המסך המפוצל

מיומנו של יפה ואמיץ

סיפורו של מעריץ שקם בוקר אחד וגילה שלקחו לו את התוכנית שהוא אוהב. המלחמה על הצלת "היפים והאמיצים"

מאת: צפניה

פורסם: 05-08-2007
27 תגובות
זה התחיל לפני כמה חודשים בשמועות בפורום הסדרה ב"תפוז אנשים". מדי יום צצו הודעות שטענו שערוץ 2 עומד להוריד את הסדרה מלוח המשדרים. מרבית חברי הפורום הותיקים גיחכו. למעלה מ-12 שנות שידור חינכו אותנו שמדי פעם יש גלי שמועות. בדיוק כמו גלגלי הצלה ב"כוכב נולד" - לפעמים, כמו אמש, השמועות מתממשות, אבל ברוב הפעמים הן מתגלות כלוקש עלוב במיוחד.

הפעם זה היה אמיתי. הפעם יצאה הודעה לעיתונות. הפעם ניצבנו בפני משבר גדול - הסדרה עומדת לרדת מלוח השידורים ועושה רושם שלאף אחד לא אכפת מזה כי מדובר באופרת סבון. אבל זו לא רק אופרת סבון. מה שנעשה כאן הוא אונס ברוטלי של צופים ע"י הזכייניות. כולנו כבר מקבלים כמובן מאליו את היחס הגרוע לסדרות הרכש. כאן נחצה קו אדום. לאחר 12 שנים ולאחר שהסדרה צברה קהל צופים נאמן שעקב אחריה מדי יום - הזכייניות החליטו לשנות את כללי המשחק.

זה התחיל משינוי שעת השידור. שלושה ימים בשבוע הסדרה שודרה בשעה מסוימת, ביומיים אחרים בשעה אחרת וביום שישי בשעה שונה גם כן. לאחר מכן, "נעלמו" פרקים מלוח השידורים. הצופים רצו לצפות ברידג' מתחתן בפעם התשיעית עם ברוק וקיבלו בפעם התשעים מליון את "אלכס חולה אהבה". ואז הגיעה הודעת הביטול.

הדבר הראשון שעשיתי הוא לפתוח עצומה. רציתי לראות האם יש באמת קהל צופים שיסכים לתמוך במאבק. הופתעתי לטובה. העצומה צברה כ-1,000 חתימות תוך פחות משבוע. במקביל, התראיינתי טלפונית לתוכנית של יעל דן בגלי צה"ל. בראיון התעמתתי עם נורית דאבוש, יו"ר מועצת הרשות השנייה, שטענה שלמרות שמעולם לא צפתה בסדרה היא שמחה שמורידים אותה כדי שהנוער הישראלי יוכל לקבל תכנים ערכיים. ואכן, לאחר שרשת הורידה את הסדרה, זכו המתבגרים במדינת ישראל לצפות במיני הסדרות המרגשות שנעשו לפי ספריה של דניאל סטיל. ללא ספק, תוכן ערכי.

הראיון המוצלח אצל יעל דן עורר גלים ומיד לאחריו קיבלתי טלפונים מהתוכנית "שש עם עודד בן עמי" ומחדשות ערוץ 2. כל אחד רצה - וקיבל - אייטם משלו. את שלנו השגנו, המאבק עלה על סדר היום.

בדרך היו כמה מכשולים: היו כאלה שניסו לגרום למאבק שלנו להיראות כאיזוטרי וכלא רציני ולכן הודגשה נקודה חשובה מאוד - בישראל יש עדיין קהל צופים שאינו צורך את תכני הטלוויזיה שלו דרך האינטרנט. בישראל יש קהל צופים מבוגר שדאג לעקוב אחרי הסדרה. בישראל יש קהל צופים שהאסקפיזם האהוב עליו נלקח ממנו כי הזכייניות לא עומדות בתנאי המכרז אליו ניגשו. בישראל יש קהל צופים שמתעללים בו והוא לא יכול לפצות פה.

המאבק הזה הוא עבור קהל הצופים שאוהב לראות טלוויזיה. המאבק הצליח - חברת yes רכשה את "היפים והאמיצים" והחל מהיום, רידג', ברוק, סטפני ושאר האנשים היפים והאמיצים יגיעו ללווין. אין מאושר ממני.

המשפט האחרון שאמרתי ליעל דן היה "אל תדאגי. יהיה בסדר גמור. ברוק ורידג' ינצחו". חמישה חודשים אחרי ההצהרה הזו, אני שמח לראות שהיא התגשמה.






הערות העורך:
1. אני מודע לכך שרוב הגולשים באתר לא ממש סופרים סדרות כמו "היפים והאמיצים", ובכל זאת, אני חושב שסיפורו של צפניה (כמייצג של מעריצים רבים של הסדרה) הוא סיפור חשוב שמלמד רבות על כמה שמאבק של אדם אחד (או של קבוצת אנשים בעלי אהבה משותפת) יכול להשפיע, גם אם המאבק הספציפי שלהם הוא לא הסיבה היחידה (או בכלל) לרכישת הסדרה ע"י חברת yes. יישר כוח, צפניה, לך ולשותפיך למאבק.

2. אני ממליץ בחום לכל מי שטלוויזיה היא בנפשו, להאזין לראיון של יעל דן עם כותב הכתבה. בשלב מסוים מצטרפת לשיחה נורית דאבוש (יו"ר מועצת הראשות השניה), שכמה מהדברים שהיא אומרת שם יכולים לשגע רבים מהגולשים פה. היא פתחה את הדברים בכך שהיא מעוניינת לברך על ההחלטה הזו (של זכייניות ערוץ 2 להוריד את הסדרה מלוח המשדרים), וסיימה אותם בכך שהיא בטוחה שהאלטרנטיבה שתסופק ע"י הזכייניות תהיה לא פחות ראויה. בכלל לא חשוב לה על אותו ציבור גדול של אנשים המכורים לסדרה שנעלמת מחייהם כך לפתע. היא בכלל לא מבינה שאין תחליף למשהו שאתה צופה בו שנים רבות כל כך ופתאום לוקחים לך אותו. כדאי, כאמור, לשמוע את הראיון המלא.

3. הסדרה חוזרת לשידור יומי בערוץ yes stars 3, החל מהיום (ראשון, 5/8/07) בשעה 18:10.


הראיון עם יעל דן
פורום הסדרה בתפוז