המסך המפוצל

הממיר 2/3/08

סוף עונת הפרסומאים, פתיחת העונה האחרונה של מלך השכונה, חוק וסדר, קדם האירוויזיון ושני ענייני פרומואים

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 02-03-2008
63 תגובות
10. העונה הראשונה של "Mad Men" הסתיימה בהתאם לאופן שבו התנהלה כל העונה הזו - בפרק מופתי, מתוחכם, עמוס סצנות יפהפיות, סיפורים מעניינים ואפילו טוויסט מדהים אחד שבא משום מקום והפיל אותי מהכיסא. הפרק המשיך לספק זוויות מרתקות על הדמויות - ברתראם הפיקח שמבין שלדון יש קשר לעזיבה של רייצ'ל, הארי שפתאום נראה כל כך פגיע ואומלל כשהוא מסתובב בתחתונים במשרד ופיט שממשיך לא לבחול בשום אמצעי כדי לנסות להתקדם. מעניין היה לראות את הפרצוף שלו כשהוא מגלה שדון ציוות לו דווקא את פגי ואפילו קידם אותה בתפקיד - בהחלט "Kodak Moment". ופגי עצמה - לא די שהיא מגלה שהיא בהריון ביום החשוב בחייה, והיא אפילו יולדת פחות או יותר באותו רגע. מאיפה זה בא?! הבחירה התסריטאית הזאת מעוררת, מחד, תהיות לגבי השאלה "האם בכלל אפשר להסתיר הריון כל כך מתקדם בלי שאף אחד ישים לב?", אך מנגד, אולי יש בה אמירה מעניינת על הנחות מוקדמות שלנו הצופים - לאורך כל העונה לבשה פגי שמלות שגרמה לה להיראות שמנה, וכיוון שהגברים במשרד התייחסו אליה תמיד כ"שמנה" לא ייחסנו חשיבות רבה למשקל התופח שלה, מבלי לזהות את התהליך שמתרחש ממש מתחת לאפנו. אין ספק שמדובר במהלך נועז מצד היוצרים, אבל הוא דווקא מדגיש את הייחוד של הסדרה הזו בנוף הטלוויזיוני הצחיח - היא לא מפחדת לקחת סיכונים ולאתגר את הצופים. אבל החלק המעניין ביותר של הפרק היה, כרגיל, דון ובטי. החל מההבנה של בטי, באמצעות פרנסין האומללה, שדון לא בהכרח מבלה כל היום במשרד ועד הגילוי המרעיש על הקשר בין דון לפסיכולוג שלה, המפגש שלה עם הילד הקטן של השכנה והקשר המיוחד שנוצר ביניהם שרומז על האופי הילדותי שלה (ואיזו סצנה מקסימה זו היתה) וכלה בדרך שבה היא מספרת לפסיכולוג על החשדות שלה ומגלה את הצד הערמומי והנקמני שלה. וואו, איזו דמות מרתקת. אבל דון היה אפילו מרתק יותר בפרק הזה. מצד אחד, הגסות שבה הבהיר לבטי שאין לו שום רצון לבלות חופשה עם המשפחה שלה היתה ממש מקוממת. מצד שני, היה מרגש לראות שעמוק בפנים הוא כן מעוניין בחום ובאהבה שנחסכו ממנו עם המשפחה וזאת הן באמצעות סצנת החלום לקראת הסוף, ובמיוחד בסצנה שבה הוא מציג את הקמפיין למצלמות - אולי סצנת השיא של כל העונה הזאת: מבריקה, גאונית ואומרת כל כך הרבה על הדמות. בזאת באה לסיומה המרהיב העונה הראשונה של הסדרה המפעימה הזו, בפרק שהבהיר שוב שמדובר בסדרה הטובה ביותר ששודרה העונה בטלוויזיה (איתן גשם).



9.5. "ארץ נהדרת" של השבוע שעבר היתה מצוינת, אבל המערכון הטוב ביותר בתוכנית היה השחזור של אותו מערכון של "הגשש החיוור" (מ.י.ק.י ברקוביץ') והפיכת גאון הכדורסל מהמקור לעילוי בישול כאן, עם תפקיד אורח חביב של טל בורשטיין, שחקן מכבי ת"א בכדורסל. פיניש ומריאנו הוכיחו בפעם המי יודע כמה אלו יכולות קומיות משובחות יש להם. פשוט מבריק.

