המסך המפוצל

סופו של פורמט

סיכום השבוע החולף בדבר הזה שערוץ 10 מתעקש לכנות \"הישרדות\"

מאת: איימס

פורסם: 18-05-2009
2 תגובות

ביום רביעי שודרה וילת המושבעים. פרק מיותר וערוך להפליא שמוכיח שהמושבעים הם שחקנים לא מאוד מתוחכמים, שומרי טינה ואוהבים לשנוא, שלא יעשו לנו מועצת שבט אחרונה נעימה או מעניינת מדי.  ביום שבת חזרנו אל האי ואל המשחק, בפרק האחרון לפני הגמר.


השאלה העומדת על הפרק היא האם יואב יוותר על החסינות ומקומו בגמר, וילך הביתה עם הג\'יפ. השאלה השניה היא איך הוא עוד שם. כלומר, ברור, הוא עף כל כך נמוך מתחת לרדאר שאף אחד לא חשב עליו כאיום, וזה רק מראה לנו שיש יותר מדרך אחת לשחק את המשחק.


בפתחו של היום ה-51 במשחק, נפגשים השורדים לאתגר וטו. למה חשוב הוטו בשלב זה? בעיקר למניעת תקו ובלבולי מח להפקה. על השורדים לשהות במתקן עינויים עתיק, כדי שירגישו גם הם את מה שהיה מנת חלקנו לאורך כל העונה.
יואב מחליט שהקוויטר שהוא היה בחמישים הימים הראשונים כבר לא מתאים, ונלחם. מירית, אשת הרוח והחומר, מכריזה כי זו המשימה שלה. נטע-לי לא מתכוונת לוותר, ואריק מבין שהוא הולך להפסיד. מירית מטיפה ואומרת שהוא בזבז את כל הכח המנטלי שלו על מזימות ולא נשאר לו למשחק.


יואב דווקא יוצא ראשון, כי מאוד קשה לו אחרי שלא ישן יומיים ולא סתם את הפה כבר חמישים. גי\"ז מתגרה בו ומברר אם הוא באמת פורש, או שהוא משועמם. מעבר לזה שזה סתם חסר תועלת, מה שמתקשים להבין בהפקה הישראלית זה שתפקידו של גי\"ז אינו להעביר ביקורת. כמובן, הוא רק בן אדם וסביר שיהיו לו פייבוריטים וחביבים משלו, אבל הוא אמור להיות ניטראלי, ולעזור לשורדים לנתב את המשחק בדרכם.



אריק מצליח להחזיק עוד קצת זמן, עד שכל המטבעות נופלים מידיו. כשהוא עוד מנסה להלחם הוא נשבע בפני גי\"ז שהוא עומד בכללי המשחק, ומירית מעודדת את גי\"ז להאמין לו, אם הוא נשבע. אריק מתריס \"מתי שיקרתי לך, מירית\", ומירית מסבירה שהיו שני חצאי שקרים, שביחד זה כבר שקר שלם. דוקטור של כבוד במתמטיקה, צריך לתת לה. או בסוציולוגיה, כי שוב היא מוכיחה את העובדה שזה לא מה אתה עושה, זה איך אתה עושה את זה. כי אריק לא שיקר לאיש, ועדיין נשאר נחש.


אחרי קרב ראש בראש ארוך בין מירית ונטע-לי, מירית סוף סוף מנצחת, במקביל לכך שכולם מבינים שהם צריכים להדיח אותה. דווקא אחרי ההתנהלות של מועצת השבט האחרונה, נראה שיואב הוא הוא האיום הגדול, אבל אף אחד לא מתעניין בכך, ורק רוצים להדיח את מירית.


מירית, מצידה, רוצה להתחיל לשחק, ומציעה לנטע-לי \"ברית בנות\". מה ברית בנות? כולה נשארו ארבעה אנשים, ושניים מהם, במקרה שתי בנות, בוחנות את האפשרות של ללכת יחד. מכאן ועד איחוד פמיניסטי לוחם? בשביל זה צריך קצת יותר. ובפרט לא להיות בנות שעד הרגע נסחבו על גבם של גברים.
מעבר לכך, אם נטע-לי באמת תלך עם הברית הנ\"ל, תבגוד באריק ותשלח אותו הביתה, היא מוותרת על כל קול שאולי נשאר לה. כי כל מה שאריק עשה, הוא עשה כדי להשאיר את החברים שלו. אם נטע-לי מעיפה את אריק היא מסמנת את עצמה כנחשה של המשחק. באופן אירוני, האדם היחיד שיצביע לה במצב כזה, הוא אריק עצמו.


בבוקר למחרת גי\"ז מגיע למחנה, וזוכה לקבלת פנים של מייקל לואיס בקייטנת מייקל לואיס. כולם מראים לו את המחנה בהתלהבות רבה, והוא שומר על הארשת הרובוטית הרגילה. אם כבר דיברנו על גי\"ז וחביביו, נראה שהוא די שונא את כל מי שנותר שם.


גי\"ז נותן לשורדים מצלמה לתעד את היום האחרון שלהם, ופוקד עליהם לפרק את המחנה ולהפרד מכל השורדים שאינם. אני לא מבינה, אין שם כל הזמן מצלמה? למה הם צריכים עכשיו במיוחד? ומירית, נרגשת ומתלהבת, מכריזה שברגע שתזכה במליון תפנק את עצמה במצלמת וידאו. כנראה כדי לעשות קלטת סקס, שתשאיר אותה בכותרות לעוד כמה שעות.
מתחילים לפרק את המחנה, מה שמעיד סופית שזהו, נגמר. נשארה לנו רק מועצה אחרונה ודי. הפרידה מהשורדים שאינם אורכת מעט מאוד זמן, והיא בערך הדבר הכי לא מרגש שיש. אני לא מבינה, כל פרק אורך הרי שלוש שעות, לא יכלו להשקיע בזה קצת יותר?


