המסך המפוצל

תסריט בלהות

בשקט בשקט, מאחורי הקלעים, מתבשלת שביתה של תסריטאי הטלוויזיה, שמאיימת להשבית כבר בנובמבר הנוכחי את שידורי הסדרות האמריקאית

מאת: איתן גשם

פורסם: 22-10-2007
63 תגובות
בשנים האחרונות הופכות סדרות הטלוויזיה ליותר ויותר מתוחכמות. העלילות מתפלות, הטוויסטים מפתיעים ומה שפעם נראה צפוי, הופך לבלתי צפוי. התסריטאים, אלו שאחראים לאותם אירועים בלתי צפויים, צועדים בימים אלה אל אירוע לא צפוי נוסף, אותו לא כתבו מראש, ושסופו אינו ידוע - שביתה שאמורה לפרוץ כבר ביום חמישי הבא, ה-1/11/07.

למה התסריטאים שובתים דווקא עכשיו? על מה, בעצם, הויכוח? מה הסיכויים שהשביתה תימנע? כיצד ישפיע הדבר על הסדרות והתוכניות השונות בטלוויזיה האמריקאית? כיצד נערכות רשתות השידור הארציות עם השביתה, אם וכאשר תפרוץ? וכיצד זה ישפיע עלינו?



למה דווקא עכשיו?
התסריטאים בטלוויזיה בקולנוע חברים, רובם ככולם, בארגון שנקרא: "גילדת התסריטאים של אמריקה" (WGA). מטרתו של הארגון היא לשמור על זכויותיהם של התסריטאים, על כל המשתמע מכך, ובעיקר, כמובן, לדאוג לקבלת התמלוגים בעבור עבודתם.

בין גילדת התסריטאים לבין איגוד מפיקי הקולנוע והטלוויזיה (ה-AMPTP) קיים הסכם חתום שבו הוסדרו הזכויות והתמלוגים שלהם זכאים התסריטאים בגין עבודתם בטלוויזיה ובקולנוע. ההסכם הזה עומד לפוג ב-31/10/07. מרגע שהוא יפוג, לא יהיה שום הסכם מחייב בין התסריטאים לבין המפיקים, והזכויות של התסריטאים לא תהיינה מוסדרות.

אז נכון שהעובדה שאין הסכם לא ממש מחייבת את התסריטאים לפתוח בשביתה עכשיו, והם יכולים, עקרונית, להמשיך לעבוד כרגיל. העניין הוא שהם לא ממש רוצים בזה. כבר עלתה אפשרות שהתסריטאים ימתינו לסוף חודש יוני 2008, שבו יפוגו הסכמים דומים של איגוד המפיקים עם ארגוני הבמאים והשחקנים כדי לייצר שביתה אחת גדולה, אבל האפשרות הזאת נשללה, מאחר שהתסריטאים הבינו שהמתנה כזו ארוכה עלולה להוציא את העוקץ מהשביתה שלהם ולפגוע באינטרסים שלהם. ה-1/11/07 נבחר, אפוא, כתאריך היעד של השביתה הצפויה, בהנחה שעד אז לא יושג הסכם בין התסריטאים והמפיקים.

על מה השביתה?
עיקר המחלוקת בין הצדדים נסוב על סוגיה אחת מרכזית - ההשפעה של הטכנולוגיה המתקדמת והרצון של התסריטאים לקבל נתח מעוגת הרווחים שהאמצעים החדשים מפיקים. למה הכוונה? בשנים האחרונות החלו המפיקים לפנות לאפיקים שונים, במטרה למנף את הצלחת הסדרות הטלוויזיוניות. טלפונים סלולאריים, איי-פודים, משחקי מחשב, אתרי אינטרנט, בלוגים, DVD ועוד. העולם הטכנולוגי הולך ונהיה עשיר, ויצירת התכנים מחייבת שימוש בתסריטאים המקצועיים שיכתבו את העלילות ל"מיני-פרקים" המשודרים בסלולארי, את ה"בלוגים" הכאילו אמיתיים של הדמויות האהובות, את המידע שבאתרי האינטרנט, את הקטעים ל-DVD וכיו"ב.

התסריטאים, מצידם, הבינו שבחוזה הנוכחי העסק הזה לא מוסדר, ולמעשה, המפיקים עושים כסף גדול על הגב שלהם מבלי להפריש להם את חלקם. וכעת, הם תובעים - במידה רבה של צדק - את המגיע להם. המפיקים, מצידם, טוענים שגם אם מגיע לתסריטאים איזשהו נתח, הרי שהוא צריך להיות פרופורציונאלי, שכן את עיקר העבודה התסריטאים משקיעים בכתיבה לטלוויזיה, והמוצרים הנלווים הם רק הספיח.

