המסך המפוצל

עיניים גדולות

yes מעלה ערוץ טלוויזיה שלם המוקדש לשידורי אנימה. מה מצפה לנו? כמה בחירות מעניינות ובראשן - "12 הממלכות"

מאת: רז גרינברג

פורסם: 06-12-2004
20 תגובות
הדברים המעניינים בעולם האנימציה היום, מתרחשים ביפאן. תעשיית האנימציה הענקית של המדינה, "אנימה", כפי שהיא נקראת שם, מתווה את הכיוון אליו נושאים אנימטורים וחובבי אנימציה ביתר העולם את עיניהם. הזכייה של הסרט "המסע המופלא" באוסקר לפני שנתיים היא רק הקצה הבולט של התופעה הזו. בארה"ב, מזה כשני עשורים, קיימת קהילה תוססת של מעריצים שרופים. לישראל התופעה הזאת הגיעה קצת באיחור.

אני עוד זוכר את התקופה ההיא, ממש לא מזמן, שבה חובבי האנימה בישראל היו צריכים לעבוד קשה כדי לצפות בסרטים ובסדרות האהובים עליהם. חסרי-המזל שלא גרו בסביבות אחת מספריות "האוזן השלישית" (שם קובצו הסרטים והסדרות הנ"ל בפינות חשוכות ואפלות תחת הכותרת הלא-נכונה בעליל 'מאנגה'), נאלצו להזמין דברים מהאינטרנט במחירי פשיטת-רגל (עבורם), או ללוות מאלה שיש להם.



ואז הגיע האינטרנט המהיר ועשה את חיי כולנו פשוטים ונעימים יותר. בדיוק כפי שחובבי הטלוויזיה האמריקאית בארץ כבר מזמן לא נתונים לחסדיהם של גופי השידור המאובקים והמושחתים, כך גם חובבי האנימה למדו שהם לא צריכים לחכות לאוזן השלישית - או אפילו לחברות ההפצה האמריקאיות המייבאות את סדרות האנימה מיפאן - אפשר להשיג אותן באינטרנט, בדרך כלל שבוע לאחר השידור ביפאן, בתרגום זריז של חובבים נמרצים.

וממש באותה תקופה, כמעשה שטן, החלה האנימה להיכנס גם לתחנות הטלוויזיה בישראל. להיכנס באופן רשמי, כמובן - באופן לא-רשמי, סדרות אנימציה יפאניות שודרו פה עוד מתחילת שנות ה-80, בדיבוב. אבל מדובר היה בסדרות שכוונו לקהל צעיר. ערוץ "ביפ" בתחילת דרכו, היה הראשון לשדר בארץ אנימה שהיתה מכוונת לקהל המבוגר והמתוחכם יותר. האמת היא שלא שודרו שם יותר מדי דברים ראויים לציון, אבל בזכות הסרט "Ninja Scroll" וסדרת המופת "קאובוי ביבופ", ראוי לזכור להם חסד נעורים. זאת אלמלא העובדה שהם בחרו לארוז את חבילת השידורים הזאת (שוב) תחת הכותרת המטעה "מאנגה", סלוגנים דביליים, ופרומואים דוחים. מאז אפשר היה לראות איזה סרט אנימה או שניים מבליחים באחד מהערוצים הייעודיים של הכבלים או הלוויין, אבל לא יותר מזה.

ועכשיו, yes מרימים את הכפפה עם ערוץ טלוויזיה שלם המוקדש לשידורי אנימה. ההחלטה להקים ערוץ כזה (במקביל, אגב, להופעתם של ערוצים דומים גם בארה"ב), היא חשיבה בכיוון הנכון: מרבית היצירות המשמעותיות באנימה בעשור וקצת האחרונים הגיעו מהטלוויזיה - המשבר הכלכלי שפקד את יפאן הפך הפקת סרטים באורך מלא לסיכון כספי שקשה לעמוד בו. בטלוויזיה, לעומת זאת, עם מימון של התחנה המשדרת, אפשר לנסות דברים חדשים ונועזים.

