המסך המפוצל

להציל את NBC, להציל את העולם

מיד עם עלייתה בארה\"ב, הפכה \"גיבורים\" לסיפור הצלחה. עכשיו מגיעים הירו, ניקי, פיטר וקלייר יחד עם כוחות העל שלהם גם אלינו

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 06-03-2007
52 תגובות
מה היה קורה אם הייתם יכולים לצפות בעולם שבו יש גיבורי-על? אותה השנה, אותו כדור ארץ, אבל לאנשים יש כוחות על טבעיים מבלי שנחטפו וחזרו יחד עם 4399 אנשים אחרים? עולם שבו אנשים יכולים לעצור את הזמן, לקרוא מחשבות, או אולי לעוף? החברים שלי ואני מצאנו את השער. עכשיו הבעיה היא שאנחנו מכורים.

מעודדת בלונדינית מגלה שהיא נרפאת במהירות; אדם צעיר בטוח שהוא יכול לעוף; אחר יכול לצייר את העתיד - הסיפור הרגיל. שמענו אותו בכל מיני מקומות: "אקס-מן", "4400", "פרויקט איקס", "השמיניה", נגיד. אבל למרות שהרושם הראשוני שנוצר הוא של סיפור שכבר קראנו או ראינו יותר מדי פעמים, נראה כי יוצרי "גיבורים" הצליחו להכניס משהו מקורי משל עצמם - לאו דווקא בסוגי הכוחות המיוחדים של הדמויות, אלא בסיפור הגדול שהן מעורבות בו. לא בהכרח בדרך ההתמודדות שלהן עם הכוחות החדשים והלא לגמרי ברורים - אלא בצורת הצגתה של אותה התמודדות, בדרך הקסומה שבה הדמויות פועלות, נפרדות לחלוטין זו מזו, אך בעצם משפיעות אחת על השניה בכל כך הרבה דרכים. לא רק באפקטים המרהיבים, אלא גם בעטיפה של המוצר, בעריכה המלבבת, בבימוי הקסום, בצילום היפהפה.



אם תהיתם האם יש סדרה אחת מתוך לוח ערוצי yes Stars שנמצאת מעל כל אחיותיה, התשובה היא חיובית. אם יש לכם זמן להתמכר רק לסדרה חדשה אחת בשבוע, אז הברירה היא פשוטה. קוראים לה "גיבורים". הנאמנות תשתלם לכם לגמרי. העלילה המוקפדת ושימת הלב לפרטים יוצרים מארג מפתיע בניואנסיו, שבו דבר שלמדנו בפרק השלישי יכול להתגלות פרקים רבים אחר כך כחשוב מאוד. אתם יודעים, הטלוויזיה מהסוג הסבור שהצופה איננו טיפש.

סוד הקסם של "גיבורים" נעוץ בכמה וכמה גורמים עיקריים. מלבד ערכי ההפקה הגבוהים והעלילה המרתקת, יש לסדרה את היכולת להוסיף דמויות כרצונה, ולהעניק לכל אחת מהדמויות הללו כוח חדש משלה. אבל זה עדיין לא סוד הקסם של "גיבורים", הרי ל"4400" יש את היכולת הזאת בדיוק (את אותו כוח-על, אם תרצו), ועדיין "גיבורים" טובה יותר, ולא רק בזכות הכתיבה המשובחת. עליונותה של "גיבורים" נמצאת בשילוב של כל הגורמים הללו לכדי מוצר אחד שלם, שגם מרגיש שלם לכל אורכו. אחד הדברים האהובים עליי בסדרה הוא היכולת שלה לזנוח קווי עלילה ו/או דמויות ראשיות למשך פרקים שלמים, מבלי שהדבר יפגע בסדרה, בזרימה הטבעית שלה. יוצריה מצליחים להעביר אותנו מקו עלילה אחד אל אחר ועדיין להשאיר את הרושם שהכל קשור לסיפור הגדול. ויש סיפור גדול. והוא מעניין. מאוד.

רוב הסיכויים שלעובדה הזאת יש קשר ישיר לדברים שאומר טים קרינג, יוצר הסדרה, שמספר שקווי העלילה העיקריים לחמש העונות הראשונות כבר פותחו, ושלכל אחת מהעונות יש קשת עלילתית משלה, שנפתחת בתחילת כל עונה ונסגרת בסיומה. "זה יותר המודל של 24 מאשר המודל של אבודים", טוען קרינג, ומגדיל את התקווה שצופיה של "גיבורים" לא יישארו באפלה, כמו צופיה של סדרות אחרות שאנחנו מכירים.

