כבר מזמן רציתי / אורלי / 15/08/2008
להגיד שאפילו שהסיכויים לכך קלושים אני דווקא בעד שמעיין חג`בי תגיע לגמר. איכשהו כל אווירת ה"אוף עם המעיין הזו" גרמה לי לחשוש לפגיעה בשמי הטוב המוסיקלי, אבל אז אמרתי לעצמי, היי אני אוהבת להאזין לגלגל"ץ ואני צופה מבחירה ב"כוכב נולד", מה גורם לי לחשוב בכלל שיש לי איזשהו שם טוב שאני יכולה לאבד.
אז עכשיו כשאמרתי את זה, אני יכולה לשטוח את התיאוריות שלי לגבי כוכב נולד על המאבק הנמשך בה במשך שנים בין המוסיקליות, היכולת להתחבר לשיר והתבונה של המבצעים לבין היכולת הקולית שלהם.
כרמל בעיניי נמצאת הכי במקום טוב באמצע מבחינת החיבור בין הצדדים האלה, יש לה יכולות קוליות טובות מאוד וגם מוסיקליות ותבונה ויכולת להתחבר, השילוב של שני הצדדים האלה בעיניי אצלה הוא הטוב ביותר מבין הרביעיה שנשארה, אבל בכל אחד מהם בנפרד היא לא, והגוון הקולי שלה משאיר אותי בדרך כלל אדישה.
ישראל וליבי מאוד חכמים מוסיקלית, הם יודעים לקחת את השירים להתכוון למילים וגם אם הקול שלהם מוגבל משהו הם יודעים לעשות איתו את המירב. לצערי, למרות שאני מחבבת את שניהם, אני לא מצליחה להתרגש מהם באמת - והנה מגיע עוד ווידוי קורע לב שאולי יוכל להסביר למה אני מתכוונת, אני שומעת די הרבה שירים אבל לעיתים נדירות קורה לי ששיר שאני שומעת גורם לי להתקנא ביוצרו על הכישרון - ואני זוכרת שכששמעתי בפעם הראשונה את השיר של עברי לידר "וזה תמיד אהבה" - ושמעתי את הגיל של הזמר והיוצר (אז הוא היה בן 23) השיר היה כל כך מושלם בעיניי שחשבתי לעצמי שזה לא הוגן שיש אנשים כל כך צעירים וכל כך מוכשרים בעולם שהם לא אני.. , עברי לא צריך כמובן שאני אגיד שלמרות שהוא כבר פחות צעיר הוא עדיין מוכשר, אבל `תמיד אהבה` הוא עדיין שירו המוצלח ביותר בעיניי, וב`כוכב נולד` הוא זכה אפילו לביצוע של ליבי, ביצוע שהיה חכם וקצבי ומקורי, ועברי אפילו אמר שהוא רוצה לבצע אותו בהופעות. ואני חשבתי לעצמי שאם זו הייתי הגרסה שעברי לידר היה מוציא לפני 11 שנה, הוא לא היה מצליח לגרום לי לקנא בו, כי בכל מה שהיה בו געגוע לא היה בו.
מעיין לעומת שלושתם נראית חסרה מאוד מבחינת רקע מוסיקלי, ובעיניין הכרת שירים היא בכלל בעייתית (איך הצליחו לתת לה לבחור לשיר בתוכנית אחת שני שירים של שלמה ארצי שהיא לא מכירה, ואיך אפשר לא להכיר בכלל שירים של שלמה ארצי קצת נבצר מבינתי) אבל היכולות הקוליות שלה עולות על של כולם בעיניי, והקול שלה נוגע בי גם בלי שהיא תתאמץ או תכניס כוונה ומשמעות מיוחדת למילים.
ואם שנה שעברה המאבק בין היכולת הקולית יוצאת הדופן למוסיקליות יוצאת הדופן התבטא במאבק שלפחות בין השופטים היה שקול בין בועז לבין מרינה, השנה נראה שההכרעה אצל השופטים לטובת המוסיקליות היא חדה וברורה, וזה היה בסדר גמור אלמלא הם לא היו כל כך שקופים לגבי המידה שבה הם לא סומכים על הקהל שיגיע להכרעות הנכונות (שלהם כמובן) ומתנהגים כראשוני/אחרוני המעריצים בפורומים השונים (גל אוחובסקי בעיקר) (בתוכנית של יום ראשון הצלחתי לנחש מה כל שופט יגיד על השיר של המתמודד עוד לפני שהמתמודד התחיל לשיר, וגם מהרגע שהובהרה מתכונת התוכנית ושהשופטים לוקחים לעצמם ארבעים אחוז על החסינות, שהחסינות תלך לאביב איכשהו, שלא לדבר על העובדה שכשליבי שר עוד פעם את סיוון זה כל הכבוד, כשאביב שר עוד פעם בתוכנית שיר שהוא שר כבר בתחרות עצמה זה יופי טופי, אבל כשעדי מבצעת שוב את גן מאיר, השופטים מאוד מאוכזבים כי היא הייתה צריכה להביא להם משהו חדש).
ולכן אני מניחה שגם אם זה היה רק כדי לצפות שוב במבטי האבל של השופטים הייתי שמחה להעביר את מעיין לגמר, אבל האמת היא שהביצועים שלה באמת הכי מסקרנים אותי.
כשברק שאל לפני שבוע איזה מהשירים של ריטה יבוצע על ידי המתמודדים, ניסיתי לדמיין כל אחד מהם מבצע כל אחד מהשירים, והגעתי למסקנה שלא ממש מעניין אותי איך ישראל וליבי יקחו את השירים של ריטה למקום שלהם, אני הרבה יותר סקרנית לגבי הביצועים של מעיין וכרמל לשירים האלה.
כמובן שכמו שזה נראה עכשיו, התחרות בין ההבנה המוסקלית (שיושבת על כתפי המין הנכון לזכייה בתוכנית) לבין הקולות היפים והנקיים, כבר די הוכרעה העונה, והמתמודדים ה"מוסיקליים" עומדים להיות המנצחים, זו גם הסיבה בעיניי שלמרות ריבוי המשתתפים והזמרים האורחים והפורמטים וכל המסביב המאוד מוצלח, העונה הזו נחשבת על ידי רבים למאכזבת ולחלשה ביותר.