את הכתבה הזאת אני כותב, מהרבה בחינות, מפסגת ההר שממנה אפשר לראות את הארץ המובטחת, אבל לא להגיע אליה. אצלי בבית לא קולטים yes. ומעיון בהצהרת הכוונות של החברה, בהחלט יש למה לצפות מהערוץ - בעתיד הנראה לעין. בטווח היותר קרוב, התוכניות שאמורות לפתוח את שידורי הערוץ מציגות כמה בחירות מעניינות, אבל שום דבר מהן לא באמת מלהיב.



נכון לכרגע, הקלף הכי חזק מבין התוכניות שנרכשו היא הסדרה "12 הממלכות" - סדרה על שלושה תלמידי תיכון המוצאים את עצמם בעולם פנטסיה עוין. תלמידי (ובמיוחד תלמידות) תיכון בעולם פנטסיה זה לא רעיון חדש במיוחד באנימציה היפאנית, וכבר נראו סדרות שהפגינו ביצועים מרשימים יותר בז'אנר, אבל "12 הממלכות" מצליחה בכל-זאת לספק אנימציה ועיצוב יפים, וסיפור שיחזיק את הצופים במשך לא-מעט זמן (45 פרקים).

לא רחוק מאחוריה נמצאת "King Bandit Jing" אודות מעלליו של גנב צעיר - סדרת הרפתקאות עם מראה מושך, הרבה מאוד אקשן, ומעט מאוד חוץ מזה. עומק אין בסדרה הזאת בכלל, אבל בתור זריקת אדרנלין, "King Bandit Jing" עובדת לא רע.

מי שבכל-זאת מחפש עומק, יכול למצוא אותו בסדרה אחרת בערוץ - "המסע של קינו". הסדרה הזאת שייכת לז'אנר של סדרות אנימה איטיות, מהורהרות, מלאות בתובנות עמוקות אודות משמעות החיים, שאני אישית מוצא אותן משעממות רצח. בכל זאת, אפשר להגיד משהו לזכותה של "קינו" בהשוואה לאחיותיה: יש בה עלילה די ברורה - מסעו של ילד (ואולי ילדה? לא ברור) בלוויית אופנוע מדבר, לאורכו של עולם פוסט-אפוקליפטי וגם פואנטה (אם כי קלושה למדי) בסופו של כל פרק. בקטגוריית "לא כוס התה שלי" נמצאת גם "Oh! Super Milk Chan" - קומדיה מטורפת עם עיצוב מצועצע, מהסוג שממנו אני משתדל להתרחק כמו מאש.

ויש עוד שתי סדרות מדע בדיוני שנשמעות מעניינות - "Twin Spica", על ילדה החולמת להיות אסטרונאוטית, ו-"Uninhabited Planet Survive", אודות חבורת ילדים המוצאת את עצמה נטושה על פלנטה רחוקה. לא הזדמן לי לצפות באף אחת מהסדרות הנ"ל, עדיין, אבל התקציר והתמונות שצורפו למידע שהפיצה yes בהחלט מעוררים סקרנות, והצוות שניצב מאחורי כל אחת מהן כבר רשם כמה הישגים ראויים לציון בעבר.



התוכניות של הערוץ לעתיד כוללות רפרטואר עשיר יותר, שיכלול גם סרטים, סדרות דרמה, סדרות רומנטיות, וחוץ מזה - גם וידאו-קליפים יפאניים וראיונות מאחורי-הקלעים עם אנשים בתעשיית האנימה. נשמע מבטיח מאוד, ואפשר לקוות שגם יקיים.

ופרסומת עצמית קטנה לסיום: עבור אלה המעוניינים להיכנס לעולם האנימה, הכנתי לפני כשנתיים רשימת המלצות עבור האתר "בלי פאניקה". הרשימה מאוד מכוונת מדע-בדיוני ופנטסיה, ועדיין פותחת מספיק דלתות לכל מי שהנושא חדש עבורם. אפשר למצוא אותה כאן.





ערוץ yes ANIME עולה ביום שלישי, 7/12/04 באפיק 29 ב-yes. הערוץ ישודר בחינם לכלל המנויים לתקופה של חודש. לאחר מכן יצטרף הערוץ לחבילת הסרטים.