המסך המפוצל

ניוזון 1, 17/10/07

אילו סדרות קיבלו הזמנה לפרקים נוספים? מה שלום ג\'ק באוור? אילו סדרות עומדות לבצע קאמבק? ומה המצב הכללי של סדרות העונה החדשה?

מאת: איתן גשם

פורסם: 17-10-2007
28 תגובות
חמש מתוך הסדרות החדשות של עונת השידורים 2007-08 קיבלו הזמנה לפרקים נוספים. חשוב להדגיש, שאף אחת מהן לא קיבלה הזמנה של 9 פרקים נוספים מעבר ל- 13 שהוזמנו מראש (כמקובל), כך שזה לא מבטיח לאף אחת מהן עונה מלאה וסיכוי לשרוד גם בעונה הבאה, אבל זה מראה את הכיוון אליו הולכות הרשתות, וגם זה משהו. מדובר ב"צ'אק" החביבה, "Journeyman" הסתמית, "Life" שמסתמנת כהפתעה לטובה, "Bionic Woman" שהסתמנה, לפחות בשבוע הראשון כהצלחה ברייטינג (כולן ברשת NBC) ו-"Cane" של רשת CBS.

הסדרה הראשונה שכן קיבלה הזמנה של עונה מלאה בת 22 פרקים היא "Gossip Girl". מסתבר שנתוני הרייטינג נראו חלשים קצת על הנייר, אבל שיפור מתמיד מדי שבוע, הבנה של אנשי הרשת שהסדרה שובצה בערב מטורף מבחינת התחרות כך שהמספרים שהיא מביאה דווקא די מרשימים ובעיקר העובדה שהסדרה זוכה לרייטינג גבוה יחסית בקרב צופי ה-TIVO ובצפיות באינטרנט שכנעו את מנהלי רשת CW שיש מקום להזמנת עונה מלאה. ייפי!

קיפר סאת'רלנד הוא שחקן מצליח, מפיק עשיר מאוד ובכלל אדם עסוק, אבל כנראה שהבן אדם מאוד אוהב לשתות. שזה היה יכול להיות בסדר, אלמלא הוא היה מתעקש גם לנהוג כשהוא תחת השפעת האלכוהול. בגלל מעשים דומים בעבר הוא קיבל עונש מאסר על תנאי, וימים מספר לפני שהתקופה תמה הוא נתפס עושה זאת שוב. סאת'רלנד סגר עסקת טיעון שלפיה הוא הודה באשמה וקיבל עונש מופחת יחסית של מאסר בן 48 יום.

למי שדאג לעתידה של "24" אין מה לחשוש. המאסר פוצל כך שסאת'רלנד יוכל לצלם את העונה עד לחופשת חג המולד, לרצות חלק מהתקופה, לשוב לסט, ובתום העונה לרצות את יתרת התקופה. דווקא קונספט מעניין, אפשר אולי לנסות ליישם אותו גם בעונה הקרובה: ג'ק יושב בכלא במכסיקו, ובגלל תקלה שוחרר באיחור, ועכשיו יש לו 24 שעות כדי להגיע לסט של הסדרה שלו, או שהעולם בסכנה.

ג'ורג' לוקאס החל במסע לגיוס כותבים "פרילאנסרים" לקראת הסדרה שהוא מתכוון להפיק לטלוויזיה שתתבסס על "מלחמת הכוכבים". בימים הקרובים אמור לוקאס לבחור את הכותבים שאיתם הוא יגבש, ככל הנראה במהלך חודש נובמבר הקרוב, את קווי העלילה לסדרה שתסקרן רבים ותדובר רבות. לוקאס, אגב, הביע עניין לגייס כותבים גם ממדינות זרות. הכותבים אמורים לכתוב בסה"כ 13 פרקים בטרם ייצא לוקאס למסע בקרב הרשתות השונות למציאת הרשת שתשדר את הסדרה.

