המסך המפוצל

הממיר 26/10/08

האמת העירומה נפתחה, גם איליי סטון, דוקטור הו פתחה עונה, בטלסטאר גלקטיקה סיימה (חצי) עונה, וגם: המוסד הסגור, היפה והחנון והעשב של השכן

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 26-10-2008
41 תגובות
10. אחרי (חצי) עונה די מאכזבת, שכללה יותר מדי עלילות מעייפות וסתמיות, "בטלסטאר גלקטיקה" מסיימת את מחצית העונה הראשונה בראש מורם עם פרק פשוט אדיר. כל נקודות החוזק של הסדרה באו לידי ביטוי בפרק הזה - עלילה מהודקת ומותחת, התפתחות מעניינת של הדמויות, וכרגיל, משחק פשוט עילאי. המהלך של דיאנה יצר עלילה מותחת וקולחת, שהביאה לוידוי של סול טיי שהתניע את העלילה והביא אותה לשיא בסצנת ההתפרקות המדהימה של האדמירל, עם משחק פשוט מדהים של אדוארד ג'יימס אולמוס ומשחק מרגש ומפעים של מייקל הוגן. אהבתי גם את ההמשך, כשלי מגיע ותופס פיקוד - סוף כל סוף הדמות הזו מצאה את עצמה והראתה מנהיגות אמיתית אחרי יותר מדי רגעים מבולבלים וחסרי מיקוד של הדמות. אהבתי גם את שיתוף הפעולה עם הסיילונים לצורך מימוש המטרה הסופית - מהלך שפעם אולי היה נראה מאולץ, אבל עכשיו נראה טבעי והגיוני. מאוד אהבתי את הטאץ' האנושי של הכותבים והשחקנים בסצנות השמחה של נוסעי הספינה, החל מהחיבוקים הקטנים, הדמעות בעיניים והשיא עם המחווה המקסימה והראויה של סטארבק לקאט. את הגילוי שכדור הארץ הוא בעצם מקום מדכא וגמור ניחשתי מראש, ועדיין הגילוי היה עשוי היטב, במיוחד הסצנה המרהיבה (שצולמה בשוט אחד) שעקבה אחר התגובות של כל אחת ואחת מהדמויות לממצאים המדכאים. פשוט מעולה, ולמעשה, הטרוניה היחידה שיכולה להיות לסיום הזה היא שזה בעצם יכול היה להיות סיום ממש מוצלח לסדרה כולה, לא? (איתן גשם).
והנה ביקורת נוספת על הפרק.

9.5. "דוקטור הו".

9. "העשב של השכן".

9. ערוץ 2 שידר השבוע את "המוסד הסגור", סרט קומי הזוי ומופרע של אנשי צוות היפופוטם. זו היתה הצפייה הראשונה שלי בסרט, ואני מוכרח להודות שהופתעתי לטובה. נכון, יש כמה בעיות טכניות שקצת פוגמות בחווית הצפייה, וגם יש כמה בדיחות שהיו כנראה מוצלחות יותר על הנייר (או כאלה שהן סתם לא מספיק מובנות), אבל כשההומור עובד - זה הדבר הכי מצחיק שראיתי בטלוויזיה בחודש האחרון. סתם דוגמאות: ה"קרב" האחרון בטוניסיה, דמותו של אלי גורנשטיין, "וואו! מדהים!", "נכון? וגם אפשר להדליק את זה!" (על הטלוויזיה), הגזרים השחורים, "אפשר לקרוא לכם פקסים?" והיו עוד הרבה מאוד שפשוט קרעו אותי מצחוק. סוג הומור שיהיו כאלה שאולי יירתעו ממנו, אבל בסך הכל הפקה מגניבה ומוצלחת. הייתי שמח לראות עוד דברים כאלה בטלוויזיה שלי (או במילים אחרות: אני מצטרף לקריאתו של מבקר הטלוויזיה של מעריב לתת לחבר'ה האלה סדרת טלוויזיה).

8.5. השבוע עלתה בערוץ 10 "האמת העירומה" (ועוד על העלייה שלה - בהמשך), סדרת דרמה ישראלית חדשה, שעוסקת בנערה שנעלמה, מבית היוצר של האחים ברבש ("טירונות"). שני הפרקים הראשונים ששודרו השבוע היו טובים, הליהוק מוצלח והעלילה זורמת ומעניינת, אם כי קצת קשה שלא לעשות השוואות ל"ללא עקבות" - לפחות בינתיים "האמת העירומה" מסתמנת פשוט כפרק אחד ארוך של "ללא עקבות". הדינמיקה המשפחתית של קרוביה של הגר (הבחורה שנעלמה) מעניינת, בעיקר בגלל המרכיב של האמא שהתגרשה והתחתנה מחדש. נראה כאילו כמות הסודות שהמשפחה הזאת שומרת תספיק כדי לרתק למשך מספיק זמן וסיומי שני הפרקים השתמשו בטריקים מוצלחים של הטעייה - בראשון כשהיה נדמה שהגר פתאום נכנסת אל תחנת המשטרה, ובשני כשנדמה היה שהיא מתקשרת (ואנחנו לא באמת יודעים מה היה שם). אחד האלמנטים שמאוד אהבתי היה ההשקעה בדמויות משנה שוליות יחסית, דוגמת נהג המונית (וסצנת התשאול שלו היתה ממש מוצלחת). לסדרות ישראליות רבות יש נטייה לזלזל בדמויות משניות שלא מופיעות על המסך זמן גדול מדי, וכך קורה שסצנות שמתבססות עליהן נראות ומשוחקות רע. כאן זה היה בדיוק הפוך. כל הכבוד. ואם כבר מדברים על משחק, שווה להזכיר את ליאור אשכנזי שמגלם את דמותו של החוקר הראשי בצורה אמינה ומצוינת.