המפיקים גם העלו בתחילת המגעים טענה לפיה הם יסכימו להפרשת תמלוגים רק אחרי שיקבלו בחזרה את מלוא ההשקעה שלהם בתכנים, כיוון שהמצב בשוק הרווי בתחרות (כבלים, לווין, אינטרנט וכו') מקשה עליהם להחזיר את מלוא רווחיהם. באופן מעניין ומפתיע הם ירדו ממש לאחרונה מהטענה הזאת, וכעת מתמקדים המגעים בסוגיית גובה הפיצוי בפועל. אלא שהפערים בין הצדדים עדיין לא קטנים, לפי הדיווחים האחרונים.

מה הסיכויים שהשביתה תימנע לבסוף?
קשה לדעת מה יקרה לבסוף. כמו תמיד במו"מ, כשהדדליין יילך ויתקרב, הצדדים צפויים להגמיש את העמדות, כי לשני הצדדים יש עניין שהעסק ייפתר - המפיקים חייבים את התסריטאים לצורך החזרת ההשקעה שלהם והתסריטאים צריכים לעבוד כדי להביא כסף הביתה.

אלא שהעסק לא כל כך פשוט. המפיקים מפחדים שכניעה מהירה מדי תיצור תקדים מדאיג לקראת תום ההסכמים של איגודי השחקנים והבמאים ותציג אותם כסחיטים ולחיצים, ואילו מבחינת התסריטאים עניין התמלוגים הפך ל"ייהרג ובל יעבור" וראשי הארגון יהיו חייבים לחזור אליהם עם הישג משמעותי, אחרת ייחשבו כמי שמכרו את האינטרסים של חבריהם, ולא דאגו להם. כך שכמו תמיד, שני הצדדים כבולים, אך לא יכולים האחד בלי משנהו.

נכון שבמקרים רבים העניינים האלה נסגרים ברגע האחרון, אבל האפשרות שהשביתה תפרוץ כדי שהצדדים יבינו שכך אי אפשר להמשיך ויסגרו עניין בהמשך, בהחלט קיימת והיום אף אחד כבר לא מזלזל בה.

כיצד תשפיע שביתה על הטלוויזיה האמריקאית?
תוכניות האירוח היומיות עלולות להיות מושבתות מיידית, כיוון שהן נכתבות ע"י תסריטאים שחברים בגילדה. המשמעות היא - אם לשפוט על סמך ניסיון העבר - שהרשתות תיאלצנה לשדר שידורים חוזרים. גם אופרות הסבון היומיות צפויות להשבתה מיידית, כיוון שהן מצולמות על בסיס יומי, זמן קצר לפני השידור בפועל. כאן הבעיה קשה יותר, כי הצפייה בסדרות אלה מבוססת על הרציפות היומית, ושידור פרקים בשידור חוזר עלול להכעיס את הקהל ולפגוע בצפייה עתידית.

אשר לסדרות בפריים טיים - כאן המצב קצת שונה. הסדרת הללו נכתבות ומצולמות בדרך כלל כארבעה עד שישה שבועות לפני השידור בפועל. אם השביתה אכן תתחיל בנובמבר, הדבר לא ישפיע על שידור הפרקים בחודש ה"סוויפס" של נובמבר. דצמבר הוא ממילא חודש של חגים שבו כמעט לא משודרים פרקים, וגם ינואר בדרך כלל לא עמוס בשידורי פרקים. הרשתות תוכלנה, אפוא, לשמור כמה פרקים חדשים שכבר צולמו גם לחודש פברואר שגם הוא חודש של "סוויפס".

מעבר לזה, ישנן סדרות שצפויות לעלות רק בחודשים ינואר-פברואר (כמו "24", "אבודים" "יומניה של שרה קונור" ועוד), שפרקים שלהן כבר נכתבו וחלקם אף צולמו מראש, ואותן תוכלנה הרשתות לשדר. השאלה היא מה יקרה אחר כך. אם לא יצולמו פרקים במהלך תקופת השביתה, המשמעות היא שבכל מקרה צפויה הפוגה משמעותית של בין חודש לחודש וחצי שבה לא תשודרנה סדרות, מעבר לתקופת הפגרה של החגים. הקהל, בואו נאמר בעדינות, לא יהיה ממש מאושר מכך.



סדרות האנימציה, לעומתן, נמצאות במצב שונה מעט - הסדרות הללו נכתבות זמן רב מראש, כך שלמעשה, העונה כולה כבר נכתבת עוד בטרם החלה עונת השידורים. סדרות כמו "משפחת סימפסון" או "איש משפחה" צפויות להיות משודרות כרגיל. בגזרת התוכניות הלא-מתוסרטות, הרי שרוב תסריטאי תוכניות הריאליטי לא חברים בגילדת התסריטאים, ולכן הם לא צפויים להיות חלק מהשביתה, כך שהתוכניות הללו לא צפויות להיפגע, וכמותן גם השעשועונים.

