפל טי-וי, ואני מאוד מתרשמת ממנו. הבעיה היא שיחד עם האפל טי-וי צריך (אם אני לא טועה) גם כרטיס אשראי אמריקאי וחשבון שם, ולכן אני חושבת שהכניסה של המכשירים האלה תהיה אולי אטית יותר מטכנולוגיות אחרות שמאמצים כאן בשמחה רבה.


בהנחה שיש גיהינום, מה רץ שם בלופ 24/7? 


\"רוקדים עם כוכבים\" בשילוב של \"מה אתם הייתם עושים עם חיים הכט\".


למה עוז זהבי נמצא בכל מקום?


אין לי תשובה על זה. 


את קוראת טוקבקים? הם מעצבנים אותך לפעמים?


ברור וברור.


יס או הוט? 


צר לי, אבל לא יהיה זה הוגן ומקצועי מצדי לענות על השאלה הזאת מעל במה זו. לי בבית יש גם יס וגם הוט.


רייטינג או פנאי פלוס?


\"הארץ\"!