המסך המפוצל

על ויתור וקבלה

האם רק כשדמויות מוותרות על רצונן הן מצליחות לקבל אותו? האם המסר הוא שרק ויתור מביא לקבלה? ואיזה מין מסר זה?

מאת: זלפה

פורסם: 16-03-2004
49 תגובות



האם רק כשהדמויות שלנו מוותרות על מה שהן רוצות בו הן מצליחות לקבל אותו? האם המסר הוא שאינך יכול לקבל משהו שאתה באמת רוצה? שרק ויתור מביא לקבלה? ואיזה מין מסר הוא זה? שאלה בנושא שנזרקה לחלל הפורום (ההודעה הזאת, עמוד 294) קיבלה תגובות שכללו המון סימני שאלה וכן הסכמה לגבי המקרה בו חזר אנג'ל לבאפי בעונה השלישית, רק אחרי שהיא זרקה את הטבעת. אכן, זוהי הדוגמא הקלאסית, אבל הויתור ובעקבותיו הקבלה קרו עוד לפני העונה השלישית.

כידוע, לאורך כל הסדרה, אנג'ל היא הדמות היחידה שבאפי מאוהבת בה. נכון, יש בדרך עוד כמה דמויות, שלרגעים משכיחות את העובדה שהיה פעם איזה ערפד אחד, אנג'ל, אבל אין ספק שהוא דמות האקס המיתולוגי בהתגלמותו. גם כשהוא הרחק בלוס אנג'לס.

בעונה השניה, עינה אנג'ל את באפי ואת חבריה, מנחיל לה כמה רגעים קשים, גורם לה לייחל לשינוי, לתקווה שישוב ויהיה אותו “love boy” שאנג'לוס הבטיח לה שאינו קיים יותר. בסופו של דבר, אחרי שרשרת עינויים וניסיונות להשתלט על העולם, היא מבינה שאין מוצא. האהוב ההוא אינו קיים ואת אנג'לוס שהחליף אותו צריך להרוג. היא עושה את זה, וקצת לפני שהיא תוקעת בגופו את החרב, מצליח כישוף החזרת הנשמה ופתאום אנג'לוס הופך לאנג'ל ואומר לה "באפי, התגעגעתי אלייך. אני מרגיש שלא ראיתי אותך המון זמן".

וכמו שבאפי מתארת את זה בעונה שלאחר מכן "אמרתי לו שאני אוהבת אותו והרגתי אותו". ברגע שבאפי ויתרה על מי שהיה אהובה - הוא חזר. לרגע קצר, אבל חזר. פלא שהיא היתה צריכה לברוח אחר כך? גם כשבאפי חוזרת אל חבריה, אחרי ביקור קצר בגיהינום, היא לא מי שהיתה. היא עדיין חושבת עליו, מתקשה להשלים עם לכתו. אבל בסופו של דבר, היא מבינה שצריך להיפרד. היא משליכה את הטבעת - הסמל המשמעותי ביותר של הקשר ביניהם, כאילו אומרת: "אין בזה טעם וצורך, צריך להמשיך" וברגע שהיא עושה את זה אנג'ל נוחת. לא ברור למה או מאיפה, אבל הוא לא הגיע עד שהטבעת לא נזרקה.



אולי זו דרכם של הכוחות לוודא שאנשים יחזרו למלא שליחויות ולא להתעסק באהבה בלתי אפשרית? בחינה מדוקדקת של הסדרה מראה שלא תמיד מדובר בשליחות אותה צריך המוותר למלא, כך שנשאר לנו המסר שעד שלא תשחרר מישהו - הוא לא יוכל לחזור. האפשרות שעד שלא תוותר לא תקבל מתרחשת בשיטתיות. כל פעם שאנו משלימים עם העובדה שמישהו לא יגיע - הוא בא, וטורף את כל הקלפים.

מאיר אריאל ז"ל, שר פעם: "אני רוצה לפגוש אותך לגמרי במקרה / אחרי שכבר אשכח אותך כליל" ואכן זה מה שקורה בסדרה הזו. כמה בכתה וילו כשאוז עזב, כמה התקשתה להשלים עם לכתו. האין זה מוזר שכשהיא עמוק בקשר עם טארה, הוא מגיע?

