המסך המפוצל

נס טלוויזיוני

\"איש משפחה\" היא לא עוד סדרה. היא פסיפס תרבותי. היא סדרה למי שינק טלוויזיה מגיל אפס. בקיצור: לא לישראלים

מאת: assafTV

פורסם: 04-08-2004
46 תגובות
אם חושבים על זה, בכל אשם בן גוריון. "הזקן" פשוט לא אהב טלוויזיה. כאשר באו לנסות ולשכנע אותו כי הגיע הזמן שגם בארץ תהיה טלוויזיה, הוא סירב בתוקף. מלמל משהו על רדידות, אנחנו עם הספר, חוסר ריכוז... אהמ... על מה דיברתי? אה, כן. טוב, יום אחד, היה "הזקן" בביקור בצרפת. וקרה המקרה ובחדרו במלון היתה טלוויזיה. "הזקן" צפה בשידורים שכללו סרט תיעודי (משהו על דבורים, אל תתפסו אותי במילה). או-אז אמר לעצמו "הזקן" שטלוויזיה היא לא דבר רע כל כך ושהיא יכולה לשמש ככלי חינוכי ולימודי. ואכן, השידורים הראשונים של טלוויזיה בארץ היו שידורי הניסיון של הטלוויזיה החינוכית. יאדה יאדה יאדה, עברו שנים וכיום אנחנו נהנים בישראל ממאה ערוצים, כאשר לפחות שליש מהם מתורגמים לעברית. אבל מה היה קורה אילו היתה פה טלוויזיה מוקדם יותר? מה היה קורה אם כבר בשנות השישים והשבעים היו פה מספר ערוצים? אם כבר בשנות השמונים היו פה כבלים, ולא מהסוג הפיראטי?

מה היה קורה? היינו מבינים טוב יותר את "איש משפחה". כי "איש משפחה", שעולה הערב על מסכי +yes היא סדרה שלא היתה יכולה להתקיים במקום ללא עבר טלוויזיוני עשיר. זו סדרה בה כל משפט שני הוא רפרנס כזה או אחר לסדרת טלוויזיה, לתרבות הטלוויזיה. אפילו האמריקאים, שנהנים מטלוויזיה רב-ערוצית הרבה יותר זמן מאיתנו, אפילו הם לא הצליחו להפנים את כל רבדי הסדרה. גם אם חלק מהסדרות, חלק קטן יש לציין, שודר בארץ (הסדרה נפתחת עם רפרנס ל"משפחת בריידי"), היחס הרגשי שלנו לסדרות הנ"ל שונה מהותית מהיחס של האמריקאים אשר גדלו על הסדרות, צפו בהן שוב ושוב בשידורים חוזרים בערוצים השונים, עברו יחד עם משתתפי הסדרה שנות התבגרות במקרה הטוב, או ליוו את הכוכבים בדרכם למוסד גמילה / בית סוהר / בית קברות, במקרים הפחות טובים.

כאשר יש בסדרה רפרנס כמו הרפרנס הפותח, הצופה הישראלי, זה שעוד מתמצא ומכיר ויודע לזהות שמדובר ב"משפחת בריידי", יכול לגחך לעצמו ולומר משהו בסגנון "חה חה! הם יורדים על 'משפחת בריידי'! איזה מצחיקולים!". אבל הצופה האמריקאי יגחך על השמרנות של אבי המשפחה, על הקיצוניות הדידקטית של הסדרה. "הו, המרשה הזו! הגרג הזה! תמיד הם מסתבכים". כי עבורנו, אלו שלא גדלו כאן על מאה ערוצים, הסדרות הנ"ל הן בסה"כ סדרות. עבור הצופה האמריקאי זו היסטוריה. זה העבר המפואר שלו. פיסות זיכרון תרבותי קולקטיבי.

אבל למרות הכל, זה לא אומר שצופי הטלוויזיה בישראל יצפו בסדרה וישארו אדישים אליה. כלל וכלל לא. הסדרה נועדה בראש ובראשונה להצחיק והיא עושה את מלאכתה זו על הצד הטוב ביותר. עם שפע של גאגים, סיטואציות מגוחכות ופרודיה על כל מה שזז. הסדרה יורה לכל כיוון אפשרי החל מנאצים, גזענות, מקובלות חברתית, הומוסקסואליות, זכויות אזרח ועוד ועוד.



