המסך המפוצל

פסילה ידועה מראש

האם פסילת פרסומת ע"י הרשות השניה היא מכת מוות למפרסם? או שאולי זהו הדבר הטוב ביותר שאפשר לקוות לו? על חייה של פרסומת

מאת: עידן יובל

פורסם: 12-04-2004
51 תגובות
חייה של פרסומת מתחילים בערב ההשקה, לרוב חמישי או שישי. באותו יום, כמעט כל הפסקת פרסומות בשעות הפריים-טיים תכיל את הפרסומת החדשה. במקרים מסויימים, אם יש לה מזל, היא תהיה הפרסומת היחידה שתשודר באותו מקבץ. במשך שבעת הימים שלאחר מכן, תשודר הפרסומת בתדירות גבוהה באורך מלא. מכאן, אם הפרסומת "תפסה" ואיזשהו משפט נכנס ללקסיקון הזמני של העם, תקוצר הפרסומת מ-30 שניות ל-15 שניות ותחזיק על המסך שבוע נוסף. כשבועיים אחר-כך תציע המפרסמת מבצע, או-אז יחשפו אנשי השיווק את גרסת המבצע לפרסומת שלהם וגם אותה ישדרו בתדירות גבוהה בפריים-טיים.

קשה להבין, אם-כן, את החלטת מועצת הרשות השניה באמצע השבוע, שהתכנסה במיוחד בחול המועד רק כדי לפסול את הפרסומת של יעל בר-זוהר ויהודה לוי. עוד יותר תמוהה ההחלטה כשרואים את האלטרנטיבות המשודרות, כמו הפרסומת לחברת אופנה אחרת עם קלוז-אפ 32 אינצ'י של שאריות ארוחה של כלב.

באופן די קבוע לאחרונה, מתנהל התרחיש הבא, חברת אופנה מכינה שתי פרסומות בו זמנית: הראשונה - פרסומת עם מטרה די ברורה - פסילת הפרסומת על ידי מועצת הראשות השניה, ואילו השניה, עם טיזר (מגרה) ללכת לראות את הפרסומת החדשה באתר כזה או אחר.



משנפסלה הפרסומת, מיד זוכה חברת הפרסום לאייטם בעמוד האחורי של ידיעות, עם תמונה מתוך הפרסומת "האסורה", כאילו היתה זו הצצה מבעד לחור במקלחות הבנות בחוף מציצים.

לא במקרה מוצאת את עצמה כמעט כל פרסומת פסולה משודרת בלעדית באתר "וואלה!". אפשר גם להגיד שהם היו ממציאי הז'אנר בארץ. כמעט כל פרסומת שלהם עוררה מחלוקת כזו או אחרת, עוד בימי הבועה העליזים, עם "וואלה! הוא עכבר" (המהדרין היו מוסיפים "ויטבח אל יאהו!"), שהקימה עליה את זעמם של הקהילה הערבית-ישראלית, ואחר-כך עם הסלוגן "וואלה! שקם את עצמך".

יוקרתה של פרסומת פסולה גדלה, כמובן, אם כבר שודרה מספר פעמים בפריים-טיים, ואז נפסלה. אם פרסומת נפסלת עוד לפני ששודרה, והיא מקבלת את 15 דקות התהילה שלה רק בהקשר הפסילה, היא תתקשה להיחשף לכלל האוכלוסייה, על-אף שהפסילה מבטיחה שקהל היעד של הפרסומת (לרוב - צעירים / צעירות עם כסף ואינטרנט) ידרוש לראות את מה ש"אבות הטלוויזיה" מנעו ממנו.

לעומת זאת - חשיפה של פרסומת, כגון זו האחרונה שנפסלה, במשך ארבעת הימים בהם כן שודרה, זהה במספרים לחשיפה אליה זכתה, להבדיל, הקלטת המתעדת את רצח רבין. 30 שניות בפריים-טיים, 7 פעמים בערב, למשך ארבעה ימים, מבטיחים כי כמעט כל אדם שני במדינה יצפה בה. לכן, משנפסלת פרסומת שכזו, כל אדם שני ראה ומחזיק בדעה נחרצת אליה, והפרסומת זוכה לעוד תשומת לב אחת, נבדלת מאחיותיה הפרסומות לשמפו, ובכך היא משיגה את מטרתה הראשונית.

מדריך מקוצר: הכן פרסומתך לפסילה (קיץ 2004)
הכן שתיים-שלוש פרסומות, על פי המפתח הבא:
1. פרסומת המכילה אלימות, עירום, ביזוי נשי וגזענות.
2. פרסומת המזמינה את הקהל לצפות בפרסומת המלאה.
3. (לא חובה) הכן גרסה פוגענית פחות המכילה בעיקר את תמונת הדוגמן/ית, הלוגו והסלוגן שלך והזמנה לצפות בגרסה המלאה באינטרנט.

אם במקרה אושרה הפרסומת המלאה לשידור, מיד עם תום השידור הראשון צייד את כל עובדי החברה, המשפחה והחברים במספר הטלפון של הרשות השניה, ובקש מהם שיתקשרו להתלונן. את המכתב שקיבלת מהרשות בנוגע לפסילת התשדיר שלח מיד, בצרוף DVD של הפרסומת לכל מערכות העיתונים והאינטרנט.

הכן מבעוד מועד את אתר האינטרנט שלך כך שיוכל להכיל את כל הפונים. בעצם, לא. שלב זה אינו חובה, אם יקרוס האתר, תוכל במהרה לפנות לעיתון ולדווח על מספר כל כך עצום של פונים, שהאתר שלך פשוט לא עמד בזה.