המסך המפוצל

הממיר 3/7/05

קרניבל מדהימה, המתח חזר לאליאס, האוס מרתקת, הדרך לאהוב נפתחה, טרו קולינג הסתיימה, והאם כבר נרשמתם לפיקניק המפוצל?

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 03-07-2005
111 תגובות
10. העונה השנייה של "קרניבל" פשוט מדהימה. כמה אירועים בפרקים ששודרו בשבועות האחרונים היו מצמררים ממש, אבל דומה שהפרק ששודר השבוע הגיע לסוג מסוים של שיא, עם המפגש הבלתי נמנע של בן עם אביו האבוד. הרבה חוקים לא כתובים נשברו בפרק הזה: בן משתמש בכוחות שלו כדי לרפא את פרצופו המעוות של אביו, כמעט בלי לחשוב על ההשלכות הנוראיות שהאקט הזה יגרום (האנשים הגוססים במלון, למשל), "ההנהלה" - היצור המעוות שנשמר במהלך כל הסדרה מאחורי הווילון - יוצא סוף סוף החוצה, כדי לנסות ולחסל את סקאדר, הקשר בין בן לג'סטין בא לידי ביטוי בצורה מוחשית באמצעות הריפוי של סקאדר, ועוד ועוד אירועים שרדפו זה את זה במהלך הפרק הכל כך נהדר הזה. כמה חבל שהסדרה לא תמשיך לעונה נוספת ושנותרו לנו רק עוד חמישה פרקים.

9. את האירועים ב"זהות בדויה" ניתן לחלק לשלושה חלקים: האקשן - בו סידני מפוצצת לכל העולם ולאישתו הצולעת את הצורה; הדרמה - בו סידני אוהבת את ווהן שהתחתן בעצם עם מישהי אחרת כי הוא חשב שהיא מתה, כשבמקביל היא צריכה להתגבר על העובדה שמישהי ממש ממש רעה נראית כמו החברה הטובה שלה, אותה בעצם חיסלה אותה מישהי ממש ממש רעה; החלק השלישי בסדרה הוא גם החלק הטוב ביותר בה. אפשר לקרוא לזה "מתח", אבל המילה הזאת לא מספיקה כדי לתאר את עוצמת הסצנות הללו, כשהן עשויות טוב. בפרקים האחרונים דומה שהסצנות הללו קצת נעלמו מהסדרה, וגם כשהן היו, הן לא היו כתובות בצורה מספיק טובה. בפרק ששודר השבוע חזר סוף סוף האלמנט הכל כך חשוב הזה, בסצנה בה נכנס סלואן אל ה-CIA, כדי להיפגש עם דיקסון לתדריך. בפרק היו אירועים נוספים שהעלו את רמת ה"מתח" באוויר והפכו את הפרק לטוב יותר מקודמיו - לורן מגלה את הקשר בין סידני לג'וליה (אז אנחנו חושבים שבן הוא גלורי?) בסצנה טעונה עם סארק ומדווחת על כך ל-NSC; המשימה והריקוד המשותפים של סידני וסלואן; וחלומות האימה של סידני שמוצאים את פתרונם ברומא. אפשר עוד פרקים כאלה?



8. "האוס" הציגה השבוע דילמה מוסרית מרתקת, כשמגפה שפגעה בתינוקות שנולדו בבית החולים הותירה את הרופאים אובדי עצות. ההחלטה לנסות טיפול שונה על שני תינוקות עם אותם תסמינים, כדי לבדוק איזו תרופה עובדת ואיזו לא היא החלטה שאפשר לחלוק על האתיות שלה, אבל אין ספק שלא ממש היתה אפשרות פעולה אחרת במקרה הזה. וזה בדיוק מה שהופך את הסדרה לדרמה רפואית במיטבה. אפילו השחצנות הרגילה של ד"ר האוס התמתנה בפרק לנוכח האירועים הלא קלים הללו.

7. שוב פרק טוב ב"ג'ואן מארקדיה", הפעם בזכות שחזור יום התאונה של קווין, כפי שהוא מסופר ע"י בני המשפחה השונים של משפחת ג'רארדי. ההזייה של האם, הצרחה שלה כשהשוטרים מספרים לה, הויכוח של האב עם הבן, העיסוק במתנה של לוק, וזריקת המפתחות באוויר. רגעים קטנים ומרגשים שעושים את ביטול הסדרה לעובדה מצערת.