החדשות המפתיעות יותר של הזמן האחרון - זוכרים את הסדרה החביבה "קופידון"? נו, עם ג'רמי פיבן (ארי גולד מ"הפמליה") ופולה מרשל המתוקה (מכל כך הרבה מקומות), על אדם שטוען שהוא קופידון בכבודו ועצמו שנשלח לכדור הארץ ע"י זאוס כדי למצוא לבני הארץ שידוכים מתאימים ומטופל ע"י פסיכיאטרית שקצת נמשכת אליו. את הסדרה יצר, הפיק בפועל וכתב רוב תומאס ("ורוניקה מארס") והיא שרדה 15 פרקים בלבד ברשת ABC (ואגב, הנה לינק למי שרוצה לראות את פרק הפיילוט המקורי). ובכן, היא חוזרת! בהפקה חדשה! ברשת ABC! הרשת פנתה אל רוב תומאס וביקשה ממנו למצוא לה רעיון לסדרה חדשה - קומדיה רומנטית - שהוא יפיק בפועל. תומאס מספר שהוא ניסה לחשוב על רעיון לקומדיה רומנטית ושוב ושוב הגיע לרעיון הבסיסי של "קופידון" שהוא כל כך אוהב, עד שבסוף אנשי הרשת אמרו - אתה יודע מה? אולי פשוט נעשה את הסדרה מחדש? והוא השיב: "וואלה, למה לא, בעצם?".



הבעיה היחידה היא, כמובן, שפיבן עסוק ב"הפמליה" ושם לא מוותרים עליו, מן הסתם. תומאס טוען שממילא הוא מתכוון להפיק את הסדרה מחדש ולא לחזור על הרעיונות הקודמים, אז אולי זה לטובה. אם הסדרה תשרוד, התחייב תומאס לגלות בסוף האם מדובר בסתם מטורף או בקופידון האמיתי.

ואם רעיון חידושה של "קופידון" לא מספיק הזוי, הרי שרשת NBC ממשיכה עם אסטרטגיית השחזור שלה. אחרי "בטלסטאר גאלאקטיקה", "האישה הביונית" ו"גלדיאטורים אמריקאיים" הרשת מתכוונת להפיק מחדש גם את "אביר על גלגלים", כשקודם יופק פרק פיילוט ארוך בן שעתיים שיוכל להוות כבסיס לסדרה, אם התגובות תהיינה חיוביות. מפיקי הרשת עקבו, מסתבר, אחר ההצלחה של הסרט "רובוטריקים" והגיעו למסקנה שהקהל יקבל בשמחה מכונית נוספת שמשנה צורה. גם האפשרות לשתף פעולה עם יצרנית רכב גדולה שתיתן חסות מלאה לפרויקט (אולי בדומה לחסות המלאה שנותנת חברת "ניסן" לסדרה "גיבורים") קורצת למפיקים. דאג ליימן (שביים את "גו" ואת הסרט הראשון בסדרת סרטי "זהות אבודה" עם מאט דיימון ושימש כמפיק בפועל ב"האו-סי") יפיק בפועל.

חדשות לא כל כך טובות לאיימי שרמן-פאלאדינו ולמעריציה. כמות הפרקים שהוזמנה מהסדרה החדשה שלה: "The Return of Jezebel James" קוצצה מ-13 לשבעה. רשת FOX, שתשדר את הסדרה במהלך אמצע העונה, טוענת שהדבר נעשה בשל "קושי לשבץ את הסדרה לאור התכנים הרבים שצפויים לעלות במהלך העונה". בכל מקרה, החדשות האלה פורסמו בתיאום מושלם עם הפרסום ששרמן-פאלאדינו תביים בקרוב סרט חדש בכיכובה של שרה ג'סיקה פארקר, ככה שמובטלת היא לא תהיה, זה בטוח. ואולי גם יהיה לה יותר זמן לכתוב את סרט הטלוויזיה המסכם של "בנות גילמור" שהיא הבטיחה לנו?

