המסך המפוצל

דקסטר, עונה 2, פרק 10

הפרק שודר ביום ראשון האחרון, 2/12/07. ספוילרים לפרק גם בתמונות

מאת: שוקי ברקן

פורסם: 06-12-2007
23 תגובות
בפרק הנוכחי לא נרשמו טלטלות מרעידות אדמה בעוצמה +9 בסולם ריכטר כמו בשני הפרקים שקדמו לו, ועם זאת הדיאלוגים בין דקסטר לדואקס האומלל הצליחו להעביר לקדמת הבמה שאלות מוסריות שליוו אותנו מתחת לפני השטח עוד מהפרקים הראשונים של הסדרה, כמו: האם הארי היה שלם עם עצמו בכל משך התהליך? האם הוא הספיק לראות בימיו את דקסטר בפעולה? האם הקוד של הארי במקורו מכיל מצפון של אדם שפוי? ובכלל, איך הארי הלך לישון בלילה בידיעה שהוא גידל מפלצת? השאלות הללו אמנם נענו בהדרגה במהלך כל הפרקים, אבל בפרק הנוכחי נעשתה סגירת מעגל כוללת על דמותו של הארי.

במישור המשטרתי נבלמה קצת ההתקדמות המהירה בחקירותיו של לאנדי, מה שלא הפריע כלל למתח של הפרק הקודם להמשיך לשרות באוויר. התוכנית של דקסטר להפיל את רצח סוחר הסמים על דואקס מעלה את התחושה שהבעיה המצפונית של דקסטר לא תיפתר. להיפך.

בכלל, הרעיון העלילתי העומד מאחורי פיצול תופעת דקסטר הוא גאוני, כשלמעשה יש כאן פיצול לשתי דמויות, האחת אנושית שלא תפגע בזבוב (הארי) והאחרת נטולת רגשות כמעט כליל (דקסטר), מה שגרם ליצירתה של מכונת הרג משומנת אחת המשתיקה לנו באופן כמעט אוטומטי את כל הדילמות המצפוניות שצצות לנו בעת הצפייה בדקסטר המבתר גופות של חלאות המין האנושי. אבל ברגע שאנחנו עושים צעד לאחור ומפרקים חזרה את אותה מכונה לשני חלקיה, מבט נוסף מקרוב על חייו של הארי יוצר אי-שקט שמפריע לקבל את התנהגותו של דקסטר כמובנת מאליה. זהו אותו אי-שקט איתו חי דקסטר כל חייו, אבל בגלל הסטייה הנפשית שלו, הוא לא הבחין בכך, עד לרגע בו עשה את ההקבלה המתבקשת בין תגובתו של הארי מורגן לריטואל הרצח הראשון שלו לבין תגובתו של ג'יימס דואקס שנראה בסוף הפרק כמשלים עם גורלו המר. אין צורך לציין שגם הפרק היה מושלם כמעט מכל הבחינות. ציון: 10.