המסך המפוצל

!You’re Fired

"המתמחה" היא כל מה שצריך להיות בריאליטי טוב: היא לא משפילה, היא מרתקת, יש את המועמד המועדף עלינו, ואת הביץ` שכולם שונאים

מאת: assafTV

פורסם: 19-10-2004
13 תגובות
ריאליטי. טלוויזיית מציאות. מילים אלו מספיקות כדי להעביר חלחלה בקרב רבים מאלו שבשבילם, טלוויזיה טובה היא כזו עם במאי, תסריט, שחקנים וסיפור עלילתי טוב, כזה שגם מצליח לומר משהו על החיים, או לפחות מעביר חצי שעה בנעימים.

טלוויזיית מציאות זה הדבר הזה שאנשים הולכים להשפיל את עצמם בפומבי כדי למצוא חתן, כלה, לזכות בחוזה הקלטות, או סתם לקבל צ'ק שמן. שלא לדבר על תוכנית כמו "אפקט הפחד", בה יכריחו אתכם לאכול ג'וקים תמורת סיכוי לזכות ב-50,000 דולר. והיו לא מעט אנשים שאכלו ג'וקים והלכו הביתה ללא פרס הביתה.

אבל בז'אנר כמו טלוויזיית המציאות, יש ויש. יש את התוכניות שהן פשוט כמו תאונת דרכים (מזעזעות, אך אי אפשר שלא להסיר את העיניים מהמסך), יש כאלו סתמיות ("המופע של סטיב", Anyone?) ויש גם כאלו שהן - כן כן - פשוט טלוויזיה טובה.

כזו היא "המתמחה". תוכנית ריאליטי שעולה בערוץ 10 לאחר שהפכה ללהיט ענק ומפתיע, שאף הציל רייטינגית את NBC בערוב ימיה של "חברים". מאחורי "המתמחה" עומדים שני אנשים. הראשון, מארק ברנט, האיש שהביא לעולם את "הישרדות". ואכן, "המתמחה" אינה שונה ממנה בהרבה, כאשר את הג'ונגלים החליף הג'ונגל העירוני של ניו יורק. השני, מוכר קצת יותר - איש הנדל"ן והמיליארדר דונלד טראמפ.



הסדרה כולה היא שיר הלל לאיש ופועלו. הזוכה יזכה במשרת מנכ"ל מפנקת בראש אחת מהחברות של טראמפ. הצ'ופרים השבועיים לקבוצה המנצחת כוללים ביקור באחוזה מפוארת (של טראמפ), כניסה למועדון אקסלוסיבי (של טראמפ), ביקור בפנטהאוז המפואר (של טראמפ), יום במגרש הגולף המפואר ביותר במדינת ניו יורק (של טראמפ) ו... נו, הבנתם את הרעיון.

16 מועמדים, שמונה נשים ושמונה גברים, חולקו על פי מגדר, כשהנשים הקימו את קבוצת "פרודיג'ה", והגברים הקימו את "ורסהקורפ". כל קבוצה ממנה נציג מטעמה שיתפקד כמנהל פרויקט, והוא אחראי על ניהול הקבוצה באותה משימה. הוא גם יהיה זה שאחראי על הכישלון או הניצחון.

בכל פרק מקבלות שתי הקבוצות משימה עסקית כלשהי, כשבפרק הראשון שולח אותם טראמפ להתחיל מהבסיס: למכור לימונדה. כל קבוצה מקבלת 500 דולר וצריכה להשיג את הרווח הגבוה ביותר מהעסקה. מייד אצות-רצות שתי הקבוצות למשימה. קונות חומרים, משיגות דוכן ויאללה! למכור. החלוקה לנשים ולגברים מספקת לנו הצצה אנתרופולוגית מרתקת להבדלים בין המינים. בעוד הגברים מציעים לעוברים ולשבים לימונדה כי זה מרווה וטעים והלימונדה-הכי-טובה-אי-פעם, הנשים מעפעפות בעיניהן ומציעות לימונדה. גם זה סוג של כישורים עסקיים.

הקבוצה המנצחת בכל סיבוב זוכה כאמור בצ'ופר. בקבוצה המפסידה נאלץ מנהל הפרויקט לבחור שניים מהקבוצה, אלו שלדעתו היוו את החוליה החלשה, ושלושתם מתייצבים בחדר ההנהלה של טראמפ, שם הוא ושני עוזריו מחליטים מי יפוטר. אחד מהשלושה - כולל מנהל הפרויקט - עלול לשמוע את צמד המילים שכולם כה חוששים מהם:

"!You’re Fired".



טראמפ הגדיר את התוכנית כ"ראיון עבודה בן 13 שבועות" והיא אכן כזאת. לא תחרות משפילה אלא הצצה מרתקת לעולמם של האמריקאים, שללא עבודה הם כלום, חסרי הגדרה. האנשים בקבוצה מגוונים, החל מבעלי תואר ראשון ושני מאוניברסיטאות יוקרתיות, וכלה באנשים עם לא יותר מתעודת בגרות, אך כאלו שבמו ידיהם הצליחו להקים עסק משגשג. הדינמיקה בין האנשים, התככים, הלכלוכים מאחורי הגב, כל אלו הופכים את הסדרה לכל כך מרתקת.

"המתמחה" מספקת לנו הצצה גם אל עולמו של טראמפ, איש עסקים שהצליח בגדול, הפסיד הכל בזמן משבר הנדל"ן של שנות התשעים וכיום, חזר להיות איש עסקים מצליח יותר משהיה עוד קודם.

אבל יותר מהכל, מספקת לנו "המתמחה" טלוויזיה מרתקת, עם דמויות אמיתיות. יש לנו את איימי, הוואספית הבלונדינית שזוכה גם למבטי הערצה שייתכן והם יותר מסתם מבטים, מאחד המשתתפים; יש לנו את סאם, יהודי עם הרבה חוצפה, ששואף להכי גבוה שאפשר ומעצבן את כולם בדרך; יש את היידי חריפת הלשון; אבל מעל כולם, ניצבת אומארוסה, אפרו-אמריקאית מלאת גאווה, שנהנית לומר בכל הזדמנות שהיא עבדה בבית הלבן ומטרתה אחת היא - לנצח בכל מחיר. אתם הולכים לשנוא אותה. למה? מישהי צריכה להיות הביץ'. ואומארוסה היא אחת הביצ'יות הגדולות שנראו בשנים האחרונות על המסך. ומה שהכי חשוב - היא אמיתית, כמו שרק בטלוויזיית מציאות אפשר למצוא.





"המתמחה", החל מהיום, יום רביעי, בשעה 21:35, בערוץ 10.