ואם ב-FOX עסקינן, מזה שנה מועלות ברחבי ארה"ב הקרנות פעילות של פרק המחזמר של "באפי", שהם בעצם כמו ערבי שירה בציבור ("Buffy Sing-alongs"). זה החל בבוסטון והתפשט לשאר ארה"ב, ובאחד מהמקרים ג'וס ווידון אפילו התגנב לאחד הערבים ונדהם מכמות האנשים והאהבה של הקהל לפרק. אלא שלאחרונה קיבלו המארגנים הודעה שאולפני FOX מתנגדים להמשך העלאת הערבים הללו, עקב בעיות זכויות יוצרים.



נשארים עם ג'וס ווידון. בעבר דיווחנו שהוא יביים פרק נוסף של "המשרד", ועכשיו הוא הודיע שהפרק יהיה הפרק השישי של העונה (או הפרק העשירי, אם סופרים את הפרקים הכפולים כשני פרקים). ווידון כבר חשף את קו העלילה המרכזי של הפרק - "ג'ים הורג את פאם. אוי, אולי לא הייתי צריך לגלות את זה. טוב, בכל מקרה, זה נורא. אבל לא בלי קצת הומור מעוות. זו טריטוריה שאני מכיר היטב ואני נלהב מזה". מה שמפחיד זה שאני לא לגמרי בטוח שהבנאדם צוחק...

ג'יי לנו לא מתכוון לשבת בבית ולא לעשות כלום. כידוע, רשת NBC כבר הודיעה מזמן שבשנת 2009 יחליף קונאן או'בראיין את לנו בתוכנית הלילה המצליחה של הרשת. לנו לא מתלהב בכלל מהעניין, וטוען שהוא אוהב את מה שהוא עושה ושבשום אופן המהלך לא נעשה בשל מיאוס שלו מהתפקיד, ואף רומז שהוא לא שבע רצון מהעניין (ולמרבה הבושה הוא גם הכניס כמה עקיצות בעניין הזה לאנשי הרשת במהלך מערכונים בתוכנית שלו). קצת עצוב שהמהלך של NBC, שאחת ממטרותיו המרכזיות היתה למנוע מלחמת אגואים כמו המלחמה שהתנהלה בזמנו בין לנו לדיוויד לטרמן על אותה משבצת פתאום מתגלה כמקור לבעיות אגו לא קטנות.

לפי ההדלפות מהמקורבים אליו, לנו מתכוון לבדוק את השוק ולעבור לרשת מתחרה, כשלדבריהם, מה שיעניין אותו הוא לא הכסף הגדול אלא משבצת השידור. הוא רוצה משבצת שידור כמה שיותר יוקרתית ומשפיעה. הרינונים האחרונים מדברים על מעבר אפשרי לרשת FOX, דבר שיביא בלי ספק לחיזוק משמעותי של הרשת בגזרת התוכניות הליליות. אפשר רק לקוות בשביל מנהלי NBC שבעוד 10 שנים לא ישאלו אותם את אותה שאלה מפורסמת שלנו שאל בזמנו את יו גרנט - "?What the Hell Where You Thinking"

כשהסדרה "Chuck" עלתה לאוויר, היה מי שתיאר אותה כ"מה היה קורה אם מרשל מ"זהות בדויה" היה הסוכן ולא סידני בריסטו". יכול להיות שגם המפיקים של הסדרה חשבו על זה כשליהקו את קווין וייסמן, אותו שחקן חביב שגילם את מרשל, לתפקיד אורח בסדרה, לפרק שישודר בחודש נובמבר.