קצת היסטוריה: הפרק הראשון של "איש משפחה" שודר ברשת FOX לפני חמש שנים וחצי, בינואר 1999, בזמן הפסקת המחצית של הסופרבול, מה שתרם לכך שהפרק היה הנצפה ביותר בתולדות הסדרה. אולם רוב הצופים לא המשיכו לצפות בסדרה. אולי בגלל שבמקום להמשיך ולשדר את הסדרה בשבוע לאחר מכן, המתינה FOX עד לחודש אפריל אותה שנה. גם העובדה שעקב תוכנה הפרובוקטיבי סירבו לא מעט תחנות טלוויזיה של FOX לשדר את הסדרה, פגעה קשות באחוזי הצפייה. למרות הכל, הרייטינג של העונה הראשונה היה נאה למדי ועונה שנייה עלתה בספטמבר אותה שנה. המעבר מיום ראשון לחמישי, יום טלוויזיה תחרותי יותר, פגע ברייטינג של הסדרה, אך עם זאת נותר הרייטינג יציב למדי לאורך כל העונה. התמהמהותה של FOX בנוגע לעונה השלישית גרמה לכך שההודעה על חידוש הסדרה מצאה חלק גדול מהאנימטורים שעבדו על הסדרה בפרויקטים אחרים, מה שגרם לעיכוב נוסף בהפקה. העונה השלישית - ובדיעבד האחרונה - עלתה 11 חודשים לאחר סיום העונה השנייה. הרייטינג של הסדרה המשיך לרדת ו-FOX החליטה לבטל את הסדרה.

בשלב הזה, בדרך כלל, אפשר לסיים את הסיפור, אלא שלאלוהי הטלוויזיה היו מחשבות אחרות. ערוץ Cartoon Network רכש את הסדרה ושיבץ אותה ברצועה הלילית שלו Adult Swim אשר בה משודרות סדרות לקהל מבוגר יותר. תוך זמן קצר הפכה הסדרה ללהיט הגדול של הרצועה, וחשוב מכך, היא משכה את הקהל האטרקטיבי של גברים צעירים בגילאי 18-34. פלח שוק זה "נטש" את הרשתות הגדולות, משלא מצא שם, מן הסתם, את מבוקשו. נראה שברצועת Adult Swim וב"איש משפחה", הצליח הקהל למצוא סוף סוף את מה שחיפש. הצלחת הסדרה לא נעלמה מאנשי FOX, או ליתר דיוק מאולפני פוקס המאה ה-20, שהפיקו את הסדרה, והאולפן החליט להוציא את הסדרה על גבי DVD. אבל אפילו בחלומותיהם הורודים ביותר הם לא שיערו את ההצלחה הגדולה: קרוב ל-2 מיליון עותקים נמכרו עד כה מהסט שכולל את שתי העונות הראשונות של הסדרה. סט שכלל את העונה השלישית מכר עד כה כמיליון ורבע עותקים.

הצלחתה ההיסטרית של הסדרה, הן ב-DVD והן ב-Cartoon Network הובילה את אנשי FOX להחלטה נדירה: להחזיר את הסדרה.



רק כדי לסבר את אוזניכם - זה לא קורה. דבר כזה פשוט לא קורה. מעולם לא בוטלה סדרה וחודשה שנתיים לאחר ביטולה. מעולם! היו אמנם לא מעט מקרים בעבר של מפיקים שפנו לאחר ביטול הסדרה שלהם לרשתות אחרות, והסדרה המשיכה בעונה שלאחר מכן כרגיל. חלק מהסדרות הנ"ל הן סדרות מאוד מצליחות. "משמר המפרץ" בוטלה על ידי NBC רק כדי לעלות בסינדיקציה בעונה שלאחר מכן, בדרך להצלחה היסטרית. "ג'אג" בוטלה ע"י NBC ו-CBS החליטה להמשיך את הסדרה, מה שהתגלה כהימור משתלם שאף הניב סדרת בת מצליחה. גם "האמת העירומה" עם טיה ליאוני עברה לאחר עונה אחת, לא מוצלחת במיוחד, מ-ABC ל-NBC (שם קרטעה שתי עונות עד ביטולה הסופי). "ככה זה בחיים" עברה באמצע עונתה השלישית מ-FOX ל-WB, לאחר חמש עונות עברה "סטארגייט" מ"שואוטיים" ל-"Sci-Fi" ואף היא הולידה סדרת-בת וכמובן, "באפי, קוטלת הערפדים", עברה בתום חמש עונות מצליחות ב-WB אל UPN.

