המסך המפוצל

הסוף

ניתוח קצר על הסיום של \"הסופרנוס\".

מאת: *

פורסם: 04-07-2007
8 תגובות


Our line of work... it's always out there... you probably don't even hear it when it happens, right?
(בובי "בקלה" בקליירי)


"הסופרנוס", אחת הסדרות המוערכות והאהובות ביותר אי פעם, הגיעה אל סיומה לאחר שש עונות. הציפייה, החשש והמתח הגיעו לשיאם בקרב הצופים, שהחלו לצפות בפרק האחרון בידיעה שבעוד 50 דקות יידעו מה עלה בגורלו של המאפיונר המפורסם ביותר בטלוויזיה. כמו בכל פרק אחרון של סאגה ארוכה, היתה ציפייה לסגירת מעגל, לקתרזיס, להידוק כל הקצוות. את הסוף אתם מכירים: החשכה פתאומית של המסך, כמה שניות של שקט וכתוביות סיום.

הסוף המפתיע הזה הצליח להוציא צופים רבים משלוותם. המעריצים התכוננו רבות לסוף המתקרב של הסדרה והעלו שלל ספקולציות ורעיונות איך זה ייגמר ומה יקרה לטוני. התיאוריות המובילות היו משפט והרשעה של טוני, שישימו קץ לפעילותו הענפה בניו ג'רזי, המשך חיים רגילים של טוני, שלא נדרש לשלם על מעשיו הרעים וממשיך בשגרתו, וחיסול של טוני. מה רבה היתה ההפתעה שאף אחד מאלה לא קרה.

המממ, האומנם?

זה כמה שבועות, מאז שידורו של הפרק האחרון בארה"ב, שמתנהל ויכוח סוער באשר לכוונת המשורר - דיוויד צ'ייס, יוצר "הסופרנוס" - בסוף הזה. אחת התיאוריות גורסת שטוני אכן חוסל בסצנה האחרונה של הפרק האחרון. תומכיה מביאים שלל ראיות להסביר את זה. בכתבה זו אנסה להביא את טענותיהם העיקריות.

המוות פתאומי והמת לא מודע אליו
נראה שהרמיזות למוות של טוני מתבססות על משהו שנאמר כבר בפרק הראשון של החלק השני של העונה, "הסרטים הביתיים של הסופרנוס". בפרק הזה מתקיים דיאלוג בין טוני ובובי ששטים בסירה באגם. הם מדברים על מוות כתוצאה מחיסול על רקע עבודתם. בובי אומר שקרוב לוודאי שבכלל לא מספיקים לשמוע את זה קורה. בסוף הפרק הלפני-אחרון, "כוכב השביט הכחול", קצת לפני שטוני הולך לישון צמוד לרובה, הוא נזכר במה שבובי אמר לו ויש פלאשבק לסצינה. ברגע הקריטי של הסצנה האחרונה בפרק האחרון המסך פשוט הופך להיות שחור. הכל נגמר בפתאומיות ואין המשך, דומה מאוד למה שתיאר בובי. ומכיוון שטוני הוא הגיבור הראשי ואת כל הסדרה אנו רואים דרך עיניו - כפי שאנו רואים חלומות ופנטזיות שלו - כך הגיוני שכשהוא מת, באופן שכבר תואר בפנינו שצפוי ממוות שכזה, אנו רואים מה שהוא חווה, כלומר הפסקה פתאומית של הכל וחושך.

וכאילו לא די בפלאשבק בפרק הקודם כדי להפנות אותנו לפרק שפתח את העונה, בסצנה האחרונה במסעדה, כשטוני בוחר שיר, אחד השירים שהוא לא בוחר הוא "This Magic Moment", שהופיע בפסקול של הפרק הראשון לעונה כשבובי חוזר לבית שעל האגם אחרי חיסול שביצע, אזכור שהוא בוודאי לא מקרי.



טוני זוכה ללוויה לפי כל כללי הטקס
תומכי תיאוריית "טוני מת" טוענים שבסצנה האחרונה, אותן חמש דקות, הופיעו אינספור מאפיינים של לוויה נוצרית. כשטוני נכנס למסעדה, נשמע צלצול פעמון שמעל הדלת. הוא נשמע בבירור על פני כל שאר הרעשים במסעדה. אותו פעמון נשמע שש פעמים במהלך הסצנה. "שישה צלצולי פעמון" הוא מושג המתייחס למיסה נוצרית. ששת הצלצולים קוראים למתפללים להגיע לכנסייה. מיסה נאמרת גם בעת לוויה. בפעמוני כנסייה מצלצלים גם לאות אבל כשמת אדם חשוב.

