המסך המפוצל

סטאר בישראל

דארן סטאר קפץ לישראל להעביר סדנת טלויזיה; איילון צפון נכח והחכים

מאת: איילון צפון

פורסם: 04-08-2009
11 תגובות


בעשרת הימים האחרונים של חודש יולי נערכו בסינמטק תל אביב סדנאות תל אביב-לוס אנג\'לס, במסגרתן הגיעו לישראל יוצרי טלוויזיה וקולנוע מהתעשייה האמריקאית על מנת לחלוק עם יוצרים מקומיים את ניסיונם ולסייע בקידום היצירה הישראלית. כבר 11 שנים ברציפות נערכות הסדנאות בהצלחה, בכל פעם סביב נושא אחר; השנה נושא המרכזי היה \"תן לחיים משמעות - תפקיד היוצר\" תוך חקירת מקורות השראה ודיון באחריות היוצר ליצירתו. רשימת האורחים מארה\"ב כללה את נינה טסלר (נשיאת חטיבת הבידור של רשת CBS), התסריטאי ביל מאסטרס (\"סיינפלד\", \"מרפי בראון\"), אשתו המפיקה גייל ברמן (\"באפי\", אנג\'ל\") המפיק ג\'רמי קליינר, הבמאי ג\'רי לוין (\"שיקגו הופ\"), מנהל הכישרונות דני סוסמן ויוצר הסדרות \"בוורלי הילס\", \"מלרוז פלייס\" ו-\"סקס והעיר הגדולה\", דארן סטאר, שאת הרשמים מסדנתו מביא איילון צפון.





דארן סטאר

\"tapping the zeitgeist\" – עם המושג הגרמני הזה, שמשמעותו \"רוח הזמן\", פתח דארן סטאר את דבריו והסביר שמשמעות המושג מבחינתו היא לגעת במשהו שקיים בחברה, אך באופן שטרם נעשה בעבר. הוא סיפר שרשת \"פוקס\", בזמנו, חיפשה את הקהל הצעיר ופנתה אליו בבקשה שיכין לה סדרה על תיכוניסטים. סטאר חיפש דרך ליצור סדרה השונה משאר הסדרות שעסקו בתלמידי תיכון ששודרו דאז ותוך שימוש ב\"רוח הזמן\" ביקש לתאר את עולם התיכוניסטים כפי שהוא מתרחש באמת.
.
סטאר ציין שבעבר – אך למעשה גם בהווה – הדרך לתיאור מיניות בטלוויזיה מוגבלת למדי. הוא נתן את הדוגמאות של \"המופע של מרי טיילור מור\" בה כוכבת הסדרה מעולם לא שכבה עם גבר ואת הזוגיות בין לוסי וריקי ב\"אני אוהב את לוסי\", בה הזוג ישן במיטות נפרדות. הוא עדיין מופתע, סיפר, שישנם איסורים רבים בכל הנוגע להצגת מיניות בטלוויזיה אך במקביל מוצגים על המסך גילויי אלימות קשים ובוטים על בסיס יומיומי - \"אנו עדים בטלוויזיה לרמת אלימות שלעולם לא ניתקל בה בחיים האמיתיים, אבל סקס, שבתקווה כולנו עושים, עדיין אסור לשידור!\".

הסדרה על התיכון בשכונה היוקרתית לא חששה לתאר מיניות כהווייתה; כדוגמא הוא הקרין קטע מהעונה הראשונה בו מספרת קלי על חווייתה המינית הראשונה: בכיתה ט\' קפטן קבוצת הפוטבול שכנע אותה לקיים עימו יחסי מין בחוף הים ונטש אותה מייד לאחר שסיימו. זאת ועוד, בסיום העונה הראשונה איבדה ברנדה את בתוליה לדילן והלכה להתרברב על כך לחברותיה.  סטאר סיפר שארגוני הורים שלחו מכתבים זועמים לרשת והוא נאלץ לתקן את ה\"עוול\" מיד עם תחילת העונה השנייה: דילן זרק אותה והיא \"נשאה בתוצאות\" על מופקרותה.


החטא ועונשו

הצלחתה המסחררת של \"בוורלי הילס 90210\" למשוך קהל חדש של צעירים למסך גרמה לרשתות נוספות להזמין סדרות העוסקות באותם הנושאים וכך למעשה נוצר ז\'אנר שלם של סדרות הצעירים אשר אינן חוששות לגעת בנושאים שנחשבו עד לאותה התקופה כ\"טאבו\".  כעת, לאחר שיצר סטאר סדרה שנגעה ב\"רוח הזמן\" ע\"י עיסוק פורץ דרך במיניותם של צעירים, הוא המשיך ויצר סדרה נוספת שנגעה ב\"רוח הזמן\", הפעם על ידי הצגת דמוית נשיות קשוחות וחזקות בתפקידים ראשיים.  

\"מלרוז  פלייס\" נולדה כספין אוף ל\"בוורלי\", אך במרכזה עמדו דמויות מבוגרות יותר. סטאר הציג בסדרה היפוך תפקידים: הנשים החזיקו בתפקידי הכוח בעוד הגברים הוצגו כרכיכות נשלטות. בסדנה הקרין סטאר סצנה מהפרק Psycho therapy (עונה 2) בו אמנדה (הת\'ר לוקליר) לוכדת בחור שהציץ לחדרה; היא קושרת אותו ומאיימת לעקור את עיניו. הכוח הנשי המתפרץ שהוצג ב\"מלוז\" היווה תשתית להצגת הנשיות האסרטיבית בסדרות מאוחרות יותר כמו \"באפי\" וזהות בדויה\". 

