המסך המפוצל

בואו לקליפורניה

אחרי שהפכה ללהיט בארה\"ב, מגיעה אלינו הסדרה \".The O.C\" להנעים לנו את ערבי השבת. אז על מה כל המהומה?

מאת: assafTV

פורסם: 21-10-2004
32 תגובות
עוד לפני שפריים אחד שודר בארץ, כבר הפכה ".The O.C" לסדרה מדוברת ונחשקת. המוני המחוברים לאינטרנט המהיר (920,000, נכון לעכשיו, מספר דומה למספר מנויי כל חברות הכבלים) כבר צפו בסדרה, הודות לתוכנות השיתוף, והם ממתינים בקוצר רוח לעונה השנייה (ה-4/11 קיבל עכשיו עוד אסוציאציה).

והנה היא מגיעה עכשיו לטלוויזיה - אחת מסדרות הדגל של yes Weekend, הערוץ החדש של yes לסוף השבוע, כך שגם מאותגרי האינטרנט יוכלו לצפות בה. מאותגרי yes יוכלו לצפות בסדרה כאשר תצא ל-DVD, עם תרגום, בהפצת "וורנר הום וידאו ישראל" במהלך 2005.

אז מה זה בכלל ".The O.C"?
הסדרה היא החוליה החדשה בשרשרת סדרות הנוער. "בוורלי הילס 90210", "דוסון קריק", "פליסיטי", "אלו הם חיי" וכו'. ".The O.C" היא קצת מכל הנ"ל. היא עוסקת בחייהם של בני נוער עשירים ומפונקים בעיירה ניופורט, קליפורניה, בדומה ל"בוורלי הילס 90210". אלא שבשונה ממנה, היא מתוחכמת, מודעת לעצמה ולז'אנר, ומלאת הומור עצמי.

יוצר הסדרה הוא ג'וש שוורץ, בחור צעיר (רק בן 28) שבסך הכל רצה לעשות דרמה רגישה לנוער א-לה "My So-Called Life" (אלו הם חיי), אלא שסדרה כזו קצת קשה לשווק ולכן הסכים שוורץ לתנאיה של FOX וכלל בפיילוט צעירים משתוללים, משתגלים ומסתממים, בדיוק כמו שהרשת הסליזית אוהבת. אלא שלאט לאט, בדלת האחורית, טפטף שוורץ את הרעיונות שלו ואת הטון שלו. הקווים הסבוניים בסדרה התמתנו, הדמויות הפכו לפחות קרטוניות ולפני שהרגשתם, כבר מצאתם את עצמכם נקשרים לסדרה ולדמויות.



לא ש".The O.C" היא "אלו הם חיי" - אל תצפו להתחבטויות נפש של בני נוער שמתבטאים כמו מבוגרים, אבל היא גם בהחלט לא "בוורלי". מה מבדיל ביניהן? בראש ובראשונה - הדמויות.

ראיין ומריסה.
למרות שאלו הדמויות הראשיות בסדרה, מדובר, למען האמת, בדמויות אנמיות יחסית לשאר. ראיין הוא הנער העני מהשכונה קשת היום, שמתחת לחזות הקשיחה שלו מסתתר בעצם לב רגיש. מריסה היא הנערה-ממול, הבחורה היפה של השכבה שיוצאת עם הספורטאי של השכבה. אבל כמובן, נמאס לה מהזיוף בחייה והיא רוצה משהו "אמיתי". כמובן שברגע שמבטיהם מצטלבים לראשונה, אנחנו מנחשים שלמרות החבר, מריסה תפזול לכיוונו של ראיין. האם היא תממש את מאווייה? בשלב מסוים זה כבר פחות מעניין. על דמותו של ראיין כבר הספיקו להתבדח שאין פרק שבו הוא ללא גופיה ו/או מעורב בתגרה כלשהי. על ראיין ומריסה מרחפת השאלה "יהיה רומן? לא יהיה רומן?" וכאמור, מהר מאוד זה מאבד מהקסם ואנחנו מתנחמים בכך שלפחות הוא לובש גופיה.

