המסך המפוצל

אבודה, נואשת, אבל פחות

רשת ABC נהנית משני הלהיטים הגדולים של העונה. אבל שאר הלוח עדיין סובל מבעיות רייטינג. סקירה לרגל המיד-סיזן

מאת: assafTV

פורסם: 05-01-2005
31 תגובות
לאחר מספר שנים של דשדוש ברייטינג, עד כדי הידרדרות אל המקום הרביעי, נהנית רשת ABC מפריחה מחודשת. זה קורה בעיקר הודות לשני להיטי ענק: "עקרות בית נואשות" ו"אבודים". עשרות מיליוני צופים, ביקורות מהללות ואף שלל מועמדויות לפרסים כגון "גלובוס הזהב". בסוויפס האחרון של נובמבר, הרשת הגיעה למקום השני בדירוג הנחשק של צופים בני 18-49.

אבל הררי הרייטינג של שתי הסדרות הנ"ל, מטילים צל על שאר הלוח, ומסתירים את חורי הרייטינג ששאר הימים מניבים, אשר חלקם סובלים מירידה בת 20% בקרב בני 18-49. עתה, בחודש ינואר, אמצע-העונה, ללא משחקי הפוטבול המניבים רייטינג גבוה, ועם עלייתן של סדרות נוספות, מוכרות לצד חדשות, הגיע הזמן להעיף מבט בלוח הרשת, לבדוק היכן החולשות והיכן יש מקום לשיפורים.

ראשי ABC מודעים לכך שלרשת יש עדיין מספר בעיות, והם לא ממהרים להכריז על ניצחון ברייטינג, למרות שני להיטי הענק שלה והעובדה שהיא הרשת היחידה שהראתה סימני גידול ברייטינג.

הנה מבט על לוח שידורי הרשת, ערב-ערב, התוכניות, הסדרות, הסיכויים.



שני
עד כה, שימש יום שני כביתה החם של ליגת הפוטבול. משחקי ה-NFL משכו אחוזים גבוהים שעזרו לרשת להיות גורם תחרותי. עם סיום העונה בסוף החודש, תעלה הרשת ערב שיוקדש לתוכניות ריאליטי ולייפסטייל.

למרות כישלון התוכנית "The Benefactor", אחד מהניסיונות הכושלים להעתיק את הצלחת "המתמחה" (גם FOX העלתה תוכנית דומה עם המולטי מיליונר האקצנטרי ריצ'רד ברנסן, הנחשבת לכישלון רייטינגי מהדהד. למעשה, גם טראמפ עצמו ו"המתמחה" רשמו העונה ירידה ברייטינג), הרשת מאמינה שיש מקום לתוכניות ריאליטי ביום שני.

הערב יפתח בלהיט מוכח: " Extreme Makeover: Home Edition: איך עשו את זה?", שמתכוונת לשבט את הצלחת סדרת "האם",
"Extreme Makeover: Home Edition", המושכת מיליוני צופים בימי ראשון. בתוכנית, יחזרו הצופים לבקר בבתים ששופצו בתוכנית יום קודם לכן, ויראו איך בדיוק שיפץ הצוות ושדרג את הבתים. מספר תוכניות "איך עשו את זה?" שכבר הוקרנו העונה, משכו מספר גבוה של צופים, כך שאפשר להמר בבטחה שיש לרשת להיט מוצק ביד.

ב-21:00 עתידה לעלות עונה נוספת של "הרווקה", תוכנית הריאליטי-שידוכים הותיקה של הרשת. כאן עלולה להיות בעיה לרשת, לאחר שהעונה השישית של "הרווק" בתחילת העונה, ספגה ירידה משמעותית ברייטינג (42%).

ב-22:00 צפויה לעלות תוכנית חדשה, "סופר-נני". צוות התוכנית יגיע לבתי משפחות עם ילדים וינסו לחנך את הסוררים הקטנים, תוך כדי מתן עצות יעילות להורים כיצד להתמודד עם ילדיהם הפרועים, גם לאחר שמצלמות הטלוויזיה יעזבו את המקום.

"Wife Swap", "Extreme Makeover: Home Edition", תוכניות הלייף-סטייל האחרות של הרשת, כבר הוכחו כהצלחה, ואפשר להמר שגם פה צפויה לרשת הצלחה מסוימת. בשורה התחתונה: לא צפוי כישלון, יתכן אפילו סיכוי ללהיט מפתיע.