מלבד זה, "גיבורים" היא, יותר מהכל, סדרת אנסמבל. קשה להצביע על דמות אחת שמהווה הדמות הראשית, גם לא על שתיים או על שלוש. מה שכן יש, זו קבוצה של אנשים, שהעלילה סובבת סביבם, והם נועדו להוביל את העולם אל העתיד הלא ברור שצפון בפניו, בעקבות הגילוי על אותם כוחות-על חדשים, מגניבים, אבל גם מסוכנים. כך למשל אנחנו מתוודעים אל האחים פטרלי, ניית'ן הפוליטיקאי הממולח, ואחיו פיטר (מיילו ונטימיגליה, ג'ס מ"בנות גילמור"), שבעקבות כמה חלומות מוזרים מחליט שנראה לו שאולי הוא יכול לעוף; אל הירו נקאמורה שבטוח שהוא יכול לכופף את מארג הזמן והחלל ואל הסייד-קיק שלו אנדו; אל קלייר בנט, המעודדת הבלונדינית שמואסת בחיי המעודדת המקובלת שרק רוצה לעשות קצת פאן; אל ניקי סאנדרס שמתחילה לראות דברים מוזרים במראה; אל הצייר אייזק מנדז שמצייר ציורים עם משמעות עצומה לחייהם של הגיבורים שלנו - וזוהי רק ההתחלה. לאט לאט, ובזהירות - כך אנחנו מקווים - מגלה כל אחד מה"גיבורים" קצת על היכולות החדשות שלו, לעיתים תוך כדי היתקלות בגיבור אחר, ישן או חדש, כזה שמעוניין לעזור, או אולי דווקא זומם לעשות דברים קצת פחות טובים מ"לעזור", וכולם כאחד שועטים קדימה יחד עם הזמן אותו לא ניתן לעצור (אבל לא אם שואלים את הירו).

השיטה שבאמצעותה מסופר הסיפור בסדרה, באמצעות התמקדות בכל אחד מן הגיבורים בפני עצמו, מאפשרת לצופים להתחבר אל הדמויות ולהזדהות איתן באופן אפקטיבי יותר. מעבר לכך, הרעיון שישנם אנשים רגילים שמגלים פתאום יכולות על-טבעיות מאפשר ליוצרי הסדרה להכניס כל הזמן דמויות חדשות, לרענן את הקאסט ולחדש כל הזמן עם כוחות חדשים ועם סיפורים חדשים. בנוסף, הסדרה אמנם מציגה באופן ברור מאבק בין "טובים" ו"רעים", אך מדגישה שיש לא מעט כאלה שהם "באמצע" - חלק מהמעשים שלהם נחזים ומפורשים כ"רעים", וחלקם בדיוק הפוך. זה נותן לדמויות שלהן עומק רב יותר.



חשוב להדגיש שהסדרה אינה מושלמת, ויש בה כמה פגמים די בולטים לעין. למשל: הקריינות המעצבנת ורצופת הקלישאות שמלווה את הסדרה במיוחד בפרקיה הראשונים, חוסר האיזון הבולט ברמת העניין שמייצרות דמויות מסוימות אל מול דמויות אחרות (את העניין הזה אפשר להסביר בשיטת הכתיבה המיוחדת של הסדרה שבה לחלק מן הדמויות יש כותבים קבועים, ללא קשר לזהות כותב הפרק הספציפי ובעובדה שכשכותבים לכל כך הרבה דמויות, קשה לשמור על רמה אחידה בין כולן, זה טבעי) וחוסר האיזון העוד יותר בולט ברמת המשחק, כאשר מחד ישנם שחקנים די מחרידים, כמו סנדהיל רמאמורטי (מוהינדר), סנטיאגו קבררה (אייזק), או אלי לארטר (ניקי), ומאידך אפשר למצוא הופעות מרהיבות של ג'ק קולמן ("האיש המסתורי"), מאסי אוקה (הירו נקמורה) והיידן פנטייר (קלייר בנט). בין חברי הקאסט ניתן למצוא גם פנים מוכרות. מלבד מיילו נמצאים כאן גם שון מ"פליסיטי" (גרג גרונברג), סטיבן קרינגטון מ"שושלת" (ג'ק קולמן) ופורסט מ"באפי" (ליאונרד רוברטס). וכמובן, כמו שקורה בכל פעם שבה סדרה צוברת פופולאריות, בהמשך הדרך הגיעו אליה להתארח שחקנים מוכרים נוספים.