6. אחד הפרקים ששודרו השבוע ב"השמינייה" היה פרק ממש משובח. הוא עסק בשחזור הזמן שקדם להודעה על פצצה שהוטמנה במקום כלשהו בארץ והיה בנוי בצורה מרתקת. ילדי הפרויקט המיוחד היו אמורים לנסות לפענח חידה שתוביל אותם למיקומה של הפצצה. חלק מאירועי הפרק ארעו בזמן אמיתי ותרמו לתחושת המתח שהיתה באוויר. אלא שקשה להימנע מלשאול איך זה שילדים, יהיו חכמים ככל שיהיו, הם אלו שיכולים לפענח צופן שמיטב המוחות של כוחות המודיעים הישראלי לא הצליחו לפתור. אני מניח שכמי שגדל על ספרי "חסמבה" למיניהם, קל לי יותר לקבל את העלילה הקצת מופרכת של הסדרה הזאת, ובכל זאת אי אפשר להתעלם מזה. עוד משהו שקצת מרגיז בסדרה הוא הניסיון של מיקי קם להיות הלסלאו החדשה. נמאס.

5. פרק הפתיחה של "הדרך לאהוב" לא הראה לנו שום דבר שלא ראינו כבר בעשרות סדרות בעבר. ואם מתעקשים, "רגליים קרות" היתה עושה את זה הרבה יותר טוב. אבל למרות זאת, ולמרות חלקים מסוימים בפרק שהיו ממש משעממים, לא הכל נורא: לפחות לשתיים מהדמויות בסדרה יש פוטנציאל להיות מעניינות (האמא שנהגה במכונית, ובתה). בינתיים, זה לא מספיק.

4. אתמול שודר פרק הסיום של "מירוץ לאתמול". להגיד על הפרק השישי לעונה השנייה של "טרו" שהוא פרק הסיום זה אולי הדבר הכי טיפשי שאפשר לעשות, כי הדבר האחרון שהפרק הזה עשה הוא להיות "סיום" למשהו. אני מניח שכ"סתם" פרק, הוא לא היה גרוע בהרבה מרוב הפרקים בסדרה, אבל מכיוון שהוא מהווה - אם ירצה או לא - כפרק הסיום, קשה שלא להתעצבן עליו. דומה שהתסריטאים של הסדרה פחדו ללכת רחוק מדי. האריסון מגלה על הקשר בין אביו לג'ק? אין שום בעיה - שנייה לפני שהוא יספר לטרו, יחזור היום לאחור. תוסיפו לזה את חוסר ההיגיון הבסיסי שבעלילה החד-פעמית של הפרק וקיבלתם סדרה שטוב שבוטלה. היא פשוט לא היתה מספיק טובה. וחמור מכך - היא היתה סדרה מעצבנת עם סיום דפוק.



3. נעשה את זה קצר, לעניין, ועם כמה שפחות פוליטיקה: הפרסומת החדשה של דומינו'ס פיצה ("בכל רגע מתבצעת התנתקות, בכל שנייה מתרחשת הפרדה...") מפריעה לי. בלי שום קשר לכתום שיש או אין עליי, אני מוצא אותה זולה, חסרת רגישות, ולוקה בטעם רע. לבצע טריביליזאציה רדודה לנושא כל כך חם ושנוי במחלוקת בשלב הזה, זה לא הוגן, בפרט כשזה בא מהצד הקופירייטרי הממוזג, ובמיוחד לנוכח אירועי השבוע האחרון. לצחוק על דבר אקטואלי זה תמיד כיף, אבל אפילו אם הגופה, שבמקרה הזה היא חיה לחלוטין ולא מראה סימני גסיסה, היתה קרה, זה הרבה יותר מטופש מחמוד. אז כל המדינה מדברת על זה והצבא נכנס בשביל זה לכוננות מיוחדת, ובדומינו'ס החליטו לרכב על הגל ולמכור עוד קצת לחם שום. מאוד ראוי (JW).

2. בהתחלה פורסם שישראל 10 תקטע את שידור ה"לייב 8", מופע המוזיקה הענק שהתקיים אתמול, לחדשות ולפרק בסדרה "24". לאחר מכן הוחלט לדחות את שידור הפרק במעלליו של ג'ק באוור ליום שני. מדובר בהחלטה מטופשת ומקוממת. אין שום היגיון לדחות שידור של פרק למועד אחר במהלך השבוע. אני משוכנע שכמות גדולה של צופים תיפגע מההחלטה הזאת, כי הם פשוט יפספסו את שידור הפרק. נכון, הערוץ דאג לפרסם את המועד החדש והחד-פעמי הזה שוב ושוב, כך שחייבים לתת קרדיט על ביצוע נכון של החלטה כזאת, ועדיין לא היה קורה שום אסון אם השבוע לא היה משודר פרק כלל, והפרק הבא היה משודר רק בשבת הבאה, כפי שצריך היה לעשות. חבל.