שלישי
"המשפחה שלי", עם דיימון ואינס, עברה העונה מימי רביעי לשלישי. המעבר פגע באחוזי הצפייה שלה והשילוב שלה עם "ג'ורג' לופז" ב-20:30 יצר בלוק שאולי נחמד לצפייה משפחתית, אך לא מספיק משפחות צפו בו כנראה העונה. אותן משפחות עתידות לנהור בהמוניהן אל "אמריקן איידול" של FOX באמצע ינואר, עת זו חוזרת לעונה רביעית.

ב-21:00 "החיים לפי ג'ים", שאיבדה מעט מאחוזי הצפייה שלה העונה אך עדיין מביאה נתונים נאים ומספקת כר צפייה נח ששומר על מרבית הצופים ל"רודני" שעלתה העונה. ב-22:00 משודרת העונה האחרונה של "NYPD Blue" והרשת מפמפמת את "העונה האחרונה!" בתקווה לסחוט ככל האפשר אחוזי צפייה. הרשת מקווה ליצור הייפ שיוביל את הצופים לסדרה שתחליף את "NYPD” במרץ, "Blind Justice", אף היא של בוצ'קו.

רביעי
יום רביעי הוא אחד הימים שגורמים למנהלי הרשת הכי פחות כאבי ראש, עם להיט שפותח את הערב ("אבודים") ולהיט מפתיע שסוגר אותו, "Wife Swap", שהתגלה כמתחרה חזק המביא נתונים חזקים, גם מול להיטי הענק "חוק וסדר" ו"CSI: ניו יורק" המשודרים מולו. בלא מעט מקרים הגיעה "Wife Swap" למקום השני בשעת השידור בקרב גילאי 18-49.



נקודת החולשה של ימי רביעי היא השעה 21:00. עד כה מילאה את המשבצת העונה השישית של "הרווק", שכאמור ספגה ירידה קשה ברייטינג העונה. את המשבצת תתפוס, החל מהשבוע, העונה הרביעית של "זהות בדויה". למרות ביקורות טובות וקהל מעריצים נאמן, הסדרה מעולם לא הפכה ללהיט גדול. הרשת מקווה שמקפצת הרייטינג של "אבודים", כמו גם העובדה ששתי הסדרות הן מאותו יוצר, תהפוך את הסדרה ללהיט, או לפחות לכזו שלא מאבדת יותר מדי צופים מהתוכנית שלפניה. גם הבטחתו של יוצר הסדרה, מגובה במיטב כותביו של ג'וס ווידון, לחזק קריאטיבית את הסדרה, לאחר שגם מעריציה הנאמנים ביותר הודו שהעונה השלישית היתה מאכזבת, מפיחה תקווה במנהלי הרשת.

האיום? קולות זייפניים, שופט מרושע ועשרות מיליוני SMSים. תוכנית התוצאות של "אמריקן איידול", אשר התנפחה לה העונה לשעה (במקום חצי שעה עד כה, כאשר בפועל אפשר להסתפק בחמש דקות), שתתמקם בימי רביעי ב-21:00 אצל המתחרה FOX.

חמישי
היום התחרותי ביותר בטלוויזיה. לכאורה, קרב אבוד מראש, עם מפלצות הרייטינג של CBS ו-NBC. אבל ניסיון העבר מלמד שכשיש היצע מגוון מספיק, יש מספיק צופים לכולם. UPN פונה לגברים צעירים עם "WWE סמקדאון!", FOX מנסה לתפוס את בני ה-18-49 ואת בני הנוער שמאסו ב"ג'ואי" עם ".The O.C", ורק ה-WB התייאשה ומסתפקת בינתיים בשידור סרטי קולנוע.

את הערב תפתח סדרת הדרמה המוערכת "Life As We Know It". הסדרה שודרה עד כה ב-21:00, מול "CSI” ו"המתמחה", שלא משאירות הרבה צופים לשאר הרשתות. השיבוץ ב-21:00 נבע בעיקר הודות לתכניה של הסדרה העוסקת במתבגרים ובמחשבותיהם על מין. המעבר ל-20:00 התאפשר לאחר שבמהלך העונה התמתנו תכניה והרשת מקווה שעם המעבר לסביבה הנוחה יותר ב-20:00, במיוחד כעת, כש"הישרדות" בהפסקה זמנית, עד מועד עליית העונה העשירית במהלך פברואר, יקל עליה למצוא את הקהל שלה. הבעיה העיקרית? הקהל שלה נמצא כבר במקום אחר: ניופורט, קליפורניה. אפשר לסכם כבר עכשיו בצער, שלמרות איכויותיה, ולמרות הביקורות המשבחות להן זכתה, "Life As We Know It" לא תשרוד את עונתה הראשונה, ואם הרייטינג לא ישתפר בעקבות המעבר, יתכן שאף לא תשרוד את הסוויפס של פברואר.