9. ושוב לא הספקתי לצפות בכל פרקי "בטיפול" השבוע, ובכל זאת, הפרק של יום שני היה מרתק והבהיר לי את מה שלא הייתי בטוח בו עד כה - מדובר בסיפור המעניין ביותר מכל החמישה. הכל היה מוצלח, החל מהגילוי שאיתי ברח מבית הספר ונעדר ממנו במשך שש שעות תמימות, ודרך השיחה עם מיכאל ואורנה, שבמהלכה מגלה אורנה את הסיבה האמיתית לטיסתה לאנגליה. כל הדיאלוגים בהקשר הזה היו נהדרים, בעיקר בגלל האגביות שבה התגלה כל העניין, כשאורנה מנצלת את ההתעללות שעוברת על הבן שלה, כדי לתרץ את רצונה להעביר אותו לבית ספר אחר. מצוין.

9. "הישרדות: סין". לא משנה כמה ישקיעו במציאת לוקשיין מהמם, אתגרים יצריתיים וטוויסטים מקוריים, "הישרדות" קמה ונופלת על ליהוק, ליהוק וליהוק. בעונות האחרונות התוכנית דשדשה בפרקיה הראשונים ולעיתים נוצר עניין ומתח ממשי רק לקראת תום העונה. בעונה הנוכחית ניכר שנעשה מאמץ אמיתי ליצור אנסמבל ראוי הכולל תמהיל מאוזן ומעניין של מתמודדים וזה פשוט עובד נהדר. המוצלחים ביותר כרגע הם טוד, ג'יימס, אריק ואמנדה (ארון גם היה פייבוריט וחבל שהועף השבוע). ז'אן-רוברט המעצבן צריך גם כן להגיע לאיחוד ויהיה נחמד לראות שם גם את PG האסייתית הרעה וחברתה הכלבה הבלונדינית והכלומניקית ג'יימי (שנדלקה על אריק השבוע). שיריאה השחורה מתנהגת קצת כמו סרי מעונה 12(מינוס החן) ועל קורטני אני ממש מרחם. להגיע ל"הישרדות" כשאת כבר במצב של אנורקסיה זה לא פשוט בכלל. היחידה שמאכזבת היא דניס, נציגת הוויט-טראש-טריילרס. אין לי מושג מה היא עושה שם (הכוונה מילולית. לא רואים אותה בכלל. שתצעק על מישהי, שתצא לצוד פנדה, לא אכפת לי, אני רוצה אקשן). ובאשר לפרוסטי? אה, הוא יקח את המיליון. עד עכשיו העונה מלבבת וזה כנראה רק ישתפר. הידד (okok4).

8. לא יוצא לי לצפות מספיק ב"חוק וסדר", אבל כמעט בכל פעם שזה קורה, אני נופל על פרק מצוין. גם הנוכחי היה כזה. לא רק שהסיפור עצמו היה מצמרר ומפעים, הפעם קיבלנו אלמנט אישי מצידה של ון ביורן, שנאלצה להתמודד גם עם הצער והכאב על מותה של הבת של חברתה, וגם עם הפחד המובן של חברתה להעיד נגד אותו אדם שהפך את חייהן לסיוט. ההתפתחות שבה ון ביורן כמעט משקרת בעדותה, מה שבסופו של דבר הובילה לפסילת המשפט, היתה מרתקת, כמו גם ההמשך עם המהלך המסוכן של ההאזנה והנקמה שהגיעה בעקבותיה. אחלה פרק.

7. "מלך השכונה" פתחה עונה אחרונה בפרק חביב פלוס, שבמהלכו נחשפנו ל"משפחה" האלטרנטיבית של קארי ולעבודה האלטרנטיבית של דאג (כמוכר אוטו גלידה). אני מניח שעיקר ההנאה שלי מהפרק נובע מהגעגועים לדאג ולקארי, אבל הפרק הכיל כמה רגעים משעשעים בלי קשר, בעיקר כשדאג לא מקשיב לתלונות של אשתו, שמבשרת לו בצער, שאם לא ייתן לה סיבה מספיק טובה להישאר איתו, היא עוד עלולה לבחור במשפחה האחרת שלה. הטוויסט בסיום עם האדם שמכר לדאג את הוואן היה מעט צפוי, אבל חמוד להפליא.



4. כבר כמעט הספקתי לשכוח כמה שצביקה הדר יכול להיות מעצבן כשהוא מנחה תוכנית בעלת אופי בידורי. השבוע יצא לי לחזות בדבר הזה שנקרא "קדם אירוויזיון בועז מעודה", שבו בזבזה קשת שני ערבי שידור, וכארבע שעות ברוטו, כדי שבסיומם נגלה שבועז מעודה ייצג אותנו באירוויזיון הקרוב. הבעיה היא, שמרוב שקשת רצו להפוך את העסק לאירוע ענק ומוצדק, יצא להם משהו עם חוקים לא מספיק ברורים (כשברקע הדר טוען שזה "פשוט פשוט פשוט וקל קל קל!"), כשחלק מחלקים נקודות באלפים, חלק שולחים SMSים, וחלק מחלקים דוז-פואה. אז רגע, 12 נקודות שוות יותר מ-1000 הקולות של אסף אמדורסקי? לא לגמרי ברור (וכן, בסופו של דבר, היה אפשר להבין, אולי, איך השיטה עבדה, אבל למה לסבך כל כך את העניינים?). פה ושם היו גם כמה רגעים סבירים, כמו הראל סקעת ושי גבסו שבאו לשיר.