8. "איליי סטון" הגיעה אלינו השבוע ופתחה עם פרק מהיר, קליל, וכיפי. קודם לדברים הטובים: מאוד אהבתי את ההפקה הגרנדיוזית במשרד, כשכולם שרים ורוקדים יחד עם ג'ורג' מייקל. באופן כללי הרעיון הזה של פנטזיה שבה רואים את הזמר (והוא גם מתארח בפרק), הוא רעיון מוצלח והייתי שמח לראות בהמשך קטעים נוספים כאלה. מלבד מייקל, הופיעו בפרק הראשון הרבה מאוד פרצופים מוכרים (חלקם בהופעות אורח, אחרים כחלק מהקאסט הקבוע), מה שהפך חלק מחווית הצפייה למשחק ניחושים חביב ומשעשע. אהבתי גם את דמותו של אחיו של איליי שבהתחלה מתייחס בזלזול לרצון שלו להיבדק ואחר כך, כשהוא מבין ששגה ומגלה את האמת על מצבו הרפואי, הוא מגיב בצורה מאוד מרגשת. בצד הפחות מוצלח, ניתן למנות כמה משפטים קלישאתיים מדי, בעיקר כשזה הגיע אל העלילה המרכזית של הפרק - הסיפור עם הילד שהפך לאוטיסט בגלל חיסון (סיפור טוב כעיקרון), בעיקר בגלל דמותה של האם שהיתה מושלמת מדי (כשהכסף כמובן לא מעניין אותה בכלל, והיא נלחמת בשם הילדים האחרים). בסיכומו של דבר, פרק ראשון שמעורר ציפיות להמשך.

8. כצופה טלוויזיה שלא ממש חובב תוכניות ריאליטי, אני מנסה לדגום מדי פעם רגעים מ"האח הגדול" ו"מפרץ האהבה", אבל אף פעם לא מצליח להישאר מולן ליותר מחמש דקות ברציפות. הן פשוט משעממות מדי. אבל כשזה מגיע ל"היפה והחנון" - אני לא מרשה לעצמי להחמיץ אפילו דקה. יצא לי לצפות אמש בשני הפרקים האחרונים ברצף ובכל אחד מהפרקים היה רגע אחד מאוד מרגש. בפרק הקודם, זה היה המפגש עם האמהות, ובפרק הנוכחי זה היה סיום המשימה המפרכת בנמל אילת. מעבר לזה, זה פשוט נורא מצחיק. למשל הבנים שמנסים ליחצ"ן את המסיבה ומספרים שקרים על ימין ועל שמאל ("יהיו ארבע רחבות שונות"). בפרק של אתמול פתאום נזכרו המתמודדים שאולי כדאי להיות אסטרטגיים וכך קיבלו רעות ואיציק את היתרון מנמרוד ורוקסן. אבל השיא של הפרק היה כשנמרוד ורוקסן החליטו לצרף גם את שחר וגאל לגמר (מהלך שעל פניו נראה שגוי, אבל אולי בהמשך עוד יתברר כהברקה), והוכיחו באופן סופי שהם הזוג הכי מקסים בתוכנית.

3. עלייתה של "האמת העירומה" המוצלחת, לוותה בפרומואים רבים, כנדרש, אלא שבאופן מוזר, לא ראיתי באף אחד מהפרומואים מהו תאריך העלייה של הסדרה, וחבל. יש מנהג אצל האנשים שאחראים לפרומואים כאלה, להתעקש על "בקרוב!" בלתי מחייב כשהמרחק מתאריך העלייה ארוך משבוע, ולציין את היום המדויק רק כשמדובר על זמן שהוא פחות משבוע מתאריך השידור. למה לא לציין את התאריך המדויק גם בפרומואים מוקדמים יותר? אישית, יצא שפספסתי את השידור המקורי ביום רביעי האחרון, ורק בזכות השידור החוזר במוצ"ש הצלחתי לצפות בסדרה (בעיקר כי לא זכור לי שום פרומו שציין את היום המדויק, גם כשהיו מספר מועט של ימים עד לשידור הבכורה). ממש חבל.

1. זה רק אני או שקשת משדרת את "עמוק באדמה" רק כדי לצאת ידי חובה? מה זה בדיוק השעה 1:30 (בלילה!) ועוד בערב חג (לפחות בלי פרסומות, תודה באמת)? לא לכולנו יש Xtra Hot ונהנינו משידור נורמלי עם ש.ח. אני התחלתי לראות את הסדרה בקשת ואני מצפה שקשת תסיים אותה כמו שצריך (Mr. Wings).

בשולי הממיר
בפרק של יום שלישי ב"ג'ורדן" התארח מאט רות' שגילם פדופיל. ואם הוא נראה מוכר זה רק משום שגם ב"עקרות בית נואשות" הוא גילם את ארתור השכן הפדופיל. מישהו אמר תפקיד אופי? (Mr. Wings).

ואם כבר שחקן-אורח-שהיה-ב"עקרות בית נואשות", אז ב"מחשבות פליליות" התארח זאק, הבן של מרי אליס יאנג (השחקן קודי קאש), וגילם את אוון, הנער הרצחני.

ב"ריפר" התארח מיץ' פילגי, סקינר מ"תיקים באפלה".