המסך המפוצל

הממיר 17/5/09

האירוויזיון, "החיים על פי נד", "גיבורים", "אבודים", מנחם בן, חילופי זוגות, חוויות מ- YES ועוד.

מאת: איתן גשם

פורסם: 17-05-2009
56 תגובות

12. תאמרו מה שתרצו על תחרות האירוויזיון ששודרה אמש אך לכל הפחות ראויה לציון לשבח ההפקה המדהימה של הרוסים, שהצליחו להתעלות מעל כל המדינות המארחות של השנים הקודמות עם מופעי ביניים מושקעים, במה מטורפת, אפקטים עתידניים ומעברונים מקסימים בין השירים. (bosco)
עוד על האירוויזיון בכתבתה של איימס.


10. הבוקר התפרסם שפורמט הסדרה \"בטיפול\" נמכר ל- 20 (!) מדינות שונות בחו\"ל. הזדמנות טובה לברך את חגי לוי, אורי סיון, ניר ברגמן, \"דורי מדיה הפקות\" (שבימים אלה פועלת למכירת הפורמט המקורי של \"דני הוליווד\" ל... הוליווד), נועה תשבי וכל המעורבים, שהצליחו ליצור פורמט שמושך את תחנות השידור ברחבי הגלובוס גם בזכות עלויות ההפקה המזעריות שלו וגם כי הוא פשוט מעניין. שאפו.   


ועוד 10.  \"החיים על פי נד\" 2x02 - פרק מגניב וחמוד שעבד בכל המובנים. מיקום העלילה הראשית בקרקס היה מהלך מבריק שכן האווירה בקרקס (צבעונית, קצת מוזרה) מתאימה מאד לאופי הסדרה. התעלומה השבועית הייתה כתובה היטב והדמויות המעורבות בה היו מעניינות ומשונות בדיוק כמו שהסדרה אוהבת. עלילת המשנה של נד וצ\'אק שעוברים לגור לבד הייתה קצת צפויה, אבל עדיין נעשתה בצורה מתוקה ולא מעצבנת והוידויים של אוליב ולילי במנזר היו נפלאים. אה, כן, והיה את פיגבי! אז מה יכול להיות רע? איזו סדרה נהדרת, כמה חבל שנפחה את נשמתה טרם זמנה.


9.5. \"רוק 30\" 3x05. לאחר פרק אחד גרוע (שהכיל הופעת אורח מבוזבזת של ג\'ניפר אניסטון) ופרק נוסף (הופעת אורח משעשעת ביותר של סטיב מרטין) שהציג שיפור אופטימי, הגיע הפרק החדש הזה והחזיר אותנו היישר אל הימים הטובים והמצחיקים של העונה השנייה המבריקה. היי, אפילו צחקתי יותר מבפרק המצחיק ההוא של אופרה (זוכרים? לפני מרתון ימי הזיכרון?) וזה אומר הרבה. אז מה *לא* היה לנו בפרק הקורע הזה? ליז כבריונית לא קטנה בעברה (גאוני!), המנכ\"ל שהתעורר סוף כל סוף מהתרדמת ובישר לג\'ק בשורות מאכזבות שגורמות לו לפלוט בדיחות מצחיקות במיוחד, ותחרות \"ליצן המעלית\" (או במילים אחרות: \"העלילה המשנית השבועית של קנת\'/טרייסי/שניהם ביחד\") שבתחילה נראה היה שהולכת קצת לאכזב, אך השתפרה פלאים מהרגע שבו ג\'נה הצטרפה. בקיצור, פרק הורס מצחוק והלוואי שהעונה השלישית (שהתחילה קצת חלש) תמשיך כך. (אנונימי)


9.  \"צ\'אק\" 2x04 - הרעיון הבסיסי של הפרק, שבמהלכו אנו לומדים על עברה של \"שרה\" ומגלים את שמה האמיתי (או שמא זה רק אחד השמות שלה?), את העובדה שהיא עצמה היתה די \"גיקית\" (מה שמסביר את המשיכה שלה לצ\'אק) ושכבר אז היו לה סודות משלה, היה מבריק והתניע את העלילה של הפרק בצורה מצוינת... לכתבה המלאה


