המסך המפוצל

זהו, שרדנו

סיכום פרק הגמר של הדבר הזה שערוץ 10 כינה \"הישרדות\"

מאת: איימס

פורסם: 24-05-2009
31 תגובות

גמר השרדות. שהחיינו והגיענו לזמן הזה.


בשבוע האחרון לא יכלנו להתחמק מהשורדים. זה גרם לי להתאהב באריק, שלא מתנצל על כלום, לגלות אהבה מחודשת לנטע-לי, שמקבלת בהומור את הערות מיס פיגי ולוקחת את עצמה בקלילות הראויה, ומצאתי את עצמי קרירה מול מירית, שגילתה שאין בה יותר מדי, מלבד מה שראינו באי. בחורה מאוד נחמדה. וזהו.


אז מי הגיע לגמר?


אריק, הגיע משבט קניבה. חבר לגל בתחילת המשחק ולמד ממנו אסטרטגיה מה היא (כך לפי אריק). ניהל כמות גדולה מהמהלכים והדיח רבים מהשורדים האחרים. היה באי הגלות יותר מכל אחד אחר, יצר הרבה קשרים אישיים, ושמר על ברית חזקה כמעט עד הסוף. הנאמנות שלו לנטע-לי כמעט מוחלטת, ובשבילה עשה גם צעדים מלוכלכים, מה שעשוי להיות בעוכריו.


מירית, המודחת העשירית, שהוחזרה למשחק. הייתה חברה בשבטים קניבה ובארו, יצרה קשרים אישיים חזקים מאוד, והקפידה לא להרגיז איש. הייתה בעיקר חברה של כולם, ולא עשתה שום מהלך משמעותי בכוחות עצמה.


נטע-לי, חברת שבט קניבה, בארו, קניבה ושוב בארו, שיחקה באופן רגשי, הדיחה לא מעט מחברי המושבעים, והייתה בברית כזו או אחרת עם כולם, מה שכמובן אומר שבגדה כמעט בכל אחד ואחת מחברי המושבעים. הדיחה אנשים שהעליבו אותה בלי לחשוב פעמיים. בניגוד למה שחושבים, היא לא שיקרה לאיש, אבל עצבנה את כולם.


הגמר נפתח עם סיכום הפרקים הקודמים, והופעה של מיומנה באורך שלוש שעות. הבמה בקיסריה נראית יפה ומושקעת, אבל אני אישית מעוניינת יותר בהשרדות, ופחות במופע מושקע. בגלל ש\"השרדות\" לא נראה היום, אלא בעיקר תוצאות ואיחוד (שגם אם ירצה, לא יוכל להוסיף על מה שאנחנו יודעים כבר מצפייה במשחק ובספיישלים השונים – בעיקר וילת המושבעים מהשבוע שעבר), אז צריך איכשהו למלא את הזמן. כן, השואו מושקע, אבל למה?


העונה השניה של השרדות הייתה טובה אלפי מונים מעונתה הראשונה. מדוע? זה התחיל מליהוק מוצלח יותר, שכלל גם כמה אסטרטגים ולא רק דוגמניות עם סיליקון. במקביל, פחתה בהרבה התערבות ההפקה. למעשה, התערבות ההפקה התחילה ממש עכשיו, בשתי נקודות משמעותיות:
הראשונה היא ההחלטה להצביע רק אחרי ששודרה כל העונה בארץ, וכל חברי המושבעים ראו את העונה כולה, ויודעים בדיוק מי שיקר ומי אמר אמת. אחרי שיוצאים מהמשחק קל לראות את המהלכים בעיניים נקיות: את מי היה אפשר להדיח ללא שקרים, את מי לא היה צריך להדיח, וכן הלאה.
השניה היא ההחלטה של הקהל בבית, באמצעות SMSים, מי הם השניים שיעלו לגמר. הקהל בבית לא שיחק את המשחק, לא יכול להחליט מי שיחק טוב יותר, ובעיקר מצביע עם העיניים.