העזיבות והפרידות בבאפי אינן לנצח. בעצם, מעטות היו הדמויות שאפילו המוות הצליח להפריד ביניהן לבין יקיריהן, אבל העיתוי, חברים, העיתוי...

קונור חוזר לאנג'ל אחרי שהאחרון מקפל את העריסה. וילו עושה כישוף כדי להחזיר את באפי לחיים, אבל באפי לא נגלית לעיני החבורה עד שוילו וזאנדר לא מודים בכך שהיא כבר לא תחזור, שהקסם לא פעל, ואין אפשרות לעשותו שוב, כי הכלי המקורי נשבר. ואיך אפשר בלי להזכיר את דרלה, שמבקרת בעולם הזה פעמיים. בסיבוב השני שלה כאן היא מפתיעה את אנג'ל, ומתייצבת מולו פעמיים. בשתי הפעמים הוא ממש לא מצפה לה.

דרוסילה חוזרת לספייק אחרי שהוא מתאהב בבאפי, באפי מנשקת את ספייק (בפרק המחזמר) אחרי שהוא בטוח שמקומה לא איתו ואומר לה שהיא יכולה לחזור אל החבורה, היא מפתיעה את כולנו כשהיא עונה לו "I don’t want to" - ומתקרבת אליו. גם הנשיקות שלהם בפרק שאחרי, קורות רק לאחר שספייק מוותר ועוזב אותה לבדה.

בפרק המחזמר יש סצינה נוגעת ללב, בה באפי הולכת לבדה לתוך האש, כי כולם נוטשים אותה. היא מוותרת על נוכחותם ומוכנה להתמודד לבד, רק כדי לראות את החבורה כולה מתייצבת מאחוריה, מוכנה לעזור לה כמו תמיד.

"תמיד צפה לבלתי צפוי" אומר הפתגם, ואכן, הדמויות שלנו לא מפסיקות לבוא ולהפתיע. זה קורה עם ג'יילס שחוזר לבדוק אם הוא יכול לעצור את וילו בסוף העונה השישית, כשנדמה שהוא רחוק באנגליה, וקורה בפרק "המשאלה", כשבאפי מגיעה לסאנידייל הנשלטת על ידי ערפדים, כשג'יילס כבר נואש מבואה. כשהיא נהרגת באותו פרק - ולרגע חושבים שכבר לא נראה אותה שוב, מצליח ג'יילס להרוס את הכישוף של אניה, והכל חוזר לקדמותו.

הויתור שבעקבותיו מתרחשת קבלה, קורה לא רק במערכות יחסים. זה קורה גם לאנשים בהתמודדות עם עצמם. בעונה השניה של "אנג'ל", כשאנג'ל מוכן למות במבחן השלישי להצלת דרלה, מתברר פתאום שבכלל אין צורך שהוא יעבור אותו. עצם הנכונות שלו לוותר על חייו - נותנת לו אותם. אותו אנג'ל, רגע לפני ההתגלות שהוא עובר מאוחר יותר בעונה, מוכן לוותר על נשמתו. הוא מוכן לחזור להיות אנג'לוס, אבל ההתמסרות המוחלטת לדרלה, מחזירה אותו להיות אנג'ל. לא אנג'לוס ולא יצור הכלאיים שהיה קודם לכן. אחרי שהוא עושה כל כך הרבה כדי להציל את דרלה ולהושיע את נשמתה, ואחרי שהוא מבין שהוא לא יכול להציל את נשמתה הערפדית, מגיעה העונה השלישית, ושם, בגשם השוטף (זה תמיד בגשם) נגאלת נשמתה של דרלה על ידי הרגשות שגורם לה בן האנוש שבבטנה, והיא מקריבה את עצמה על מזבח האהבה האנושית הזו. אנג'ל הרי רצה להציל את דרלה והוא גם זה שהכניס אותה להריון, חישוב פשוט מראה שאנג'ל אכן הצליח להציל את נשמתה של דרלה. אבל לא בזמן בו ציפה לכך.