סת' וסאמר
כל מי שצופה ב"וויל וגרייס" יוכל לומר שלמרות שוויל וגרייס הן הדמויות הראשיות, מי שבאמת עושה את הסדרה הן דמויות המשנה ג'ק וקארן. במידה מסוימת האנלוגיה הזו מתאימה גם לסת' וסאמר. סת' הוא גיק, חובב מושבע של קומיקס, חובב שיט ומאוהב מזה שנים, בסתר כמובן, בסאמר רוברטס, חברתה הטובה של מריסה. סאמר היא בחורה רדודה (למראה) שעיקר עיסוקיה הם בנים, שופינג ובגדים. היא חדת לשון ולא חוששת להביע את דעתה. יחד מביאות שתי הדמויות הנ"ל משב רוח רענן שהוא אנטיתיזה לכבדות המסוימת של ראיין ומריסה.

ההורים - סנדי וקירסטן
בניגוד ל"בוורלי" ו"דוסון", בהם ההורים היו לא יותר מקישוט שבא להטיף מוסר בסוף הפרק, דמויות ההורים ב".The O.C" הן בעלות משקל בדיוק כמו דמויות הצעירים. יש להן חיים משלהן והן לא שם רק כדי לשמש כקישוט. ואם יורשה לי וידוי קצר: כשראיתי שפיטר גאלגר, האיש והגבות, משתתף בסדרה, נאנחתי ביאוש. "מה לדבר הזה ולסדרה?!". ייחלתי לדמותו מוות מהיר בתקווה שלא נצטרך לראות יותר את פרצופו על המסך. !Boy, Was I Wrong. גאלגר הצליח לעצב דמות כובשת ומקסימה. סנדי כהן שלו היא דמות של אדם חם, עם קצת שטותניקיות של צעיר מתבגר, עם קמצוץ יידישקייט הכרחי. לא פלא ש"טי.וי גייד" בחר בו כאחד מהאבות הטלוויזיוניים הטובים ביותר בכל הזמנים. מקום 25, אם אתם מעוניינים לדעת.



הבדל חשוב נוסף שהופך את הסדרה לכל כך מהנה וטובה הוא שהם לא לוקחים עצמם ברצינות יתרה. הסדרה שופעת בהומור עצמי ובהומור בכלל. בנג'מין מקנזי, המגלם את ראיין אטווד, הוכרז ככפילו הצעיר של ראסל קרואו, מה שגרר להתבדחות על מראם של קרואו וראיין. באחד הפרקים משתתף קולין הנקס (שהוא עצמו השתתף בסרט "מחוז אורנג'", שבגללו החליטו לשנות את שמה של הסדרה מ-"Orange County" ל".The O.C", כדי לא ליצור בלבול), ככוכב סדרת נוער פופולרית בשם "The Valley". סאמר אף שואלת את בן דמותו של הנקס בסדרה על איך זה לצאת עם השחקנית שעובדת איתך (רייצ'ל בילסון, המגלמת את סאמר, ואדם ברודי המגלם את סת' כהן, יצאו באותה תקופה).

גם מקומו של ההומור היהודי לא נפקד מהסדרה, לא פלא בהתחשב בכך שיוצר הסדרה הוא יהודי, כמו גם הדמויות של סנדי וסת'. כיוון שקירסטן אינה יהודיה, מצא סת' כהן את הדרך המושלמת לשלב בין המסורת היהודית של אביו לבין זו הנוצרית של אמו.

ואחרי שקראתם את זה אני פשוט מבקש מכם לשכוח הכל, להתיישב בכורסה ולהתחיל לצפות. ".The O.C" היא, בפשטות, סדרה כיפית ומהנה, שלא לוקחת את עצמה ברצינות יתרה. יש בה דמויות כובשות ומקסימות, היא שופעת הומור אך גם לא שוכחת להיות דרמטית כשצריך, והיא תעשה לכם טוב על הלב. מה עוד אפשר לבקש?

ואה, כן. סת' שולת'!!1


הכירו את הדמויות