עוד 9. \"המירוץ למיליון ישראל\" - לא, הציון הזה לא מוענק לתכנית עצמה, שהפגינה השבוע שוב עריכה תמוהה עם הדחה בתחילת הפרק, כשבקלות אפשר היה לסיים את הפרק הקודם בהדחה עם עריכה קצת יותר מהוקצעת. הציון מוענק להדס וענבל, צמד המתמודדות שעזבו אותנו השבוע, שהפריכו כל סטראוטיפ אפשרי וכל דעה קדומה כנגד זוג \"בלונדיניות\" במירוץ (ובמירוצים האמריקאיים גם). הן היו מגניבות, חכמות, חזקות וראויות, וסביר להניח שגם לא היו עפות לולא סיבוב הפרסה ששמו להם הבנים. (bosco)



8.  \"המשרד\" 5x05 - איזה פרק מדכא. העובדה שפרק בסדרה כמו \"המשרד\" הוא מדכא אינה מעידה בהכרח שהוא היה לא טוב - נהפוך הוא. מדובר בסדרה שהדרמה בה יכולה להיות חזקה יותר מהקומדיה...  לכתבה המלאה


עוד 8. \"גיבורים\" פרק 3x20 – בראיין פולר חזר לכתוב וראה זה פלא – קיבלנו פרק די מוצלח בתוך ים השיממון שמסביב! בלי יותר מדי דמויות מעצבנות (סיילר, קלייר ופיטר נעדרו כמעט לגמרי ממנו), עם עלילות מהודקות והתפתחות לא רעה של הדמויות – כן ירבו. אפילו הירו הפסיק להתנהג כמו דביל מושלם והכוחות של הבן של מאט ממש חמודים (למרות שהקטע שהירו \"מקבל חזרה\" את הכוח שלו קצת לא הגיוני, אבל שיהיה...). העלילה של אנג\'לה הייתה טובה וסוזי קוורץ הבליחה בתפקיד אורח חביב ודווקא פיטר היה סבבה, לשם שינוי, כשהגיע בזמן והציל אותה. הגילוי שמייקה הוא ה\"מורד\" לא הפתיע בכלל, אבל הסיפור של טרייסי שמגלה שהיא, בעצם, מוכרת את מייקה בשביל בצע והדרך שבה היא מוצאת את מותה (אבל האם באמת היא מתה? בסדרה הזו אף פעם אי אפשר לדעת) היה עשוי היטב. גם מותה של דפני היה יפה ומרגש, ולא היה קיטשי מדי. רואים את זה כותבים-אחרים-של-הסדרה-ובמיוחד-אתה-מר-טים-קרינג? ככה כותבים פרק.

7. \"אבודים\" 5x16,17 – שני פרקי סיום העונה החמישית של \"אבודים\" הותירו אותי מעט חצוי. מצד אחד, הפרקים היו עשויים היטב, הותירו אותי דבוק לכסא, הוציאו כמה הופעות משחק מרשימות (בעיקר מג\'וש הולוויי, אליזבת\' מיטשל ומייקל אמרסון), סיפקו מידע חשוב ומעניין על ג\'ייקוב (שמתברר ששיחק מרכיב חשוב בחייהן של כל הדמויות הראשיות, באופן ש\"הוביל\" אותן למקום הנכון) והאדם המסתורי שאתו (שהצליח לשנות צורה לצורה של לוק וכנראה תמרן את בן כל הזמן) – על ה\"משחק\" שלהם ועל היחס שלהם כלפי מה שקורה מסביב (איכשהו תמיד הכל נגמר באלימות ובלאגן. אולי המסר של הסדרה כולה?) ואהבתי את הגישה של רוז וברנארד. מנגד, מאד לא אהבתי את המניעים של הדמויות בפרק שכל שתי דקות בערך שינו עמדה, ובמיוחד לא את ג\'ק (שפתאום \"החליט\" שהוא רוצה לפוצץ את כל העסק \"בגלל קייט\". הא?) ועוד יותר את ג\'ולייט (ג\'ק תמיד היה אידיוט. אבל ממנה ציפיתי ליותר. לפוצץ הכל כי סוייר הסתכל קצת על קייט? WTF??). התאכזבתי גם מהעובדה שאחרי תקופה ארוכה שבה ג\'ייקוב הוצג כדמות מסתורית ומעניינת במיוחד הרגו לנו אותו במחי יד בלי שבאמת הספקנו ללמוד עליו, ופתאום \"הנחיתו\" דמות חדשה משום מקום. באופן אישי זה עצבן אותי ושידר זלזול מסוים. לא אהבתי גם את הסיום שהזכיר מאד את הסיום של העונה הראשונה – \"קליף האנגר\" שהוא, בעצם, מה שאנחנו שואלים עליו כבר שבועות, ואת העובדה שבסוף קיבלנו שוב יותר שאלות מתשובות. היה טוב, אבל מהסדרה בכלל, ומהעונה המצוינת הזאת בפרט, אפשר היה לצפות ליותר.