מועצת השבט האחרונה יוצאת לדרך. מירית ממשיכה להגיד שאריק בוגד, ללא הוכחות או תימוכין. אריק התקדם כי היתה לו ברית חזקה, אבל מירית מתבלבלת ואומרת שכמו שהיא התקדמה על גבם של אחרים, כך אריק התקדם על גבותיהם של בני בריתו. היא מגדילה ואומרת שאם אריק היה מתייעץ לפני ההדחה של איתי, אריק היה עף ולא איתי, ולכן אריק לא בסדר.
מירית, מתוקה, אולי לא הבנת. המטרה: להגיע לגמר. האמצעים: כולם כשרים. כל עוד הוא לא עבר על החוקים, והוא לא עבר, אם הוא הגיע לאן שהגיע והדיח אחרים כדי להגיע לשם, הוא עשה את מה שהיה צריך לעשות.


יואב מוכיח שוב את גדולתו כשהוא מגחגך בצד ואומר למירית שוואלה, גם היא שמחה מאוד שאיתי עף, ושלא תיתמם. יואב מראה את הנאמנות האמיתית שלו כשהוא מתחיל לפורר את התדמית של מירית, ומוכיח שהוא האיום הכי גדול בגמר. הוא מקסים, מצחיק, יודע לדבר ומנתח היטב את המשחק. הוא גם לא בגד באיש מהמושבעים, כי הוא התחיל לשחק רק שלשום.


המועצה ממשיכה עם עוד שאלות של גי\"ז, שאמורות לעלות במועצה האחרונה, אם המושבעים יחליטו לשאול. שאלות כמו \"במה את מתחרטת\" לא צריכות לעלות עכשיו, בטח לא כשאלה הזהה לכל השורדים, אבל גם פה מופרד המוץ מן התבן כשנטע-לי אומרת שהיא לא מתחרטת על כלום. היא הגיעה לאן שרצתה להגיע, וכל הכבוד על כך.



בסוף המועצה חוזרים לשאלה הראשונה שעל הפרק, מה יעשה יואב? ראשית, יואב נותן את שרשרת החסינות לאריק. בשלב הזה אני נדהמת מגאונות המשחק של יואב. הוא מציל את אריק, שהוא גם יריב טוב עבורו בגמר, וגם יריב ראוי עבורו. הוא מראה שהוא רוצה לשחק משחק ולא לעשות את מה שקל, והוא גם מראה שהוא לא מפחד מכלום. בשלב הזה יואב צריך לעבוד כדי להפסיד, כך נראה, ואז הוא אכן עושה את הצעד המטופש, קם, ועוזב את המשחק.


תראו, אני מבינה שלנתח את המשחק מבפנים הרבה יותר קשה מלעשות זאת מבחוץ. אבל אם מירית עפה, יואב מקבל קולות מאפרת, עידן, איגור ומירית. סביר שגם גיא יצביע לו, ויש לו מליון. מאידך, אולי הוא מנתח היטב, כי מי יודע מה ילד יום ומה הטוויסט הבא.
אז שלישיית הגמר היא מירית, נטע-לי ואריק, ונראה כרגע שמירית היא דווקא לא המועמדת לנצחון. אוי, רגע, הנה הטוויסט הבא:


הצופים בבית יבחרו את שני השורדים האחרונים שיעלו לגמר. מועצת השבט האחרונה תהיה בשידור חי, והמושבעים שוב יצביעו אחרי שראו את כל העונה.
כנראה שהגמר יהיה בין מירית ואריק. מירית מאוד אהובה, ונראה שנטע-לי שנואה. הצביעו לנטע-לי, בשביל גמר מעניין.
יכול להיות שאחרי שיצפו בעונה, דווקא יעדיפו את אריק. מאידך, הוא הקפיד להעליב את כל השורדים במידה שווה מאחורי גבם. זה היה הילארי ומשעשע, אבל כנראה גם הפעם האחרונה שזה יקרה, אלא אם כן נקבל בעונה הבאה עוד נגלה של שורדים טמבלים, כי מי יתבדח על חשבונו של שורד שעשוי להגיע למושבעים?
למרות שאריק שמר על קשר קורקטי וידידותי בזמן המשחק עם כולם (מה שקנה לו את תדמית הבוגד, כי איך אפשר להיות נחמד ולהדיח?), מאחורי הקלעים נחשפו כל המחשבות, ואני לא יודעת מי יצביע לו בגמר, מלבד אופיר ויואב. בכל זאת, חוץ מהם כולם רגישים להכעיס, ואחרי שאנסטסיה תראה שאריק אמר שהיא לא עושה כלום, היא לא תצביע לו לעולם.


הצבעה לשורד האהוב שמנותקת מהמשחק, כפי שנעשה בארה\"ב, היתה הוגנת יותר, והיתה יכולה להבטיח פרס לשורד האהוב. מירית כרגע מקבלת כרטיס לגמר, אבל זה עוד לא אומר הרבה.


אין מה לומר, את מה ששיפרו העונה עם ליהוק נהדר, קלקלו שבוע אחר שבוע עם עריכה ארכנית, טוויסטים מיותרים, וחבלה מוגזמת בפורמט. בעוד שבוע הגמר, ואז נוכל לראות בדיוק כמה ההפקה הרסה לנו את המשחק.