הרשת לא תישאר עם חלל ריק במשבצת. ישנן מספר סדרות דרמה שעליהן הוכרז עוד קודם לכן כעתידות לעלות במיד-סיזן, והן מועמדות להחליף את "Life" במידה של כישלון. ב-21:00, לאחר שזזה שעה קדימה, תתמקם "Extreme Makeover". בעונה שעברה רשמה התוכנית אחוזי צפייה נאים למדי, בהתחשב בתחרות העומדת מולה, באותה המשבצת. זוהי תוכנית שמושכת בעיקר נשים מעל גיל 35, דבר שעוזר לזרימה נכונה יותר של צופים אל מה שמשודר ב-22:00, המגזין "20/20", שמושך קהל דומה. זו אחת הסיבות למעבר של "Life" ל-20:00 - קהל היעד שלה פשוט לא צפה בתוכנית שלפניה, ולא היה מי שיעבור לתוכנית הבאה.

שישי
ימי שישי היו ידועים תמיד כ-TGIF, בלוק ה"Thank GOD It’s Friday", שמורכב מקומדיות לכל המשפחה. גם יום זה סובל מירידה ברייטינג. הסיטקום החדש, בהפקת מל גיבסון, "Complete Savages" עלול למצוא את עצמו מחוץ ללוח ולהיות מוחלף בסיטקום החדש של ג'ניפר לאב יואיט "In The Game", בו היא מגלמת כתבת ספורט. ג'ון סטאמוס, אשר בסוף שנות השמונים ותחילת שנות התשעים היה חלק בלתי נפרד מבלוק ה-TGIF עם "צער גידול בנות", עתיד לחזור לימי שישי עם הסיטקום החדש שלו - נטול שם עדיין - מעין גרסה גברית ל"סקס והעיר הגדולה". הרשת גם בוחנת את האפשרות להוריד כליל שני סיטקומים ולשדר במקומם סדרת דרמה חדשה.



שבת
כמו כל הרשתות, הרשת לא מתכוונת להשקיע יותר מדי בשבת, וסרטי קולנוע ושידורים חוזרים של סדרות ימשיכו למלא את שידורי הערב. אך למרות זאת צפויים מספר תכנים חדשים כמו המיני-סדרה שתשיב למסך את סדרת הסבנטיז "בית קטן בערבה", שמתוכננת ל-26/3/05. בעקבות "טרויה" ו"אלכסנדר", רשת ABC מתכננת להעלות את המיני-סדרה "אימפריה", לה עדיין אין תאריך עלייה בגלל קשיי הפקה ואפילו קיצוץ של מספר פרקים.

ראשון
"אם זה לא שבור - אין צורך לתקן". יום ראשון ימשיך להיות יום חזק עבור הרשת. ב-19:00 העונה המי יודע כמה של "סרטי הוידאו המצחיקים באמריקה".

ב-20:00 להיט הלייף-סטייל "Extreme Makeover: Home Edition", שגם מושך מיליוני צופים וגם מהווה מקפצת רייטינג נוחה ל"עקרות בית נואשות", אם כי הן בהחלט מסתדרות טוב גם כך. אין ספור מילים נשפכו על הלהיט, מה כבר נותר לומר? ABC לא תעז כמובן להזיז את הנואשות ממשבצת השידור, ועשרות מיליוני אמריקאים ייצמדו למסך ויהיה להם מה לדסקס בעבודה ביום שני בבוקר.

ב-22:00 "בוסטון ליגל", הספין-אוף של "הפרקליטים". למרות שהסדרה זוכה לאחוזי צפייה גבוהים, בעיקר הודות ל"עקרות בית נואשות", היא מאבדת קרוב למחצית מצופיה. כל סדרה אחרת שמאבדת אחוז כה גבוה מהצופים של התוכנית המשודרת לפניה, היתה כבר מזמן מסולקת מהמסך. במקרה זה, גם מחצית מצופי "עקרות בית נואשות" הם די והותר כדי להשאיר סדרה על המסך. אך אם אובדן הצופים יימשך, ואם "ג'ורדן", המשודרת מולה, תמשיך לנצח את הפרקליטים בקרב בני 18-49 (ולעיתים אף בקרב כלל הצופים), ב-ABC יצטרכו להחליט: האם להמשיך עם הסדרה, או שמא להמר על סדרה אחרת, שתהווה השלמה נאותה יותר לעקרות הבית?