בשלב הזה עבר סטאר לדבר על הסדרה המצליחה שיצר לרשת HBO – \"סקס והעיר הגדולה\".  על מנת להדגים לנו את אלמנט \"רוח הזמן\" עליו דיבר בהתחלה הוא מקרין קטע טיפוסי מהסדרה: ארבע הבנות יושבות במונית ודנות בדילמה העומדת בפני שרלוט – דרישתו של החבר לקיים מין אנאלי. בעוד הבנות מדברות בחופשיות על הנושא נהג המונית נכנס לשוק ועושה תאונת דרכים. היו כבר סדרות אחרות שעסקו במיניות, אמר סטאר, אבל לא באופן הישיר בה \"סקס\" עסקה בה (סטאר ציין את הפרק \"ההתערבות\" הנודע ב\"סיינפלד\"; הפרק אמנם עוסק באוננות אך הדיבור הינו אגבי בלבד והמילה אינה מוזכרת במפורש). את סצנת המונית הגיש סטאר למנהלי HBO על מנת שיחושו את רוח הסדרה; לשמחתו הסצנה התקבלה בצחוק רם. 

\"סקס והעיר הגדולה\" הייתה אמנם בוטה מאוד, ציין סטאר, אך מעולם לא חרגה מאופי הדמויות; לכל דמות הייתה רמה שונה של בוטות. קארי, למשל, הייתה עדינה יחסית ונדיר היה לראותה אותה מקללת; סמנתה הייתה בוטה באופן קיצונית ואילו שארלוט הייתה בצד השני של הקיצוניות – סטאר נתן דוגמא לסצנה בה סמנתה מדברת על מין אוראלי ושארלוט פשוט קמה ועוזבת את השולחן. סטאר הצליח ליצור סדרה שמתאפיינת בבוטות שלה אך לא נותנת לבוטות לאפיין אותה.


\"אי אפשר לדעת מה יצליח ומה לא\"

מנחת הסדנה שאלה את סטאר האם יש משהו שהרשת אסרה לעסוק בו בתוכנית. \"יש דבר אחד\", ענה לה וסיפר על קו עלילה בו סמנתה יוצאת עם בחור שמכריח אותה למורת רוחה לבצע בו מין אוראלי במקומות ציבוריים, כאשר הכלבה שלו מסתכלת. בסוף הפרק סמנתה מגיעה לביתו לקחת מפתחות ששכחה ותופסת את כלבתו מבצעת בו את האקט החביב עליו. \"הרשת הציבה גבול על יחסי מין עם חיות\" אמר סטאר, וכנראה טוב שכך, כי יש דבר הנקרא בוטות יתר, אפילו בשביל \"סקס והעיר הגדולה\".

לא כל מה שיצר סטאר הפך להצלחה מסחררת. \"Kitchen Confidential\", אודות שף מפורסם שהקריירה שלו דעכה והוא מקבל הזדמנות נוספת לנהל מסעדה יוקרתית בניו-יורק, בוטלה לאחר ארבעה פרקים בלבד, למרות שסטאר חשב שתהיה להיט. סטאר מספר כי הביקורות שנכתבו על \" Kitchen Confidential\" היו מעולות והיא הייתה התחבבה על מבקרי הטלוויזיה, בעוד שלוש סדרות הלהיט שלו כונו על ידי המבקרים \"זבל\". הוא טוען שמבחינתו  הביקורות אינן נחוצות והוא כבר מזמן למד להתעלם מהן - \"או שהן יגרמו לך להרגיש טוב עם עצמך, או שהן יגרמו לך להרגיש חרא עם עצמך. אבל מבחינת קהל זה ממש לא מה שיגרום להם לצפות או לא\".

לסיום, התייחס סטאר לדרך בה יוצרים רבים בתחילת דרכם מנסים לפרוץ – הם מפיקים לבדם סדרות ומעלים אותן לרשת האינטרנט (webseries). סטאר ציין כי זו דרך מעולה למצוא יוצרים חדשים ומבטיחים. הוא בעצמו שוקד בימים אלה על הפקת גרסה ארוכה לסדרת הרשת \"We Need Girlfriends\" העוקבת אחר שלושה צעירים שחברותיהן זרקו אותם מיד לאחר סיום הקולג\' (ברם, ייתכן ולא נראה את הסדרה על המסך בעתיד הקרוב, סטאר סיפר שההפקה נתקלה בקשיים; רשת CBS, שהזמינה את הסדרה, מעוניינת לצלם את הסדרה בפורמט של ארבע מצלמות, בעוד הוא מתעקש על מצלמה אחת, כמו \"מלקולם באמצע\" ושאר הקומדיות המתוחכמות). סטאר הדגיש  כי האינטרנט הוא מקום מעולה ליוצרים צעירים המחפשים את הפריצה ובעידן בו אנו חיים היום כל אחד יכול להיות יוצר מצליח כמוהו, זאת בתנאי שיעלה על רעיון פורץ דרך, כזה הנוגע ב\"רוח הזמן\".