6. \"24\" 7x22 – כבר ביום שראינו את קים באוור חוזרת ל\"משחק\" היה ברור שמתישהו יחטפו אותה וישתמשו בכך כדי להציק לג\'ק, והכותבים שוב לא אכזבו. וברצינות: לא נמאס כבר? כמה פעמים אפשר לחטוף אותה? אם הייתי ג\'ק הייתי מתחנן שיהרגו אותה כבר. היא סבלה מספיק. גם אנחנו, הצופים, סבלנו די, לא? בכלל, מאז ה\"טוויסט\" של טוני העונה הזאת חוותה ירידה משמעותית ברמה. העלילות פחות מעניינות, המניעים של הדמויות פחות מובנים והטוויסטים יותר צפויים (כמו ה\"טוויסטים\" שקשורים בחטיפה של קים). ועדיין, העלילה ברכבת והמרדף אחר הפצצה היה עשוי היטב ומותח, והמפגש של ג\'ברון ואחיו היה מרגש. ובכל זאת, אפשר לצפות שצמד פרקי הסיום יהיה מוצלח יותר.


5. הפרומואים בערוץ 2 כבר התחילו לבשר על הגעתה הקרובה של \"פולישוק\", דרמה קומית עם ששון גבאי (שהחליף את מנשה נוי) וגיא לואל. הסדרה מתוארת באתר \"מאקו\" כעוסקת בחבר כנסת משועמם שממונה לשר לתחום הזוי כלשהו (\"עניינים חברתיים\") לאחר שהשר הקודם הודח על רקע פרשת מין באקלים פוליטי שבו אין תקציב או תוכנית מדינית. מלבד הקאסט המבטיח ומוניטין של יוצרים כמו שמואל הספרי ואסף ציפור, נשאלת השאלה מדוע אנחנו באמת צריכים סדרה כזו כשבפועל הממשלה החדשה של ביבי מספקת את הסחורה אחד לאחד. בזמנים שבהם המציאות עולה על כל סאטירה, מעניין יהיה לראות אם \"פולישוק\" תוכל לחדש (eternally).  


4. \"איך פגשתי את אמא\" 4x08  - בסך הכל, לא פרק טוב במיוחד. שני הסיפורים שהיו בפרק - \"נערות ה-Wooo\"  והניסיון של טד לקבל את עבודת האדריכלות אצל בארני, לא היו מעניינים מספיק, ואת הבדיחות המוצלחות אפשר לספור על כף יד אחת... לכתבה המלאה


3. \"הפמליה\" 5x05 - אם עד היום אמרו על סדרה שבפרק מסוים היא \"קפצה מעל הכריש\" (בגלל אותו פרק מפורסם של \"ימים מאושרים\" שאחריו אי אפשר היה לרדת נמוך יותר), האם מעתה ייכנס ללקסיקון הביטוי (על סדרה) \"היא אכלה את הפטרייה\"?... לכתבה המלאה