אבל למה כל זה קורה? טריק תסריטאי? רצון לשחק בצופים? מכשיר להזנת המתח של הצופים ולהעלאת הרייטינג? הטריקים האלה, עם כל הכבוד, מתאימים לאופרות סבון. ב"באפי" אנחנו מחפשים הסברים אחרים.

סוד הקסם של "באפי", לטעמי, הוא העובדה שהיא מביעה כל כך הרבה רעיונות פילוסופיים המוכרים מהעולם הלא-מערבי, ובצורה אגבית ומדויקת. אותו עולם מזרחי אוריינטלי, שרואה שדים כחלק אינטגרלי מהמציאות שלו, ושכוחות טוב ורשע נלחמים בו ללא הרף, ולא רק במובן המטאפורי של המילה. מי שמתמצא מעט בשדים ורוחות של המזרח התיכון הקדום מוצא עצמו מופתע מהיכולת של "באפי" לשלב מידע אותנטי ומדויק בנושאים אלה. אזכיר רק את המולוך, השד שגרם לווילו להתאהב בו. אפילו במקורות היהודיים מוזכר המולך כאל שגרם לאנשים לתת לו את כל היקר להם בתמורה לאהבתו. צירוף מקרים? לא נראה לי, מישהו כנראה הכין שיעורי בית...

ידוע לכולנו כי אחד הדברים הכי קשים שיש זה לרצות משהו, ולא להיות יכול לקבל אותו. הרקדנית המפורסמת מרתה גראהם אמרה: "אפשר להשיג כל דבר שרוצים - אם רוצים אותו מספיק חזק. צריך לרצות אותו ברוממות-רוח שבוקעת את העור - מגיעה לחושים ומתחברת לאנרגיה הקוסמית שבראה את העולם". בנוסף לציטוט הנ"ל, אפשר גם להזכיר את האמרה הפשוטה "אין דבר העומד בפני הרצון".

מול הגישה המאמינה שאם תרצה משהו בכל מאודך הוא יתרחש, שהיא גישה מערבית, הממקדת את השליטה של האדם בעצמו וביכולותיו - ישנה הגישה הפילוסופית היוגית-מזרחית, שטוענת שלרצונותיך ואמונותיך אין שום ערך, שום השפעה, ושעצם הרצון מטשטש את היכולת שלך לראות את המציאות. לכן, טוענת גישה זו, על האדם לנתק את רצונותיו ואת שאיפותיו, להתחבר לעצמיותו בדרכים כמו מדיטציה ותפילה, ולקבל את התהליכים השונים הקורים סביבו בהבנה ובאהבה, כרצונן של כוחות שהוא איננו מבין. אבל בסופו של דבר, אם אכן יצליח להתנתק מהמאוויים הארציים שלו - יתכן שיגיע להארות ולהבנה עמוקה לגבי הסיבות והתהליכים שמניעים את העולם. רק אז בעצם תיתכן קרבה אמיתית לכוחות השולטים, ואולי בעקבותיה תבוא יכולת מהותית להשפיע (אבל ממש לא בטוח).

על הרצף שבין שתי הגישות הקוטביות הללו, נמצאות כמובן עוד השקפות שונות על יכולת האדם להשפיע על סביבתו (את ההשקפה היהודית אפשר לתמצת במשפט: "תתפלל כאילו הכל תלוי באל, תפעל כאילו הכל תלוי בך", אבל זה באמת נושא למאמר אחר). יוצרי "באפי" ו"אנג'ל" אוחזים בגישה הפילוסופית, המזרחית, בה אינך מבין מדוע דברים קורים לך, והשליטה שלך בהם היא מזערית. לכן, רק כשאתה מוותר על מאווייך - אתה יכול לקבל אותם. אבל אם ויתרת, האם אתה באמת מקבל מה שרצית?