וההצלחה אכן הגיעה. בתור סדרת פנטזיה המכוונת לקהל די ספציפי, מספרי הפרק הראשון - 14.3 מיליון צופים - היכו את כולם בתדהמה. בקרב קהל ה-18-49 היוקרתי עבור המפרסמים הגיעה "גיבורים" ראשונה במשבצת השידור שלה - הישג אדיר ונתון שאיש לא צפה מראש. ואם מישהו חשב שמדובר בנתון מקרי שנבע משיבוץ טוב, התברר עד מהרה, שאין כאן שום טעות ושום דבר מקרי. הנתונים לא רק שנשמרו, אלא אף השתפרו. כיום, צופים בפרק ממוצע של "גיבורים" כ-14.5 מיליון צופים, והסדרה מצליחה לנצח שוב ושוב את "24" המשודרת מולה ב-FOX. מדובר, למעשה, בסדרה החדשה המצליחה ביותר המשודרת ברשת ארצית. קשה להאמין שמישהו ניחש שדווקא הסדרה הזו תהפוך ללהיט הגדול ביותר של עונת השידורים הנוכחית.

דוגמא להיקף ההערכה וההערצה לסדרה ניתן למצוא בסיפורו של מאסי אוקה. משחקן שמופיע בתפקידי אורח רבים אך פניו לא ממש נחקקו בזיכרון, הפך אוקה בין-לילה לסטאר. כבר אחרי שידור פרק הפיילוט הבחור הפך לאחד המרואיינים המבוקשים בעיר הכוכבים, והחל להיות מוזמן למסיבות הנחשקות ביותר. אוקה אף היה מועמד לגלובוס הזהב על תפקידו.

רשת NBC לא טמנה ידה בצלחת, ועשתה ככל יכולתה על מנת "לחלוב" את הצלחת הסדרה. כך, למשל, מושך אליו אתר האינטרנט של הסדרה קהל רב, בזכות האטרקציות שבו, כשהבולטת בהן היא קומיקס שמלווה את הסדרה, המספר את סיפוריהן של הדמויות שאנו מכירים ולעתים גם את סיפוריהן של דמויות שטרם התוודענו אליהן, כשהסיפור מהווה כמעין פרומו שמסייע לצופים ללמוד על הדמויות עוד בטרם הגיען לסדרה עצמה. כמו כן, קיים באתר "הבלוג של הירו" שכביכול נכתב מנקודת מבטו של הגיבור היפני, וכן בלוגים של הכותבים שבהם הם מספרים באמת על חוויות הכתיבה, דעתם על החיים ובכלל וסוג התוספות על הפיצה האהובות עליהם.




כצפוי, לסדרה אתרי מעריצים רבים, וכמו תמיד בסדרות פנטסיה שמעריציהן הם אנשים אינטליגנטיים אך אובססיביים ברמות מפחידות, האתרים נעים בין כאלה שהם שפויים יחסית ודנים בסדרה עצמה, בדמויות, בשחקנים ובמשמעויות שלה, לבין כאלה שהם סתם מופרעים, ודנים בסוגיות כמו הסימנים המוטבעים והמשמעות שלהם, הקשרים הסודיים (או הגלויים) בין דמויות שונות בסדרה, תיאוריות לגבי מה צפוי לקרות בעתיד והמלצות על מניות ששווה להשקיע בהן בעולם של גיבורי-על (אם כי, יתכן שהחלק האחרון של המשפט טרם קרה).

אז אם תהיתם איזו סדרה צריך להתחיל לראות במבול העונות החדשות שנחת עלינו בערוצי yes Stars, התשובה היא ברורה, גם אם ילך לכם טיפה קשה עם הפרק הראשון. זה בסדר, אלו חלק מהקשיים שבגילוי כוח-על חדש, בהיחשפות לסדרה חדשה ומוצלחת. יחד נצליח להציל את העולם.





"גיבורים", ימי שלישי, החל מהערב, בשעה 21:30 ב-yes Stars 2.


תודה לאיתן גשם ול-yaddo על עזרתם בכתיבת הכתבה