3. שני ענייני פרומואים לפנינו. האחד - הפרומו לפרק הקרוב של "הישרדות" שישודר בערוץ 10 כבר מחרתיים (במקום ברביעי). הפרומו אומר משהו כמו "פרק הדחה מיוחד שייפתח בהדחה שתרעיד את האי ויסתיים עם נקמה". עזבו רגע בצד את העובדה ששוב לא קיבלנו הדחה במוצ"ש. ונכון שהפרומו הוא לא ספוילר מובהק, אבל עם קצת היגיון וקורטוב של ניחוש, אפשר להגיע למסקנה (וכאן אני נכנס לענייני ספקולציה אישיים, שעלולים להוות ספוילר אמיתי, למרות שאין לי מידע אמיתי בעניין) שמי שיודח בתחילת הפרק הוא דן, שיגיע לאי המתים כדי שנועם יוכל לנקום בו. ואולי אני טועה?

2. הפרומו הבעייתי השני הוא הפרומו לתוכנית הקרובה של "אחד נגד מאה", שמבשר לכולנו שבתוכנית הבאה (וגם זה עלול להיות ספוילר למחמירים) "נשבר השיא העולמי של אחד נגד מאה". אם הפרומו היה מסתפק רק בלהגיד את זה, ניחא, אבל הוא לא מסתפק בזה, ומראה לנו שלב אחרי שלב כמה עומדים להישאר - "אחד נגד שלושה", "אחד נגד אחד", ומסתיים עם אברי ההמום והנרגש. אז כן, חלק מהמתח עדיין נשאר (האם יזכה המתמודד או האחד שישב בקהל), אבל עדיין קצת חבל שחלק גדול מההנאה העתידית מתוכנית יחסית מרגשת של השעשועון החביב הזה נפגע בגלל הפרומו הזה.

1. לאנשי ההפקה של "הישרדות" (לא שמישהו שם מקשיב לעשרות אלפי הצופים הממורמרים), עזבו שניה את מה שהולך בפרקים האחרונים ואת זה שאין הדחה בפרק ההדחה וממלאים פרק שלם בקלטות מהבית, אני רוצה להבין רק דבר אחד: מה לעזאזל עובר לכם בראש?! השבוע פורסם כי בניגוד לגרסה האמריקאית, מועצת השבט האחרונה, זו בה מצביעים המושבעים לזוכה, לא צולמה על האי מראש, אלא תתרחש בשידור חי. יש סיבה שבגרסה האמריקאית רק סופרים את הקולות בשידור חי ואת ההצבעה עצמה מבצעים על האי. לא צריך להיות מאוד אינטליגנטי כדי להבין את הסיבה הזאת. המשתתפים ראו את התוכניות מאז! הם רואים מי אמר מה ואיך באמת הכול התרחש. קשה לי לראות איך ההפקה תוכל להוציא קונפשנלז כנים ממשתתפים בעונה השניה, כאשר אלה יודעים שהמושבעים שיכריעו את זהות הזוכה צופים בהם בבית אחר כך. כל הקונספט של הקונפשנלז עבור הצופים, שאמורים לדעת מה באמת מתרחש, יהרס לחלוטין. ואם זה לא מספיק, הרי בנוסף גם היו למתחרים חודשים לבלות יחד מאז הצילומים ולסגור אחד עם השני עסקאות של הצבעות תמורת כסף. בניגוד לגרסה האמריקאית, שם מחזיקים את המושבעים מבודדים אחד מהשני, ומהמתחרים האחרים, עד ההצבעה עצמה. אז גם הרסתם עוד יותר את האמון בתוצאות הסופיות, וגם דפקתם את הוידויים של העונה השניה. יפה. אולי באמת כבר היה עדיף אס-אמ-אסים (Bosco).

בשולי הממיר
בפרק המדובר של "חוק וסדר" התארח לא אחר מאשר מייקל טאקר, הלא הוא סטיוארט מרקוביץ' הזכור לטוב מ"פרקליטי אל איי", בתור העורך דין פטני, שהגן על החשוד הראשי (בירור קצר בימד"ב העלה כי הוא כבר התארח ב"חוק וסדר" בתפקיד אחר, דבר שקורה אגב לא מעט בסדרה הזאת).