הגישה לפיה רק ויתור על משהו יכול להביא לך אותו מתנהלת לצד רעיון מקביל הפוך של ווידון ושות' שנמצא בגישה הפילוסופית-מזרחית. אותו רעיון אומר שהעולם הוא מעבר לשליטתנו וגם כשאנו בטוחים במשהו או בוטחים במישהו במאה אחוזים זהו מצב שביר שיכול להשתנות ברגע.

ווילו בוטחת באוז, באפי בג'יילס, טארה בווילו, הרמוני בספייק, קורדיליה ואניה בזאנדר, ווסלי ואנג'ל - זה בזה ועוד ועוד. מה המשותף לכל הבוטחים? הם מופתעים למצוא את עצמם לבד, ללא האיש שהם סומכים עליו. או, וזה אולי גרוע יותר, הם מופתעים למצוא אותו בוגד בהם בפועל.

בסוף העונה השישית של "באפי" מפליאה דון להגדיר את הדברים: "את רוצה להגן עלי" היא אומרת לבאפי, "אבל את לא יכולה" ואכן גם הקוטלת לא יכולה למנוע מהאנשים למות ומהמציאות להשתנות. ודון צודקת כשהיא מבקשת פשוט יכולת להתמודד, כי אי אפשר לשלוט בעולם שמסביבנו.



העובדה שאנו מאמינים שיש כוחות שולטים שיש להם איזו תוכנית, יכולה לעזור לנו לשאת את הקשיים והמאבקים שהמציאות כופה עלינו, ובעונה השניה של "אנג'ל" ראינו מה קרה לאנג'ל שכעס על הכוחות השולטים, שלא אפשרו לו להציל את דרלה (כאמור, דווקא כי הוא כל כך רצה) ועבר תהליך שבסופו הוא מחליט שאין בעצם כוחות. אחרי המוכנות הנפשית שלו להידרדר ולעבור צד - כי בעצם אין טוב ורע כמו שגם אין שכר ואין גמול ואין כלום - הוא מגיע להארה בה הוא משתף את קייט, השוטרת שמנסה להתאבד אחרי שמפטרים אותה.

“אם שום דבר שאת עושה לא משנה”, הוא אומר לה, מפויס כפי שלא נראה זמן רב, "הדבר היחיד שחשוב הוא מה שאת עושה". ופורש בפניה את משנתו, שאנשים לא צריכים לסבול ולכן צריך לעזור להם. "הגישה שלך יפה" מחייכת אליו קייט, "אבל כנראה שיש תוכנית-על כלשהי, כי אני לא הזמנתי אותך פנימה אף פעם" וכזכור - אנג'ל נכנס כדי להציל אותה דרך דלת שאמורה היתה להיות נעולה בפניו.

ושוב אנו רואים איך דווקא כשאתה מוותר על אמונה בכוחות-על, ומוצא הסברים אלטרנטיביים, אפשר אפילו להגיד חילוניים, לרצונך לעזור גם ללא תמורה וללא גאולה מובטחת, אתה מקבל חזרה הוכחה נחרצת לאמונה שחשבת להתנער ממנה. היוצרים לא רוצים שנשכח שמעבר לחן ולחסד שבעזרה לבני אדם יש תוכנית. הדברים לא קורים סתם אף פעם. וככל שמתקרבים לכוחות וככל שלומדים יותר, מגלים כמה מעט אנחנו יודעים, וכמה חסרי כוח אנו באמת.

לווידון ולשותפיו יש אמונה עמוקה בכוחות עליונים ויש להם גם הכרה עמוקה בכך שאתה, כאדם - אפילו אם אתה בעל כוחות יוצאי דופן - עדיין לא יכול לשלוט בגורלך ובחייך. או כמו שדון אומרת “הדבר הקשה ביותר בעולם הזה הוא לחיות בו” כי התפקיד הוא שלנו, בסך הכול. כמו שאומר ספייק בשם יוצר הסדרה, "זה פשוט לחיות". ואם כבר אנחנו כאן, אז בואו נהיה מודעים לכך שכל אחד מאיתנו יכול להיות לעזר במלחמה מול הרשע, ובאותה מידה להיות רשע מרושע. וכל זמן שאתה עושה כמיטב יכולתך כדי להצליח, אתה בצד הטוב.