סנדהיל ראמאמורטי, השחקן שמגלם את מוהינדר ב"גיבורים" סיפר בראיון עיתונאי שהוא כבר היה על סף ייאוש ממשחק. "נמאס לי כבר מכל התפקידים הסטריאוטיפים של ההודים" הוא אומר. "חשבתי ללכת ללמוד מנהל עסקים באוניברסיטה, עד שנפלה בחיקי המתנה הזאת". מזל שנפל בחיקו תפקיד של מישהו שהוא לא הודי, לא סטריאוטיפי ולא מעצבן.

ולסיום, סקירה קצרה של נתוני הרייטינג בשבועיים-שלושה הראשונים של העונה החדשה ברשתות השידור הארציות בארה"ב. כדי לעשות את העסק מעניין נתמקד בשלושה מישורים: הסדרות כמכלול, סדרות חדשות ורשתות השידור האחת נגד השניה. כדי לא לעשות את העסק משעמם לא ניכנס יותר מדי למספרים, אלא נתמקד יותר בהשלכות שלהם.

בגדול אפשר לומר, ש"השמות הגדולים" מהעונות הקודמות היו דומיננטיים גם בתחילת העונה הנוכחית - "רוקדים עם כוכבים", "זירת הפשע" (שתיהן עם מעל ל-20 מיליון צופים בממוצע), "האנטומיה של גריי", "עקרות בית נואשות" (בסביבות 17-18 מיליון צופים בממוצע), "האוס", "NCIS", "CSI: מיאמי" ו"מחשבות פליליות" (כ-14.5 צופים) מובילות את העשיריה הראשונה. יפה לראות, אגב, ש"האוס" ממשיכה לצבור עוד ועוד צופים ויש לה מקום של קבע בעשירייה הפותחת של הסדרות הנצפות. גם "גיבורים" מצליחה לשמור על הקהל שלה בסך הכל.

ערב יום חמישי התברר שוב כערב מעולה, שבו הרשתות שולחות את כל התותחים שלהן, והתברר שרוב הסדרות זכו למספרים יפים מאוד. תראו, למשל, את "המשרד", שחרף תחרות קשה מאוד מול "האנטומיה של גריי" ו"זירת הפשע" הצליחה לשמור על הקהל הלא קטן שלה.

למרות זאת, ניכרת מגמה מדאיגה של ירידה בצפיה. חלק גדול מהסדרות, כולל "גריי", אגב, סבלו מירידה משמעותית באחוזי הצפיה הממוצעים. "מחשבות פליליות", למשל, איבדה כ-22 אחוזים מכמות הצופים הממוצעת שלה.

בזירת הסדרות החדשות - בשבוע הראשון נראה היה שישנן שתי מנצחות גדולות: "האישה הביונית" שרשמה מספרים יפים מאוד ו-"Private Practice" של ABC. מה שמעניין הוא ששתיהן הוצבו האחת נגד השניה, ועוד בערב שבו משודרת גם "מחשבות פליליות" המצליחה. העובדה שכולן זכו למספרים טובים בשבוע הראשון גרמה ללא מעט אנשים לחשוב שיום רביעי הולך להפוך לערב שידורים יוקרתי כמו יום חמישי הגדול.

בשבוע השני, עם זאת, נרשמו ירידות שערים חדות במדד נילסן - שתי הסדרות איבדו צופים, במיוחד האישה הביונית, והמרפאה הפרטית מסתמנת כרגע כסדרה הנצפית ביותר בין הסדרות החדשות (היא איבדה הרבה פחות צופים בפרק השני).

אבל הסיפור המעניין (בינתיים, טפו טפו טפו) הוא ההצלחה המפתיעה ברייטינג של "Pushing Daisies" חביבת המבקרים. הסדרה, שנראית כמו הסדרות האלה שכולם משתפכים עליהן, אבל בסוף הן "זוכות" לרייטינג גרוע, שברה את המיתוס, הביאה בשבוע הראשון מעל 14 מיליון צופים, ואמנם איבדה בשבוע השני חלק מהקהל, אבל עדיין הצליחה למשוך 13 מיליון צופים, ולשמור על מרבית הקהל בגילאים הנחשקים של 18-49. בהחלט בשורות מרנינות לחובבי הסדרה המקסימה, והוכחה שעם שיווק נכון ושיבוץ טוב גם סדרות איכותיות יכולות להצליח.