עוד רמז די בולט ניתן למצוא בטבעות הבצל. כשאלו מגיעות לשולחן, כל אחד מהנוכחים נוטל אחת בתורו ומכניס אותה לפיו בשלמותה. פשוט מניח אותה על הלשון וסוגר את הפה. זאת לא צורת אכילה מקובלת - הגיוני יותר לנגוס וללעוס - אבל זו בדיוק הצורה שבה אוכלים את לחם הקודש. הנקודה הזאת מודגשת על ידי שלושה תקריבים על כל אחד מהם, בזה אחר זה.

דבר נוסף שנהוג בלוויה נוצרית הוא דיבור בשבחי המת, ציון הדברים הטובים שעשה ואמר ושבהם האמין. איי-ג'יי מזכיר משהו שטוני אמר לו פעם, שיש להתמקד בדברים הטובים ולזכור זמנים טובים. זה הדבר האחרון שאיי-ג'יי אומר לטוני.

תפקידה של המוזיקה שמתנגנת בלוויה נוצרית הוא לרוב לחזק אצל האבלים את האמונה ולאשר את נוכחותו של אלוהים. זה יכול להסביר את הבחירה בשיר שמלווה את הסצנה האחרונה, "Don't Stop Believing" של ג'ורני. השיר מתחיל בדיוק בשנייה שבה כרמלה נכנסת למסעדה. השורה "Just a small town girl" וכן השורה "Living in a lonely world" מושרות על רקע תקריבים של כרמלה. נראה שהשיר באופן סמלי מיועד לה.

יתכן שיש גם משמעות לשמה של הלהקה, ג'ורני (מסע). בלטינית ויאטיקום, שפירושו "הצטיידות למסע", הוא הטקס שעורכים למת בכנסייה, ובו מניחים בפיו את לחם הקודש כדי שיאכל ויתחזק לקראת מסעו אל העולם הבא.

כדאי גם לראות איך נפתח הפרק האחרון. הפריים הראשון הוא טוני הישן שנראה בדיוק כמו בארון מתים. הוא שוכב על הגב, מצולם מלמעלה כפי שמסתכלים על המת בלוויה. יש כמה רגעים של שקט מוחלט, ואז הצלילים הראשונים ששומעים הם מוזיקת עוגב כנסייתית.



בחזרה לשולחן במסעדה: אם נתבונן נראה שכל המשפחה לובשת שחור או גוונים של שחור. למעשה, אם מסתכלים טוב יותר, טוני לא סתם לובש חולצה בגווני שחור, הוא לובש חולצה מאוד מסוימת שכבר לבש בעבר. מתי? בפרק שבו נורה כמעט למוות על ידי דוד ג'וניור. מה שמביא אותנו לסדרת הטיעונים הבאה.

הבחור בז'קט של Members Only
באותה סצנה אחרונה קיימים אזכורים לפעם הקודמת שבה ירו בטוני. החולצה שהוא לבש בסצינה האחרונה זהה, כאמור, לזו שלבש כשנורה. הפרק שבו טוני נורה וכמעט מת נקרא Members Only. הבחור החשוד במסעדה, שמביט שוב ושוב בטוני, לובש ז'קט של "ממברס אונלי" (חברת אופנה משנות השמונים) ונקרא בקרדיטים "הבחור שלובש ממברס אונלי". דווקא כך בחרו להציג אותו בכתוביות, לא סתם "בחור על הבר" או משהו דומה. זה אזכור ברור לאותו פרק שבו טוני נורה.

