המסך המפוצל

הממיר 24/1/04

אוז הסתיימה, גם דארק אנג`ל, הארץ ממשיכה להיות נהדרת, יופי של פרק בעמוק באדמה, ודודו טופז - תרגיע

מאת: ברק דיקמן

פורסם: 24-01-2004
85 תגובות
10. אחרי כמה פרקים טובים, אבל לא מבריקים במיוחד, הגיע השבוע פרק קסום של "הבית הלבן". הדיאלוגים היו לא פחות ממבריקים, השואו של הנשיא היה לא פחות ממושלם, האירועים סביב עניבת המזל היו משעשעים ומפתיעים, אבל אף אחד מהם לא ישתווה אל ארבע דקות הפתיחה של הפרק, שהיוו את אחת הפתיחות המושלמות ביותר של תוכנית טלוויזיה כלשהי: ליאו מספר לטובי שהנשיא לא מוכן לעימות ומשביע אותו לענות לנשיא רק עם "זה מצוין, אדוני הנשיא" בתרגול המתקרב, ליאו מעביר את המידע לכל השאר והחבורה ניגשת לתרגול עצמו. בשתי השאלות הראשונות - הכל בסדר, אך אז שואל טובי את הנשיא מה היה קורה אם בתו הקטנה היתה נאנסת ונרצחת, האם גם אז היה מתנגד לעונש המוות. הנשיא עונה תשובה קרירה ומטופשת, מתבלבל, מגמגם, משנה את דבריו, טובי יודע שאסור לו להגיד כלום, אך הנשיא בשלו, היועצים המומים ו... טובי מתפרץ. "מה קרה לך?" הוא נוזף בנשיא ואומר לו מה היה צריך לענות. כולם בהלם. יש רגע של דממה מתוחה באוויר. ואז סי ג'יי נשברת ראשונה ופורצת בצחוק, אחריה ג'וש. זו היתה מתיחה על חשבונו של טובי (שכידוע, לא מסוגל לשתוק ולהנהן). זה היה רגע קסום של יצירה טלוויזיונית. הילארי לחלוטין.

9.5. נדמה שכבר הכל נאמר על "עמוק באדמה", אבל אי אפשר שלא לציין את המשחק המבריק של רות', הדמות הכי אנושית והכי אימהית על מסכינו, שהיא דוגמא ומופת לכל מיני ג'ויס ורוזאן בר שנמצאות שם בחוץ. ציון לשבח גם לטקסטים המבריקים, לרגשות המתפרצים ובמיוחד לרגע אחד מקסים בו גייב מתוודה באוזני קלייר שהוא מרגיש שהיא טובה מדי בשבילו, ובשניה אחת בלי למצמץ או לקחת אויר היא מתנפלת עליו בסוג של ענווה כל כך סנטימנטלית וקוראת באוזניו שהיא לא. לא נשכח גם את ההתעסקות הבלתי נמנעת עם רצח שבוצע ע"י הומופובים, שנעשתה בצורה מצוינת; את הקריפיות של בילי והמוזיאון האישי והמצמרר שעשה לנייט, כמו גם את הרגעים לקראת הסיום כשתקף את ברנדה; את רגע היציאה מהארון של דיוויד בפני ריקו ואת הצורה בה ריקו קיבל זאת; ואת רגע היציאה המקביל בפני אמו, שנעשה ביד אומן, עם טקסטים שהולכים מסביב לעניין, עוקפים אותו, כשרות' מנסה להראות ששום דבר בעצם לא קרה אם הבן שלה הוא הומו, בעוד בתוך תוכה היא חושבת דברים אחרים. ואיזה כיף שהחזירו לנו את השיחות עם האנשים המתים! זה היה פרק מופת של ממש, טלוויזיה במיטבה (ברק ושגיא).

9. השבוע הצטרפה "אוז" אל בית הקברות של הטלוויזיה, כשהחזירה את נשמתה לבוראה, טום פונטנה, בפרק עמוס וקטלני להחריד. אז מה היה לנו שם? גילינו את כוונותיו האמיתיות של קלר (האהבה ניצחה! יי!), ראינו את המחזה "מקבת'" שסימל באופן המושלם ביותר את מורכבות היחסים בין חלק מהדמויות העיקריות שלנו, ראינו שחזור של ההוצאה להורג של סיריל בו קיבלנו מספר שניות מרגשות במיוחד, כשסיריל הבין בנשימות חייו האחרונות שמשהו לא בסדר קורה שם ואיפה ריאן בכלל בכל הסיפור הזה, וחזינו בבית הכלא הנטוש והשומם, במעין אקט אחרון של פרידה מצידו של קלר. כשעלו כותרות הסיום בפעם האחרונה בהחלט נרשמה אפילו דמעה או שתיים.



