המסך המפוצל

הדור הבא

הצצה ראשונה אל "אנטרפרייז", הסדרה החמישית באימפריית סטאר טראק, שתעלה בספטמבר הקרוב בארה"ב

מאת: דובי שרגא

פורסם: 03-08-2001
0 תגובות
ב- 26 בספטמבר ישודר בערוץ האמריקני UPN פרק הבכורה של הסדרה שחובבי המד"ב בכלל, וחובבי סטאר טרק בפרט, מחכים לה. סטאר טרק היא כנראה הסדרה היחידה שהצליחה להוליד כ"כ הרבה המשכים מוצלחים ומצליחים, וכך להמשיך להיות רלוונטית תמיד, למרות שהסדרה המקורית התחילה וגם הסתיימה אי שם בסוף שנות השישים.


בשנת 1987 פרצה לאוויר העולם הסדרה "הדור הבא" שהתרחשה 75 שנים לאחר המשימה המקורית של קפטן קירק וחבורתו. הסדרה הציגה קפטן חדש וכריזמטי, פיקארד, כשמשימתה של האנטרפרייז החדשה הייתה זהה לזאת של המקורית: לתור אחר חיים אחרים כספינת מחקר; בשנת 1993 התחילה "חלל עמוק 9" שפתיחתה חפפה את סיום "הדור הבא", אך בניגוד לשתי הקודמות התרחשה בתחנת חלל המשמשת נמל מעבר; וב- 1995 התחילה "וויאג`ר", הסדרה בעלת העלילה הכי מרוחקת מכל מה שהכרנו עד אותו זמן, תרתי משמע, כי אנשי הצוות של הספינה הזו נזרקו 75 שנות אור מאזור הפדרציה המוכר, מה שאומר שהם מאוד רחוקים מהבית. הסדרה הזו היתה גם האחרונה להסתיים. הפרק האחרון שודר בארה"ב לפני חמישה חודשים, מה שהשאיר את לוח השידורים ריק מסדרות סטאר טרק.

ועכשיו מגיעה הסדרה החמישית. שני דברים שונים כאן: 1. הסדרה קרויה בפשטות "אנטרפרייז", בלי ה"סטאר טרק" והנקודותיים שקדמו לכל הכותרות של הסדרות הקודמות. 2. היא מתרחשת לפני כל הסדרות הללו, 150 שנים לפני המסע המקורי של קירק, וכ- 100 שנים מזמננו שלנו. למעשה זהו סיפורה של ספינת החלל הראשונה שיצאה לחלל עם המשימה הידועה של
"to boldly go where No man has gone before".

יוצרי הסדרה, כשבראשם ריק ברמן, מי שאחראי גם לשלוש הסדרות הקודמות, יספרו בסדרה החדשה על הימים הראשונים של המסע בחלל, כשה"חייזרים" היחידים שהמין האנושי הכיר היו הוולקנים. הצוות הראשון של האנטרפרייז ירגיש פליאה, כמו גם חשש מהדברים המוזרים והשונים שיפגוש בדרכו. "כשהם בין הראשונים המסיירים בחלל, הם יצטרכו להוכיח שהמין האנושי מוכן לחיות בין הכוכבים", אומר ברמן. הסדרה תציג את ההתפרצות הבין-גלקטית שהובילה להקמת הפדרציה, כפי שאנו מכירים מכל הסרטים והסדרות של סטאר-טרק. עיצוב הספינה הראשונה, מבפנים ומבחוץ, נעשה בהתאם לעובדה שמדובר בזמן קרוב יותר לזמן שלנו, כלומר טכנולוגיה ראשונית יותר. את קפטן ג`ונת`ן ארצר ישחק סקוט באקולה, המוכר היטב כסאם בקט, המדען המסייר בזמן מ"זינוק לאתמול". באקולה אמר שתמיד היה חובב סטאר טרק, ושהוא מאוד מתרגש מכך שהוא הופך לחלק מההיסטוריה של הסדרה.

"אנטרפרייז" היא גם הסדרה הראשונה של סטאר טרק שתהיה לה עלילה מתמשכת, כבר מהפרק הראשון. עלילה כזו, שבה הדברים כל הזמן מתקשרים זה לזה והיא פחות או יותר מתוכננת מראש, היתה גם בשתי הסדרות הקודמות, אבל לא מתחילתן. סדרה אחת שלא היתה של סטאר טרק אבל היתה לה עלילה כזו היא כמובן "בבילון 5", סדרה שהיתה כתובה למעשה כמו ספר שמחולק לחמישה חלקים (ונפרש על חמש עונות) כשכל חלק מחולק ל- 22 פרקים. "בבילון 5" היתה למעשה הסדרה הראשונה שלא מבוססת על ספר שנכתבה בצורה הזו.



