המסך המפוצל

VOD ב-HOT

הדור השלישי של הטלוויזיה הרב-ערוצית מתקרב לעברנו. מה זה VOD והאם יהיה גם TiVo?

מאת: assafTV

פורסם: 18-10-2004
35 תגובות
במסיבת עתונאים שהתקיימה הבוקר בתל אביב, הכריז רם בלינקוב, מנכ"ל חברת הכבלים HOT, על השקת שירות ה-VOD (וידאו על פי דרישה, Video On Demand) וכן על השקת ה-PVR, ממיר משולב בהארד דיסק להקלטה אישית, המחליף למעשה את מכשיר הוידאו, וישמש כמוצר משלים לשירות ה-VOD.

השירות יושק כבר בנובמבר הקרוב, בהשקה רכה באזור השרון. החל מינואר 2005 יוצע השירות גם באיזור תל אביב, חיפה והדרום. בהמשך, יורחב השירות גם לשאר מנויי הדיגיטל של HOT.

שירות ה-VOD הולך לנצל את היתרון המשמעותי של הכבלים על פני הלווין - ערוץ החזור. בלווין אין אפשרות טכנית לערוץ חזור וחברת yes השתמשה עד כה בקו הטלפון לשירותי קו חזור (כגון משחקים אינטראקטיביים, בדיקת חשבונית וכד'). כדי להציע שירות VOD ללקוחותיה, משתמשת yes בתשתית ADSL רחבת הפס לערוץ החזור. ב-HOT קיים ערוץ חזור רחב-פס וכל מנוי המחובר לשירות הדיגיטלי של HOT (כיום מספרם של אלו נאמד בכ-600,000) יכול למעשה להתחיל להשתמש בשירות ה-VOD ברגע שיושק.

בשלב ראשון יוצעו למנויים 500 שעות תוכן שונות אשר יורכבו מסרטים, זרים וישראליים (כ-250 שעות), סדרות רכש ומקור (כ-80 שעות), שידורי ספורט (30-40 שעות), תוכניות לילדים (70-80 שעות) וכד'. בהמשך יורחב המגוון לכ-5000 שעות תוכן. הכוונה היא להתחיל עם מבחר בסיסי ובהמשך להרחיבו ולהתאימו לטעם הלקוח, בהתאם לניסיון שיצטבר בשלב הראשון של השקת המוצר.

חברת HOT, שהשקיעה 20 מיליון דולר בתשתית ובציוד הנדרש ל-VOD, מגדירה את השירות כדור השלישי של הטלוויזיה הרב ערוצית, ורואה בשירות ה-VOD מוצר חשוב, "משהו שישנה את הרגלי השימוש וההתעסקות עם הטלוויזיה הרב-ערוצית" כדברי עמית לוין, סמנכ"ל התוכן של HOT.

מה זה בעצם VOD?
ה-VOD הוא בעצם גרסה משוכללת של שירות ה-HOT TIME (לשעבר "הום סינמה"). בשירות הקיים, המנוי בוחר מתוך רשימה מצומצמת ובשעות מוגדרות מראש, סרט שמשודר ללא הפרעה. שירות ה-VOD מרחיב את התפריט למבחר גדול יותר של תכנים וכן מעניק למנוי את החופש לא רק לבחור מתי לראות את התכנים בהם בחר, אלא גם היכולת לעצור את הסרט, להריצו קדימה ואחורה - בדיוק כמו במכשיר וידאו.

בשלב הראשון יוצעו תכנים בעיקר של HOT (למשל כל פרקי "שבתות וחגים" לצפייה אימתי שתרצו), אך יש כוונה לשלב בהמשך גם תכנים של ערוצים אחרים (למשל חדשות. מי שפספס את מהדורת השעה 20:00 יוכל לצפות בה גם אם הוא הגיע הביתה רק ב-23:00). כמו כן רוכשת HOT זכויות שידור לתכנים נוספים. זכויות השידור של ה-VOD מצריכות חוזים נפרדים מהחוזים לערוצי הטלוויזיה הרגילים ואין מניעה לתכנים מקבילים. תיאורטית ניתן יהיה לשדר גם סדרה כמו "פרייז'ר", ותוכלו לצפות בפרקים שלה לכשתחפצו בכך. מומלץ למי שנמאס מטלעודה של הסדרה.

התשלום על השירות ייעשה בדרך של תשלום פר שימוש, כלומר תשלום רק על התוכן הספציפי שהוזמן. תהיה גם אפשרות לשלם תעריף קבוע ולקבל חבילת תכנים ב-VOD. אחת האפשרויות היא מנוי על חבילת ערוצי הסרטים, שיאפשר לצפות בסרטי חבילת הערוצים בזמן הנוח לצופה.

טרם נקבע המחיר לשירות. יחד עם זאת, 40 אחוזים מתכני ה-VOD יינתנו בחינם, לפחות בשלב הראשון.

יהיה גם טיבו?
כן ולא. "טיבו" לא יהיה, כי זה בעצם מותג של PVR. אבל שירות זהה, אשר מסופק על ידי NDS, יסופק למנויי החברה. HOT רואה ב-PVR מוצר משלים ל-VOD, שיאפשר הקלטת תכנים אשר אינם מוצעים במסגרת ה-VOD. כמו כן יספק הממיר המשולב ב-PVR שירות חשוב שעד כה נעדר מהשירות הדיגיטלי - היכולת לצפות בערוץ אחד ולהקליט ערוץ אחר. בדומה לשירות ה-VOD, גם שירות ה-PVR יאפשר שליטה בתוכן (עצירה, הרצה קדימה/אחורה). גם עבור שירות זה טרם נקבעה העלות לצרכן. העלות של כל ממיר מבחינתה של HOT נעה בין 200 ל-250 דולרים. הממיר ייתן אפשרות הקלטה של בין 80 ל-200 שעות. שירות ה-PVR צפוי להיכנס במהלך 2005 כאשר תאריך היעד הינו מאי 2005.