1. חברת הלווין yes תמיד התגאתה בשיטת התרגום שאינו צרוב על הפרק עצמו. למי שאינו יודע על מה מדובר, נספר בקצרה שבעוד בערוץ 3, למשל, משודרים פרקים כשהתרגום מקובע על קלטות המאסטר מהן משדרים, הרי שבערוצי הבית של yes, התרגום למעשה מנותק מהפרק. בשביל מה צריך את זה? החלפה בין שפות, בין השאר, וכן כדי שאם תתגלינה שגיאות הגהה או תרגום בשידור הראשון, ניתן יהיה לתקן אותן בשידורים הבאים. אלא שנראה כאילו אף אחד ב-yes לא ממש צופה ובודק את התרגום (שגיאת ההגהה "דלא היה לי מושג" במקום "שלא היה לי מושג" ב"או-סי" לא תוקנה גם בשידור החוזר, למשל), מה שמעקר לחלוטין את הכוח של היתרון הזה. הכל היה טוב ויפה אלמלא היו נגרמות כל כך הרבה תקלות בגלל השיטה הזאת. תרגום שנעלם או שאינו מסונכרן עם המתרחש על המסך, הוא פחות או יותר בעיה שנמשכת מיום השידורים הראשון של yes. ביום רביעי האחרון זה קרה שוב, כשכל הפרק ב"איש משפחה" שודר עם שורת תרגום אחת שמגיעה כעשר שניות לאחר שהיא אמורה להגיע, שורת תרגום שנייה שמגיעה כחמש שניות לפני שהיא אמורה להגיע ושורת תרגום שלישית שלא מגיעה בכלל. לאורך כל הפרק. שש הדקות הראשונות של הפרק של "קרניבל" ששודר לאחר מכן, היו מחוסרות תרגום לחלוטין. התרגום חזר לאחר אותן שש דקות בעקבות סוג מסוים של אתחול שבוצע על ידי yes. ראוי להדגיש שהתקלה הזאת לא היתה נקודתית, אלא התרחשה לפחות בשלושה מקומות נוספים ברחבי הארץ. זו לא הפעם הראשונה שזה קורה, וגם לא הפעם האחרונה, אבל זו בהחלט הפעם הכי חמורה. אחרי חמש שנות פעילות, לא הגיע הזמן שתקלות התרגום תהיינה נחלת העבר?




בשולי הממיר
כמה מילים על כמה תוכניות נוספות: "הסופרנוס" שוב הציגה פרק משובח עם הרבה דיאלוגים מבריקים. ראויים לציון: ההתייחסות לעולם הטלוויזיה של אותו כותב תסריטים שחצן (השחקן טים דיילי, "הנמלט"), כשבין הסדרות שהוזכרו היו "נאש ברידג'ס","יש לה את זה", "הפרקליטים", ו"חוק וסדר", ובדרך אגב, למדנו כמה באמת שווה פסל האמי; היחס הקומי-משהו של טוני לכלב שהיה לו כשהיה קטן ("הוא נלקח לחווה!"); השחקנית שגילמה את ליביה הצעירה.

חלקו השני של הפיילוט של "לגעת ברשע" סגר את הסיפור בצורה מעניינת, והעלה את רמתו הכללית של הפיילוט בצורה משמעותית. אולי זו בכל זאת סדרה טובה?

לוסי לו הגיעה אל "ג'ואי" ותמיד כיף לראות אותה.

אלייזה דושקו הגיעה אל "מופע שנות השבעים" וגם אותה תמיד כיף לראות, למרות הסיום המעצבן של הסדרה שלה.

ריצ'רד קיינד ("ספין סיטי") היה מר קורמן, החולה ההיפוכונדר ב"סקרבס".

וויליאם ראגסדייל, הרמן מ"בראש של הרמן", התארח כמפיק ב"פחות ממושלמת".

אהרון הימלסטין, הלא הוא פרידמן מ"ג'ואן מארקדיה", התארח ב"החוף הצפוני" כצ'ארלי.

דאנקן מהפרק "המירוץ" ב"סיינפלד" היה השבוע ב"ניפ/טאק".

לדנה הרמן (או למי שכותב לה את הטקסטים ב"טלסינמה") - לומר על "מיליון דולר בייבי" שהוא זכה באוסקר בשנה שעברה, ובכן, בסך הכל עברו ארבעה חודשים (ושבוע) מטקס האוסקר האחרון בו גרף הסרט את פרס הסרט הטוב ביותר. אז אלא אם כן מדובר באיזה סלנג חדש ("כן הס7ט הזה זכה בXו0קר מזמן לייק ל9ני Xיזו שנה!!!!!1"), כדאי שתהיו מודעים לפרטים טריוויאליים שכאלו (assafTV).

טעות תרגום משעשעת בחסות "דוגמנית העל הבאה":
המשפט "We know you have issues on the ground" תורגם בשיא הטבעיות ל"אנחנו יודעים שיש לכם נעליים על הקרקע".

ולסיום, שלוש תזכורות חשובות: מחר, יום שני, בשעה 21:45, פרק חדש ב"24" בישראל 10; מחרתיים, יום שלישי, בשעה 20:30, פרק חדש של "משפחת סימפסון" ששינתה שיבוץ לרגל פתיחת העונה החדשה; וביום שישי בשעה 11:00 "המסך המפוצל" חוגג יומולדת 4 וכולכם מוזמנים אל "הפיקניק המפוצל"!