המסך המפוצל

הורדת קליפים באינטרנט

את הקליפ של רדיוהד שהופק רק לאינטרנט כבר הורדתם? ומה עם המצונזר של ביורק? נסו ותהנו

מאת: דובי שרגא

פורסם: 19-10-2001
1 תגובות
האינטרנט הפך בשנים האחרונות לכלי מועדף להשגת וידאו-קליפים. הסיבה ברורה: באתרים ובתוכנות השונות אפשר להוריד ולצפות באיזה קליפים שבוחרים, וכך לא צריך להסתפק במבחר שמציעים הערוצים שמשודרים בארץ, וגם לא צריך לחכות שעות ליד הטלויזיה עד שקליפ של האמן האהוב עליך ישודר. הקליפים באינטרנט הם גם מצרך פופולרי בשל נדירותם - בניגוד לסרטים או דיסקים, הקליפים כמעט ולא מוצעים למכירה לקהל הרחב. בתקופה האחרונה יותר ויותר אמנים מוציאים אוספי קליפים על וידאו ודיוידי, אבל רוב הקליפים, ובעיקר כאלה שמצונזרים בגלל עירום ו/או אלימות שמוצגים בהם, זמינים עדיין רק לאלה שמזפזפים (או מקליטים) בשעות הקטנות של הלילה. ואם לאלה שמקליטים יש גם כרטיס וידאו במחשב וקצת רצון טוב, אז הקליפ הופך עד מהרה לקובץ MPEG באיכות מעולה, וההפצה מתחילה.

יש שתי דרכים לצפות בקליפים באינטרנט: בזרימה (Streaming) או בהורדה (Download). הקליפים הזורמים הם בעיקר קליפים חדשים שזמינים בכל אתר מוסיקה כמעט, ממגזינים ועד אתרים רשמיים של אמנים. הקליפים האלה יהיה בד"כ באיכות גרועה כי הם מותאמים לחיבורים סטנדרטיים לאינטרנט. בפרסום האינטרנט המהיר אוהבים להשוויץ "צפייה בסרטים באיכות מדהימה בזמן אמת". אפשרי בתאוריה, אבל עוד לא התנסיתי בדבר כזה בעצמי. אם בכל זאת בא לכם לבדוק מה קורה בעולם הוירטואלי של הוידאו-קליפים, ישנם שני אתרים מעניינים שמציעים כמות גדולה מאוד של קליפים לצפייה: הראשון הוא Launch.com שמהווה למעשה את המאגר העיקרי לצפייה בקליפים חדשים; השני הוא sputnik7 שמתמחה בעיקר בקליפים אלטרנטיביים מסוגים שונים. האתר של ספוטניק גם עורך ספיישלים נושאיים, כמו למשל קליפים נבחרים של הבימאי כריס קאנינגהם, שביים למדונה, ביורק ואפקס טווין.

אבל אם אתם רוצים לראות קליפים באיכות נורמלית, משהו שיותר דומה למה שקורה על מסך הטלוויזיה שלכם, תצטרכו להיות עם חיבור מהיר לאינטרנט, או להיות סבלניים. רוב הקבצים המכילים קליפים הם בפורמט MPEG כשדקה אחת "שוקלת" 10 מגהבייט. כך שעבור קליפ ממוצע שאורכו כארבע דקות, יהיה גודל הקובץ שמכיל אותו כארבעים מגה. שטויות בשביל מישהו שיש לו ADSL, סיפור ארוך בשביל מישהו עם מודם 56k. אבל זה אפשרי, ואת זה אני אומר מניסיון. ואיפה מוצאים את הקליפים האלה? גם כאן יש כמה דרכים. הוותיקים בהפצת קליפים הם שרתי FTP ותוכנת ה-MIRC. אבל תוכנה צעירה יותר שנהיית פופולרית יותר ויותר היא KaZaA. התוכנה הפכה את החיפוש וההורדה לפשוטים ביותר, וכך גדל מאגר הקבצים מידי יום במאות קבצים (התוכנה משתפת הכל, מתוכנות דרך תמונות ועד MP3ים). התוכנה כדאית במיוחד להשגת קליפים נדירים בשל צינזורם, כמו לדוגמא הקליפ של הרכב ההיפ-הופ N.E.R.D. שנקרא Lapdance. הקליפ כולל בחורות חשופות חזה לכל אורכו (בהתאם לנושא השיר) ולכן היה ברור שגירסה כזו לא תשודר בערוץ כלשהוא בשעות היום. צולם קליפ כמעט זהה רק שבו הבחורות לבושות, למרות שגם הגירסה הזאת בקושי שודרה בערוצי המוסיקה.

בזמן האחרון מתחילים גם אתרים רשמיים של אמנים לאפשר הורדה של קליפים חדשים באיכות מעולה. הנה 3 קליפים כאלה:





זוהי להקה ותיקה שהיה לה להיט גדול ב- 1975 בשם (Don`t Fear) The Reaper. להקה שעושה רוק`נ`רול בסגנון הישן, ומתעסקת הרבה בשירים שלה בחזונות אפוקליפטיים ומדע בדיוני. השיר הזה לקוח מאלבום של הלהקה משנת 80` שנכתב בעקבות משבר החטופים באירן. את הקליפ יצר מפיק קליפים בשם דריל מקסוול בתגובה לאירועי ה- 11 בספטמבר, כשהוא משתמש בקטעי חדשות שמראים את אנשי הטאליבן שורפים את דגל ארה"ב (בין השאר) ומראים את המטוסים שמתנגשים במגדלי התאומים, כמו גם את האמריקאים המתאבלים על האלפים שנהרגו.





הסינגל השלישי של רדיוהד מתוך "Amnesiac" זכה לשני קליפים: אחד לטלויזיה, והשני לאינטרנט. הקליפ האינטרנטי מאוד אווירתי, ומזכיר קצת את הבליפס, הקטעים הקצרים שנעשו במקום קליפים לשירים מהאלבום הקודם. יש בו כל מיני נופים מרוחקים ואפלים, יצור דמוי דוב שבוכה, פרצופו השר של ת`ום יורק ותמונות מוכרות מהמשחק Doom.

3. Bjork - Pagan Poetry, Dir: Nick Knight



זהו הקליפ השני מהאלבום "Vespertine" והקליפ הראשון של הצלם ניק נייט, שעשה לביורק את העטיפה של "Homogenic", אלבומה השלישי. בקליפ יוצא הדופן הזה אנו צופים במחטים שעוברים דרך איברים שונים בגוף, שרשראות של פנינים וביורק שקשה לזהות דרך פילטר של קווים שהופכים את ביורק למשהו שדומה למפת גבהים (וזה לא דבר שרואים כל יום...). בפעם הראשונה שהקליפ שודר בMTV שודרה גרסה מצונזרת שלו (בגלל הפירסינג והעירום של ביורק) אך מהפעם השניה ואילך החליטו שהשד לא כ"כ נורא כנראה. באתר שבו אפשר להוריד את הקליפ יש גם משחק אינטרקטיבי שבו אפשר לצייר עם העכבר בסגנון הקווים שבקליפ לצלילי השיר.

הקליפ של Blue Oyster Cult
הקליפ של Radiohead
הקליפ של Bjork