כיצד נערכות רשתות השידור הארציות?
בכל הנוגע לסדרות המשודרות בפריים-טיים, הרשתות לוחצות על ההפקות השונות לכתוב כמה שיותר פרקים עד לסיום החודש. הבעיה היא שהלחץ הזה עלול לפגוע באיכות התכנים שישודרו, ועלול לגרום ליותר נזק מתועלת. מבחינת תוכניות הריאליטי, הרשתות השונות בחרו ובוחרות בתוכניות ריאליטי ושעשועונים רבים ככל האפשר, כדי שאם תיפתח השביתה כמתוכנן, הן תוכלנה למלא איתן זמן מסך. רשת CW, למשל, כבר הכינה 5 תוכנית ריאליטי שונות במחסן, כך שבבוא היום יהיה לה מה לשדר.

חוץ מזה, אגרו הרשתות לא מעט סרטים כדי שתוכלנה לשדר אותם בבוא היום (הסרטים הטובים משודרים בדרך כלל בתקופת החגים). חלק מהרשתות שוקלות למצוא פתרונות יותר יצירתיים, כמו, למשל, לשדר סדרות ממדינות זרות. רעיון מעניין שעוד עשוי להביא יותר תועלת מהצפוי. ב-NBC שוקלים לשדר את הגרסה הבריטית של "המשרד". יופי של רעיון. פתרונות אחרים: שידור חי של אירועי ספורט רבים ככל הניתן ושידור של קונצרטים.

מי שצפויה להרוויח מהעניין היא רשת FOX - לה יש את הכי הרבה תכנים שממילא צפויים להיות משודרים מחודש ינואר, כך שהיא תוכל לשדר פרקים חדשים באופן חפשי. חוץ מזה, יש לה את "איידול" שהקהל הרעב לטלוויזיה יתנפל עליה כמוצא שלל רב, והיא צפויה להביא רייטינג גבוה במיוחד.

גם ABC תוכל להרוויח - קרוב למחצית מפרקי העונה הרביעית של "אבודים" צולמו כבר, כך שגם אם תהיה שביתה, תוכל הרשת לשדר את הפרקים החדשים בחודש פברואר ללא חשש.

כיצד זה ישפיע על התעשייה עצמה?
השפעה מרכזית צפויה להיות על סדרות חדשות. סדרות כאלה מצויות בדרך כלל במצב שבו המפיקים ממתינים לראות אם הן רווחיות עבורן. שביתה בשלב כזה של העונה עלולה להיות מכת מוות עבור סדרות חדשות שמעמדן אינו מובטח משתי סיבות: ראשית, הקהל, שעדיין לא מחובר אליהן כמו שהוא מחובר לסדרות הותיקות, יתקשה לחזור אליהן אחרי הפסקה ארוכה, אם תהיה.

שנית, עבור המפיקים, עלות התפעול של סדרות כאלה גבוהה מאוד, והפסקה ארוכה עלולה להוביל אותם למסקנה שזה פשוט לא מצדיק את ההשקעה, ומרגע שיתחילו לפרק את הסטים, כבר לא תהיה דרך חזרה (אצל סדרות ותיקות קשה יותר לפרק את העסק בשלב הזה).

עוד אספקט מעניין - כבר בחודשים הקרובים צפויות רשתות השידור לקבל רעיונות לסדרות חדשות מתסריטאים שונים. אם תהיה שביתה, התסריטאים לא יעבדו ולא יביאו את הסדרות החדשות. אם השביתה תימשך זמן רב, יהיה קשה מאד לברור את הרעיונות ולהפיק את הפיילוטים לקראת עונת השידורים הבאה.

בקיצור, שביתה כזו יכולה לגרום ללא מעט כאבי ראש למפיקים, כמו גם ליתר הגורמים המעורבים, כולל התסריטאים עצמם. ואסור לשכוח שישנם תסריטאים צעירים שמחפשים את "הפריצה הגדולה", ושביתה כזו תפגע בהם ותותיר אותם מחוסרי עבודה במשך זמן ממושך.



בסופו של דבר, ה-1/11/07 עשוי או עלול להפוך ליום מכריע מאוד עבור תעשיית הטלוויזיה בארה"ב. עיני כל הוליווד תהיינה נשואות לתוצאות המגעים בין הצדדים, ואף אחד, אבל אף אחד, לא באמת יודע כיצד ייגמר הדו קרב הזה. זה יכול להיגמר בהסכם לשביעות רצון כל הצדדים. זה יכול להיגמר בדחייה מוסכמת זמנית של השביתה לצורך ניסיון אמיתי למיצוי המו"מ. וזה יכול להסתיים בשביתה שתיצור מצב חדש וקצת מפחיד עבור כל הגורמים המעורבים.