אז דוגמא לעניין העלילה המתמשכת נמצאת בפרק הראשון, שנקרא "קשת שבורה" (Broken Bow). בפרק זה נכיר את הנבלים המסתוריים מהעתיד, הקרואים "סאליבנים" (Suliban). זהו גזע קטלני במיוחד, שאובססיבי לגבי שיפור גנטי של הגזע. היצורים האלה יחזרו לכל אורך הסדרה. כבר בפרק הראשון נקבל כמה הדגמות על היכולות יוצאות הדופן של היצורים האלה, שיכולים להשטיח עצמם עד כדי מעבר בחריצים קטנים ממש, או לסובב ידיהם ורגליהם סיבובים של 360 מעלות, מה שיקשה מאוד על כבילתם באזיקים, לדוגמא.

דמותו של קפטן ג`ונתן ארצ`ר, גיבור הסדרה, מתוארת כ"סקרן במיוחד. נולד וגדל כחוקר. בניגוד לקפטנים במאות הבאות, הוא מציג תחושות של פליאה והתרגשות, כמו גם חשש לגבי הדברים המוזרים בהם ייתקל. הוא שומר טינה לוולקנים, אותם הוא מאשים בעיכוב ההתקדמות של האנושות. אך מכיוון שהמדענית הראשית שלו היא וולקנית, הוא מנסה להתנער מהדעות הקדומות, מה שיוצר מערכת יחסים מיוחדת בינו לבינה. למרות שיש לו משמעת צבאית חזקה, הוא גם קצת מרדן, והוא לא חושש להטיל ספק בפקודות שהוא מקבל ואפילו לסרב פקודה, אם הוא מרגיש שזה נכון". דמויות אחרות הן הטכנאי הראשי, קצין הרפואה, ההגאי, קצין החימוש וקצינת התקשורת של הספינה שמתפקדת גם כמתרגמת.

מבפנים הספינה תיראה כמו צוללת. מעצבי התפאורה ביקרו בצוללת גרעינית כדי להרגיש את המגורים הצפופים יותר של הספינה. מבחינת המיכשור, יהיו במחשבים יותר כפתורים ממסכי-מגע, כי מדובר, שוב, בסדרה שמתרחשת קרוב יותר לזמן שלנו. המשפט הידוע "Beam me up, Scottie" לא יהיה רלוונטי כי באותה תקופה טכנולוגיית המשגר היתה חדשה, ועדיין לא סמכו עליה. המדים של הצוות ייראו כמו מדי נאס"א ויהיו בהם ריצ`רצ`ים וכיסים, מה שהעלה את קנאתם של ג`ונתן פרייקס וברנט ספיינר (נאמבר 1 ודאטה מ"הדור הבא") שביקרו על הסט של הסדרה החדשה, וטענו שהמדים החדשים נוחים יותר ומודרניים יותר ממה שהם היו צריכים ללבוש בעבר.

תקציר הפרק הראשון מספר על קלינגוני שצוות ה"אנטרפרייז" מציל מספינה הרוסה. זו הפעם הראשונה שמישהו פוגש ביצור מהגזע הזה, מה שייצור בעיות התקשרות. הקלינגוני נחטף ע"י הסאליבנים, מה שיוצר קונפליקט שאולי יוביל למלחמה עם הקלינגונים.

ומתי יוכלו חובבי המד"ב הישראליים להתענג על הסדרה החדשה? שאלה טובה. בהתחשב בכך שרק עכשיו משדרים כאן את העונות השישית והשביעית של "חלל עמוק 9", וש"וויאג`ר" לא שודרה כאן בכלל, גורלה של "אנטרפרייז" נראה כמו ידוע מראש: אם אתם רוצים לראות את הפרקים הראשונים של הסדרה החדשה תצטרכו לחפש אותם באינטרנט או לבקש ממישהו שאתם מכירים בארה"ב שיקליט לכם וישלח. זה מה שאני מתכוון לעשות. אולי זה הזמן להתחיל בקמפיין שכנוע חדש, שיכוון כמובן לטלוויזיה החינוכית, ששידרה כאן את 3 הסדרות הראשונות.


הורדות של פרומואים לסדרה
מועדון "אנטרפרייז" של Yahoo!