בואו נביט רגע בבחור הזה. אנחנו רואים אותו כל הזמן מהרגע שנכנס למסעדה. כשאין עליו תקריבים ניתן לראות אותו בפריים שבו רואים את איי-ג'יי, יושב על הבר ברקע. כשיש עליו תקריבים הוא מסתכל שוב ושוב על טוני בצורה מאוד בולטת וחשודה. רק על טוני. כשהוא קם והולך לשירותים, יש חמישה שוטים נפרדים שמראים אותו עושה את זה. הוא נעמד, טוני מסתכל לכיוונו, הוא הולך לעבר השירותים, מבטו של טוני נעשה אדיש והוא מבטל אותו כאיום, ואז הבחור נכנס לשירותים. שניות לא רבות אחר כך הכל מסתיים לפתע בחדות.

הסיטואציה הזאת, שבה גורם מאיים נכנס לשירותים, וכשהוא יוצא מתרחש דבר נורא, מזכירה סצנה מפורסמת בתולדות הקולנוע, מתוך "הסנדק". מייקל קורלאונה נכנס לשירותים במסעדה, וכשהוא מגיח החוצה הוא מחסל את אויבו סולוצו. למעשה, זו אינה סתם "סצנה מפורסמת". כפי שהוזכר באחד הפרקים של העונה הקודמת, זאת הסצנה האהובה ביותר על טוני בכל סרטי "הסנדק".

הסנדק
סדרת סרטי "הסנדק" נוכחת באופן בולט בעולם של "הסופרנוס". הבחורים מזכירים לעתים קרובות סצנות, מצטטים משפטים, מנתחים דמויות. הסצנה האהובה על טוני היא, כאמור, סצנת החיסול של סולוצו. בסצנה הזאת מושא החיסול יושב במסעדה. הוא מדבר על התפריט ואומר שהעגל הוא "הכי טוב בעיר". זמן לא רק לאחר מכן יוצא מייקל קורלאונה מהשירותים ומחסל אותו. גם כאן אומר טוני על טבעות הבצל שהן "הכי טובות במדינה". קשה לפספס את הרמז לאותה סצנה, כאמור האהובה עליו ביותר, ב"הסנדק".

אחד המוטיבים שמופיעים בסדרת הסרטים הוא הצבע הכתום בכלל, ותפוז בפרט, שמסמלים מוות. בכל פעם שאחת הדמויות מוצאת את מותה, היא טועמת מהפרי זמן קצר לפני כן, או שיש נוכחות שלו באיזשהו אופן. לדוגמה: ויטו קורלאונה קונה תפוזים. בתוך דקה הוא נורה בניסיון חיסול; כשהוא מת בסופו של דבר יש תפוז בפיו; מייקל קורלאונה מת עם תפוז בידו שנשמט ממנו כשהוא נופח את נשמתו. הדוגמאות הן רבות ומגוונות וניתן למצוא פירוט שלהן כאן.

גם בסופרנוס אימצו את ההקבלה תפוז = מוות. כך, למשל, בעונה הראשונה טוני קונה מיץ תפוזים. מיד אחר כך מתבצע ניסיון חיסול שלו. בפרק "חברים בלבד" שאותו כבר הזכרנו ושבמהלכו נורה טוני על ידי דוד ג'וניור, הוא שותה מיץ תפוזים. מאוחר יותר בפרק הוא נורה ונפצע אנושות. דוגמאות נוספות ניתן למצוא כאן.

ומה קורה בפרק האחרון, חמש דקות מהפתיחה? נכון, טוני אוכל תפוז, כשהוא מבקר אצל כרמלה בבית הבטוח. בעולם של "הסנדק" ו"הסופרנוס" זה לא חסר משמעות. זה אות לכך שמשהו רע עומד לקרות לדמות.

כאמור, לא רק התפוזים מבשרים רעות, אלא גם הצבע הכתום.

כתום
הצבע הכתום, כאמור סמל למוות, מופיע בכל מקום בסצנה האחרונה: אורות ניאון כתומים, מסגרות כתומות לשמות השירים בג'וקבוקס, טבעות בצל כתומות, לוגו כתום על התפריטים ועוד. ככלל, הסצנה מעוצבת בגוונים של שחור וכתום. שני סמלים חזקים של מוות.

הצבע הכתום הוא גם צבעה של אחת הדמויות בפרק, ואני מדברת כמובן על החתול.



