המסך המפוצל

המפקח עם חיוך המוות

ערוץ יס פלוס מקרין מחדש את אחת מסדרות המשטרה המפורסמות ביותר של כל הזמנים, הוואי חמש אפס. מומלץ, במיוחד לחובבי הנוסטלגיה

מאת: אלי אשד

פורסם: 08-11-2001
2 תגובות
זו היתה הסדרה המשטרתית הארוכה ביותר בהיסטוריה של הטלוויזיה האמריקנית עד שהופיעה "חוק וסדר ", היא התמשכה על פני לא פחות מ- 12 עונות ו- 284 פרקים. לנעימת הנושא שלה יש טיעון חזק מאוד להיחשב כנעימת הנושא המפורסמת והמושמעת ביותר של כל סדרה טלוויזיונית שהיא.

הגיבור סטיב מק`גארט (ג`ק לורד, שחקן שהתפרסם עד אז בעיקר הודות לתפקידו בסרט ג`יימס בונד "דוקטור נו" כסוכן סי אי אי וידידו של בונד) היה לא פחות מאשר השוטר הבכיר ביותר של הוואי והיה כפוף אך ורק למושל האי. למרות זאת, באופן לא ריאליסטי הוא הרבה להשתתף במשימות בעצמו בראשות היחידה המיוחדת, יחידה שלא היתה ולא נבראה, לצידם של דן ויליאמס (ג`יימס מק`ארתור, שהתפרסם קודם לכן הודות לתפקידיו בסרטי וולט דיסני שונים, דאנו היה הכינוי שאותו העניק מקגארט לעוזרו). עמד מגוון של שוטרים שייצגו את סוגי האוכלוסייה השונים של הוואי: צ`ין הסיני, קאנו הפולינזי ואחרים שהתחלפו עם הזמן.

מק`גארט היה התגלמותו האולטימטיבית של השוטר המושלם. מעבר ללכידת פושעים לא היו לו כל חיים פרטיים שהם. בזמן שסביבו הכל היו לבושים בבגדים הוואיים ועסוקים בלעשות חיים הוא הסתובב תמיד בחליפות קודרות עסוק במטרתו האחת והיחידה בחיים: חיסול הפשע באיים. הסדרה הציגה את הניגוד המוחלט בין התדמית של הוואי כגן עדן עלי אדמות ובין הפושעים המסוכנים, רוצחים, אנסים ופסיכופתים מסוגים שונים שהסתובבו באיים בהמוניהם ושעימם התמודדו אנשי היחידה ללא הפסק.



המשפט הזכור ביותר מהסדרה הוא Book Him Dano שאותו היה אומר מק`גארט לעוזרו בסיום כל פרק לאחר הצלחת המשימה התורנית כשהוא מניד בראשו בבוז כלפי הפושע התורן, ורק אז לראשונה בפרק עלה חיוך קטן על פניו הקודרות תמיד חיוך "פני המוות".

בנוסף לרוצחים, לאנסים ולסוחרי הסמים למיניהם, התמודד מק`גארט במהלך הסדרה גם עם יריב קבוע ויוצא דופן מאוד עבור סדרה משטרתית. היה זה הסוכן הסיני ופושע העל וו פאט (קאן דגה), מעין בין לאדן של שנות השבעים שמטרתו הייתה לא פחות מכיבוש כל העולם! ורק מק`גארט הנחוש והעיקש עמד בדרכו כמעין גו`רג` בוש ג`וניור של זמנו.

וו פאט החל את הקריירה הרצחנית שלו עוד בפילוט הראשון של הסדרה מ- 1968 שהזכיר יותר סרט של ג`ימס בונד (ששם כזכור התפרסם לורד לראשונה) מאשר פרק רגיל בסדרה. במהלך הפיילוט לכד וו פאט את מק`גארט (ולא בפעם האחרונה) וביצע בו שטיפת מוח בניסיון להוציא ממנו סודות חיוניים לביטחונה של ארה"ב אך מק`גארט התגלה כבר בפרק זה כאיש שאי אפשר לשבור אותו. למרות העינויים שהוא עובר במהלך הפרק.

המזימה נכשלה אך וו פאט נמלט... ומאז חזר פעם אחרי פעם בכל אחת מ- 12 עונות הסדרה, בכל פעם עם מזימה שטנית חדשה.



בתחילה ייצג וו פאט את האינטרסים של סין הקומוניסטית, מה שאילץ את מק`גארט לשחרר אותו לאחר שלכד אותו לבסוף באחד הפרקים בתמורה למרגל אמריקני שבוי בידי הסינים, אך כשיחסיה של סין עם ארה"ב הפשירו בשנות השבעים,ניתק וו פאט האנטי-אמריקני הקיצוני את קשריו עם ארצו (וזאת לאחר שהממונים עליו החלו להתלונן על מספר האנשים הרב שהוא הורג בכל פרק) והפך לסוכן עצמאי לחלוטין כאשר מטרתו הסופית היא השגת שליטה, תחילה על סין ולאחר מכן על כלל העולם.

המאבק בינו ובין מקגארט הגיע לשיאו בפרק בן שני חלקים שמהווה אולי את הפרק הטוב ביותר בסדרה מאז ומעולם בשם "תשעת הדרקונים" (צמד פרקי פתיחת העונה התשיעית) שבו מק`גארט מגלה את עצמו על רפסודה בלב ים אחוז אמנזיה. רק בהדרגה הוא והצופים משחזרים את העבר ומגלה שוו פאט מתכוון לחסל את ההנהגה של סין העממית עם גז מרעיל ולהאשים בכך את האמריקנים ובאופן ספציפי את מקגארט עצמו.

כמובן שגם הפעם מסתיים המאבק בין וו פאט ובין מק`גארט ללא הכרעה סופית.



בשנות התשעים נעשה ניסיון לחדש את הסדרה - ללא הצלחה. כיום יש דיבורים רציניים ביותר על חידושה כסרט קולנוע. אז יתכן בהחלט ששוב נראה את סטיב מק`גארט או יורש שלו (ג`ק לורד נפטר לפני מספר שנים) נאבק שוב בוו פאט (או יורש שלו) על רקע הנופים הקסומים של הוואי.

היום, כשטרוריסטים כמו בין לאדן מאיימים על שלום העולם עם אמצעים ביולוגיים, כימיים ואף גרעיניים שונים, יריב כמו וו פאט שנראה כדמיוני בשנות השבעים ופגיעה בריאליזם הקשוח בדרך כלל של "הוואי חמש אפס" נראה ריאליסטי ומסוכן יותר מאשר אי פעם.

הוואי חמש אפס - האתר
המאבק בין מק`גארט וו פאט





הסדרה הוואי חמש אפס משודרת בימי חמישי בשעה 18:50 ביס פלוס בלווין.