2. ניסיתי, באמת שניסיתי לשבת מול \"מי אתה מנחם בן?\" אבל יותר מהצצה של כמה דקות פשוט לא צלחתי. אז מי הוא מנחם בן? עיתונאי, בן זוג ואב. וזה הכל. אה, כן. הוא גם השתתף באיזו תכנית ריאליטי ובמשך חודשיים מדינה שלמה התעסקה בו כי העדיפה לא להתעסק בדברים אחרים. בן לא סיפק שום דבר שהצדיק ספיישל באורך כזה מלבד השאיפה של \"קשת\" לחלוב עוד ועוד את \"האח הגדול\". אפילו צהוב לא היה שם חוץ ממספר ניסיונות מגעילים של פסיכיאטר להוציא מבן הצהרה ברמה של \"נמשכתי מינית לאימא שלי\", ולא צלח גם בזה. במילה אחת: מיותר (eternally).



ועוד 2. \"ד\"ר פיל\" התחילה כתוכנית אולפן פסיכולוגית חביבה מבית היוצר של אופרה ווינפרי והפכה עם הזמן למפלצת צהובה רודפת רייטינג שכל קשר בינה לבין טיפול נפשי מקרי בהחלט. אבל נדמה שהתוכנית באמת הגיעה לשיאים חדשים בפרק ששודר השבוע בהוט ועסק (איך לא) ב\"ילדים רצחניים\" שבסיומו ביקש ד\"ר פיל מההורים בבית להעלות קטעי וידאו של הילדים המופרעים שלהם לאתר התוכנית . \"אנחנו יכולים לעזור לכם\" לא התבייש פיל להשיר מבט למצלמה. עכשיו נשאלת השאלה מה יותר גרוע - הורים שמבקשים להתפרסם ומצלמים את ילדיהם ברגעים הקשים ביותר שלהם? או מישהו שם שבאמת מאמין שפרסום באתר כזה יכול לעזור לו ולמשפחתו? (eternally)


1. יום ראשון, שמונה בבוקר, תוכנית הבוקר של ערוץ 2 - מילא שתוכניות הבוקר כבר מזמן לא מורכבות מאייטמים בנושאים חברתיים או פוליטיים, מילא שהן הפכו לפרסומות שממלאות זמן מסך בין פרסומות, מילא שהן עוסקות 90 אחוז מהזמן בקידום חסר בושה של התוכניות באותו הערב.. אבל דיבורים על בגידות, והרגלי מין על הבוקר? כמה, למה, מתי ומה לילדים שלהם היה להגיד על זה? תנו לשתות את הקפה בשקט, לפתוח את היום באיזה משבר תקציבי ולשלוח ילדים לגן בלי שהם ישאלו \"מה זה חילופי זוגות?\".... (eternally).


