המסך המפוצל

סופרמן 90210

אחרי הקומיקס, כריסטופר ריב ולואיס וקלארק, הגיע תורה של הסדרה הדוסונית על קורותיו של סופרמן. בינתיים רק בארה\"ב. בקרוב אצלנו?

מאת: יוסי קוניין

פורסם: 28-10-2001
4 תגובות
סמולויל, קנזס. העיירה הדימיונית בלב אמריקה היא הרקע לסדרה הטלוויזיונית החדשה בכיכובו של גיבור העל האולטימטיבי - סופרמן. הגיבור בן ה 60+ ראה כבר גילגולים רבים, ביניהם סדרות אנימציה, סרטי כריסטופר ריב, וניסיונות רבים להביאו אל המרקע הביתי שלנו. הניסיון הקודם להתאים את אגדת סופרמן לטלויזיה זכור בעיקר בזכות לויס ליין בגילומה של טרי הטצר, אך הסדרה הקלילה הזו שרדה למשך ארבע עונות בלבד לפני שנעלמה ממסכנו.

כעת מגישים לנו האחים וורנר את גלגולו האחרון (לפחות כרגע) של סופרמן, והפעם בתור תיכוניסט. סדרת הטלוויזיה החדשה ששידוריה החלו בשבוע שעבר בארה"ב מתמקדת בקלארק קנט הצעיר, תלמיד כיתה י` בעיירת סמולויל הנידחת. אהבתו הפעם אינה לויס ליין כי אם לנה לאנג היפה, אך יריבו נשאר כתמיד לקס לות`ר הקירח. קלארק הצעיר מגלה את כוחותיו ואת מוצאו לראשונה ולומד להתמודד עם האגדה שיגדל להיות, בעודו מנסה ליצור קשר עם לנה אשר בכל פעם שהוא מתקרב אליה תוקפת אותו חולשה בלתי מוסברת (מה שהוא לא יודע עדיין זה שהעדליון לצאוורה של לנה עשוי מקריפטונייט שנמצא במטאורים שתקפו את סמולויל, והרגו את הוריה של לנה, בתחילת הפרק).



הפרק הראשון של הסדרה מתחיל כמעט כמו הסרט ארמאגדון. מטחי מטאורים נופלים מהשמיים על סמולויל ועמם ספינתו של סופרמן התינוק. הספינה נופלת על בני הזוג קנט, חשוכי הילדים (באופן משעשע, את מרתה קנט - אמו של סופרמן - משחקת אנט או`טול, אשר שיחקה את לנה לאנג בסופרמן III), אשר מחליטים לגדל את התינוק הקטן בעצמם. העלילה עושה קפיצה קדימה 12 שנה - קלארק קנט הצעיר, המרובע של השכבה, מנסה להרשים את לנה לאנג היפה ולהסתיר את כוחותיו החדשים. לאחר שהוא מציל את לקס לות`ר מטביעה (אחרי שהנ"ל דרס אותו במכוניתו ונפל לאגם) השניים מתיידדים, ידידות שמן הסתם לא תחזיק מעמד זמן רב. ברקע מתנהל מסע נקמים של רוח רפאים מהעבר בצורת צעיר בעל כוחות מיוחדים. סמולויל עצמה, מסתבר, מלאה במוזרויות כתוצאה ממטח המטאורים של לפני 12 שנה, ומוזרויות אלה מן הסתם יהיו האתגרים העתידיים של קלארק/סופרמן.



כמו בכל סדרה של WB כולם יפים, והכוכב היפיוף אינו מקובל בשכבה, רק שהפעם המניאק השכבתי הוא כוכב הפוטבול ולא מלכת השכבה (קורדיליה, איפה את?). כמובן שקלארק רוצה להראות לכולם איך סופרמן יכול לשחק פוטבול, אבל פאפא קנט לא מרשה, ולכן הוא נאלץ להסתפק במה שיהיה לעתיד מקצועו העיקרי - עיתונות. במערכת עיתון ביה"ס אנו פוגשים את שני חברי הנפש של קלארק, פיט רוס (שבניגוד לדמותו בקומיקס מגולם ע"י שחקן שחור - היחיד בסדרה, וכנראה בביה"ס) וקלואי - חמודונת המסרבת להכיר באהבתה לקלארק. שלושתם, בתוספת לנה לאנג ולקס לותור, יהיו הדמויות הראשיות של הסדרה.

יוצרי הסדרה לקחו כאן חלקים מכל סדרות הנוער המצליחות של השנים האחרונות. חוץ מבאפי, 90210, ודוסון ניתן לראות את השפעתן של סדרות כמו רוזוול ותיקים באפלה. בית הספר המאוכלס בנערים ונערות בני עשרים פלוס (תום וולינג המשחק את קלארק קנט בן ה- 15 הוא למעשה בן 24) נראה כמו בוורלי הילס וביה"ס של דוסון. החבורה המתאספת מסביב לקלארק, פיט קלואי ולנה, מזכירה את הסקוביס של באפי, וסמולויל כנראה תתחיל להיראות יותר ויותר כמו סאנידייל. קלואי משמשת גם כאג`נט מאלדר של הסדרה ופיט כנראה יגדל להיות הסקאלי.



למרות כל הקיטש הניגר בפרק הראשון של הסדרה, נראה כי יוצריה השקיעו הרבה אהבה ומחשבה בעשייתה. האפקטים יפים, המשחק יציב, אבל מה שבאמת מהנה הם המחוות הקטנות לאגדת סופרמן. אמנם קלארק קנט אינו מופיע כסופרמן, ואפילו המשקפים המפורסמות חסרות, אבל סמל ה S המפורסם הוא סמל קבוצת הפוטבול של סמולויל, ובמתיחה בית ספרית נתלה קלארק החצי עירום (הבנות יעלזו) בשדה תירס עם S גדולה מצוירת על חזהו בדיו אדומה. לקס לות`ר (משוחק ע"י מיקל רוזנבאום מ"זואי") מופיע כדמות מלאה ולא כרשע שטחי טיפוסי וסיפורו מחובר לסיפור קלארק קנט כבר מראשית הפרק.

הקרנת פרק הבכורה עצמו זכתה לאחוזי צפייה שוברי שיא (בשביל רשת ה WB) וסמולויל כנראה תשרוד לפחות את העונה הקרובה. אני אישית תוהה כיצד האמריקאים לא שואלים את עצמם איפה היה סופרמן ב- 11 בספטמבר ?