החתול הכתום, שהגיע באופן מסתורי מתוך הסערה ועובר לגור בבאדה-בינג, מהופנט לתמונה של כריסטופר המת. הוא לא מפסיק להתבונן בו לשנייה, וגם כשפולי מעביר את התמונה הוא עובר למיקומה החדש וממשיך להתבונן בה. פולי טוען שזה סימן מבשר רעות, אבל טוני פוטר אותו בלגלוג כפתי שמאמין באמונות טפלות. כשפולי מקבל על עצמו את התפקיד שהוא יודע שיביא למותו בטרם עת, מגיע החתול הכתום ומתיישב מולו להתבונן בו.

אם כך, מי שחשוב למת "זוכה" לחתול כתום שמתבונן בו. אבל למה זה מעיד על כך שטוני מת? הרי לא התבונן בו חתול כתום.

לא בדיוק... בתמונה הגדולה שבה נראה הקיר של המסעדה מאחורי טוני ניתן להבחין בנמר כתום ענק, שנמצא מעל כתפו הימנית של טוני - עוד חתול כתום שמתבונן שמישהו.

טוני כישו לפני הצליבה
מלבד ההתייחסות ל"הסנדק" ישנה בסצנה האחרונה התייחסות נוספת לאייקון תרבותי אחר: השוט שבו נראה טוני יושב במקומו במסעדה לאחר הגעתו מזכיר באופן מחשיד את הציור "הסעודה האחרונה" של לאונרדו דה וינצ'י: דמות בודדה באמצע הפריים שנח עליה אור, סועדים אחרים משני צידיה מרוכזים בכמה קבוצות - הקומפוזיציה כמעט זהה וקשה לפספס את הדמיון. האם מנסים לומר לנו שזוהי הסעודה האחרונה של טוני סופרנו? במהלך שיחתו עם כרמלה הוא מזכיר את "יהודה איש קריות" הפרטי שלו - קרלו, שבגד בו והלשין עליו. כולנו יודעים מה קרה לישו אחרי הסעודה האחרונה.



קיימים עוד כמה רמזים שמשווים את טוני לישו העומד למות. מיד לפני סצנת הסעודה, כשהוא פוגש את דוד ג'וניור, הוא מזהה שג'וניור לא מכיר אותו. למרות ההיכרות ביניהם הוא מכחיש את זהותו ("אתה לא יודע מי אני, נכון?" אומר לו טוני). כך ישו במהלך הסעודה האחרונה אמר לשליחו פטרוס שעוד הלילה הוא יכחיש את זהותו. ואכן אחרי הסעודה, כשישו נעצר, פטרוס הכחיש שהוא מכיר אותו.

רמזים אפשריים נוספים: פולי רואה את מרים הבתולה בבאדה בינג, טוני מרפרף על פני השיר Magic Man כשהוא בוחר שיר (האם הכוונה לישו, שחולל ניסים?), כשטוני עוזב את בית האבות של ג'וניור לפני שהוא הולך לסעודתו האחרונה יש שלט על הקיר שאומר"Next Meal: Supper." ועוד ועוד.

סודות מההפקה
בעל הפיצרייה האיטלקי פאולו קולנדראה, שנבחר לשחק את הבחור בז'קט של ממברס אונלי, סיפר שהתסריט המקורי של הפרק לא נגמר בסוף פתאומי. היה המשך, והסצנה המלאה צולמה בשלמותה במשך שני ימי צילום. לדבריו משהו נוסף היה אמור להתרחש, וכשישב לצפות עם כולם בפרק ציפה לראות את מה שצולם בהמשך. הסוף הקטוע הפתיע גם אותו.

קוונטין שפר, דובר בכיר של HBO, טוען שיוצר הסדרה דיוויד צ'ייס רצה במקור שהחשכת המסך תימשך 30 שניות מלאות. המפיקים הבכירים סירבו, והפשרה הייתה כ-11 שניות של החשכת מסך. החשכת מסך כל כך ארוכה היא סימן אפילו חזק יותר של מוות.





האם טוני מת? האם כל התיאוריה מופרכת וטוני ייצא מחר בבוקר בחלוק בית לאסוף את העיתון מהשביל? האם בכלל קיימת תשובה? השאלות ימשיכו כנראה לנקר במוחנו עם הפרידה מסדרת המופת בפרק הסיום הפתוח ביותר בתולדות הטלוויזיה.


“Anybody who wants to watch it, it’s all there.”
(דיוויד צ'ייס, יוצר הסופרנוס)


חזרה אל הספיישל