המסך המפוצל

פוקוס ביורק

לכבוד יצאתו של הדיסק החדש של ביורק, דובי שרגא בפוקוס מיוחד

מאת: דובי שרגא

פורסם: 30-08-2001
1 תגובות
לתוכנית (ב`-ה` 23:00) יש מסורת מצוינת: כשיוצא אלבום חדש של אומן או להקה בסדר גודל של רדיוהד או אר.אי.אם., עושים שם ספיישל עם הקליפים הבולטים של האומן. מי שנפל במקרה על MTV ביום שני יכל לצפות ברוב הקליפים של ביורק, שהוציאה השבוע אלבום סולו חמישי (בעבר הייתה סולנית ה"שוגרקיובס"). גם אנחנו נייחד את הטור השבוע לביורק, שהביאה לעולם הוידאו-קליפים את האישיות התזזיתית והרעננה שלה, ובעזרת מיטב הבימאים הצליחה ליצור עולם סוריאליסטי ומופלא שילווה את המוסיקה הייחודית שלה.



הקליפ הראשון של ביורק הוא גם הראשון, מתוך שישה, שעשה לה מישל גונדרי. ביורק רק רוצה לאכול ארוחה נחמדה בבקתה שביער, אבל מאיימת עליה בובת דב ענקית. יש כאן משל מעניין על המצב האנושי: בהתחלה הקיפוד שהולך בכביש צריך להתחבא מהמכונית; אח"כ ביורק צריכה להתחבא, כשבמכונית נוסע הדב. וכבר בקליפ הראשון הוכיחה ביורק שיש לה אופנה משלה: מתחת לעיניים יש לה כדורים קטנים בצבע כסף, שנראים כמו דמעות מלאכותיות שלא זזות.



קליפ ראשון מהדיסק השני שלה. ביורק נוהגת במשאית די מוזרה, אבל המשאית נתקעת. כואבת לה השן, אז היא הולכת לרופא שיניים, גורילה במקרה הזה. הגורילה מוצאת לה יהלום בתוך הפה, והיהלום גדל וגדל עד שהוא מגיע כמעט לגודל של ביורק. אז ביורק זורקת אותו לתוך מכסה המנוע של המשאית (שגם לו יש שיניים ענקיות), וכך היא יכולה להמשיך בנסיעה. ומטרת הנסיעה היא להטמין פצצת-זמן במוזיאון, בו שוכב אהובה (?) של ביורק. אחרי שהיא מפעילה את הפצצה, ביורק בורחת והקליפ מסתיים ב"המשך יבוא". אבל ההמשך לא בא בקליפ הבא; פעמים מועטות הוקרנה הגרסה השניה של הקליפ, שבה רואים את הפיצוץ עצמו.



אי אפשר לדבר על הקליפים של ביורק בלי להזכיר את הקליפ הזה. ביים אותו ספייק ג`ונז, שעשה לפאטבוי סלים את השלאגר "Praise You" וביים את "להיות ג`ון מלקוביץ`". הקליפ הוא מחווה למיוזיקלז של שנות החמישים והשישים, עם הריקודים, התלבושות והתפאורה המתאימים, ויש כאן גם תיבת דואר רוקדת. השיר עצמו, אגב, הוא קאבר לשיר משנות החמישים.



הסדרה המצויירת האהובה ביותר על ביורק היא "רן וסטימפי". לפיכך, את הקליפ הזה עשתה החברה שאחראית לאותה סדרה קלאסית, Spümco. ביורק משתלבת בטבעיות בהנפשה השובבה ממש כאילו היא מצויירת בעצמה, וזה בלי להתייחס לבת דמותה המצויירת שגם מופיעה בקליפ, שמלא במיטב הדמויות המוזרות מהז`אנר.



ראשון מהאלבום השלישי. בקליפ המדהים הזה צולמו הנופים המרהיבים של איסלנד, ארצה של ביורק, ואח"כ הוכנסו לעיבוד המחשב, דבר שלקח כמה חודשים. בקליפ הזה מי שרוקד ושר הם ההרים, העמקים והנחלים של איסלנד, וכשנכנסים הרעשים התעשייתיים אז הנופים נשברים ומתחתיהם מתגלה לבה רותחת. בסוף עומדת ביורק בראש אחד ההרים כשהיא פוערת חור בחזה שלה, וכשאנחנו נכנסים פנימה נגלים לנו עוד נופים מרהיבים.



"יום אחד מצאתי ספר גדול קבור עמוק באדמה. פתחתי אותו, אבל כל הדפים היו חלקים. ואז, להפתעתי, הוא התחיל לכתוב את עצמו: יום אחד מצאתי ספר גדול קבור עמוק באדמה...". כך מתחיל הקליפ המורכב והתיאטרלי הזה, שמספר את סיפורה של ביורק, שמגיעה לעיר הגדולה עם הספר הגדול, הספר מופץ תחת השם "הסיפור שלי" וזוכה להצלחה גדולה. בעקבות ההצלחה מועלית הצגה שמספרת את סיפורה של ביורק, וכך נוצר הלופ שבו נוצרת הצגה בתוך הצגה בתוך הצגה. האינטנסיביות של הסיפור וההצגות גורמת לאדמה לרצות את הספר שלה בחזרה, וכך ביורק מתאחדת עם הטבע...



נראה פשוט לכאורה אבל יותר משלושה חודשים נדרשו כדי להשלים את העבודה על הקליפ הזה: כל מה שרואים זה את פרצופה הקירח של ביורק, כשעם התגברות המוסיקה היא לאט לאט נהפכת לדב-קוטב כחול.





*** את הקליפים של ביורק אפשר להוריד מהאתר הרשמי
*** ואפשר גם לקנות אותם בוידאו / דיוידי - "Volumen"