אפשר לדמיין את ההשפעות של כך על המושבעים: מירית זוכה לקמפיין מטורף בזמן האחרון, ועם ישראל הבהיר בצורה מובהקת שמירית היא החביבה. המושבעים הם בני אדם, והם יכולים להתבלבל בקלות מהעובדה שכולם מחבבים פחות את אריק, ולחשוב שגם הם אמורים לשנוא אותו. הכיף הכי גדול בגמר של שניים הוא שמישהו זוכה לבחור מי יגיע איתו לגמר, ובכך לשפר עמדות. במקרה הזה אריק ונטע-לי די נדפקו, ואין להם איך להוציא את עצמם מכך באמצעות המשחק \"הישרדות\". הם חייבים לעשות משהו אחר בתכלית – קמפיין – מה שמשנה את אופיו של המשחק. אריק צריך להוכיח למושבעים שגם אם הם כועסים, הוא בעצם עשה את הכל לטובתם.


אנו מתחילים את מועצת השבט האחרונה, במהלכה אפשר להמשיך ולהצביע לשורדים.
ראשון עולה אופיר, שמתחיל עם הקדמה מוכתבת ומתוכננת מראש, על כמה שהשאלות הבאות חשובות לשורדים, כי הן שוות מליון שקלים. הוא שואל את נטע-לי מדוע כולם שונאים אותה, והיא עונה כמיטב יכלתה, בלי לדעת אם יש לתשובה הזו איזו מטרה, כי מי יודע אם היא תגיע לגמר.
כל התשובות מרגישות כתובות וכאילו עשו עליהן חזרות. אני לא בטוחה אם השורדים או מי מטעמם כתב את התשובות הללו, אך הן נעות בין האפקטיביות למביכות. כך גם כשמירית מודה, בתשובה לשאלתו של אופיר, שהיא למדה להכיר אותו, ובכך רומזת על העולם האמיתי, זה שאחרי המשחק, שבו ניסתה לקנות את קולו.
אריק עונה בצורה מושלמת לשאלתו של אופיר, שאסטרטגיה היא לעתים ללכת עם הזרם, ולפחד מהדחתך שלך עצמך.
יצביע ל: אריק


אחריו עולה גיא, ושואל למי עליו להצביע. מירית, משחקת מוגזם, משיבה ואומרת לו שהיא גם חברה וגם ראויה. האסטרטגיה של מירית היא להציג את עצמה כאילו עשתה המון במשחק, והצליחה לשמור על עצמה טהורה חרף כל המהלכים הללו.
אריק שוב בא ונושא נאום נהדר על איך שהמשחק שלו ראוי לא פחות (ואפילו יותר) מזה של מירית, שרכבה על גל ההצלחה שלו. מה שבטוח הוא שלהתבטא הוא יודע.
יצביע ל: מירית


אנסטסיה, כועסת ומלאת טינה, שואלת את מירית למה היא לא חברה שלה. זו מועצת שבט? אני חושבת שהיא הגיעה טעונה באנרגיות זעם, והייתה חייבת לשאול באותה רוח גם את מירית.
עם אריק היא מתעמתת על הערת ה\"יש לה מח של ציפור\", הערה שלא הייתה יודעת עליה אילולא ההצבעה המאוחרת הזו. נכון, אריק אמר דברים מרושעים על אנסטסיה, אבל זה היה חצי מהכיף. האם לא יאמרו יותר דברים מרושעים מאחורי הגב? כנראה שלשם הרוח נושבת.
נטע-לי היא חברה של אנסטסיה, נתנה לה תשובה טובה על התוכניות שלה לאחרי המשחק, ובאופן כללי נראה ששבתה את ליבה.
תצביע ל: נטע-לי, אבל אם היא לא תהיה בגמר, אין לדעת.


יואב. מיד המוזיקה מתחלפת לקראת האתנחתא הקומית, אבל יואב מבקש תשובות של ממש מהשורדים.
ראשית, הוא מציע לנטע-לי את מפתח המכונית, האם היא תתחלף איתו ותיקח את הרכב במקום הגמר. ברור שזה לא ריאלי, אבל נטע-לי מתחייבת להודות שהיא שיקרה ליואב.
את מירית הוא רוצה לשאול על הנחמדות, אבל היא מתנפלת עליו כמו פומה זועמת שהנחמדות שלה זה הדבר שהיא הכי גאה בו. היא ממשיכה ואומרת שהיא לא צריכה עוד שום דבר חוץ מהנחמדות. יואב מביא לה בהפוכה ומזכיר לה שהיא רק פשרה, רומז על כך שהקולות שהיא תקבל יהיו ברירת המחדל של מי שממש שונא את אריק.
לאריק הוא קורא חלשלוש ומבקש ממנו להדליק אש. נו באמת, אריק אולי לא פיזי, אבל הוא בילה הכי הרבה זמן על אי הגלות, הוא היה הכי מוחלש פיזית, ויותר מכל זה מסריח מתעלול הפקתי להראות איך אריק בעצם לוזר. באמת, אחרי שנה בחיים האמיתיים, יואב זוכר איך מדליקים אש?
יצביע ל: אריק, למרות הכל.