שתי סדרות מדוברות אחרות "Chuck" ו-"Reaper" לא הלהיבו, אך גם לא נכשלו. שתיהן הביאו מספרים סבירים ולא נפלו יותר מדי בשבוע השני. עוד סדרה שהביאה בשבוע הראשון שלה מספרים משביעי רצון היא "Dirty Sexy Money" של רשת ABC. בכלל, ערב יום רביעי הנועז של הרשת שמורכב כולו מסדרות חדשות הוכיח את עצמו בינתיים כמהלך לא רע בכלל.

"Gossip Girl", כפי שציינו, לא היתה הצלחה גדולה ברייטינג עבור CW, אבל הצדיקה את עצמה במובנים אחרים, לשביעות רצון הרשת שכבר הזמינה, כאמור, עונה מלאה.

אשר לקרב בין הרשתות לבין עצמן - בינתיים, מי שמסתמנת כמנצחת היא רשת ABC. יש לה קרב צמוד עם CBS בחישוב אחוזי הצפיה הכוללים, אבל ABC מובילה בקרב קהל גילאי 18-49 היוקרתי. בכל מקרה, ABC בינתיים העלתה את הסדרות החדשות המצליחות ביותר.

גם ל-NBC יש פתיחת עונה לא רעה בכלל. "האישה הביונית", כאמור, מצליחה לא רע (חרף אותה ירידה מסיבית בשבוע השני). "גיבורים" עדיין להיט, ערב הקומדיות של יום חמישי נותן קרב מכובד ויפה מול הבומבות של הרשתות המתחרות. יחד עם משחק הפוטבול של יום ראשון שהוא אחת התוכניות הנצפות ביותר במהלך השבוע, ומספרים לא רעים לסדרות החדשות "Chuck", "Life" ו-"Journeyman" יכולים אנשי הרשת להיות מרוצים (ואפילו "אורות ליל שישי" הביאה נתונים לא רעים בכלל במשבצת בית הקברות של יום שישי ושמרה על הקהל הקבוע שלה).

מי שפחות מרוצים, מטבע הדברים, הם מפיקי הרשתות האחרות. אנשי CBS לא צריכים להיכנס לפאניקה, הרשת שלהם עדיין בטופ, אבל מאבדת קצת גובה. התוכניות החדשות "Kid Nation" ו"Cane" החלו בקול תרועה וזכו למספרים נאים, אבל מאז חלה ירידה משמעותית בנתונים שם, כך ש-CBS לא ממש יכולה לנוח על זרי הדפנה.

מי שכן צריך להיות מודאג, אלו אנשי FOX. למעט "האוס" אין להם אף סדרה ברשימת 20 הגדולים! הסיטקום המדובר "Back to you" זוכה בינתיים למספרים מאכזבים למדי, כמו גם "K-Ville". כמובן שהעניין ישתנה כש"איידול" תשוב למרקע, יחד עם "24" ועוד סדרות מוכרות, ובכל זאת, הם צריכים לבדוק את עצמם היטב, בפרט במה שנוגע לסדרות חדשות. חודש ינואר יהיה קריטי לרשת, כשהלוח ה"מקביל" יעלה, ואז נראה האם יהיה שינוי במצב.

ברשת CW המצב לא מזהיר. חלק מהתוכניות החדשות זכו לרייטינג עלוב. רוב הסדרות המדוברות רשמו מספרים די מאכזבים, אבל עדיין צריך לזכור ש"Reaper" ו-"Gossip Girl" הן ממש לא נפילה, והרשת מקווה שהקהל יגדל ויצמח עם הזמן.