אבל כל הנ"ל היו סדרות שעוד היו בתהליך ההפקה שלהן ופשוט עברו רשת. סדרה שבוטלה, הצוות הקריאטיבי שלה התפזר לכל עבר, מקבלת לפתע הזמנה מחודשת? דבר כזה פשוט לא קורה. בעולם הטלוויזיה, כשסדרה מבוטלת היא פשוט מבוטלת. זהו. מתה. קאפוט. אדיוס. להתראות בשידורים החוזרים ובספיישל של ערוץ E! "איפה הם היום?" (מסוממים / בגמילה / מתים). שובה הצפוי למסך של "איש משפחה" הינו נס טלוויזיוני נדיר שאם אתם אוהבי טלוויזיה אמיתיים אתם חייבים לברך עליו.


קצת פרטים על הדמויות:
פיטר גריפין - אבי המשפחה. עובד כמפקח איכות בחברת צעצועים. ההיגיון ממנו והלאה, כמו גם כרסו הדשנה. לידו, נראה הומר סימפסון כדוגמן חטוב (דיבוב: יוצר הסדרה סת' מק'פארליין).

לואיס גריפין, במקור פיוטרשמידט - בת למשפה וואספית סנובית ועשירה שויתרה על ההון המשפחתי לטובת האהבה. לואיס היא קול ההיגיון בסדרה (דיבוב: אלכס בורסטיין).

כריס גריפין - נער בן 13. שמן, עצל, קצת איטי (דיבוב: מיודענו סת' גרין).

מג גריפין - נערת טיפש-עשרה שטחית שמשתוקקת להיות פופולרית ויפה, לא בהצלחה יתרה (דיבוב: לייסי שברט בעונה הראשונה, מילה קוניס החל מהעונה השנייה).

סטואי גריפין - הכוכב האמיתי של הסדרה. תינוק המשפחה הוא ארכי-נבל שטני עם מבטא בריטי ומיניות מעורפלת. סטואי מתכנן להשתלט בבוא היום על העולם, אך כעת נע עיקר מרצו סביב ניסיונות התנקשות, כושלים, אני חייב לציין, לחסל את אמו בגלל שהיא כלאה אותו ברחם, ממנו הצליח להשתחרר לאחר תשעה חודשים (דיבוב: יוצר הסדרה סת' מק'פארליין).

בראין גריפין - הכלב המשפחתי שמהווה אנטי תיזה לפיטר: שקול, שרמנטי, חכם, הוא יודע לדבר אך אף אחד לא מתרגש מזה (דיבוב: יוצר הסדרה סת' מק'פארליין).



סת' מק'פארליין, יוצר הסדרה, היה בן 25 בלבד כאשר יצר את הדמויות של "איש משפחה". כיום, בגיל 31, הוא יכול להרשות לעצמו לחייך חיוך שבע רצון: הסדרה שלו היא להיט הן ב-DVD והן בערוץ Cartoon Network, ו-35 פרקים חדשים ממנה נמצאים בדרך. הוא זכה להישג היסטורי כשהסדרה שלו חודשה לאחר ביטולה וכעת הוא חוזר ל-FOX כמנצח עם סדרה מצוירת נוספת בשם "אבא אמריקאי", אשר בנוסף להומור הפרוע והמוכר לנו מ"איש משפחה", בוודאי תספק ראי עקום למצבה העכשווי של אמריקה: אבי המשפחה הוא סוכן CIA אשר מאמין בלב שלם בדרכה של אמריקה, אך בה בעת מסתיר בביתו חייזר שברח מאיזור 51 ודג מדבר, תוצאה של ניסוי שהשתבש. צפייה בפיילוט של הסדרה מבטיחה לנו שההומור הפרוע והייחודי של מק'פארליין לא נעדר מהסדרה החדשה. וזה - טוב ליהודים. תשאלו את ווינשטיין.





"איש משפחה", ימי רביעי (החל מהיום), בשעה 21:30, בערוץ +yes.