8.5. עכשיו זה רשמי: "ארץ נהדרת" שוברת את השיאים של עצמה, והופכת קבל עם ועדה לתוכנית הסאטירה וההומור המוצלחת, החדה והמשעשעת של זמננו. תוך חיקויים חסרי בושה או מעצורים של מיועדתו של יגאל עמיר, ועד תסריטים מבריקים על משפחת מתנחלים שמתמקמים בפאתי שנקין, אשת שר החוץ שמפצירה בנו לדרך ארץ וכלה בפיקיות שסוף סוף משתמשות בראש שלהן למטרה טובה. ההוכחה הניצחת ביותר לעליונותה של הנהדרת הוא בכך שבמצבה הנוכחי בכלל, ובתוכנית האחרונה בפרט, לובה - העולה והאגדה, שהיתה עד לפני רגע הסיבה הטובה ביותר לסימון באסור לפספס - תפסה לפתע ובלי שום אזהרה מוקדמת מקום כל כך משני בחשיבותה של התוכנית, כמעט עומדת בצילם של המערכונים והטקסטים שהקומיקאים מרביצים בנו בלי רחם ובלי הפסקה לפרסומות. ויוה לרוולוציונה, תחי המהפכה! (שגיא אישה).

8. עוד פרק יוצא מן הכלל של "פרנקו וספקטור". מערכת יחסים אחת מתחילה בדיוק כשמערכת יחסים שנייה נגמרת. והאמוציות? חוגגות! אהבה מעורבת בשנאה, התרגשות מהולה בפחד והמון המון כאב. וכל זה על רקע סיפור שבועי מרתק ומופעי אש מרהיבים. וזה רק החצי הראשון. אני לא יודעת מה איתכם, אבל אני מאוד סקרנית לגלות בשבוע הבא מה יעלה בגורלם של סיפורי האהבה הללו ומה יהא על יהוא (Slayeret).

7. תקשורת זוגית על פי בני הזוג סופרנוס: טוני בוגד בכרמלה. כרמלה מגלה בטעות. כרמלה מגלה גם שטוני מסתיר ממנה כסף. היא לוקחת לעצמה פיצוי. טוני מגלה. "האם אתה רוצה קפה, טוני?", "יש דיקאפ?", "אני יכולה לעשות דיקאפ". ובמילים הללו לא נאמר כלום ונאמר הכל. ענק (Slayeret).

6. אחרי שקטלתי לגמרי את "הבורגנים" (ובכל זאת המשכתי לצפות בעונה הזאת) הגיע פרומו אחד מצוין ומגרה לפרק של השבוע וגרם לי ממש לרצות ולראות את הפרק. באותה נשימה, יכול הייתי לומר שהפרומו הרס את נקודת האור היחידה של הפרק, אלא שלא כך היה הדבר, לא בצורה מדויקת, בכל אופן. כן, זה היה הרגע הטוב בפרק (הקטע בו מגלה נינה לאשר של מי הילד), אבל גם שאר הפרק הצליח להתעלות מעבר לרמה הרגילה והנמוכה של העונה הזאת. ומזל טוב על הסרט המתוכנן.



5. השבוע, לראשונה בהיסטוריה, עקפה מהדורת החדשות של ערוץ 10 את זו של ערוץ 1 בנתוני הרייטינג שלה. מזל טוב. ביום רביעי הקרוב ימלאו לערוץ המסחרי המדשדש שנתיים על המסך והוא יחגוג אותו עם פתיחתה של העונה השלישית של סדרת הרכש המצליחה ביותר שלו, "24". מעניין כמה שנים ימלאו לערוץ עד שהמהדורה תעקוף את נתוניה של "הראשונה בדיווח", "חדשות ערוץ 2".

4. "דארק אנג'ל" סיימה השבוע עונה שנייה ובמקביל גם את חייה. חבל, כי זו סדרה שהיה בה פוטנציאל והעונה השנייה שלה הציגה קו עלילה מעניין ובו שאלה מוסרית חשובה של התמודדות בני האדם עם יציר כפיהם. חבל גם שהיא הסתיימה באופן בו היא הסתיימה. בתור סוף עונה, פרק הסיום היה פרק לא רע בכלל, אבל בתור פרק מסיים סדרה הוא נורא ואיום. אני יכולה להבין רצון להשאיר דברים מסויימים פתוחים אבל להשאיר את כל קו העלילה של העונה פרוץ לגמרי?! לא הוסבר לנו מהי מטרתה של אותה כת נחשים, לא הראו לנו את סנדמן, לא הובהר לנו במה מקס כל כך מיוחדת ואיזה יכולות יהיו לה בבוא הימים שיעזרו להתמודד עם אותה כת, לא נפתרה שאלת היחס הבעייתי של החברה לטרנסגניים ואפילו שאלת הרומן של מקס ולוגן והווירוס לא טופלה. ככה לא גומרים סדרה. אז נכון, ככה זה כשמבטלים סדרה ואין זמן לטפל בהכל אבל בפרק של שעה פלוס אפשר היה לעשות הרבה יותר. במקום להכשיר קרקע לסרט עתידי (שזו התחושה שאני קיבלתי). תנו לנו סיום. גררררר (Slayeret).