עוד 1.  יום שני, השעה 21:45 ו\"החיים על פי נד\" על המרקע כשלפתע ב-22:11 סכין מנתחים מפלחת את כל שטח הפינה השמאלית העליונה של המסך ואת ליבו של הפרק; לחברת yes דחוף לספר לצופים שבשבוע הבא עולה באותו ערוץ בדיוק רצועה יומית של \"ניפ/טאק\". הפופ-אפ מתפוגג לאחר מספר שניות. חמש דקות עוברות ופופ-אפ נוסף קופץ, הפעם yes מעדכנת אותנו על עונה חדשה של \"הלוחשת לרוחות\" שמתחילה בקרוב בערוץ סמוך. סוף הפרק, הקרדיטים עולים והמסך מוקטן בשביל שyes תוכל לספר לנו שוב על \"ניפ/טאק\" ו\"הלוחשת לרוחות\" (כי מי צריך את הקרדיטים האלה? לכו לימד\"ב יא פנאטים).
הקרדיטים מסתיימים ועולים הקדימונים; נחשתם נכון, הם ל-\"ניפ/טאק\" ו\"הלוחשת לרוחות\". כמה מוזר, הפרק רק הסתיים לו אבל אני לא מצליח לחשוב על הצבעוניות שובת הלב של הסדרה, על התסריט השנון והשחקנים הנפלאים; לא. כל מה שיש לי בראש זה \"ניפ/טאק\" ו\"הלוחשת לרוחות\". האם בשבוע הבא אפתח את הטלויזיה בשביל לראות את \"ניפ/טאק\" ו\"הלוחשת לרוחות\"? אולי. האם אפתח את הטלויזיה בשביל לראות את הפרק הבא של \"החיים על פי נד\"? כנראה שלא; אני לא ממש זוכר על מה הסדרה, נדמה לי משהו על מנתחי סוסים אבל אני לא בטוח.
אין צורך שאתחיל לפרט מדוע הפופאפים הם תופעה כה מתועבת; כולם יודעים מדוע ולמה. גם על מה שקורה בערוצי הברודקאסט חבל לבזבז מילים, הקרב אבוד. מה שכן מדאיג זו הזליגה של התופעה לערוצי הפרמיום בתשלום. אני משלם הרבה כסף מידי חודש בשביל לצפות בתוכן מסוים; הבחירה שלי בין חברת הכבלים לחברת הלוויין מתבססת באופן בלעדי על הפרמטר הזה.
אבל למרבה האירוניה את yes לא ממש מעניין שאני צופה בתוכן שהיא משדרת; לחברה חשוב יותר שאני אצפה בתוכן עתידי. וכאשר התוכן העתידי הזה יגיע אז הם ילעיטו אותי בעוד פופאפים לתוכן עתידי-עתידי; העיקר שתמיד אישיר מבט לעתיד, רק כך לא אתפתה רחמנא ליצלן לעשות את המעשה שלא יעשה (מתחיל ב\"ני\" ונגמר ב\"תוק\").
טיעון הנגד של yes מתבסס על שתי מילים: \"כלי שיווקי\". הם אומרים שזה עובד; ובכן, אם האפקטיביות היא המדד היחידי - ולעזאזל הצופים המסכנים שרק רוצים לראות את התוכנית האהובה שלהם בשקט וריכוז - אז מדוע לא למקסם את האפקטיביות לחלוטין: אפשר להתחיל ולסיים את התוכניות בשעות מוזרות (כמו 21:19) מה שימנע זליגה של צופים מערוץ לערוץ; אפשר לרכוש תוכניות פחות מורכבות, כאלה המתאימות למכנה המשותף הנמוך (תוכניות רכש מעולם לא היו חזקות אצל הקהל הישראלי) ואפשר פשוט לשנות את הלוגו מ\"יס סטארז דרמה\" ל-\"22\". העם אוהב את הערוץ הזה עם ה-22 בקצה. הרי אנחנו פה בשביל הרייטינג, לא? yes yes yes. האם אכפת לנו מהמינויים? no, no, fucking no. |rlm|(okok4)


ועוד 1.  מעטים צופים בערוץ 1. וממילא רוב מה שיש שם הוא קטעי ארכיון בשחור-לבן. אבל כשכבר מגיעים לצפייה בתחרות צבעונית ועתירת אפקטים כמו האירוויזון, מתברר למנויי הלווין חדי העין כמה איכות התמונה של הערוץ גרועה.מדובר כנראה בהחלטה להקצות לערוץ פחות רוחב פס בקו התקשורת הלוויני, ולשמור אותו לערוצי הבית של החברה (תופעה דומה יש גם בערוצים 2,10). עם כל הכבוד להחלטה זו של \"YES\", הם לא יכולים גם לנצל את הפריחה בקולנוע הביתי כדי למכור למשתמשים המתוחכמים \"חווית צפייה ב-HDTV\" (בתשלום נוסף), ובמקביל לשדר להם ערוצים באיכות נחותה ומפוקסלת המעוררת לעתים געגועים למחשבים משנות ה- 80. הלוואי והרשות השנייה תאכוף על המפעילים איכות תמונה מינימלית ללא אפלייה בין ערוצים שלהם לכאלה שהם מחוייבים לשדר (אסף רזון).