איגור מתחיל עם להיות שליח הפרחים של נטע-לי. למה? כי נטע-לי אמרה עליו מאחורי גבו שהוא יכול להיות מקסימום שליח של פרחים. כל הכבוד. הוא מבטיח שלא תקבל את קולו.
במירית הוא מטיח שהיא לא ראויה ולא אמורה להיות שם.
מאריק הוא מבקש שיסביר למה מירית צריכה לזכות, כדי שיקבל את קולו. אחרי שהוא אמר למירית ולנטע-לי שהן לא שוות כלום, לא נראה שבאמת היינו צריכים את השאלה הזו. אריק משעשע כשהסיבה היחידה שלו היא שהיה מוכן להתחתן איתה מחר.
יצביע ל: אריק, לא?


אפרת רוצה שכל שורד יבחר שתי שמות (כך במקור) של מושבעים שלא יצביעו בגמר.
אריק בוחר באיתי ובאופיר. למה אופיר?
נטע-לי בוחרת באפרת, איתי ואיגור (אפרת ביקשה ממנה שלושה שמות).
מירית בוחרת באפרת וביואב.
תצביע ל: אריק.


עידן שואל אם אריק שמח שאלפי ילדים קטנים חושבים שזה טוב להיות שקר ועוד תועבות. אריק נותן עוד סיפור מתוסרט היטב על הילד שבא למיון, ואיך אריק נותן תקווה לכל אותם ילדים חלשים שאוהבים מחזות זמר.
את מירית הוא שואל מה חסר בה, ושוב מירית מציגה את עצמה כנקייה ומושלמת. היא מקשקשת על איך היא ועידן דומים כי שניהם נעימים ונוחים לבריות.
יצביע ל: מירית? נראה שהוא אוהב את הסגנון, אבל הם היו בני ברית פעם, לא?


איתי כועס כמו ילדה שגנבו לה את הסוכריות. הוא כועס די בצדק, כי אריק שיקר לו בצורה הכי מלוכלכת שיש. אריק עונה שוב למופת, ואומר שוואלה, זה המשחק ואלו החוקים. סוף סוף מישהו אומר את זה. זה לא הצופים פה, זו השרדות. וכן, אריק רוצה את המיליון ולא שאיתי יקבל את המיליון. איתי לא יצביע לו כך או כך, אך התשובה שלו נהדרת.
הוא מבקש מנטע-לי ללמוד עליה משהו, כדי שיצביע לה ולא למירית, אבל נטע-לי בוחרת לוותר ולא להתחיל להתפתל. היא בין כה וכה איבדה את הקול שלו.
יצביע ל: מירית. הוא כבר אמר את זה.



אוקיי, פוס. עוד לא מצביעים ועוד לא מגלים מי עוזב את האי, אלא – איחוד. בשלב הזה אירית, נסרין ושות\' ממש לא מעניינים אותי, ואני בעיקר רוצה להמשיך הלאה לדברים מעניינים יותר. מגדילים ועושים כשמושיבים את השורדים העתיקים הללו לפני המושבעים, שכמובן מעניינים אותנו הרבה יותר.
מפטפטים קצת עם דיוה וגל, אבל לאף אחד לא באמת אכפת מהם.


עכשיו עוברים לראות סרטונים מרגשים בשקל תשעים. נטע-לי והמשבר הכלכלי (למה, למה לא סיפרת על זה קודם?!).
אחר כך אנחנו עושים סולחות ולומדים שבארץ, בשבקין יוצא המלך, והשורדת שכלפיה הפגין גזענות הופכת להיות הקטנונית שצריכה להפסיק עם השטויות ולסיים את המחלוקת.