3. פרק שלישי כבר ש"תרגיע" גם לא מצחיקה וגם מעצבנת. אנחנו כבר יודעים שלארי דיוויד מסוגל להרבה יותר, אז למה מגיעים לנו הפרקים ה"עצובים", הללו? אם המצב לא ישתפר במהרה, יתכן שמכשיר הוידאו שלנו (שנאלץ להקליט את זה, כי "הסופרנוס" משודרים במקביל) יסרב לבצע את תפקידו בפעמים הבאות.

2. השבוע פורסם כי קשת היא המובילה בתחום הפרות כללי הרשות השניה ושהתוכנית של דודו טופז, "הראשון בבידור", היא המובילה בתחום. המדובר בנושאים הקשורים בפרסומות סמויות ואתיקה בפרסום. במקום השני נמצאת רשת ובמקום השלישי טלעד. ואם כבר ענייני זכייניות, רשת מסתמנת כזכיינית הכי קו?לית שנמצאת בערוץ 2. על מה אני מדבר בדיוק? על ההתנהלות בנוגע ליציאה לפרסומות: ברשת עובדים בצורה נינוחה. "סקס והעיר הגדולה", שאורכה נטו הוא כ-28 דקות אמורה להתחיל ב-22:45? היא תתחיל, בדרך כלל, אחרי הפסקת פרסומות, באזור 22:52. במהלך הפרק תהיה הפסקת פרסומות אחת, ואחת בלבד, שבסיומה יחזור הפרק עד לסופו. כנ"ל לגבי "אוז". מה קורה בקשת ובטלעד? "פרנקו וספקטור", גאוות היחידה של קשת, תעלה מייד אחרי שדודו יגיד (באיחור) את מילות הפרידה שלו, ותצא להפסקת פרסומות ארבע דקות לאחר תחילתו של הפרק. זו התנהלות תזזיתית, של זכיינית שעוד כמה גרושים חשובים לה יותר מרווחתם של הצופים. כשיחזור הפרק, הוא יחזור לעשר דקות נוספות לפני יציאה נוספת לפרסומות. גם אצל טלעד העניינים דומים. כמו שאמרתי לא אחת בעבר, אלו הדברים הקטנים שהופכים ערוץ טלוויזיה לטוב באמת.


1. יום חמישי בערב, מכבי ביורוליג, ועוד מול פנאתינייקוס, איזה כיף! איזו אוירה! חיילים מתאספים סביב הטלוויזיה הקטנה בבסיס, עובדים קשי-יום מפסיקים עבודתם מוקדם כדי להגיע הביתה בזמן, סטודנטים עושים הפסקה מלימוד למבחן ומתאספים לצפייה משותפת. פיצוחים? יש. שתיה? יש. ערוץ 1? אין... נעלם... הוחלף בטעות בערוץ הישראלי-ערבי. אחרי מספר בירורים מסתבר כי התקלה אינה מקומית. בכל מקום בו אין חיבור לכבלים או ללווין, הערוץ הראשון נעלם מהאוויר, נגוז. ולא מדובר בפעם הראשונה שדבר כזה קורה. לאן הולכת האגרה שמכריחים אותנו לשלם, זאת שיש בעדה תמורה, לאן? כמובן שהתקלה תוקנה במשך הזמן שלקח למכבי לקלוע 40 נקודות (שזה הרבה יותר זמן ממה שלוקח להעיף טלוויזיה מהחלון ו"לא משלמת יותר עליה אגרה בחיים שלך!") (Bosco).


וקוריוז קטן לסיום:
שישי בלילה שאחרי "עמוק באדמה" מוקדש עבורי לרדיו 1, שמשדר כל מיני קטעי האוס. כן. חוטא אני באהבה מוזרה להאוס. סטייה די חדשה שלי, למען האמת. פתאום, בלי שום אזהרה, אני שומע קטע שנשמע מוכר. כמה שניות חולפות עד שאני מזהה את היצירה: מדובר בנעימת הפתיחה של "אנג'ל", שסומפלה לה בשיא הטבעיות ע"י הרכב שקורא לעצמו בשם המקורי angel. חיפוש קטן באינטרנט העלה את העובדה המפתיעה שהקטע נקרא You are my angel ושמאוד קשה למצוא אותו בתוכנות ההורדה למיניהן. אז דבר ראשון, סחתיין למסמפלים. דבר שני, הייתי שמח לדעת פרטים נוספים על הקטע. ודבר שלישי, וחשוב מכולם, תביאו כבר את הסדרה אל מסכי הטלוויזיה שלנו. עם תרגום, אם אפשר. תודה.