    


קומודור 64


ו- 1 אחרון. בהקשר דומה, בשנה שעברה קיבל הערוץ הראשון אינספור תלונות על שידור האירוויזיון במסך חתוך, כאשר השידור שמגיע מאירופה במסך רחב שודר כאן ביחס של 4:3 וחתך החוצה פרצופים, שמות מדינות, ניקוד, וכו\'. מיותר לציין שבשנה שעברה מאז לא טרח הערוץ לעשות דבר בנושא, וגם השנה נאלצו הצופים לנסות לנחש מה קורה או מה כתוב בצידי המסך.


0.  כשראיתי את הפרק ששודר ביום שבת של \"הישרדות 10\", הפה שלי נפער בתדהמה. כבר שבוע אני חושד בכך שייתכן וזה יקרה, אבל הצפייה בפרק איששה את כל הפחדים שלי. ולא, אני לא מדבר על זה שנטע-לי הגיעה לגמר, אלא על זה שערוץ 10 החליטו לקחת את הפורמט של \"הישרדות\", שאותו הם דרסו ומעכו בשלל דרכים יצירתיות, ולרוקן ממנו את טיפת החיים האחרונה שנותרה לו.
כמו בשנה שעברה, גם השנה חבר המושבעים יצביע רק לאחר שהוא צפה בכל פרקי \"הישרדות\" בבית, ונתן לפיינליסטים הזדמנות לשחד אותו בשווארמה בחודשים הארוכים שלהם בארץ. אבל הצורה שבה ערוץ 10 דפק נוק-אאוט סופי לפורמט היא הענקת אפשרות לקהל להצביע (באמצעות SMS-ים, אלא מה) מי מבין השורדים יודח לפני הגעתו לגמר. אז מה אם זה מעקר לחלוטין את הפואנטה של המשחק (כי ההישג של הפיינליסטים, שנעשה באמצעות חודשיים של עבודה קשה, עלול להלקח מהם רק כי הקהל לא מחבב אותם). אז מה אם האקט הזה הופך כל קשר בין הגרסה הישראלית למקור למקרי בהחלט. העיקר שערוץ 10 יגרוף כסף מ- SMS-ים. פשוט בושה.
וזה חבל, כי בהשוואה לעונה הראשונה של \"הישרדות 10\", העונה הזאת דווקא היתה בסדר   (BS).



בשולי הממיר



 ספוילר קאסט לסוף העונה של \"אבודים\": מארק פלגרינו, הידוע כפול בנט מ\"דקסטר\" (וזכור גם כמי שהשתין ל- Dude של השטיח ב\"ביג ליבובסקי\" הופיע בתפקיד ג\'ייקוב המסתורי ב\"אבודים\" (אסף רזון)


   בפרק השבוע של \"מרפאה פרטית\" קיבלנו את מארין הינקל (ג\'ודית מ\"שני גברים וחצי\" וג\'ודי ברוקס ב\"Once and again\"), אריק פאלאדינו (ד\"ר דייב מאלוצ\'י ב\"ER\") וכמובן ליאונרד רוברטס (פורסט מ\"באפי\") ואמה קולפילד (אניה מ\"באפי\") (אסף רזון)


   בפרק הלפני-אחרון של \"משמרת שלישית\" הופיע האריס יולין (רוג\'ר סטנטון מ\"24\", הצופה קוונטין טרברס מ\"באפי\", ופושע המלחמה מאריצה בפרק בלתי נשכח של \"חלל עמוק תשע\"). באופן אירוני חלק מן הפרק שלא עסק בו עסק דווקא בכת מוזרה של ערפדים. כמו כן, מי ששיחק בפרקים האחרונים את המאפיונר מארסל הוליס הוא לא אחר מאשר וויקלף ז\'אן, לשעבר שליש מלהקת \"הפוג\'יז\".  (אסף רזון).


  בפרק השבוע של \"מדיום\" התארחה אליזבת מוס (זואי ברטלט מ\"הבית הלבן\" ופגי מ\"מאד מן\") (Lemon).