מירית, בסרטון שלה, מספרת על הגירושין ואחר כך על הרומן עם גיא, שמצידו מספר שמיד כשפגש בה רצה לקחת אותה למקלחת. גי\"ז מארגן לנו פה הרווק באיי הפנינה (גם ככה זה לא השרדות, למה לא להוסיף עוד כמה פורמטים הרוגים לשם?), אבל מירית מסרבת בנימוס, היא עוד מחכה לחוזה הדוגמנות (ואז להבחר לראשות העיר).


אני רוצה לכתוב על הסרטון של אריק, אבל בשלב הזה אני מאוהבת לגמרי, ואיבדתי את כל האובייקטיביות שלי. אריק, תעשה לי ילד. רק אומר שהשולחן של הארוחה המשפחתית של משפחת אלפר היה דומה באופן חשוד לשולחן המשפחתי של מירית ושל נטע-לי.


גי\"ז מפגין העדפה בוטה לגיא, עידן ואיגור, ומתעלם באופן בוטה משלישיית הגמר. הוא נותן לאיגור עוד קצת זמן להתעמר בנטע-לי, שנראית כאילו היא רק רוצה לברוח משם.


עוד פוס, עכשיו אנחנו מקבלים פרומו לתוכנית ריאליטי חדשה של ערוץ 10. לא נספר מה שמו. זה לא נכלל בזמן הפרסומות של התוכנית? למה אנחנו מקבלים הפסקה באמצע התוכנית שבה אנו צופים?


אחר כך מבקשים מהשורדים שאינם במושבעים לספר דברים טובים על כל אחד משלישיית הגמר. אריק מקבל את המחמאות הסטנדרטיות (הוא שחקן, הוא פוליטיקאי וכו\'), על נטע-לי איש לא אומר כלום (ושאפו שהיא יושבת שם ומחייכת כשכולם מתאכזרים אליה כל כך), ועל מירית כולם אומרים שהיא ה\"מאמי הלאומית\" החדשה. השלב הבא הוא שיגלחו לה את הראש באיזו פרסומת.


ולהצבעת הקהל בבית (אוף, אולי תתחרטו ותוותרו על השלב הזה?). גי\"ז מבטיח שבעיניו, כולם ראויים. אבל לאיש לא אכפת מגי\"ז, או מהקהל בבית.
מירית היא הראשונה – הפתעה הפתעה – שעולה להצבעת המושבעים. כל לוד נרתמה לטובתה, אז זה לא בדיוק שוק השנה.
והשני הוא אריק. כל הכבוד, אבל לנטע-לי מגיע כל כך יותר מלמירית. גי\"ז שולח את נטע-לי להצטרף ל\"חברים\".



נאומים אחרונים:
מירית: אם לא תצביעו לי, אתם נבזיים חובבי הומואים, ותשרפו בגיהנום. אל תבחרו בדרך השגויה!
אריק: אני עייף, תעשו מה שבראש שלכם, רק תנו לי ללכת מכאן.


בזמן ההצבעה אנחנו זוכים למה שהיה מנת חלקנו כל העונה, ומקבלים קונפשנלס בזמן ההצבעה.

בואו ננתח:
אפרת אמורה להצביע לאריק, שכן לא היה לה שום קשר עם מירית, אבל כמו שמירית אמרה, אף אחד לא באמת יודע מה היא אמורה לעשות.
גיא יצביע למירית, כי היא היחידה שעושה לו נעים במכנסיים. גיא היה עם אריק בברית, ואריק לא בגד בו, אבל גיא הקטן מנהל את העניינים.
עידן לא ברור. כנראה יצביע למירית, אבל זה כאילו הוא לא באמת היה במשחק הזה.
אנסטסיה תצביע למירית רק בגלל שהיא זועמת על מה שאריק אמר עליה מאחורי הגב, כשלא ידע שאיש יודע. היא מלאת יצר נקמה, ולא תצביע לאריק, למרות שהיה בן ברית שלה.
איגור נראה שיצביע למירית. אני יודעת, הוא אמר שלא, אבל איגור הוא הויילד-קארד, ואין לי מושג מה הוא יעשה.
אופיר הוא מקרה מעניין. הוא מכבד משחק טוב, אך נבגד על ידי אריק. מאידך, הוא שונא את מירית, כך נראה. אז אריק. אולי הוא לא כזה מעניין, בעצם.
איתי יצביע למירית, אין פה שאלה, כמובן. הוא זועם על אריק, והוא ילד.
יואב נראה שיצביע לאריק. ההתנהלות שלו במועצות האחרונות הראתה שהוא מכבד את אריק, ומאוד לא מכבד את מירית. אבל באמת שעם יואב אין לדעת. הוא יכול להצביע למירית רק בשביל הבדיחה, וכי משעמם לו.
נטע-לי נו באמת. אריק, כאילו דה. במיוחד נוכח מערכת היחסים שלהם אחרי המשחק.
אחרי הצבעת המושבעים, שהייתה ארוכה להפליא, פלוס פרסומת באמצע, אנחנו מגלים:


אריק ניצח! 6:3. המושבעים אשכרה עשו את הדבר הנכון, ונתנו לשחקן הטוב במשחק את המקום הראשון.
אוקיי, למה זה נכון? ראשית, כי אני אוהבת את אריק. זכותי.
שנית, כי זה מתווה גישה חדשה למשחק. לא עוד לרכב על גבו של אחר, אלא לנהל מהלכים ולשחק יפה ונכון.  מותר להתלכלך, רצוי להתלכלך, כי רק ככה אפשר להגיע רחוק ולנצח. לא צריך להיות נעמה קיסרי, אבל גם ממש לא דן מנו.


איך זה קרה? מי הצביע לו? נגלה – אתם צודקים – אחרי הפרסומות, אנחנו מקבלים את עדן הראל, אחרי שעות עם השמלה והתסרוקת, מראיינת את אריק הנרגש והרוצה ליבב בצד.
שאלת העונה: איך דן מנו לא ניצח ואתה כן? התשובה: כי דן מנו שיקר סתם בלי סיבה, בעוד שאריק שיחק את המשחק כמו שצריך לשחק את המשחק.


כולם הצביעו כצפוי, מלבד עידן, שהצביע לאריק, והראה שהוא יודע לשים את חילוקי הדעות בצד ולקבל את זה ששחקן טוב ממנו הביס אותו, ואיגור, שהצביע לאריק למרות הכל, ולא למירית שבאמת לא עשתה שום דבר.
גם אפרת, אופיר, יואב ונטע-לי הצביעו לאריק, לא במפתיע.
מירית זכתה בקולותיהם של גיא, גיא הקטן, אנסטסיה ואיתי. נו טוב.



איזו עונה. ההפקה ניסתה ללכלך, עם הכנת הSMSים המטופשים הללו, אבל אפילו זה לא שינה, והשורד המוצלח ניצח. כמובן שאין לדעת איך היו מצביעים בזמן אמת על האי, אבל אני חושדת שאין הבדל גדול מדי.
אני מקווה שזה יעודד יותר מתמודדים בעונות הבאות ממש לצפות בהשרדות לפני שהם נוסעים להתחרות בה, ויחשבו קצת לפני שהם פועלים. שלא ישחקו במטרה להיות כנים ואמיתיים, או כדי להוכיח שאפשר לשמור על יושרה ולנצח במשחק. כי אי אפשר. זה לא משחק שבו נמדדים כבני אדם, אלא שבו מתמודדים לפי החוקים שלו עצמו: כמה מתכננים קדימה, עד כמה מצליחים להדיח כל אחד לפני שהוא ידיח אותך, עד כמה אפשר לשרוד כשכולם משקרים ומרמים אותך (או לפחות אמורים לעשות כך).
בסופו של דבר זו הייתה עונה טובה כי היו מהלכים מוצלחים. כי נטע-לי ואריק ניהלו את המשחק היטב, כי הדמויות האחרות היו משונות מספיק כדי להוות אתנחתא קומית – או אתנחתת WTF כדי שלא נדע מה הולך לקרות. עונה טובה כי הטוב ניצח, והחוטאים בחטא ההיבריס (החטא הכי נוראי בהשרדות), הלכו הביתה.


אם רק יקצרו את הפרקים בשעתיים, נראה שהעונה השלישית עשוייה להיות עונה למופת.